Gå til innhold

Hva spiser tynne jenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å si. Vei maten og logg kalorier :). Hvilket pålegg du velger har jo stor betydning. Men du må passe på å få den næringen kroppen trenger. Leste i dag, spis mer ikke mindre. De siktet da til at man skal spise mye av salat og grønnsaker :) og det ser ikke ut som du har nok proteiner. Begynn å bruk en app også velger du en strategi... Det spiller liten rolle egentlig hva man velger. Uansett om det er lavkarbo eller lav kalori, kan du nesten spise ubegrenset av mye av det sunne. Og det ser ut som alle dietter virker, men vi gir opp. Eller går tilbake til vanlig liv etter den er slutt... Også vil jeg si, å være tynn bør ikke være hovedmålet. Prøv heller " jeg vil ha en sunn vekt og trives i kroppen min". (Eller det som passer deg best) :).

jeg bruker My fitness Pal når jeg logger. Det er enklere en du tror. Ta en digital kjøkkenvekt (billig på Clas Ohlson) sett på fatet og null ut. Så legger du på mat, type etter type og logger etterhvert. Jeg lover du kommer til å få noen aha-opplevelser.

Anonymkode: cee27...8dd

Takk for godt svar, får prøve lavkarbo tror jeg, er sånne apper offentlige? Får så mange merkelige mailer for jeg hadde en av de en gang

Anonymkode: 35c9f...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.1.2020 den 8.01, AnonymBruker skrev:

Spiser det jeg vil og så mye jeg vil. Jenter som er naturlig tynne spiser automatisk mindre enn andre fordi man blir mett av mindre. Kroppen trenger rett og slett ikke like mye mat når man er tynn. Jeg spiser fire måltider om dagen pluss et mellommåltid. En standard porsjon havregrøt til frokost, to brødskiver med ost/skine og en liten salat til lunsj, en frukt som mellommåltid, helt vanlige ting til middag (men sikkert 75% av en vanlig porsjon) og et par knekkebrød til kveldsmat.

Anonymkode: dd481...785

Dette stemmer absolutt ikke i mitt tilfelle. Jeg har alltid spist til jeg sprekker, og dette er ikke bare noe jeg tror selv. Forsåvidt alltid vært veldig slank. Beveger meg mye i forbindelse med jobb, og trener en del sykkel og løp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser alt. Jeg spiser bare veldig lite av det.
Er ikke noe glad i mat. Liker ikke å lage mat. Spiser bare fordi jeg blir sulten, sliten og trøtt hvis jeg ikke spiser. Det er altså av ren nødvendighet.

Anonymkode: ed243...d45

Samme her. Andre får helt sjokk når jeg forteller dette. Men jeg er ikke glad i mat, og skulle ønske at jeg slapp å spise. Men jeg må jo. Så jeg spiser fordi jeg må, og ikke fordi jeg synes det er godt. 

Anonymkode: 0e0b5...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Andre får helt sjokk når jeg forteller dette. Men jeg er ikke glad i mat, og skulle ønske at jeg slapp å spise. Men jeg må jo. Så jeg spiser fordi jeg må, og ikke fordi jeg synes det er godt. 

Anonymkode: 0e0b5...356

Samme her! Det er nesten litt tabu å si dette i dagens matbesatte samfunn hvor alle er gourmeet og alle snakker om mat hele tiden. 

Anonymkode: 14501...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 6.29, exictence skrev:

Er opptatt av å spise sunn mat, mest plantekost og frukt, litt fisk, stort sett ingen kjøtt. Nesten ingen snop, men er jeg i selskap spiser jeg litt av det meste som blir servert.

Tillater meg å spise litt av alt. Litt, små porsjoner, er det jeg anbefaler i stedet for en slankekur.

Jeg spiser alltid litt frokost tidlig. Tror ikke det nødvendigvis er så viktig for alle å gjøre. Men for meg er det en veldig god start på dagen, og det hjelper til å spise lite av ting resten av dagen.

Dette er min "oppskrift" også hva gjelder matinntak.

Jeg går aldri sulten og sier aldri til meg selv at jeg må vente med å spise fordi jeg skal ha så og så mange måltider. Det er så enkelt at jeg spiser når kroppen min ber om det, men jeg spiser sunt. I ukedagene går det stort sett i grønnsakswok, knekkebrød med avocado, tomat og rødløk, havregryn, salat og mye frukt i mellom. 

