Gå til innhold

I saker om vold og mishandling i Oslo, er sannsynligheten over 12 ganger større for at en somalier enn en nordmann er siktet.


vi har alle vårt

Anbefalte innlegg

Så må man sette disse tallene litt i kontekst. Av Somaliere bosatt i Norge er asylsøkere og flyktninger overrepresentert fremfor godt utdannede Somaliere med jobb og nettverk. Av å påpeke disse tallene sier man ikke nødvendigvis at Somaliere generelt er mer tilbøyelige til vold. Men at Somalierene representert i Norge er dette.

ikke rasistisk, men et tallbasert fakta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Nå er dette statestikk som er lagt frem så da undres jeg 

På hvilken måte mener du statestikken er manipulert slik at den fremstår som rasistisk, i dine øyne?

Jeg har ikkepåstått at statistikken er manipulert. Les ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bag skrev:

Ut fra hva du skrev tidligere så forstår du åpenbart ikke hva overrepresentasjon betyr. 

Tilfellet er at du enten ikke forstår hva jeg skrev, eller ikke forstår definisjonen. Jeg forholder meg nettopp til definisjonen over, så kan du tolke det som du vil uten at du nødvendigvis har rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råder alle her på KG å være meget skeptiske til den såkalte dokumentasjonen og statistikken som legges fram av HRS, Human Rights v/Hege Storhaug. 

Ta ikke det som kalles for fakta for sannhet.  Her sjongleres det med tall og fakta som det passer inn i formålet.  En bestillingsrapport fra FrP.. Og som vanlig gjør HRS de korrigeringer som gir det ønskede resultat..!!...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Zienna said:

Råder alle her på KG å være meget skeptiske til den såkalte dokumentasjonen og statistikken som legges fram av HRS, Human Rights v/Hege Storhaug. 

Ta ikke det som kalles for fakta for sannhet.  Her sjongleres det med tall og fakta som det passer inn i formålet.  En bestillingsrapport fra FrP.. Og som vanlig gjør HRS de korrigeringer som gir det ønskede resultat..!!...

 

Men det er den samme statetikk som politiet har ført og brukt (rapporter 2008, 2011 og 2012) har og den rapportert ifra 2001-2011 ifra SNB, så hvorfor skal jeg tvile på disse datapunktene? Hvorfor er øst-asiater immigranter under etniske nordmenn i voldtekt og vold ifølge SNB?       

Vi må diskutere dette, media må gå igjennom dette. FRP er ikke et nazist parti eller et rasistisk parti. Om du legger lokk på diskusjonen pga ideologi blir ikke problemet verre og til slutt en krise som det er i Sverige?       

Om du hater HRS, det er vg som publisere datapunktene, HRS korrigerte datapunktene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K3738G/listhaug-om-kriminalitet-blant-unge-innvandrere-ikke-akseptabelt

  

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Zienna skrev:

Råder alle her på KG å være meget skeptiske til den såkalte dokumentasjonen og statistikken som legges fram av HRS, Human Rights v/Hege Storhaug. 

Ta ikke det som kalles for fakta for sannhet.  Her sjongleres det med tall og fakta som det passer inn i formålet.  En bestillingsrapport fra FrP.. Og som vanlig gjør HRS de korrigeringer som gir det ønskede resultat..!!...

Det er basic kildekritikk. Samtidig må man kikke på primærkilden først og fremst, og det er det sjelden HRS er.

Fremstillinger er ulike, og HRS er nyttig i den forstand at de er villige til å skrive om statistikk som ikke nødvendigvis maler et glansbilde av innvandring og integrering i Norge. De store norske mediene i Norge har dessverre et rufsete rykte på seg for å ikke tørre å skrive om dettte, selv om det har blitt bedre med årene. I ganske mange år fikk utsagn som at "innvandring er økonomisk lurt for Norge", stå uimotsagt i norske medier uten at det ble stilt kritiske spørsmål til dette. Det er det heldigvis slutt på. Det er liten tvil om at ikke-vestlig innvandring er svært skadelig for norsk økonomi, og folk bør spørre seg om at gledene med denne innvandringen er verdt de store omveltningene dette vil få for Norge på lang sikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Drizzt skrev:

Tilfellet er at du enten ikke forstår hva jeg skrev, eller ikke forstår definisjonen. Jeg forholder meg nettopp til definisjonen over, så kan du tolke det som du vil uten at du nødvendigvis har rett.

Jeg forstår godt hva du skrev og jeg forstår hvordan du missforstår definisjonen.

