Gå til innhold

I saker om vold og mishandling i Oslo, er sannsynligheten over 12 ganger større for at en somalier enn en nordmann er siktet.


vi har alle vårt

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Klossmajor skrev:

Det der høres kanskje enda mer ut som assimilering, synes jeg.

Hvis du vil kalle det assimilering, så kall det gjerne det. Intergrering betyr nå da ikke at de skal slutte å være muslimer og forkaste alt av somalisk kultur... men det som er ulovlig av norsk lov kan ikke forsvares med kultur. 

Det er da til syvende og sist det samme som at du må forholde deg til andre lands lover når du oppholder deg der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Rotemor skrev:

Nei. Det gjorde jeg ikke.

OK, så hvorfor mener du denne statistikken passer Frps innvandringskritiske profil? Frp er ikke rasister forresten. Det er en vesentlig forskjell mellom innvandringskritisk og rasistisk. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 11.12, Rotemor skrev:

FrP drar frem den statistikken som passer best til sin rasistiske profil. En stor del av deres velgere er jo nettopp lavutdannede, «uføre», kunnskapsløse rasister.

Takk for den (ironi, for det tilfellet at det er uklart). Jeg støtter partiets innvandringspolitikk 100%. Jeg er høyt utdannet og arbeider full stilling. Jeg har knapt hatt en sykedag.

"Kunnskapsløs rasist" er ikke det samme som å være skeptisk til at det tillates storstilt innvandring av mennesker med en kulturell bakgrunn totalt forskjellig fra den norske.

Erfaring gjennom mange år har vist at prosjektet flerkulturelt samfunn har vært særdeles lite vellykket. Statistikk som underbygger forannevnte bør løftes frem, ikke skjules. Så kan de som ønsker det, skaffe seg et bedre grunnlag for å ta stilling til om dagens innvandringspolitikk bør videreføres. Mitt klare standpunkt er at det bør skje en markant innskjerping.  

Apropos utdanning - det heter lavt utdannede, ikke "lavutdannede".

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2020 den 21.50, vi har alle vårt skrev:

https://www.rights.no/2020/02/enorm-overrepresentasjon-i-vold-og-mishandling/

FrP har bestilt kriminalitetsstatistikk fra SSB. Det er ikke populært. Så kan man lure på hvorfor tallene er slik de er.

Korrigert for alder og kjønn, me utgangspunkt i siktelser per 1.000 innbygger for vold og mishandling etter bosted:

  • Når det gjelder innvandrede somaliere i hele Norge lyder tallet for vold og mishandling på 207. Dette sier oss ingenting, men når vi vet at samme tallet for øvrig befolkning er 41, sier det oss mer. Altså en overrepresentasjon på 5-gangen.
  • Ser vi på bosatte innvandrede somaliske menn i Oslo er tallet 419. For øvrig befolkning er den 34. Overrepresentasjon: 12-gangen.
  • Så var det 2.generasjon somaliere, samme alder, der er tallet nasjonalt 311. Øvrig befolkning fortsatt 41. Overrepresentasjon: 7,6-gangen.
  • 2.generasjon bosatt i Oslo: 427. Øvrig befolkning fortsatt 34. Overrepresentasjon: 12,6-gangen.

Jeg har litt problemer med å se sammenhengen mellom overskrift og innhold. For meg fremstår det som du blander mellom sannsynlighet for at en siktet generelt sett tilhører en gruppe, og andel blant gruppe som har utført noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 21.46, Rytz skrev:

Integrering handler jo blant annet om å endre holdninger - at vedkommende skal forstå hva som er akseptabelt her og at de skal endre seg. 

Ordla meg litt feil her. Å voldta og mishandle er selvfølgelig en ondskapsfull handling som det skal slås voldsomt hardt ned på. 

Jeg mener at somaliere ikke er grunnleggende dårligere mennesker enn noen med annen nasjonalitet. Med samme kultur og oppvekst hadde nok du og jeg vært like tilbøyelig til å gjøre slike. Det handler om hva vi gjør og ikke hva vi er

Når politikken er som den er i dag, og vi skal ta i mot innvandrere, så er det lite konstruktivt å vise til statistikk som et argument for hvor fæle utlendinger er. Det skaper fremmedhat, og gjør egentlig ingenting godt for seg. 

Slik statistikk forteller oss at hvor og hvordan vi kan legge inn forebyggende tiltak, som jeg, personlig, mener er veien å gå slik som ting er nå. Det hjelper lite at jeg setter meg ned og hater på somaliere.

