Gå til innhold

Belønningsbasert trening: Splittet fra "fra bølle til bestevenn"


Gjest LaptopPute

Anbefalte innlegg

På 4.1.2020 den 10.56, LaptopPute skrev:

Litt av hvert det her. Jeg håper det tar seg opp og viser belønningsbasert trening. 

Hvorfor bruk av halsbånd?

Veldig mye rykking i halsbånd og kjefting her. Håper Maren får veiledet dem i at hunder gjør det som lønner seg.

Idiotisk at hundene skulle samles å være nær hverandre, hvor er fokuset på avstand til triggere? Her ble jo alle sammen puttet over the threshold. 

Litt vising av shaping, men var veldig mye hint fra Maren, men er vel for å vise hva shaping er til hvermansen. 

Fleksibånd? Trenger jeg å si mer? 

Og hva faen var den greia med at "Nå må vi kanskje bli superstrenge?" Nei, håper det KUN er for å skape drama siden det skal UNDERHOLDE. 

Spot on.. Reagerte på at de gikk fort frem med den border collie og sykkelen. Kunne ikke sykkelen stå i ro og bruke avstand til den istedenfor å sykle rett fremfor bikkja slik at den mista det helt... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er fint det Maren sier om at man må prøve seg litt fram for å finne teknikker som fungerer. Som for eksempel med Medo. Det er ikke bare å trampe inn - selv om man er en erfaren hundetrener - å knipse med fingrene, så løser alt seg. Man må prøve seg fram for å finne beste måte å trene på. 

Man kan jo få inntrykk av enkelte i denne tråden at det er så enkelt å plukke av problematferd hvis man bare gjør slik og sånn, men alle hunder er jo forskjellige. Sånn som Iris for eksempel, det er snakk om erfarne hundeeiere, og to atferdsspesialister har gitt henne opp alt. Man kan godt være uenig i noen av metodene til Maren, men jeg tror vi kan være enige om at dette er vanskelige og komplisere saker! Det er ingen quick fix... Og husk at vi ikke ser alt på TV, så vi får gå ut fra at trekningen er mer omfattende enn som så - og at det kanskje er klippet ekstra «dramatisk». 

Anonymkode: bc1e6...922

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fint det Maren sier om at man må prøve seg litt fram for å finne teknikker som fungerer. Som for eksempel med Medo. Det er ikke bare å trampe inn - selv om man er en erfaren hundetrener - å knipse med fingrene, så løser alt seg. Man må prøve seg fram for å finne beste måte å trene på. 

Man kan jo få inntrykk av enkelte i denne tråden at det er så enkelt å plukke av problematferd hvis man bare gjør slik og sånn, men alle hunder er jo forskjellige. Sånn som Iris for eksempel, det er snakk om erfarne hundeeiere, og to atferdsspesialister har gitt henne opp alt. Man kan godt være uenig i noen av metodene til Maren, men jeg tror vi kan være enige om at dette er vanskelige og komplisere saker! Det er ingen quick fix... Og husk at vi ikke ser alt på TV, så vi får gå ut fra at trekningen er mer omfattende enn som så - og at det kanskje er klippet ekstra «dramatisk». 

Anonymkode: bc1e6...922

Så klart må man ta det med man ser med en klype salt og huske at det er klippet for TV :) Det var ikke meningen å være så negativ i innlegget mitt. Skal nok se resten med et åpent sinn, ikke minst kose meg med å se på Anton 😍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fint det Maren sier om at man må prøve seg litt fram for å finne teknikker som fungerer. Som for eksempel med Medo. Det er ikke bare å trampe inn - selv om man er en erfaren hundetrener - å knipse med fingrene, så løser alt seg. Man må prøve seg fram for å finne beste måte å trene på. 

