Gå til innhold

Hva spiser tynne jenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt at tynne folk ikke er så opptatt av mat, og/eller ikke smaker mat på samme måte som matelskere gjør, og ser jo at flere bekrefter det i denne tråden. Hadde jeg hatt dårlige smaksløker, ville jeg spist mindre -merker jo det når jeg er forkjølet og ikke smaker så mye. Da gidder jeg ikke spise så mye, men stopper før jeg blir skikkelig mett, det sliter jeg med når smaksløkene er på topp. 

Anonymkode: 39271...15a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har tenkt at tynne folk ikke er så opptatt av mat, og/eller ikke smaker mat på samme måte som matelskere gjør, og ser jo at flere bekrefter det i denne tråden. Hadde jeg hatt dårlige smaksløker, ville jeg spist mindre -merker jo det når jeg er forkjølet og ikke smaker så mye. Da gidder jeg ikke spise så mye, men stopper før jeg blir skikkelig mett, det sliter jeg med når smaksløkene er på topp. 

Anonymkode: 39271...15a

Jeg elsker mat, og mat er både lidenskap, jobb og hobby for meg. Jeg kan fint bruke tre timer på middag til meg selv i helgen.

Men det er også "hemmeligheten" min, jeg bruker mye tid på å finne på gode måltider, og jeg er veldig glad i typisk sunn mat. Jeg elsker å lage wok og gryteretter med mest mulig smak. Jeg nyter det skikkelig når en biffgryte har gode og spør biter av squash og paprika. Og jeg kutter ned på kjøtt og pasta/potet, nettopp fordi jeg vil ha mest mulig smak, og derfor øker mengden grønnsaker.

Men selv om maten smaker helt himmelsk, så spiser jeg en vanlig porsjon. Jeg spiser sjeldent utenom måltidene, og blir jeg fysen så spiser jeg noen skiver spekeskinke istedet for godteri. På buffet på hotell tar jeg heller to runder spekemat enn kake, nettopp fordi jeg elsker smakene i spekemat og andre typiske forretter. På sommeren kan jeg spise 3-4 is pr dag, men jeg foretrekker saft-is framfor fløteis.

Hadde jeg ikke vært så glad i mat og ulike smaker, så hadde jeg nok laget mye mer lettvindt og kaloririk mat. Jeg ser det når jeg er syk, da blir det lettvindte og smakløse måltider, og ofte med høyt kaloriinnhold.

Men jeg er også helt overbevist om at man ikke må ofre god smak for å holde kalorier nede. Sunn mat kan smake godt, og man kan nyte mat, og bruke mat som kos, uten å overspise. Kvalitet overgår kvantitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: Det handler ikke om flaks for min del når det gjelder vekt. Jeg er slank, er i overgangsalder. Hva jeg spiser varierer veldig, men jeg er ALLTID bevisst på mengde og kalorier, hverdag som fest. Derfor er jeg slank.

Anonymkode: 2f98f...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2020 den 20.57):

Og de underrapporterer. De tror de spiser mye, bare fordi de blir fort mette. 

Anonymkode: c2fc3...258

Overrapporterer :)

Anonymkode: dd921...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser egentlig alt, men aldri utenom måltider. Og spiser alltid en porsjon av hvert måltid.

Eksempel:

Frokost: Havregrøt med bær eller kokt egg og knekkebrød og kaviar

Lunch: cream cheese bagel, kyllingsalat eller grønn wrap

Middag: 2-3 fiskekaker med potet, brokkoli og raspet gulrot, eller fetaost på kyllingfilet med masse grønnsaker

Kvelds: 1-2 Knekkebrød

 

Er også utrolig kresen på bakst og boller og sparer nok en del på kalorier der. Liker egentlig bare sjokoladekake og eplekake men spiser det også veldig sjeldent. Liker heller ikke popcorn og ostepop 😂 må være vanlig potetgull.

