Gå til innhold

I saker om vold og mishandling i Oslo, er sannsynligheten over 12 ganger større for at en somalier enn en nordmann er siktet.


vi har alle vårt

Anbefalte innlegg

https://www.rights.no/2020/02/enorm-overrepresentasjon-i-vold-og-mishandling/

FrP har bestilt kriminalitetsstatistikk fra SSB. Det er ikke populært. Så kan man lure på hvorfor tallene er slik de er.

Korrigert for alder og kjønn, me utgangspunkt i siktelser per 1.000 innbygger for vold og mishandling etter bosted:

  • Når det gjelder innvandrede somaliere i hele Norge lyder tallet for vold og mishandling på 207. Dette sier oss ingenting, men når vi vet at samme tallet for øvrig befolkning er 41, sier det oss mer. Altså en overrepresentasjon på 5-gangen.
  • Ser vi på bosatte innvandrede somaliske menn i Oslo er tallet 419. For øvrig befolkning er den 34. Overrepresentasjon: 12-gangen.
  • Så var det 2.generasjon somaliere, samme alder, der er tallet nasjonalt 311. Øvrig befolkning fortsatt 41. Overrepresentasjon: 7,6-gangen.
  • 2.generasjon bosatt i Oslo: 427. Øvrig befolkning fortsatt 34. Overrepresentasjon: 12,6-gangen.
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff da. Så dårlig gjort av SSB å lage slik statistikk som fremstiller innvandrere negativt. Hvor ble det av inkluderingen, den tolerante tilnærmingen, osv?

Jeg lurer ikke på hvorfor tallene er slik de er, men jeg tipper mange på venstresiden og i sentrum rent politisk gjør det.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somaliere er oppvokst med en helt annen kultur enn oss - det gjør dem ikke til dårligere mennesker. Integrering og opplæring om norske forhold er veien å gå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Rytz skrev:

Somaliere er oppvokst med en helt annen kultur enn oss - det gjør dem ikke til dårligere mennesker. Integrering og opplæring om norske forhold er veien å gå. 

Integrering forutsetter vilje og innsats fra utlendingen sin side. Når utlendinger ikke har vilje og innsats, så feiler integreringen. Opplæring funker bare når man i utgangspunktet er åpen for forandring og tilpassing. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drizzt skrev:

Integrering forutsetter vilje og innsats fra utlendingen sin side. Når utlendinger ikke har vilje og innsats, så feiler integreringen. Opplæring funker bare når man i utgangspunktet er åpen for forandring og tilpassing. 

Det er såklart sant, men det er likefult det som er viktig å få til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg påpekte dette i 2017 på KG, i tillegg om jeg ikke tar feil så var det 16 ganger mer sannsynlig at en somalier voldtar i 2011 imot etniske nordmenn. I Sverige så er det 19 ganger av denne demografiske gruppen voldtar. Jeg viste data som eksisterte, samt korrigerte data ifra undersøkelse ifra 2014 som viste vold og voldtekter om dette. 

Trådene er dessverre slettet siden KG har fjernet bokstavelig talt fjernet flere 100 sider på front siden, som er anti-fri tale og bør taes opp på stortinget om hva egmont gjør med presse støtten de får for dette.            

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, Rytz said:

Det er såklart sant, men det er likefult det som er viktig å få til. 

Det er viktig å lage fred på jorden og utrydde alle sykdommer også. Dessverre er det ikke er realistisk å få til.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrP drar frem den statistikken som passer best til sin rasistiske profil. En stor del av deres velgere er jo nettopp lavutdannede, «uføre», kunnskapsløse rasister.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rytz skrev:

Somaliere er oppvokst med en helt annen kultur enn oss - det gjør dem ikke til dårligere mennesker. Integrering og opplæring om norske forhold er veien å gå. 

Det gjør de faktisk til dårligere mennesker i det norske samfunnet. 
Vi ønsker jo ikke at folk skal oppføre deg slik, det er derfor vi har lovverk slik vi har. 

Kall nå en spade for en spade nå og slutt å bortforklare. ;) 

Endret av LeneXCII
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Rytz said:

Somaliere er oppvokst med en helt annen kultur enn oss - det gjør dem ikke til dårligere mennesker. Integrering og opplæring om norske forhold er veien å gå. 