Man kan jo få inntrykk av enkelte i denne tråden at det er så enkelt å plukke av problematferd hvis man bare gjør slik og sånn, men alle hunder er jo forskjellige. Sånn som Iris for eksempel, det er snakk om erfarne hundeeiere, og to atferdsspesialister har gitt henne opp alt. Man kan godt være uenig i noen av metodene til Maren, men jeg tror vi kan være enige om at dette er vanskelige og komplisere saker! Det er ingen quick fix... Og husk at vi ikke ser alt på TV, så vi får gå ut fra at trekningen er mer omfattende enn som så - og at det kanskje er klippet ekstra «dramatisk». 

Anonymkode: bc1e6...922

DETTE!!!! Man kan gjerne være uenig i metodene, men vi ser ikke hele programmet og alle gangene Maren prøver og feiler og konkluderer med at metoden ikke fungerte. Alle metodene faller kanskje ikke inn i den store teoriboka for hundeinstruktører, men så er ikke alle hundene like heller. Og helt ærlig; de kan knapt gå tur med Iris slik hun er på TV. Hvor lang tid skal man forsøke å få en metode til å fungere før man tar steget videre? 
 

Som nevnt tidligere i tråden, så har vi også hatt utfordringer med vår hund og utfordringen er vanskelig å jobbe med fordi hun ikke er et matvrak som «gjør alt» for godbiter. Dermed er det vanskelig å belønne den atferden vi ønsker mer av, fordi hun klarer seg pent uten godbitene. Godbitene fungerer dog greit til sitt, ligg osv,. men utover det responderer hun bedre på kos og skryt (men det fungerer heller ikke alltid). Da blir jeg oppgitt når det finnes en fremgangsmåte som er sikker som banken, fungerer på alle og dette er den eneste måten å gjøre det på..... Nei, vi har hatt med oss instruktør som har gitt oss en individuell veiledning og råd som passer for det hun ser vår hund responderer best på, og det forholder vi oss til. Så må andre gjerne med kunnskap og teori i bakhodet mene at godbitene må frem og at hunden må lære seg å like det, men det er faktisk ikke så enkelt.. Kan nevne at vår andre hund er så matvrak at hun gjør HVA SOM HELST for godbiter og det skulle da bare mangle at to hunder med så ulik interesse for godbiter skulle få trene og belønnes helt individuelt. 

Anonymkode: 3fb23...e7b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det trekkes litt store konklusjoner om andre i denne tråden, og det har kommet mange utsagn i de siste innleggene som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i.  Man må jo selvsagt tilpasse metodene og verktøyene etter individene man har foran seg, både hundene og eierne. Men det er likevel sånn at selv om hunder er forskjellige, så gjelder læringslovene likevel for dem alle. Og det er ingen som får redusert redsel av å bli påført ubehag, det er ikke slik frykt fungerer. Det finnes ingen quick fix når man jobber med redsel, men det finnes mange quick fixes for å redusere/fjerne symptomet på redselen.

Når det kommer til hvor interessert hunder er i godbiter og leke, så er det også selvsagt individuelt. Men mangel på interesse av godbiter, spesielt om de er interessert inne men ikke ute, er ofte bare et symptom. Får man gjort noe med den underliggende årsaken, så kan man få hunder som er interessert i godbiter, og dermed betraktelig øke verktøyene i verktøykassa for trening.

Som eksempel: Min hund hadde liten interesse for leke. En av årsakene er jo at han er en selskapshund som bare ikke har spesielt stor lekeinteresse. Men andre årsaker var at han var mijøberørt, at han hadde vondt i tennene og at han rett og slett ikke var vant med leke (siden han ikke var interessert, så lekte jeg heller ikke).