Definisjonen du referer til sier at man skal regne relativt til folketallet. Det er korrekt hvis man skal sammenligne f.eks. drap i forskjellige land. Det er ikke korrekt når man skal sammenligne kriminalitet utført at forskjellige grupper internt i et land. Da må man ta hensyn til størrelsen av hver enkelt gruppe mens det samlede folketallet er uinteressant.

Når etniske nordmenn er overrepresentert når det gjelder fyllekjøring så kan du ikke unnskylde det med at at det er mange flere etniske nordmenn. Man deler antall fyllekjørende nordmenn på antall nordmenn. Det blir da like betingelser for sammenligning med f.eks. somalere.

At en gruppe er overrepresentert betyr ikke at de totalt sett begår flere kriminelle handlinger enn andre. Det behøver heller ikke nødvendigvis bety at det er et så stort problem at man skal fokusere på de som gruppe. Hvis enkeltpersoner i en gruppe på 10% av befolkningen hver begår dobbelt så mye kriminalitet som andre så begås fortsatt 82% av den totale kriminaliteten av de resterende 90%.

I Norge er en relativt stor andel av drap partnerdrap. Det betyr ikke at norske menn dreper sine partnere oftere enn andre. I dette tilfelle skyldes det at antallet drap generelt og spesielt drap av ikke-partnere er veldig lavt sammenlignet med andre land.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gab skrev:

Jeg forstår godt hva du skrev og jeg forstår hvordan du missforstår definisjonen.

Definisjonen du referer til sier at man skal regne relativt til folketallet. Det er korrekt hvis man skal sammenligne f.eks. drap i forskjellige land. Det er ikke korrekt når man skal sammenligne kriminalitet utført at forskjellige grupper internt i et land. Da må man ta hensyn til størrelsen av hver enkelt gruppe mens det samlede folketallet er uinteressant.

Voldtekt av en demografisk gruppe i Norge som er bestående av 175 000 personer som voldtar litt over halvparten som 2 300 000 av etnisk norsk demografi. Siden denne demografiske gruppen kom så har vi fått en ny kategori; gruppevoldtekt innen for politiet og Kripos. Om vi tar demografien til somaliere som utgjør 35 000 personer så voldtok de 16 ganger mer enn etniske nordmenn i 2012 i følge politiet og for at du skal forstå hva jeg sier til deg nå:

-om vi bytter ut demografi etnisk norske med demografi somaliere så ville voldtekts statistikken økt med 1600% i 2012
-som vil tilsi at i Norge ville det ha vært 11 456 voldtekter isteden for 716 
-om vi ser til Sverige så om vi bytter ut etnisk svensker med somaliere så ville voldtekts statistikken økt med 1900%

Dette er grusomt, dette kan ikke forsette og det må stoppes.   

Sitat

Når etniske nordmenn er overrepresentert når det gjelder fyllekjøring så kan du ikke unnskylde det med at at det er mange flere etniske nordmenn. Man deler antall fyllekjørende nordmenn på antall nordmenn. Det blir da like betingelser for sammenligning med f.eks. somalere.

Kan det være at kulturelt og religiøst så drikker ikke somaliere? kan det også forklares med at somaliere eier mindre biler? Hvordan kan du sammenligne uten å korrigere med variabler?     

Sitat

At en gruppe er overrepresentert betyr ikke at de totalt sett begår flere kriminelle handlinger enn andre. Det behøver heller ikke nødvendigvis bety at det er et så stort problem at man skal fokusere på de som gruppe. Hvis enkeltpersoner i en gruppe på 10% av befolkningen hver begår dobbelt så mye kriminalitet som andre så begås fortsatt 82% av den totale kriminaliteten av de resterende 90%.

Det første det du sier er totalt feil, siden du ikke forstår overrepresentert iforhold til demografisk gruppe. Den siste delen der du sier at vi har importert den kriminelle delen av Somalia som direkte er rasistisk om du faktisk mener det.    

Sitat

I Norge er en relativt stor andel av drap partnerdrap. Det betyr ikke at norske menn dreper sine partnere oftere enn andre. I dette tilfelle skyldes det at antallet drap generelt og spesielt drap av ikke-partnere er veldig lavt sammenlignet med andre land.

Dette gir ingen mening og er ikke sammenlignbart.

 

Jeg forstår ikke hvor du kommer ifra, du bruker urimelig sammenligninger istedenfor å bruke begge demografene som er korrigert mot hverandre, feil forstålese av andel i tall og sier direkte at somaliere er kriminelle. 

