Gå til innhold

Norge henter hjem IS-kvinne


Summerbreeze

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Apis skrev:

Jeg kjenner jo ikke deg og du kjenner ikke meg og hva jeg har opplevd og erfart. 

Jeg har aldri påstått at jeg kjenner deg, alt jeg forholder meg til er perspektivet ditt i denne saken - som er preget av at du tenker med hjertet fremfor hodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Jeg har aldri påstått at jeg kjenner deg, alt jeg forholder meg til er perspektivet ditt i denne saken - som er preget av at du tenker med hjertet fremfor hodet.

Du som sa jeg satt hjemme i fredelige Norge, men nok om det, vet du hvordan Kjartan Sekkingstad ble frigitt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dager siden ble en kvinne slått ihjel av andre kvinner i leiren fordi hun ikke fulgte islamske regler. Dette er ikke en gjeng fredelige og uskyldige husmødre. https://www.aftenposten.no/verden/i/b5BnGd/hjelpeorganisasjon-371-barn-doede-i-al-hol-leiren-i-fjor

Det er en overhengende fare for at disse barna vokser opp til å bli fundamentalister og terrorister hvis de får bo med moren.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Apis skrev:

Du som sa jeg satt hjemme i fredelige Norge, men nok om det, vet du hvordan Kjartan Sekkingstad ble frigitt? 

Det utsagnet var ikke ment som at du aldri har vært utenfor steinrøysa, men ment som at Norge er det trygge landet det er i dag fordi mange vonde, men nødvendige valg har blitt tatt. Hadde vi gitt etter for alt føleri ville vi aldri overlevd som et land. Verden er kynisk, dessverre. Men kudos til deg, virkelig. Du har min hele og fulle respekt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Det utsagnet var ikke ment som at du aldri har vært utenfor steinrøysa, men ment som at Norge er det trygge landet det er i dag fordi mange vonde, men nødvendige valg har blitt tatt. Hadde vi gitt etter for alt føleri ville vi aldri overlevd som et land. Verden er kynisk, dessverre. Men kudos til deg, virkelig. Du har min hele og fulle respekt. 

Som en kjent motstands mann sa, demokratiet må vi kjempe for hver dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig, ..håper i hvertfall at kvinnen blir straffeforfulgt og mister omsorgen for barna. Jeg syns Norge skal ta ansvar for norske statsborgere, ikke greit å overlate byrden til Syria som har nok å slite med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Tanuki skrev:

Vanskelig, ..håper i hvertfall at kvinnen blir straffeforfulgt og mister omsorgen for barna. Jeg syns Norge skal ta ansvar for norske statsborgere, ikke greit å overlate byrden til Syria som har nok å slite med.

Hva med å heller hjelpe de uskyldige krigsofrene der nede framfor terrorister?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
9 timer siden, Apis skrev:

Du mener det er en akseptabel pris å ofre guttens liv for disse prinsippene ? 

La meg komme med et motspørsmål: En norsk statsborger blir kidnappet av terrorister. De truer Norge med å halshugge gisselet om de ikke betaler 50 millioner kroner. Vi vet at trusselen er reell og at henrettelsen vil skje om ikke pengene betales.

Er dette offerets liv en akseptabel pris å  betale for vårt prinsipp om å aldri forhandle med terrorister? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trykksjakta skrev:

La meg komme med et motspørsmål: En norsk statsborger blir kidnappet av terrorister. De truer Norge med å halshugge gisselet om de ikke betaler 50 millioner kroner. Vi vet at trusselen er reell og at henrettelsen vil skje om ikke pengene betales.

Er dette offerets liv en akseptabel pris å  betale for vårt prinsipp om å aldri forhandle med terrorister? 

La meg sette et navn på eksemplet ditt, Kjartan Sekkingstad, offisielt forhandler ikke norske myndigheter med terrorister men det finnes måter og omgå det prinsippet. Men det er ikke noe jeg ønsker å snakke mye om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Pipaluk skrev:

Hva om sønnen ikke egentlig er alvorlig syk, men noe moren har fabrikkert for å komme tilbake?

Er scenario som slo meg. 

Jeg registrerer at det som tidligere ble omtalt som et "livstruende sykt barn" nå omtales som "antatt sykt barn". Så ja, det er en reell sjanse for at barnet ikke er sykt utover underernæring / hygienerelaterte problemer som ofte er tilfelle i flyktningeleire (eller ved omsorgssvikt, for den saks skyld).

