Gå til innhold

Belønningsbasert trening: Splittet fra "fra bølle til bestevenn"


Gjest LaptopPute

Anbefalte innlegg

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan eierne kan ha prøvd ut positiv trening i et halv år når vi ser fra første episode at de selv rykker i båndet til Iris og kjefter på henne? Da har de ikke fått veiledning i hvordan det skal gjøres riktig. 

Anonymkode: e36d4...420

Sikkert fordi de er desperate og livredde. Tenk hvis hun skulle nappe i noen, for så å bli krevd avlivet eller skulle blitt påkjørt. Når problemene startet mens hun var 5/6mnd er det mer enn nok tid til at de har prøvd «alt». De virket som erfarne hundeeiere som virkelig vil at alt skal funke. 😉

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg så må cortisolnivået drastisk ned før man kan gjøre motbetinging. Hva sier Maren om det? Hvilke stressdempende aktiviteter i hverdagen gjøres med Iris? Som snusematter, beriket miljø, søksarbeid, hundemassasje, rutiner, styrketrening, triks og lignende?

Anonymkode: e36d4...420

 

9 timer siden, Fallabella skrev:

Det lille jeg har sett viser lite planlegging og dårlig timing, særlig i forhold til border collien som nevnes her. Den presses alt for raskt med det som skaper uro. Hunden har jo ikke sjans til å lykkes... Det oppfatter jeg som dårlig arbeid med problem adferd. Jeg er ingen hundeekspert men har jobbet mye med hest, særlig fritrening i paddock der kroppsspråk og kommunikasjon oss i mellom står i fokus, altså kontakt i korte økter med fokus på å avslutte akkurat på sekundet hesten viser det du ønsker å oppnå og da avslutte med stooore mengder ros. Hva tror dere hesten syntes om å «gå å trene etterhvert? Ja, hest og hund er ulike, men frykt, uro, ro, tillit er like følelser dyrene har. Er folk usikker i trening bør de jobbe mer med en god plan først og fremst. 

 

 

9 timer siden, Fallabella skrev:

Enig. Her brukes det uvettig mye og for raskt press på hunden. Den fikk ingen sjangse til å lære noe eller kjenne på at den muligens kunne regulere reaksjonene sine. 

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble helt sjokkert da de startet treningen med Iris med å riste på sykkelen rett foran snuten hennes. Snakk om trigger, ikke rart hun reagerte som hun gjorde.

Jeg er også overrasket over at de undersøkte hundene av vet først i ep. 2, og at det kun var overfladisk! Anton har jo helt klart vondt i beina, og det burde tas røntgen av og utredes. 

Hun Thea burde lære seg at en hund ikke er et ghetto-tilbehør. Man ser jo helt klart typen, litt kul hipp-hopp jente som skulle få seg bullemix. Hva søren liksom? 

Anonymkode: 0920f...626

Har dere lest svaret som ble postet over her? 😊

Anonymkode: 1085d...226

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LaptopPute
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sikkert fordi de er desperate og livredde. Tenk hvis hun skulle nappe i noen, for så å bli krevd avlivet eller skulle blitt påkjørt. Når problemene startet mens hun var 5/6mnd er det mer enn nok tid til at de har prøvd «alt». De virket som erfarne hundeeiere som virkelig vil at alt skal funke. 😉

 

 

 

Har dere lest svaret som ble postet over her? 😊

Anonymkode: 1085d...226

Når atfersproblemer viser seg etter sosialiseringsperioden, så tar det mye lengre tid å trene dem bort igjen. Så det å prøve alt fra hun er 5-6 mnder til hun er 1 år er ikke nok tid. Dette tar år. Mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Anton for 5 år siden. En skikkelig "lat" og tungmotivert nuffe. Han ble avlivet rett før han ble 1,5 år grunnen sterk HD. Så ikke rart han ikke hadde lyst å gå...

Anonymkode: 9c19a...f05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lydighet er ikke det samme som å jobbe med atferdsutfordringer vel. Det er jo to helt forskjellige ting.

Anonymkode: 8540b...ce0

Fra Unity.dog: 

«Maren Teien Rørvik har mastergrad i biolog og etologi med spesialfelt hundeatferd og har flere instruktørutdannelser. Maren har de siste årene jobbet fulltid som hundetrener og programleder for Monster i NRK-serien Superhundene og Fra Bølle til Bestevenn.»