I tillegg trener jeg 5-6 ganger i uka - både løping og styrke. Prøver å tenke på at jeg ikke skal sitte i ro for lenge, men det er utfordrende når man er student. 

Dette er ikke en diett, men en livsstil som funker for meg. Jeg tror nøkkelen til en stabil, sunn og slank kropp er nettopp å finne en livsstil - en gylden middelvei - som du faktisk kan leve etter hver dag, og ikke tvinge seg gjennom utmattende og fæle dietter. For noen innebærer det at man kanskje må unne seg å spise sjokolade hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som er lett undervektig, og hun spiser så mye. Det er 6 brødskiver med pålegg til frokost, lunsj og kvelds, gjerne melk og juice til. Hun spiser gjerne 2 porsjoner med middag. Koser seg og med godteri noen dager i uken. Men hele familien hennes er sånn, alle er tynne, og kan spise hva de vil. Min venninne synes jo det er slitsomt å ha det sånn til tider. For er hun i en stressende periode, så rekker hun ikke å spise så mye, og raser ned 5 kg med en gang, og da ser hun ikke like fin ut, og må spise store mengder for å gå opp igjen.

Jeg er helt motsatt, legger på meg av ingenting, som ung klarte jeg alltid å holde meg normalvektig ved å spise sunt og trene. Men nå er jeg i 40 årene, og blitt syk, så nå hjelper det ikke hva jeg gjør. 

Vi er vel enige om at det beste, hadde vært en fin mellomting av oss. For hun er lei av å spise mye, jeg er lei av å spise for lite. 

Anonymkode: 8c287...87a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lite. Det ser bare ikke slik ut, for jeg spiser jo "normalt" til de måltidene jeg spiser. Men hvis jeg spiser noe som er kake, boller, en croissant, chips eller godteri, erstatter det annen mat, og ergo legger jeg ikke på meg av det. Blir veldig fort mett av sånt, eller kvalm, mister matlysten. Da jeg delte hybel med en venninne, sa hun det var et mysterium hvordan vi kunne "spise helt like mengder mat" og hun legge på seg og jeg ikke. Forskjellen var jo at hun kunne kjøpe en pose med boller og ta med på lesesalen for eksempel, og spise halve den i løpet av dagen, som mellommåltid. Jeg ble stappmett etter en bolle og droppa da lunsjen. I løpet av uker/måneder/år utgjør det veldig mye.

Anonymkode: 7e686...566

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

172/47. Jeg spiser mat. Helt vanlig, sunt kosthold. Spiser gode porsjoner, og er nødt til å spise ofte. Har høyt stoffskifte og går ikke opp i vekt selv om jeg spiser mye, og er sulten ofte. Det er ikke uvanlig at jeg spiser middag to-tre ganger på en kveld. Selv om jeg har spist to gode middagsporsjoner og er god og mett, er jeg ofte skrubbsulten 20 minutter senere. Stoffskiftet mitt oppfører seg som en jævla bendelorm. 🤪

Anonymkode: f6680...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel fra i går (pluss i 6-7 dl kaffe og mye vann)

Frokost -  
1 knekkebrød med avocado, pinjekjerner, sitron og krydder
1 knekkebrød med kikert- og paprikapålegg (finnes på meny i alle fall)
1 glass soyamelk

Mellommåltid -
1 pære og 1 kiwi kuttet opp, bringebær, havreyoghurt fra Oatly og chiafrø på toppen.
1 neve cashewnøtter

Lunsj -
wok med kikerter, paprika, vannkastanjer, søtpotet, hvitløk, soyasaus og litt kokosmelk (++ krydder)
fullkornsnudler

Middag - 
1 burger fra hälsans kök
burgerbrød
grønnsaker (salat, agurk, paprika, løk, mais..)
french fries
ketchup


Er 50 kg, 160, (så sikkert høyere BMI enn dem du egentlig sikter til, men jeg trener og har en del muskler. Dette er også en av de dagene jeg har spist mest i uka som gikk. Ble litt godteri på lørdag, men da går mellommåltid ut feks.)

Anonymkode: 0beaa...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi er veldig slank og stram.

Hun spiser nøyaktig det samme som meg. Både godterier og feit mat.

Hun spiser bare små porsjoner.