Innlegget er ryddet for brukerdebatt.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2020 den 12.33, Rotemor skrev:

Jeg har ikkepåstått at statistikken er manipulert. Les ordentlig.

  På 13.2.2020 den 11.12, Rotemor skrev:

FrP drar frem den statistikken som passer best til sin rasistiske profil. En stor del av deres velgere er jo nettopp lavutdannede, «uføre», kunnskapsløse rasister.

---

Leste skikkelig så er nok du som bør ordlegge deg bedre, i tilfelle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold Kvinneguiden ikke ønsker å bli assosiert med. Elaine Marley, mod.

Edit:Tråden er også ryddet for kommentar til moderering. Tilbakemeldinger tas på Pm eller på Ris og ros.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark er det kommet en rapport som viser at somaliere er enda mer kriminelle enn tidligere antatt. Jyllands-posten rapporterer at et flertall av unge menn fra Somalia, Libanon eller Marokko er dømt for kriminalitet. For Somalia er tallet 62%, for  Libanon var det  60 pct. For Marokko var det 54 pct., mens Irak, Iran og Jugoslavia lå over 40 pct. For Vietnam var det 22 pct., og for Danmark 18 pct.

 

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11949593/stor-andel-af-indvandrerunge-har-faaet-en-dom/?utm_campaign=Aften&utm_content=2020-02-18&utm_medium=email&utm_source=jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, amit said:

I Danmark er det kommet en rapport som viser at somaliere er enda mer kriminelle enn tidligere antatt. Jyllands-posten rapporterer at et flertall av unge menn fra Somalia, Libanon eller Marokko er dømt for kriminalitet. For Somalia er tallet 62%, for  Libanon var det  60 pct. For Marokko var det 54 pct., mens Irak, Iran og Jugoslavia lå over 40 pct. For Vietnam var det 22 pct., og for Danmark 18 pct.

 

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11949593/stor-andel-af-indvandrerunge-har-faaet-en-dom/?utm_campaign=Aften&utm_content=2020-02-18&utm_medium=email&utm_source=jp

Like interessant som at tallene sjokkerer, er hvorfor de evner å sjokkere når dette burde vært forventet ut i fra tidligere studier andre steder. Feks. fra 2011 i Nederland der 40% av marokkanere mellom 12-24 var involvert eller mistenkt involvert i kriminalitet. Det ble påvist korrelasjon mellom kriminalraten og innvandrertetthet. Dette er forutsigbare konsekvenser fra en villet/påtvunget politikk fra en ideologisk korrupt elite.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 16.35, ElinX0Xpoliti skrev:

Det første det du sier er totalt feil, siden du ikke forstår overrepresentert iforhold til demografisk gruppe. Den siste delen der du sier at vi har importert den kriminelle delen av Somalia som direkte er rasistisk om du faktisk mener det. 

Innlegget er ryddet for brukerdebatt.

Jeg forstår ikke så mye av hva du skriver. Når man snakker om overrepresentasjon for somaliere i Norge så tar man selvfølgelig å regner dette i forhold de som demografisk gruppe. Jeg har ikke skrevet noe annet.

Du mener det er feil at en gruppe ikke kan være overrepresentert men samtidig stå for en mindre andel av handlingene. Jeg gir et eksempel hvor det er tilfelle: Hvis individer i gruppe som utgjøre 10% av befolkningen hver begår dobbelt så mange forbrytelser som andre så utfører de fortsatt en mindre del (ca 18%) av det totale antall forbrytelser. De resterende 90% av befolkningen står for 82% av forbrytelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, Gab said:

Jeg forstår ikke så mye av hva du skriver. Når man snakker om overrepresentasjon for somaliere i Norge så tar man selvfølgelig å regner dette i forhold de som demografisk gruppe. Jeg har ikke skrevet noe annet.

Skjønte ikke hvor du ville frem til. Du skrev "relativt til folketallet" og snakket om "fyllekjøring" ga ikke mening og beste fall urimelig sammenlign. 

Quote

Du mener det er feil at en gruppe ikke kan være overrepresentert men samtidig stå for en mindre andel av handlingene.

Nei. Slik du ordla deg var at politiet og rettsystemet går eksekutivt etter somaliere slik at de virker som en større andel.      

Quote

Jeg gir et eksempel hvor det er tilfelle: Hvis individer i gruppe som utgjøre 10% av befolkningen hver begår dobbelt så mange forbrytelser som andre så utfører de fortsatt en mindre del (ca 18%) av det totale antall forbrytelser. De resterende 90% av befolkningen står for 82% av forbrytelsene.