Anonymkode: 66c69...ae4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Fra Unity.dog: 

«Maren Teien Rørvik har mastergrad i biolog og etologi med spesialfelt hundeatferd og har flere instruktørutdannelser. Maren har de siste årene jobbet fulltid som hundetrener og programleder for Monster i NRK-serien Superhundene og Fra Bølle til Bestevenn.»

Anonymkode: 66c69...ae4

Samtidig har resultatene hennes vært innen lydighet. Har hun resultater å vise til i problematferd? Og det er også forskjell på problematferd og hundeatferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, LaptopPute skrev:

Og hvilke instruktørutdannelser har hun tatt? Hvor?

Det får du nesten spørre henne om. Hvis du søker opp unity.dog så får du opp kontaktinformasjon. De har også en facebookside hvor man kan gå inn og stille spørsmål. 
Det er ingen CV å finne på nettet. 

Anonymkode: 66c69...ae4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er så rart at mange er imot å ha en "nei" kommando? (nei, stopp, kutt, whatever). Trodde dette var elementært. Jeg har det tilogmed på kattene. Det betyr jo ikke straff, det er bare en kjapp måte å stanse de fra å gjøre noe jeg ikke ønsker. 

Samme med "straff". Altså jeg er imot straff, det har ingen hensikt - men pleier å tenke at på hunder kan man se hva andre hunder gjør for å lære yngre litt oppdragelse. Konsekvens og straff er ikke nødvendigvis det samme.

Se for eksempel på hvordan en hundemor/kattemor lærer ungene at de skal roe seg. Det fungerer, og dyrene får ikke traumer.

Men jeg er bare en lekmann her da så jeg skal ikke påstå noe.

Anonymkode: 5a852...68f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se for eksempel på hvordan en hundemor/kattemor lærer ungene at de skal roe seg. Det fungerer, og dyrene får ikke traumer.

På hvilken måte tenker du at det er relevant i hundetrening?

Anonymkode: 8e9c1...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Syns det er så rart at mange er imot å ha en "nei" kommando? (nei, stopp, kutt, whatever). Trodde dette var elementært. Jeg har det tilogmed på kattene. Det betyr jo ikke straff, det er bare en kjapp måte å stanse de fra å gjøre noe jeg ikke ønsker. 

Samme med "straff". Altså jeg er imot straff, det har ingen hensikt - men pleier å tenke at på hunder kan man se hva andre hunder gjør for å lære yngre litt oppdragelse. Konsekvens og straff er ikke nødvendigvis det samme.

Se for eksempel på hvordan en hundemor/kattemor lærer ungene at de skal roe seg. Det fungerer, og dyrene får ikke traumer.

Men jeg er bare en lekmann her da så jeg skal ikke påstå noe.

Anonymkode: 5a852...68f

Jeg har også et signal for å få hunden til å stoppe med det den gjør, hvis den gjør noe jeg ikke vil. Det er en innlært kontaktlyd. Lyden betyr "kom hit og få godbit". Jeg belønner med flere godbiter hver gang jeg lager lyden, slik blir den automatisert og hunden hører på den uten å tenke seg om.

Man kan selvsagt bruke hvilket ord man vil, men bakdelen med "nei" er at det er et ord som veldig lett blir farget av våre følelser. Det blir lett strengt og sint hvis hunden gjør noe vi ikke liker. Da reagerer hunden fordi eier blir skummel og truende. Noen synes det er helt greit, men det er flere hundetrenere i dag som ikke ønsker å påføre hunden den type ubehag. Jeg vil ikke at min hund skal adlyde meg fordi den ikke tør noe annet, men fordi den ønsker å gjøre det.

Jeg har også vært borti at mange ikke lærer hunden "nei" som en kommando - de sier det bare, og forventer at hunden skal forstå det. Jeg vet ikke hvor mange jeg har hørt som sier: "Hunden min gjør X og Y, hvordan får jeg den til å stoppe? Jeg sier nei men det har ingen effekt."

Ang. straff/konsekvens så tenker vi her straff i læringsteoriens betydning. Straff er per definisjon noe som reduserer sannsynligheten for at en atferd gjentas. Vi har to typer straff - den hvor vi holder igjen noe hunden vil ha (f.eks snur ryggen til om hunden hopper på oss) og den hvor vi tilfører noe hunden ønsker å unngå (kjefting, streng stemme, rykk i båndet osv). Straff av typen hvor vi tilfører noe hunden ønsker å unngå har flere mulige negative konsekvenser, og det er derfor flere har gått bort fra den måten å trene hund på.