Anonymkode: 8ddc8...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

172/47. Jeg spiser mat. Helt vanlig, sunt kosthold. Spiser gode porsjoner, og er nødt til å spise ofte. Har høyt stoffskifte og går ikke opp i vekt selv om jeg spiser mye, og er sulten ofte. Det er ikke uvanlig at jeg spiser middag to-tre ganger på en kveld. Selv om jeg har spist to gode middagsporsjoner og er god og mett, er jeg ofte skrubbsulten 20 minutter senere. Stoffskiftet mitt oppfører seg som en jævla bendelorm. 🤪

 

Men da er du jo tynn fordi du er syk, så det blir ikke så relevant i denne diskusjonen hva du spiser.

Anonymkode: d25c3...2a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer jo litt. Men f.eks: 

Frokost: Havregryn

Lunsj: 2 brødskiver og egg. Evt. noe middagsrester.

Middag: det varierer også stort. Men spiser f.eks 2-3 kjøttkaker, 2-3 poteter, grønnsaker

Kveldsmat: to brødskiver med ost og salami, salat, paprika, agurk, majones (mye). Ellers spiser jeg ofte en middagsposjon til her. 

Spiser ofte noe annet i mellom disse måltidene, f.eks frokostblanding, polarbrød, kaker, boller osv. 

Har en BMI som er undervektig. Alltid vært det og kommer ikke opp i vekt. Spiser også gjerne en hel sjokoladeplate og en halv pose med potetgull ett par ganger i uka. Da alltid rett etter jeg har spist meg mett på mat først. Trener ikke, men har en aktiv jobb. 

 

Anonymkode: 3a9c5...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser minimalt til frokost, feks bare en Skyr eller et eple. Til lunsj er det salat eller knekkebrød, sjeldent noe ekstra. Spiser en sunn middag, spiser til jeg blir mett. Deretter er det ofte jeg glemmer å spise resten av dagen... spiser også sjeldent mellommåltider, frukt etc. Går mest i kaffe og pastiller i hverdagen. Alltid vann til drikke, aldri juice/melk eller sukkerbrus. 
Fredag og lørdag kveld spiser jeg litt smågodt, men får fort nok. 
Er veldig glad i god mat, men de fleste dager spiser jeg bare for å holde det gående. Er ikke så opptatt av mat da. 

Anonymkode: 8d701...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.1.2020 den 2.47, AnonymBruker skrev:

ok. Måtte inn på instagram og sjekke. Normalt slank med andre ord, ikke mager.

Da kan jeg svare.

Typisk matinntak i løpet av en dag:

frokost, en bullet proof coffee. Dvs ca to dl svart kaffe, en stor ts meierismør, en skvett MTC olje, en rå eggeplomme og to natreen, blendet sammen.

Lunch: f.eks:

Smoothies laget av en stor avocado, et rått egg, 400 gram frosne bringebær, en neve spinat, en neve grønnkål og litt raspet ingefær.

Omelett laget av tre egg med masse grønnsaker i.

Pannekaker av typisk tre egg, en neve havregryn, litt mel, en banan og litt H-melk, med rørte blåbær og en pakke sprøstekt bacon.

havregrøt av 1 dl steelcut havre, 4 dl H-melk og en ss chiafrø, med masse rosiner og stort smørøye, pluss kanel og sukrin gold

5 skiver surdeigsbrød med et tjukt lag jarlsbergost.

 

Middag: som eksempel på mengde

en diger haug basmatiris, 250-350 g torsk, biff, lam eller en sjelden gang kylling eller laks, stort sett stekt eller bakt med masse smør og grønnsaker. Kan fint spise mer enn dette om det er biff eller lammefilet, steik etc.

en halv pakke spaghettini med saus av en halv pakke kjøttdeig, en halv løk, en gulrot, en halv boks hermetisk tomat og en enorm haug raspet ost (typ en hel skål raspet ost kun til meg)

 

Spiser ikke i mellom disse måltidene med mindre det er noe spesielt, som typ invitert i selskap eller noe.

 

 

Anonymkode: 313b9...90c

Er hun normalt slank. Syns hun ser ganske så slank ut jeg. 

Anonymkode: f6d0f...939

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 7.52, AnonymBruker skrev:

Hvor mange måltider har du iløp av dagen, og hva legger du i en liten porsjon f.eks frokost eller middag ?