Hva i alle dager er det du snakker om, det er snakk om 175 000 menn som begår 51% av disse forbrytelsene imot 2 300 000 menn som jeg snakket om. Det snakk om i denne tråden at det er 12 ganger altså 1200% mer sannsynlig at en Somalier i sammenligning med det som er tidligere normalt. Det du sier her gir ikke mening siden det er snakk om en demografi på 35 000 som utgjør 1,35% av totalen som begår 1200% mer enn det som har vært normalt altså 16,5% av total vold og mishandling i Norge. om vi bruker din logikk her så ville 10% av denne demografien utgjøre 120% av vold og mishandling i dagens beretning og 58% med ny total. 

la meg formulere det helt klart til deg nå: 

Om det var 350 000 i demografi somaliske så ville det ha de ha utgjort 58% av total vold og mishandlinger i Norge.
I dag så er det snakk om 35 000 som utgjør 16,5% av totalen.
Om vi tar mellomøsten og Afrika totalt av menn som utgjør mer enn 175 000 i demografien så utgjør de mer enn 50% av voldtekter i Norge. 

Om det er noe du ikke forstår eller mener er feil så merker du og forklarer hva det er og det er ikke ondt ment.

Om du tar deg tiden å lese voldtekts statetikken ifra Somalia der 13% av alle kvinner som minst opplever voldtekt en gang, mot norske statistikken der 0.0056% (2008) av alle kvinner opplever voldtekt en gang så blir du bedre opplyst hvorfor. Og vi snakker om grov voldtekt, voldtekt og ikke antastelse.     

    
             

   

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
På 16.2.2020 den 12.23, Brunello skrev:

For å ta det mest påfallende, er nordmenn overrepresentert i forhold til innvandrere når det gjelder fyllekjøring. Noe som tar og ødelegger mange liv hvert år. Her er FrP ikke spesielt aktive i sin 

Første som kom opp når jeg søkte var denne https://www.smp.no/nyheter/article9217095.ece

For øvrig fant jeg også denne. https://www.nrk.no/nordland/nesten-ni-av-ti-som-kjorer-i-fylla-er-menn_-_-en-radikal-holdningsendring-ma-til-1.14902780

Det forsåvidt logisk at det er norske menn som er overrepresentert på denne statistikken, fordi de også er overrepresentert som sjåfører.

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2020 den 15.11, ElinX0Xpoliti skrev:

Skjønte ikke hvor du ville frem til. Du skrev "relativt til folketallet" og snakket om "fyllekjøring" ga ikke mening og beste fall urimelig sammenlign. 

Nei. Slik du ordla deg var at politiet og rettsystemet går eksekutivt etter somaliere slik at de virker som en større andel.      

Hva i alle dager er det du snakker om, det er snakk om 175 000 menn som begår 51% av disse forbrytelsene imot 2 300 000 menn som jeg snakket om. Det snakk om i denne tråden at det er 12 ganger altså 1200% mer sannsynlig at en Somalier i sammenligning med det som er tidligere normalt. Det du sier her gir ikke mening siden det er snakk om en demografi på 35 000 som utgjør 1,35% av totalen som begår 1200% mer enn det som har vært normalt altså 16,5% av total vold og mishandling i Norge. om vi bruker din logikk her så ville 10% av denne demografien utgjøre 120% av vold og mishandling i dagens beretning og 58% med ny total. 

la meg formulere det helt klart til deg nå: 

Om det var 350 000 i demografi somaliske så ville det ha de ha utgjort 58% av total vold og mishandlinger i Norge.
I dag så er det snakk om 35 000 som utgjør 16,5% av totalen.
Om vi tar mellomøsten og Afrika totalt av menn som utgjør mer enn 175 000 i demografien så utgjør de mer enn 50% av voldtekter i Norge. 

Om det er noe du ikke forstår eller mener er feil så merker du og forklarer hva det er og det er ikke ondt ment.

Om du tar deg tiden å lese voldtekts statetikken ifra Somalia der 13% av alle kvinner som minst opplever voldtekt en gang, mot norske statistikken der 0.0056% (2008) av alle kvinner opplever voldtekt en gang så blir du bedre opplyst hvorfor. Og vi snakker om grov voldtekt, voldtekt og ikke antastelse.     

 

Du legger en hel masse rart i mitt innlegg som jeg ikke forstår hvorfor du gjør. Disse forskjellige tallene og statistikkene har jeg ikke sjekket og har jeg ikke noe forhold til. Jeg kommenterer kun Drizzt påstand om at det er naturlig at etniske nordmenn er overrepresentert når det gjelder fyllekjøring fordi vi er så mange. I begrepene «overrepresentasjon» og «underrepresentasjon» har man delt på antallet i gruppen slik at om man er mange eller få ikke har noen betydning. At nordmenn er mange er dermed ingen unnskyldning for at vi er overrepresentert når det gjelder fyllekjøring.