Jeg er i grunn enig. Kulturforskjellene mellom Norge og Somalia er alt for store til at vi burde slippe inn migranter derfra. Vi har mye erfaring med denne gruppen i Norge nå over mange år, og dette vet de fleste om. Det betyr ikke at ethvert individ fra Somalia er sånn. Kjenner selv flere somaliere som er flotte mennesker, men det er for mange som ikke klarer seg godt her. Det er en økonomisk stor byrde og bidrar til å gjøre Norge til et mindre trygt land. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Drizzt skrev:

OK, så hvorfor mener du denne statistikken passer Frps innvandringskritiske profil? Frp er ikke rasister forresten. Det er en vesentlig forskjell mellom innvandringskritisk og rasistisk. 

Jeg antar at du er ironisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.2.2020 den 21.50, vi har alle vårt skrev:

https://www.rights.no/2020/02/enorm-overrepresentasjon-i-vold-og-mishandling/

FrP har bestilt kriminalitetsstatistikk fra SSB. Det er ikke populært. Så kan man lure på hvorfor tallene er slik de er.

Korrigert for alder og kjønn, me utgangspunkt i siktelser per 1.000 innbygger for vold og mishandling etter bosted:

  • Når det gjelder innvandrede somaliere i hele Norge lyder tallet for vold og mishandling på 207. Dette sier oss ingenting, men når vi vet at samme tallet for øvrig befolkning er 41, sier det oss mer. Altså en overrepresentasjon på 5-gangen.
  • Ser vi på bosatte innvandrede somaliske menn i Oslo er tallet 419. For øvrig befolkning er den 34. Overrepresentasjon: 12-gangen.
  • Så var det 2.generasjon somaliere, samme alder, der er tallet nasjonalt 311. Øvrig befolkning fortsatt 41. Overrepresentasjon: 7,6-gangen.
  • 2.generasjon bosatt i Oslo: 427. Øvrig befolkning fortsatt 34. Overrepresentasjon: 12,6-gangen.

Dette framstiller ikke innvandrere dårlig, men politiet. Dette vil si at du med hvit hud ikke blir arrestert. Ferdig snakka. Idioter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mia90 skrev:

Dette framstiller ikke innvandrere dårlig, men politiet. Dette vil si at du med hvit hud ikke blir arrestert. Ferdig snakka. Idioter. 

Feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Feil.

Nei, dette vet jeg en del om. Kjenner både hvite og mørke «kriminelle». Jeg er hvit og har aldri støtt på problemer med politiet. Ikke snakk om ting du ikke vet en dritt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mia90 skrev:

Nei, dette vet jeg en del om. Kjenner både hvite og mørke «kriminelle». Jeg er hvit og har aldri støtt på problemer med politiet. Ikke snakk om ting du ikke vet en dritt om. 

Folk slipper ikke unna med vold og mishandling fordi de er hvite. Tror man det så vet man svært lite om dette.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Husholdning1 skrev:

Folk slipper ikke unna med vold og mishandling fordi de er hvite. Tror man det så vet man svært lite om dette.

 

Joda. Det gjør mange. Tro meg :) statistikk fra USA støtter også det jeg sier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/13/2020 at 11:12 AM, Rotemor said:

FrP drar frem den statistikken som passer best til sin rasistiske profil. En stor del av deres velgere er jo nettopp lavutdannede, «uføre», kunnskapsløse rasister.

Det er ikke rasistisk å påpeke fakta. Ellers registrerer man at du kun kommer med drittslenging, og har har null argumenter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Example skrev:

Jeg er i grunn enig. Kulturforskjellene mellom Norge og Somalia er alt for store til at vi burde slippe inn migranter derfra. Vi har mye erfaring med denne gruppen i Norge nå over mange år, og dette vet de fleste om. Det betyr ikke at ethvert individ fra Somalia er sånn. Kjenner selv flere somaliere som er flotte mennesker, men det er for mange som ikke klarer seg godt her. Det er en økonomisk stor byrde og bidrar til å gjøre Norge til et mindre trygt land. 

Hva med uføre? Handikappede? Psykisk syke? Rusavhengige? Bør vi opprette konsentrasjonsleire for disse? De bidrar jo ikke økonomisk til landet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mia90 skrev:

Joda. Det gjør mange. Tro meg :) statistikk fra USA støtter også det jeg sier. 

Statistikk fra USA er uinteressant for de norske forhold som diskuteres her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At rasismen er satt så i system at sjansen for å bli siktet for vold er 12 ganger større for somaliere enn for hvite nordmenn er vilt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Hentacruel skrev:

At rasismen er satt så i system at sjansen for å bli siktet for vold er 12 ganger større for somaliere enn for hvite nordmenn er vilt. 

Dette har ikke noe med rasisme å gjøre, men kultur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 said:

Dette har ikke noe med rasisme å gjøre, men kultur.

Slik rasistisk kultur er ikke bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hentacruel skrev:

Slik rasistisk kultur er ikke bra. 

Absolutt ikke. Vi bør unnlate mer import av den. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Husholdning1 said:

Absolutt ikke. Vi bør unnlate mer import av den. 

Vi har ikke importert noe ennå av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...