Vi kan ikke late som om vi er hunder, fordi vi helt mangler deres timing og forståelse. En hund vil heller ikke se på oss som en hund, så det blir bare rart. De fleste tispemødre er også svært tålmodig med sine valper og tillater mye - så lenge tispa er trygg og stabil selv, og hun får anledning til å gå bort fra valpene når hun vil. En tispemor som er fysisk hard med sine valper er ikke en god mor.

Ikke minst forventer vi mye mer av våre hunder enn hva hunder gjør seg imellom, så det er lite overførbart.

 

Endret av Tabris
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 11.39, LaptopPute skrev:

Og hvilke instruktørutdannelser har hun tatt? Hvor?

Du kan vel spørre henne?

Anonymkode: 8c9a8...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Syns det er så rart at mange er imot å ha en "nei" kommando? (nei, stopp, kutt, whatever). Trodde dette var elementært. Jeg har det tilogmed på kattene. Det betyr jo ikke straff, det er bare en kjapp måte å stanse de fra å gjøre noe jeg ikke ønsker. 

Samme med "straff". Altså jeg er imot straff, det har ingen hensikt - men pleier å tenke at på hunder kan man se hva andre hunder gjør for å lære yngre litt oppdragelse. Konsekvens og straff er ikke nødvendigvis det samme.

Se for eksempel på hvordan en hundemor/kattemor lærer ungene at de skal roe seg. Det fungerer, og dyrene får ikke traumer.

Men jeg er bare en lekmann her da så jeg skal ikke påstå noe.

Anonymkode: 5a852...68f

Du vet at dyrespråk og menneskespråk er to vidt forskjellige ting sant? 

Anonymkode: 808ac...859

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å gi en fuglehund en godbit når den har fersk fugl i nesa :skratte:

Du vil oppleve at større likegyldighet til mat og belønning finnes ikke. For å få en fuglehund lydig må det knallharde konsekvenser når den ikke lystrer. Det er det eneste den forstår. Men selvsagt viktig å gi mye ros og gjerne godbit (hvis han vil ha den). Men man rundjuler selvsagt ikke bikkjene sine. Det er forskjell å dulling og dalling og grisebank.

Anonymkode: 919ec...dcc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøv å gi en fuglehund en godbit når den har fersk fugl i nesa :skratte:

Du vil oppleve at større likegyldighet til mat og belønning finnes ikke. For å få en fuglehund lydig må det knallharde konsekvenser når den ikke lystrer. Det er det eneste den forstår. Men selvsagt viktig å gi mye ros og gjerne godbit (hvis han vil ha den). Men man rundjuler selvsagt ikke bikkjene sine. Det er forskjell å dulling og dalling og grisebank.

Anonymkode: 919ec...dcc

Kjenner du til henne?

http://www.vindfinn.com/

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Prøv å gi en fuglehund en godbit når den har fersk fugl i nesa :skratte:

Du vil oppleve at større likegyldighet til mat og belønning finnes ikke. For å få en fuglehund lydig må det knallharde konsekvenser når den ikke lystrer. Det er det eneste den forstår. Men selvsagt viktig å gi mye ros og gjerne godbit (hvis han vil ha den). Men man rundjuler selvsagt ikke bikkjene sine. Det er forskjell å dulling og dalling og grisebank.

Anonymkode: 919ec...dcc

Hvor kommer det fra denne myten om at de som trener hund og ikke bruker straff bare duller med hundene sine? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.1.2020 den 7.48, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en Anton for 5 år siden. En skikkelig "lat" og tungmotivert nuffe. Han ble avlivet rett før han ble 1,5 år grunnen sterk HD. Så ikke rart han ikke hadde lyst å gå...

Anonymkode: 9c19a...f05

Uten å ha greie på hund, kun storfe og gris, på meg ser det ut som Anton har noe feil med potene på forbeina, bør ikke det fikses før de forlanger at Anton skal hoppe og løpe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

Uten å ha greie på hund, kun storfe og gris, på meg ser det ut som Anton har noe feil med potene på forbeina, bør ikke det fikses før de forlanger at Anton skal hoppe og løpe? 

Det er potesokker 😄

Anonymkode: 8c9a8...194

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er potesokker 😄

Anonymkode: 8c9a8...194

Fant ikke veterinæren noe under vetrinærundersøkelsen, regner med det er en grunn til at den har potesokker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
31 minutter siden, Apis said:

Fant ikke veterinæren noe under vetrinærundersøkelsen, regner med det er en grunn til at den har potesokker?

Ja, de snakket om sopp. Jeg synes helsen hans burde belyses bedre, om den er ivaretatt så vises ikke det på TV og det burde det. Han halter også tydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...