Anonymkode: 4f369...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min dag, men ikke det sunneste pga eksamensperiode :) 

Frokost: En stor kanelbolle (jeg har bakt)

Lunsj: to polarbrød (havre) med et kokt ett og en kopp kaffe med helmelk

Middag: shakshuka, bønner, 1/2 avokado, revet ost, to maistortillas 

Kvelds: Enda en stor kanelbolle

Jeg spiser hva jeg vil, men jeg er som mange andre også bevisst hvor mye jeg spiser. Dersom vekta går opp to kilo så begynner jeg å gjøre tak, og da sliter jeg meg gjennom som alle andre med å føle meg sulten på et lavere kaloriinntak. Jeg spiser heller ikke mellommåltid og "budsjetterer" dagens kalorier litt dersom jeg skal ut og spise eller i selskap hvor jeg vet at det blir mye god mat 

Anonymkode: 94ac9...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.1.2020 den 0.49):

Et spørsmål til dere tynne jenter, hva spiser dere iøpet av en dag/uke? 

Anonymkode: df53a...1f0

Frokost: kaffe/ energidrikke

Lunsj: liiiten salat m egg/ kylling/ skinke. Uten dressing eller olje. Eller to kokte egg og en frukt. Eller cottage cheese med frukt. 

Middag: hva som helst, men spiser ikke karbohydratrike matvarer. Dropper altså pasta, potet, ris, brød og erstatter det med litt ekstra grønnsaker.

Kveld: par biter sjokolade/ noen kjeks/ drops/ annet snacks et par ganger i uka men ikke hver dag. 

Når jeg dropper snacks til kvelds faster jeg alltså fra middag og fram til lunsj neste dag. Det funker svært bra for meg.

Slik ser kostholdet mitt ut fra mandag til fredag. I helgene spiser jeg karbs.

Anonymkode: 60a3c...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn er uansett ikke det samme som sunn, ser en ut fra mange av svarene her. Sjokolade i stedet for middag, og en Skyr og et eple er ikke et skikkelig måltid. Det er nok en del tynne mennesker som burde tenke litt mer på helse, og ikke kun vekt. Tynne er mer utsatt for beinskjørhet, for eksempel. Det er ikke en morsom lidelse å få. 

Så jeg er heller normalt slank og sunn enn tynn og usunn, altså.

Anonymkode: ab947...562

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tynn er uansett ikke det samme som sunn, ser en ut fra mange av svarene her. Sjokolade i stedet for middag, og en Skyr og et eple er ikke et skikkelig måltid. Det er nok en del tynne mennesker som burde tenke litt mer på helse, og ikke kun vekt. Tynne er mer utsatt for beinskjørhet, for eksempel. Det er ikke en morsom lidelse å få. 

Så jeg er heller normalt slank og sunn enn tynn og usunn, altså.

Anonymkode: ab947...562

Viktig innspill. I motsatt ende: Mange leger blir visstnok også ofte overrasket over at mange fete mennesker er ved såpass god helse. Mange overvektige spiser kjempesunt, men for mye av det sunne.. Blodprøver ol. kan derfor være veldig bra (stabilt insulin, lavt blodtrykk, lavt kolesterol etc.). Vekt og utsende er derfor ingen god indikator for hvor sunn du faktisk er på innsiden. 

Anonymkode: 39271...15a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tynn er uansett ikke det samme som sunn, ser en ut fra mange av svarene her. Sjokolade i stedet for middag, og en Skyr og et eple er ikke et skikkelig måltid. Det er nok en del tynne mennesker som burde tenke litt mer på helse, og ikke kun vekt. Tynne er mer utsatt for beinskjørhet, for eksempel. Det er ikke en morsom lidelse å få. 

Så jeg er heller normalt slank og sunn enn tynn og usunn, altså.

Anonymkode: ab947...562

Normal slank er heller ikke det samme som sunn.

Jeg er tynn og spiser sunt og nyttig.

Frokost: Havregrøt kokt på nøttemelk toppet med banan,eple,rosiner og hjemmelagd nøttesmør 

Lunsj:
•Salat med babyleaf,byggryn/fullkorn couscous/hirse/quinoa,cherrytomater,agurk,paprika,brokkoli,belgfrukter og en avocadovinagrette. Topper det med frø og kjerner for litt krønsj.

