Gå til innhold

Belønningsbasert trening: Splittet fra "fra bølle til bestevenn"


Gjest LaptopPute

Anbefalte innlegg

Gjest LaptopPute

Litt av hvert det her. Jeg håper det tar seg opp og viser belønningsbasert trening. 

Hvorfor bruk av halsbånd?

Veldig mye rykking i halsbånd og kjefting her. Håper Maren får veiledet dem i at hunder gjør det som lønner seg.

Idiotisk at hundene skulle samles å være nær hverandre, hvor er fokuset på avstand til triggere? Her ble jo alle sammen puttet over the threshold. 

Litt vising av shaping, men var veldig mye hint fra Maren, men er vel for å vise hva shaping er til hvermansen. 

Fleksibånd? Trenger jeg å si mer? 

Og hva faen var den greia med at "Nå må vi kanskje bli superstrenge?" Nei, håper det KUN er for å skape drama siden det skal UNDERHOLDE. 

Endret av LaptopPute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, LaptopPute skrev:

Litt av hvert det her. Jeg håper det tar seg opp og viser belønningsbasert trening. 

Hvorfor bruk av halsbånd?

Veldig mye rykking i halsbånd og kjefting her. Håper Maren får veiledet dem i at hunder gjør det som lønner seg.

Idiotisk at hundene skulle samles å være nær hverandre, hvor er fokuset på avstand til triggere? Her ble jo alle sammen puttet over the threshold. 

Litt vising av shaping, men var veldig mye hint fra Maren, men er vel for å vise hva shaping er til hvermansen. 

Fleksibånd? Trenger jeg å si mer? 

Og hva faen var den greia med at "Nå må vi kanskje bli superstrenge?" Nei, håper det KUN er for å skape drama siden det skal UNDERHOLDE. 

Der kom bedreviterne som vet best.

I mellomtiden skal jeg fortsette å more meg over Anton. Tro om man får låne Anton? Jeg har ikke mercedes eller rema utfor døra så da må jeg kanskje gjøre noen justeringer.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CabinCruiser skrev:

Der kom bedreviterne som vet best.

I mellomtiden skal jeg fortsette å more meg over Anton. Tro om man får låne Anton? Jeg har ikke mercedes eller rema utfor døra så da må jeg kanskje gjøre noen justeringer.

Du får satse på masse kos! 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Der kom bedreviterne som vet best.

I mellomtiden skal jeg fortsette å more meg over Anton. Tro om man får låne Anton? Jeg har ikke mercedes eller rema utfor døra så da må jeg kanskje gjøre noen justeringer.

Du kan hamstre kalkunpålegg, kanskje han lar seg overtale da 😂😂😂😂. Anton altså❤️, jeg vil også ha ham på ferie her. Får skaffe meg en Mercedes først 😂😂

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
9 hours ago, CabinCruiser said:

Der kom bedreviterne som vet best.

I mellomtiden skal jeg fortsette å more meg over Anton. Tro om man får låne Anton? Jeg har ikke mercedes eller rema utfor døra så da må jeg kanskje gjøre noen justeringer.

Synes du at rykking i båndet mot allerede kjempestressa hunder er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2020 den 10.56, LaptopPute skrev:

Litt av hvert det her. Jeg håper det tar seg opp og viser belønningsbasert trening. 

Hvorfor bruk av halsbånd?

Veldig mye rykking i halsbånd og kjefting her. Håper Maren får veiledet dem i at hunder gjør det som lønner seg.

Idiotisk at hundene skulle samles å være nær hverandre, hvor er fokuset på avstand til triggere? Her ble jo alle sammen puttet over the threshold. 

Litt vising av shaping, men var veldig mye hint fra Maren, men er vel for å vise hva shaping er til hvermansen. 

Fleksibånd? Trenger jeg å si mer? 

Og hva faen var den greia med at "Nå må vi kanskje bli superstrenge?" Nei, håper det KUN er for å skape drama siden det skal UNDERHOLDE. 

🙈 

Anonymkode: 3b0de...e38

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.1.2020 den 10.56, LaptopPute skrev:

Litt av hvert det her. Jeg håper det tar seg opp og viser belønningsbasert trening. 

Hvorfor bruk av halsbånd?

Veldig mye rykking i halsbånd og kjefting her. Håper Maren får veiledet dem i at hunder gjør det som lønner seg.

Idiotisk at hundene skulle samles å være nær hverandre, hvor er fokuset på avstand til triggere? Her ble jo alle sammen puttet over the threshold. 

Litt vising av shaping, men var veldig mye hint fra Maren, men er vel for å vise hva shaping er til hvermansen. 

Fleksibånd? Trenger jeg å si mer? 

Og hva faen var den greia med at "Nå må vi kanskje bli superstrenge?" Nei, håper det KUN er for å skape drama siden det skal UNDERHOLDE. 

Om du tror dine metoder er så mye bedre, så sett i gang, jeg følger deg gjerne på TV !!! 

 

Anonymkode: 9b71d...db6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute

Sett episode 2. Mye fint med Anton. Men hvorfor tramping i bakken sammen med nei, i stedet for en god kontaktlyd, klikker eller fløyte med Iris? Kriteriene blir altfor høye, det er ikke en komfortabel avstand til det som trigger hunden.

Ingen snakk om kontakttrening selv om det er det mange av prinsippene ligner på. De går bare ikke helt dit. Hvorfor ikke? Merker jeg begynner å bli frustrert nå.