Endret av janeikanskje
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Apis skrev:

Problemet med det er at det norske barnevernet ikke har jurisdiksjon i Syria, her var alle muligheter prøvd mens barnet er blitt så sykt at det ikke lenger gikk å vente. Da ble kostnaden å få med mor på kjøpet. Et annet poeng er jo at de lokale myndighetene oppfordrer vesten til å ta kontroll på sine egne borgere. 

Norsk barnevern bør ta over barna i det de kommer på norsk jord i samråd med besteforeldrene. Norske myndigheter kan absolutt hente barna med norsk statsborgerskap fra utlandet mot mors vilje hvis det er barnas beste og livet deres er truet. Nei, kostnaden er ikke å redde mor fra rettferdig straff der forbrytelsene hennes fant sted. Her tabbet Erna seg ut ved å (igjen) høre på Krfs og Vs snillisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
7 minutter siden, Apis skrev:

La meg sette et navn på eksemplet ditt, Kjartan Sekkingstad, offisielt forhandler ikke norske myndigheter med terrorister men det finnes måter og omgå det prinsippet. Men det er ikke noe jeg ønsker å snakke mye om. 

I 2015 ble et norsk gissel halshugd av IS etter at norske myndigheter selvsagt nektet å etterkomme kravene om løsepenger. Så nei, det er ikke alltid så lett å omgå prinsippet. 

I denne saken har Norge tilbudt å hente hjem barna, men mor har nektet, altså brukt barna for å få Norge til å gi etter. 

Igjen; det skal bli interessant å se hva som skjer når dette skjer igjen..... nå har har disse svina funnet ut hvordan de skal komme seg hjem. Det er inne vanskelig å sørge for at barna blir syke. De står bak hundrevis av bestialske drap, og det koster dem neppe mange kalorier å påføre sine barn sykdom for å bli hentet hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trykksjakta skrev:

I 2015 ble et norsk gissel halshugd av IS etter at norske myndigheter selvsagt nektet å etterkomme kravene om løsepenger. Så nei, det er ikke alltid så lett å omgå prinsippet. 

I denne saken har Norge tilbudt å hente hjem barna, men mor har nektet, altså brukt barna for å få Norge til å gi etter. 

Igjen; det skal bli interessant å se hva som skjer når dette skjer igjen..... nå har har disse svina funnet ut hvordan de skal komme seg hjem. Det er inne vanskelig å sørge for at barna blir syke. De står bak hundrevis av bestialske drap, og det koster dem neppe mange kalorier å påføre sine barn sykdom for å bli hentet hjem.

Norge er ikke disse ''svinas'' hjem. De sa fra seg retten å kalle Norge hjem da de sluttet seg til IS. Hun burde forblitt hjem der hun hører til i paradissamfunnet hun støttet. 

Jeg ser at Erna ikke skjønner alvoret og mener at det var riktig å hente terroristen til Norge. Hun tror ikke denne saken velter regjeringen og ser ingen grunn å imøtekomme Frps krav. Erna er helt på bærtur og skjønner ikke hva som skjer. Jeg tror ikke hun fortsetter som statsminister etter neste Stortingsvalg og jeg tror ikke vi får et bedre alternativ med en venstrevridd regjering dessverre. Nå bør Frp bare gjøre ord til handlinger og forlate regjeringen. Så får vi se hvor lenge Erna klarer seg med en mindretallsregjering.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Drizzt skrev:

Norge er ikke disse ''svinas'' hjem. De sa fra seg retten å kalle Norge hjem da de sluttet seg til IS. Hun burde forblitt hjem der hun hører til i paradissamfunnet hun støttet. 

Jeg ser at Erna ikke skjønner alvoret og mener at det var riktig å hente terroristen til Norge. Hun tror ikke denne saken velter regjeringen og ser ingen grunn å imøtekomme Frps krav. Erna er helt på bærtur og skjønner ikke hva som skjer. Jeg tror ikke hun fortsetter som statsminister etter neste Stortingsvalg og jeg tror ikke vi får et bedre alternativ med en venstrevridd regjering dessverre. Nå bør Frp bare gjøre ord til handlinger og forlate regjeringen. Så får vi se hvor lenge Erna klarer seg med en mindretallsregjering.

Her er det også et poeng at disse folka heller ikke tilhører Syria eller Irak. Disse landene har mer enn nok å stri med som det er, så å forvente at de også skal ta ansvar for terrorister med vestlig statsborgerskap er problematisk. For juridisk sett tilhører de Norge, om de er norske statsborgere. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Summerbreeze said:

Hva med å heller hjelpe de uskyldige krigsofrene der nede framfor terrorister?!