Men etter å ha jobbet med årsakene som lå bak, og at jeg selv var flinkere til å faktisk bruke leke, så har jeg bygget det gradvis opp til at det nå faktisk er noe jeg kan bruke som belønning i trening. Han vil aldri bli en schâfer som har som sin største drøm å henge i kongen, men det er betraktelig bedre enn om jeg bare hadde konkludert med "min hund er ikke leken"  og dermed ikke hatt det som en nyttig belønning.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, LaptopPute skrev:

.Der var det mye jeg som "vanlig dødelig" ikke hadde lagt merke til engang - nå misliker jeg serien enda mer 😕 

Anonymkode: 8e9c1...a26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tabris skrev:

Jeg synes det trekkes litt store konklusjoner om andre i denne tråden, og det har kommet mange utsagn i de siste innleggene som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i.  Man må jo selvsagt tilpasse metodene og verktøyene etter individene man har foran seg, både hundene og eierne. Men det er likevel sånn at selv om hunder er forskjellige, så gjelder læringslovene likevel for dem alle. Og det er ingen som får redusert redsel av å bli påført ubehag, det er ikke slik frykt fungerer. Det finnes ingen quick fix når man jobber med redsel, men det finnes mange quick fixes for å redusere/fjerne symptomet på redselen.

Når det kommer til hvor interessert hunder er i godbiter og leke, så er det også selvsagt individuelt. Men mangel på interesse av godbiter, spesielt om de er interessert inne men ikke ute, er ofte bare et symptom. Får man gjort noe med den underliggende årsaken, så kan man få hunder som er interessert i godbiter, og dermed betraktelig øke verktøyene i verktøykassa for trening.

Som eksempel: Min hund hadde liten interesse for leke. En av årsakene er jo at han er en selskapshund som bare ikke har spesielt stor lekeinteresse. Men andre årsaker var at han var mijøberørt, at han hadde vondt i tennene og at han rett og slett ikke var vant med leke (siden han ikke var interessert, så lekte jeg heller ikke).

Men etter å ha jobbet med årsakene som lå bak, og at jeg selv var flinkere til å faktisk bruke leke, så har jeg bygget det gradvis opp til at det nå faktisk er noe jeg kan bruke som belønning i trening. Han vil aldri bli en schâfer som har som sin største drøm å henge i kongen, men det er betraktelig bedre enn om jeg bare hadde konkludert med "min hund er ikke leken"  og dermed ikke hatt det som en nyttig belønning.

 

Jeg vet og forstår at du kan en del, det har jeg sett tidligere. Mange av dine tips og råd har jeg tatt til meg. Men for vår del er ikke hunden et matvrak, og i veldig mange situasjoner vil hunden vår velge egne interesser over godbiter, uansett godbit. For oss utgår dermed mange metoder som inkluderer godbiter som belønning. I motsatt ende har vi vår andre hund som kan belønnes med tørrfor, og da fungerer alle metoder som inkluderer belønning. Derfor reagerer jeg litt på at vi må jobbe med å få hunden til å like godbiter, fremfor en metode som vi i samråd med instruktør ser fungerer bedre. Problemet med vår eldste hund er at hun vil hilse og forventer å få leke med alle, mens minste hunden er skeptisk til andre hunder. Da kan minste hunden belønnes med godbiter i møte med hunder, både fordi hun liker godbiter og for å skape disse positive assosiasjonene, mens med får lekne og sosiale hund må vi tenke helt annerledes (for eksempel med at hun skal gå fot i møte med andre hunder, og vi korrigerer henne med en gang vi ser hun spisser ørene og blir oppmerksom på møtende hund). 
 

For ordens skyld; jeg synes programmet er preget av litt vel mye kjefting og rykking i båndet - noe jeg tar avstand fra. Men jeg påpeker at metoder som fungerer for 99% kanskje ikke fungerer like godt for den ene gjenstående prosenten. 

Anonymkode: 6d32a...671

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, LaptopPute skrev:

Jeg skulle likt å se denne treneren i Maren sin rolle. Hun mener jo tydeligvis at Maren ikke forstår noen ting, og at hennes egne tanker og metoder er det eneste rette. 
 