Det er godt du innrømmer at den somaliske æres- og klanskulturen er totalt dysfunksjonell. Spørsmålet blir da, hvorfor ønsker vi å importere dette hit?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rotemor skrev:

FrP drar frem den statistikken som passer best til sin rasistiske profil. En stor del av deres velgere er jo nettopp lavutdannede, «uføre», kunnskapsløse rasister.

Beklager, skrev du nettopp at statistikken er rasistisk?

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Rytz skrev:

Somaliere er oppvokst med en helt annen kultur enn oss - det gjør dem ikke til dårligere mennesker. Integrering og opplæring om norske forhold er veien å gå. 

Hvorfor skal vi integrere slike holdninger i samfunnet? Vi bør heller forlange assimilering. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rotemor skrev:

FrP drar frem den statistikken som passer best til sin rasistiske profil. En stor del av deres velgere er jo nettopp lavutdannede, «uføre», kunnskapsløse rasister.

Anklager om rasisme er det samme som å si at man ikke har argumenter.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Rytz skrev:

Somaliere er oppvokst med en helt annen kultur enn oss - det gjør dem ikke til dårligere mennesker. Integrering og opplæring om norske forhold er veien å gå. 

Vold og mishandling er noe gjerne dårlige mennesker gjør. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hvorfor skal vi integrere slike holdninger i samfunnet? Vi bør heller forlange assimilering. 

Integrering handler jo blant annet om å endre holdninger - at vedkommende skal forstå hva som er akseptabelt her og at de skal endre seg. 

3 minutter siden, Example skrev:

Vold og mishandling er noe gjerne dårlige mennesker gjør. 

Ordla meg litt feil her. Å voldta og mishandle er selvfølgelig en ondskapsfull handling som det skal slås voldsomt hardt ned på. 

Jeg mener at somaliere ikke er grunnleggende dårligere mennesker enn noen med annen nasjonalitet. Med samme kultur og oppvekst hadde nok du og jeg vært like tilbøyelig til å gjøre slike. Det handler om hva vi gjør og ikke hva vi er

Når politikken er som den er i dag, og vi skal ta i mot innvandrere, så er det lite konstruktivt å vise til statistikk som et argument for hvor fæle utlendinger er. Det skaper fremmedhat, og gjør egentlig ingenting godt for seg. 

Slik statistikk forteller oss at hvor og hvordan vi kan legge inn forebyggende tiltak, som jeg, personlig, mener er veien å gå slik som ting er nå. Det hjelper lite at jeg setter meg ned og hater på somaliere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/13/2020 at 11:12 AM, Rotemor said:

FrP drar frem den statistikken som passer best til sin rasistiske profil. En stor del av deres velgere er jo nettopp lavutdannede, «uføre», kunnskapsløse rasister.

Har du noe som på-bygger denne påstanden at FRP er rasistisk og velger massen er "uføre" kunnskapsløse rasister? Har du kanskje noe statetikk om dette. 

Kanskje om vi tok "rasistene" på alvor på 90 tallet så hadde ikke dette bokstavelige marerittet ha skjedd, det største problemet vi har idag er folk som deg som legger blokker om nettopp å snakke om dette problemet. 

Uansett så er ikke statistikken rasistisk, det kan ikke være rasistisk. Men mullti-kulturisme folk og venstre ideologier i Norge er langt mer rasistisk enn FRP noensinne har vært.               

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, Drizzt skrev:

Beklager, skrev du nettopp at statistikken er rasistisk?

Nei. Det gjorde jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Husholdning1 skrev:

Anklager om rasisme er det samme som å si at man ikke har argumenter.

Mener du at rasisme ikke finnes?
Ettersom man kan bli straffet for rasisme så finnes det nok anklager bak...

Endret av Rotemor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rotemor skrev:

Mener du at rasisme ikke finnes?
Ettersom man kan bli straffet for rasisme så finnes det nok anklager bak...

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rytz skrev:

Integrering handler jo blant annet om å endre holdninger - at vedkommende skal forstå hva som er akseptabelt her og at de skal endre seg. 

Det der høres kanskje enda mer ut som assimilering, synes jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...