Det er vel ikke enten eller? Jeg syns det er galt at de overlates til land som har nok av terrorister og mennesker i nød allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tanuki skrev:

Det er vel ikke enten eller? Jeg syns det er galt at de overlates til land som har nok av terrorister og mennesker i nød allerede.

De er jo egentlig ikke overlatt til noe land, eller? De lever alle sammen i en flyktningleir som styres og overlever under andre midler enn statsstøtte sånn jeg har forstått det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.1.2020 den 9.47, RedFox81 skrev:

Det er mange her som virker å tro at å sende barna alene til Norge, for behandling på sykehus, ville vært det beste for barna og det burde mor å forstå. Og.. ingen av dere har barn, right? For selvfølgelig ikke er dette beste for barna. Og tror alle som har små barn skjønner det lett. Selvfølgelig er det beste for barna å ha mor med i en så stor overgang som dette, det er ingen tvil om. Her er det snakk om 3 åring og 5 åring, på ingen måte er det mulig å forklare barn i den aldersgruppe hva som skjer rundt dem og hvorfor, og med den forklaringen gjøre dem trygge. Eneste måte å få de til å føle seg trygge er å ha en omsorgsperson rundt seg. I dette tilfelle, er det mor. 

Uansett er dette en avsporing av diskusjonen. Moren er like norsk statsborger som barna. Hun er ikke dømt eller fengslet i noe annet land heller. Hvor skal hun ellers være hvis ikke i Norge? "Staten" hun dro til, finnes ikke lengre engang. Hun hadde uansett fult lov å komme til Norge på egen hånd, selvsagt. Som alle statsborgere.. Eneste som staten gjør her, er å fysisk hente, altså hjelpe med transport. Og det er på grunn av helsetilstanden til ungen. Eneste å være flaut over her, er at det har tatt så lang tid.

Altså, joda hun har lov til å komme til Norge på egen hånd. Men jeg kan umulig tro at du er så naiv at du tror hun NOEN GANG hadde kommet seg ut av Al Hol leiren på egen hånd. Så ja. At de norske mydighetene henter hun ut er faktisk hennes eneste mulighet for å komme seg bort fra krig og elendighet. Og hun brukte sønnen sin som gratisbillett. Han kunne Tydeligvis ha dødd, men den risken var hu villig til å ta for å ikke bli stuck i elendigheten 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal visstnok ankomme Norge sent fredag kveld og bli varetektsfengslet lørdag. 

hvordan kommer de seg hit uten vekke noe særlig oppmerksomhet. Ingen har ennå lekket at de sitter på et Norwegian fly. Om mora går i niqab nå, så bør hun være lett å gjenkjenne. 
Forslag? 

lander de i Sverige og kjører inn til Oslo?

 

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på at i dette tilfelle er bv og myndigheter veldig flinke med å unngå å bruke politi for å unngå å skremme barna .. men når de henter barn i Norge er det ikke så nøye om det er med 3 uniformerte politi for å hente 1 barn.

Hvorfor det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Drizzt skrev:

Norge er ikke disse ''svinas'' hjem. De sa fra seg retten å kalle Norge hjem da de sluttet seg til IS. Hun burde forblitt hjem der hun hører til i paradissamfunnet hun støttet. 

Jeg ser at Erna ikke skjønner alvoret og mener at det var riktig å hente terroristen til Norge. Hun tror ikke denne saken velter regjeringen og ser ingen grunn å imøtekomme Frps krav. Erna er helt på bærtur og skjønner ikke hva som skjer. Jeg tror ikke hun fortsetter som statsminister etter neste Stortingsvalg og jeg tror ikke vi får et bedre alternativ med en venstrevridd regjering dessverre. Nå bør Frp bare gjøre ord til handlinger og forlate regjeringen. Så får vi se hvor lenge Erna klarer seg med en mindretallsregjering.

FORMELT sett er Norge svinas hjem uansett hva de gjør. Og nå er det nå en gang slik at vi har vært deltagende i å hindre at hun fikk sitt paradissamfunn. 

Men ingenting av dette forsvarer å hente henne hjem. Det er absolutt ingenting, inklusiv livet til barnet , som forsvarer dette.

Det nærmeste måtte være å respektere lokale myndigheter sitt behov for å bli kvitt disse , så de får muligheten til å bygge opp igjen samfunnet sitt uten å måtte passe på utenlandske terrorister. Men det er der. 

Jeg frykter Erna ikke bare blir sittende , men blir styrket om FrP går ut av regjeringen. Sp har klart signalisert at de ønsker inn i en sentrumsregjering og har avvist en ny rød-grønn regjering, så scenarioet er fort at Sp tar FrP's plass i neste regjering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...