•Kalde pizzasnurrer med linse og soppfyll

•Avocadotoast med stekt sopp,cherrytomater og spirer.

Middag: Det går mye i plantebaserte gryter,gratenger,pastaretter,ulike bowls etc. Spiser en god porsjon 

Kvelds: Varierer mellom smoothiebowls toppet med granola,frukt/bær og nøttesmør eller kokosyoghurt med müsli,hakket dadler,pære og nøttesmør.

 

Anonymkode: 44515...2fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser vel helt normalt. Som regel Havregrøt som frokost eller kjøleskaps grøt, for det gir meg en metthetsfølelse lenge. 

Lunsj som regel grovt knekkebrød, en gulrot og en frukt av noe slag.

Er jeg sulten før middag tar jeg en liten nede mandler og en grønnsak av ett eller annet slag.

Middag alt fra fisk til grøt. Lite sauser osv, men det er for jeg ikke synes det tilfører så mye.

Spiser som regel ikke etter kl 18.00. 

Lørdager er det en del godis.

Anonymkode: 88f07...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Viktig innspill. I motsatt ende: Mange leger blir visstnok også ofte overrasket over at mange fete mennesker er ved såpass god helse. Mange overvektige spiser kjempesunt, men for mye av det sunne.. Blodprøver ol. kan derfor være veldig bra (stabilt insulin, lavt blodtrykk, lavt kolesterol etc.). Vekt og utsende er derfor ingen god indikator for hvor sunn du faktisk er på innsiden. 

Anonymkode: 39271...15a

Men nå er det dessverre sånn at det er det ekstra fettet i seg selv som er usunt. Spesielt ekstra magefett fører til hormonelle forstyrrelser som insulinresistens. Uansett om det kommer av oversising av sunn mat eller junkfood. 

Men du har rett i at yngre mennesker kan leve godt med overvekt uten helsemessige konsekvenser. På samme måte som at de kan røyke en pakke til dagen uten at lungene rammes. Men før eller siden kommer de fysiske konsekvensene smygende. Uansett. 

Anonymkode: 14501...267

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide 48 kg som 18 åring, har veid 50 kg som voksen i alle år etter det, nå falt ned til 48 igjen som 52 åring, er blitt kronisk syk og antar vektnedgangen skyldes tap av muskelmasse. 

Har aldri vært spesielt opptatt av mat, setter pris på et godt måltid, men det er 99% hverdager, og der er mat bare noe drivstoff man må ha for å fortsette dagen har vært gjennomgangstema i mitt liv, men setter mer pris på mat nå de siste år. 

Har alltid spist 4 måltider

Frokost: Bare Bra Supergranola med melk eller havregrøt med bær

Lunsj: 2 knekkebrød med enten makrell i tomatsaus / kalkunpålegg m/agurk el avokado / fløtemysost

Middag: Kyllingfilet eller fiskfilet med mye grønnsaker og ev fullkornsris eller en potet

Kveldsmat: 2 fullkornskroper eller rugsprø eller banan eller neve nøtter eller fjordlands byggryn

Spiser alltid et eple i løpet av dagen og drikker kun vann eventuelt kopp te

 

Anonymkode: 97821...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som er tynne, hvor mange centimeter er dere rundt midt på lårene? 

Jeg er 44 cm rundt der. 

Anonymkode: 711e3...4b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting til frokost om jeg har fri eller jobber kveld, noenganger dropper jeg lunsj også ig spiser bare middag og kanskje en banan til kvelds.  Jobber jeg tidlig spiser jeg to skiver til frokost, middagsrester, frukt eller suppe til lunsj., liten pors middag og dropper kvelds. Periodefasting fungerer bra.   Skjeier ut i helgene med junk og masse smågodt. 48 år, 176, 62 kg.  Var oppe i over 70 for et par år siden ifb med bivirkninger av medisiner. Aldri mer 

Anonymkode: 014cf...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 10.35):

Dere som er tynne, hvor mange centimeter er dere rundt midt på lårene? 

Jeg er 44 cm rundt der. 

Anonymkode: 711e3...4b4

Jeg er 40 cm rundt midt på låret. Har en «klump» øverst på låret da, så er en del tykkere øverst. 