Endret av LaptopPute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett episode to og ble skikkelig skuffet. I stedet for bare å fortsette motbetinging mot sykkel med større avstand, så var det rett til å ty til å påføre ubehag. På en redd hund. Så jeg skal trekke tilbake deler av det jeg sa om at jeg mistenkte produksjonen, det var nok mer instruktøren.

Det jeg synes gikk igen var at flere av hundene ble utsatt for for høye kriterer og for vanskelige oppgaver, og derfor feilet de. Og det var mer fokus på å få bort symptomet (med ubehag) enn å jobbe med årsaken til problemet.

Det var noe positivt, da. Jeg likte det instruktøren sa om å ignorere Anton når han la seg ned og heller gi godbit og kos når han kom på innkalling. Jeg likte også at hun med blandingen fikk beskjed om å holde seg til èn belønningslyd.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det skal være underholdning, men jeg synes så synd på hundene. De virker utrolig stresset av hele situasjonen, eierne skjønner ikke alltid hva Maren mener og det blir mye rot og mange ulike ord og forvirringer under treningen. Jeg skjønner at eierne er stressa, men det går bare ut over hundene. Håper Maren viser dem hvordan det skal gjøres bak kamera, men det virker som de misforstår mye, som fører til at hundene også misforstår. Noen av eierne virket å ikke skjønne at de selv kløner og duller det til. 

Så er jeg usikker på tidsperspektivet i episodene, men det virker som alle er ganske utålmodige. Ting må jo terpes på over tid, det er ikke gjort på en liten økt hos Maren. 

Håper virkelig det ordner seg for hundene :hjerte: 

Anonymkode: 25de9...055

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LaptopPute skrev:

Sett episode 2. Mye fint med Anton. Men hvorfor tramping i bakken sammen med nei, i stedet for en god kontaktlyd, klikker eller fløyte med Iris? Kriteriene blir altfor høye, det er ikke en komfortabel avstand til det som trigger hunden.

Ingen snakk om kontakttrening selv om det er det mange av prinsippene ligner på. De går bare ikke helt dit. Hvorfor ikke? Merker jeg begynner å bli frustrert nå.

Maren er verdensmester i lydighet - men jammen ser det ikke ut til at du har et og annet å lære henne, gitt 😅

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LaptopPute
45 minutter siden, vintage said:

Maren er verdensmester i lydighet - men jammen ser det ikke ut til at du har et og annet å lære henne, gitt 😅

Det er stor forskjell på lydighet og problematferd. Og du kan få en lydig hund med straffbasert trening, men hunden vil ikke ha det godt. Maren virker utrolig dyktig, men hun viser dessverre ikke en belønningsbasert trening i dette programmet, noe jeg trodde hun stod for. Da må jeg være kritisk, da jeg synes at straffbasert trening går imot dyrevelferdslovens prinsipper. Det er uetisk. Det er utnytting av hunder. Hundene får mer vondt. Det er unødvendig. Men belønningsbasert trening er nok for kjedelig for NRK dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, LaptopPute said:

Det er stor forskjell på lydighet og problematferd. Og du kan få en lydig hund med straffbasert trening, men hunden vil ikke ha det godt. Maren virker utrolig dyktig, men hun viser dessverre ikke en belønningsbasert trening i dette programmet, noe jeg trodde hun stod for. Da må jeg være kritisk, da jeg synes at straffbasert trening går imot dyrevelferdslovens prinsipper. Det er uetisk. Det er utnytting av hunder. Hundene får mer vondt. Det er unødvendig. Men belønningsbasert trening er nok for kjedelig for NRK dessverre. 

For noe tull. Det er jo akkurat det hun gjør! Du har sikkert greie på hunder du også, men alt du kritiserer her er både ubegrunnet, og til tider helt feil. 

Anonymkode: 474c1...0a4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, vintage said:

Maren er verdensmester i lydighet - men jammen ser det ikke ut til at du har et og annet å lære henne, gitt 😅

Konkurranselydighet og hverdagslydighet/problematferd er to helt forskjellige ting. Man kan fint være flink i det ene og ikke så flink i det andre.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

For noe tull. Det er jo akkurat det hun gjør! Du har sikkert greie på hunder du også, men alt du kritiserer her er både ubegrunnet, og til tider helt feil. 

Anonymkode: 474c1...0a4

Nei, hun viser ikke bare belønningsbasert trening. Dvs hun starter der, men går fort over til å bruke ubehag når hun ikke får det til (utagering og slipp). 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tabris bør på banen her, det har jeg tro på! Reagerer på det samme selv, det virker som hun lar seg stresse for å oppnå raske resultater, og det gir ikke den langsiktige, gode løsningen for hunden.

Anonymkode: d14ac...516

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, vintage skrev:

Maren er verdensmester i lydighet - men jammen ser det ikke ut til at du har et og annet å lære henne, gitt 😅

Dette programmet har jo ingen verdens ting med konkurranselydighet å gjøre, så jeg ser ikke helt relevansen der.

Jeg har forøvrig gått på kurs hos en norgesmester i lydighet, og det eneste jeg lærte der er hvordan jeg aldri kommer til å behandle hunden min. Titler sier ikke alt om treningsferdigheter, det er mye shady metoder der ute - og kanskje særlig blant eliten.

Anonymkode: 50e81...30d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Ift hundetreningen vi ser her og dere som er kritiske. Ser dere ikke at det er fremgang hos hundene? Og eierne? 
 

Anton ❤️

Anonymkode: 8cdfe...95b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...