Når det gjelder din utregning så forstår jeg ikke den og mener den er feil. Hele tittelen på denne tråden er også feil.

La meg ta utgangspunkt i følgende: Det er 35000 Somaliere i Norge. La oss videre anta at vi er totalt 5 millioner i Norge. Vi lar S være andelen Somaliere av befolkningen d.v.s. 35000/5000000 = 0.7%.

Vi lar videre K være den relative kriminalitetsfaktoren for Somaliere relativt til alle de andre 99.3%. La oss videre anta at denne er 12.

Andelen av kriminaliteten som blir begått av Somaliere er dermed S*K/(S*K+(1-S))=7.8% mens 92.2% utføres av alle andre. Hvis det har skjedd en kriminell handling av denne typen er det altså 92.2%/7.8% = 11.8 ganger så stor sannsynlighet for at den er blitt begått av en ikke-Somalier enn av en Somalier. Og det ikke fordi Somaliere er så lovlydige men fordi de er så få. Dermed er overskriften til tråden feil.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gab said:

 

Du legger en hel masse rart i mitt innlegg som jeg ikke forstår hvorfor du gjør. Disse forskjellige tallene og statistikkene har jeg ikke sjekket og har jeg ikke noe forhold til. Jeg kommenterer kun Drizzt påstand om at det er naturlig at etniske nordmenn er overrepresentert når det gjelder fyllekjøring fordi vi er så mange. I begrepene «overrepresentasjon» og «underrepresentasjon» har man delt på antallet i gruppen slik at om man er mange eller få ikke har noen betydning. At nordmenn er mange er dermed ingen unnskyldning for at vi er overrepresentert når det gjelder fyllekjøring.

Når det gjelder din utregning så forstår jeg ikke den og mener den er feil. Hele tittelen på denne tråden er også feil.

La meg ta utgangspunkt i følgende: Det er 35000 Somaliere i Norge. La oss videre anta at vi er totalt 5 millioner i Norge. Vi lar S være andelen Somaliere av befolkningen d.v.s. 35000/5000000 = 0.7%.

Vi lar videre K være den relative kriminalitetsfaktoren for Somaliere relativt til alle de andre 99.3%. La oss videre anta at denne er 12.

Andelen av kriminaliteten som blir begått av Somaliere er dermed S*K/(S*K+(1-S))=7.8% mens 92.2% utføres av alle andre. Hvis det har skjedd en kriminell handling av denne typen er det altså 92.2%/7.8% = 11.8 ganger så stor sannsynlighet for at den er blitt begått av en ikke-Somalier enn av en Somalier. Og det ikke fordi Somaliere er så lovlydige men fordi de er så få. Dermed er overskriften til tråden feil.

 

 

 

Helt bisart, utvalgt demografi. aka ca 175 000 menn er ifra en demografi som er 177 272 som igjen ut av demografi som er 354 544 menn og kvinner der forholdet er normalt 49%-51% i mellom hverandre i samtlige folkegruppe demografi. I mot en demografi som er 2 300 000 menn av 4 600 000 menn og kvinner. Jeg forenklet dette så det var forståelig for deg. Jeg gikk over tallene i 2016 der somaliere i 2011 voldtok 16 ganger over normalen, dette var konfirmert både av politiet i et intervju i 2012 og rapport i 2008-2011-2012.  

Dette viser:
En somalisk mann voldtar 1600% mer enn etnisk norsk mann i 2011, Som vil si at 1 somalisk voldtar 16 ganger mer enn etnisk norsk i 2011.   
Demografi somalier 1.gen begår kriminalitet: kategori vold og mishandlinger 1200% mer enn gjennomsnittlig demografi som inkluderer alle demografier.    

Du viser ingen demografisk forstålese heller ikke hvordan man leser statistikk, om du gjør sånne utregninger så du inkludere abstrakt og metodologisk datapunkter. For du lager ny permutasjon av data som er feil siden du ikke har datapunktene som ble brukt, og du bruker konklusjonen av andre datapunkter (med vgs sannsynlighet begrening ser det ut som). 

Overskriften er helt riktig siden 1 somalier er 12 ganger mer sannsynlig enn gjennomsitt demografien.

Nå legger vi ballen død, for du kommer ikke med rasjonell tankegang her.       

 

      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...