Anonymkode: df53a...1f0

Jeg spiser 3 måltider for dagen, og hvis jeg er sulten så spise jeg litt frukt, nøtter, dadler, mørk sjokolade.

Jeg sa nøyaktig hva og hvilken mengde jeg spiste til frokost.

Har aldri målt mengder, men en tallerken med litt av det meste som blir servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det jeg vil. Ofte mye usunt, og gjerne i betydelige mengder. Jeg spiser like mye som min overvektige søster. Jeg er undervektig. 

Anonymkode: 26841...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gått ned fra 70 kilo til 57 kg. Vært 56-58 kilo over 1 år nå. Er 165 cm høy. Vet ikke om jeg er tynn, da men. 

Spiser feks:1 dobbel 0, 2 rugsprø med pålegg til frokost. 

Noe omtrent det samme til lunsj. Feks Gresk yoghurt med granola. 

1 middagsporsjon. 1 kyllingfilet med et par skjeer fullkornsris, mye grønnsaker og en liten porsjon saus. (par ss)

Kvelds: tekopp, 1 frukt, eller et eller annet. 

Drikker alltid sukkerfritt, kaffe eller te. Juice veødig sjeldent. Spiser godteri, men liten porsjon i helgene. Ingen frotsing lenger. Har "frotsedag" med venninne noen få dager. 

 

 

 

 

Anonymkode: f6d0f...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

165cm og BMI på 21, jeg er sikkert ikke kvalifisert som tynn men jeg hadde BMI på nærmere 29 tidligere.

Frokost: 60gr havregryn kokt på vann med 1/2 banan.

Lunsj: 2 skiver med skinke som oftest, men er fæl til å slippe lunsjen

Middag: Alt mulig men jeg spiser mye grønnsaker, bra med protein og minimalt med karbohydrater. Er heldigvis ikke veldig glad i hverken dressinger eller sauser, så slipper nok mye kalorier der.

Mellommåltider: Frukt og grønnsaker som oftest, muligens en skyr.

Jeg spiser gjerne kaker, desserter og godteri men små mengder og jeg bruker god tid på å innta det. Drev tidligere med kaloritelling og har sånn ca god øyemål og kaloriinntak på slike ting. Drikker heller aldri kalorier og rører ikke alkohol, så jeg sparer også mye her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke tynn selv (heller på andre siden), men kjæresten min er det. Da vi begynte å date så tenkte jeg at hun var en av disse med superforbrenning som kunne spise masse uten å legge på seg. Vi gikk ut og spiste pizza, vi koste oss med smågodt og chips i helgen, og jeg tenkte at hun var så heldig som kunne spise alt dette uten å legge på seg.

Men nå når vi bor sammen så ser jeg at hun egentlig spiser lite totalt sett. Hun kan svinse og svanse en hel dag uten å tenke på mat, og når jeg foreslår at vi skal lage oss noe digg så blir hun sånn "wow, ja jeg er kjempesulten!" fordi hun ikke har kommet på å spise noe før jeg tar det opp. Hun spiser alltid mye når andre tilbyr henne mat, men glemmer ofte å lage seg et måltid på eget initiativ.

Har skjønt nå hvordan det egentlig står til, for alle perifere mennesker rundt sånne tynne jenter ser bare hva de spiser når de først setter seg ned for å spise. Man må liksom observere hele døgnet for å forstå at de faktisk ikke har den superborbrenningen man tror de har. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det jeg vil. 
Går mye i viltkjøtt, fisk og kylling. Spiser mye grønnsaker. Litt potet og ris. 
Spiser sjeldent hurtigmat som burger og pizza og pasta. Bruker nesten aldri saus på maten, synes det stort sett er unødvendig. 
Drikker hovedsakelig vann. Drikker kanskje 1 liter melk i uka, max 1 liter juice i mnd, max 1 liter brus i mnd. Drikker et glass saft kanskje en gang hver tredje mnd. 
Småspiser sjeldent, men om jeg gjør det så går det i sjokolade. Spiser kanskje en pose potetgull hver andre mnd. Og veldig lite kaker eller godteri utover det. 
Spiser enten brødskiver, knekkebrød, havregrøt eller yoghurt med bær og nøtter til frokost. 

Uka før mensen så spiser jeg en del sjokolade da. Det er vel stort sett da jeg fråtser. 
 

Anonymkode: 3e5ea...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...