Anonymkode: 0e0b5...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsker mat. Så mye at jeg kunne spist hele tiden hvis jeg ikke hadde brydd meg om vekt. 

Akkurat nå spiser jeg litt mindre enn jeg pleier da jeg tidligere i høst gikk opp 3,5 kg pga høyt alkoholkonsum og derfor nå går de ned. Men det er ikke stor forskjell på nedgang og vedlikehold. 

1030: mandler, yoghurt og litt havregryn.

1230: 1,5 knekkebrød, to egg og tomat, agurk, paprika og rødløk.

1630: Stort sett slikt som en kyllingfilet/laksefilet/skiver av svinefilet med enten oppkuttet salat eller grønnsaker og litt ris/pasta plus litt saus/dressing (100 kcal karbohydrater, 100 kcal grønnsaker, 100 kcal saus/dressing og 200 kcal protein. Steker ikke i smør eller olje. Noen dager øker jeg middagen med 100 kcal). Masse krydder for å få god smak. 

1930: 1,5 knekkebrød med ost, skinke og oppkuttet grønnsaker. 

Dette går jeg altså ned i vekt av. Så øker jeg matinntaket når jeg ikke skal ned i vekt, noe som nærmer seg da jeg har 19 i BMI. 

Knekkebrødene er slike grove kornkneklebrød, ikke wasa husmann liksom. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

157cm/48 kg

Spiser helt vanlig mat, men mindre porsjoner enn resten av familien, merker jeg. Blir veldig fort mett. 

Typisk frokost -1 skive brød med pålegg (f.eks leverpostei og majones)  kaffe og en mandarin. 

Typisk middag- 1/2 lakse/kyllingfilet med tilbehør. Eller 1,5 kjøttkake og en stor potet. 2-3 pizzastykker om vi har pizza. Halve tallerkenen grønnsaker eller salat. Spiser kun 1 porsjon. Men tar gjerne en is til dessert. 

Typisk kvelds- 2 rista skiver med syltetøy

De dagene jeg trener (løper), kan jeg være mer sulten og spise mer. Spiser en del godteri, men stort sett bare fredager. Begrenser meg her med å bare kjøpe litt inn da, en pose smågodt f.eks og 2 poser potetgull som vi deler (2 voksne og 3 barn)

Anonymkode: a5502...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2020 den 2.47):

ok. Måtte inn på instagram og sjekke. Normalt slank med andre ord, ikke mager.

Da kan jeg svare.

Typisk matinntak i løpet av en dag:

frokost, en bullet proof coffee. Dvs ca to dl svart kaffe, en stor ts meierismør, en skvett MTC olje, en rå eggeplomme og to natreen, blendet sammen.

Lunch: f.eks:

Smoothies laget av en stor avocado, et rått egg, 400 gram frosne bringebær, en neve spinat, en neve grønnkål og litt raspet ingefær.

Omelett laget av tre egg med masse grønnsaker i.

Pannekaker av typisk tre egg, en neve havregryn, litt mel, en banan og litt H-melk, med rørte blåbær og en pakke sprøstekt bacon.

havregrøt av 1 dl steelcut havre, 4 dl H-melk og en ss chiafrø, med masse rosiner og stort smørøye, pluss kanel og sukrin gold

5 skiver surdeigsbrød med et tjukt lag jarlsbergost.

 

Middag: som eksempel på mengde

en diger haug basmatiris, 250-350 g torsk, biff, lam eller en sjelden gang kylling eller laks, stort sett stekt eller bakt med masse smør og grønnsaker. Kan fint spise mer enn dette om det er biff eller lammefilet, steik etc.

en halv pakke spaghettini med saus av en halv pakke kjøttdeig, en halv løk, en gulrot, en halv boks hermetisk tomat og en enorm haug raspet ost (typ en hel skål raspet ost kun til meg)

 

Spiser ikke i mellom disse måltidene med mindre det er noe spesielt, som typ invitert i selskap eller noe.

 

 

Anonymkode: 313b9...90c

Du spiser mer enn meg men jeg er nok… normal ++ 😂

Anonymkode: e03fb...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...