Nei, bevare meg vel... 🙄 Det er lett å sitte bak tastaturet å vite så mye bedre enn andre. Hvis hun er sååå mye bedre enn Maren så synes jeg hun kan gå til NRK og be om å få sitt eget program!

Kanskje hun og Tess fra Gooddog kunne startet TV sammen, siden de er så mye bedre og flinkere enn Maren. 🙄🙄🙄

Det eneste de to har oppnådd hos meg etter å være bedreviter på nett er et dårligere inntrykk. 

Anonymkode: 66c69...ae4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet og forstår at du kan en del, det har jeg sett tidligere. Mange av dine tips og råd har jeg tatt til meg. Men for vår del er ikke hunden et matvrak, og i veldig mange situasjoner vil hunden vår velge egne interesser over godbiter, uansett godbit. For oss utgår dermed mange metoder som inkluderer godbiter som belønning. I motsatt ende har vi vår andre hund som kan belønnes med tørrfor, og da fungerer alle metoder som inkluderer belønning. Derfor reagerer jeg litt på at vi må jobbe med å få hunden til å like godbiter, fremfor en metode som vi i samråd med instruktør ser fungerer bedre. Problemet med vår eldste hund er at hun vil hilse og forventer å få leke med alle, mens minste hunden er skeptisk til andre hunder. Da kan minste hunden belønnes med godbiter i møte med hunder, både fordi hun liker godbiter og for å skape disse positive assosiasjonene, mens med får lekne og sosiale hund må vi tenke helt annerledes (for eksempel med at hun skal gå fot i møte med andre hunder, og vi korrigerer henne med en gang vi ser hun spisser ørene og blir oppmerksom på møtende hund). 
 

For ordens skyld; jeg synes programmet er preget av litt vel mye kjefting og rykking i båndet - noe jeg tar avstand fra. Men jeg påpeker at metoder som fungerer for 99% kanskje ikke fungerer like godt for den ene gjenstående prosenten. 

Anonymkode: 6d32a...671

Jeg sier ikke at du må jobbe med å få hunden til å like godbiter. Jeg pekte bare ut fordelene med å gjøre det. Men har dere funnet noe som er en god løsning for både dere og hunden, så er ingenting bedre. :)

Jeg er enig i at alle metoder fungerer ikke like godt på alle hunder. Jeg synes fortsatt ikke det å påføre en redd hund ubehag noen gang burde være en løsning. Det "fungerer" for eier, men for hunden blir jo bare symptomet skremt bort.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skulle likt å se denne treneren i Maren sin rolle. Hun mener jo tydeligvis at Maren ikke forstår noen ting, og at hennes egne tanker og metoder er det eneste rette. 
 

Nei, bevare meg vel... 🙄 Det er lett å sitte bak tastaturet å vite så mye bedre enn andre. Hvis hun er sååå mye bedre enn Maren så synes jeg hun kan gå til NRK og be om å få sitt eget program!

Kanskje hun og Tess fra Gooddog kunne startet TV sammen, siden de er så mye bedre og flinkere enn Maren. 🙄🙄🙄

Det eneste de to har oppnådd hos meg etter å være bedreviter på nett er et dårligere inntrykk. 

Anonymkode: 66c69...ae4

Mange av oss som kritiserer denne tv-serien jobber selv som instruktører. Vi har kurs og privattimer med hunder som har samme utfordringer som vist i serien. De fleste av oss har også hatt, eller har, hunder selv med tilsvarende utfordringer og har kjent det på kroppen som hundeeier.

Jeg vet om flere som fikk tilbud om å bidra i en slik tv-serie og takket nei - nettopp fordi de visste at når det blir et tv-program så blir det fokus på underholdning, på hundenes bekostning. Belønningsbasert trening av denne type utfordringer er ikke tv-vennlig det er kjedelig å se på. Ergo må man få inn mer "futt" og action.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Tabris skrev:

Mange av oss som kritiserer denne tv-serien jobber selv som instruktører. Vi har kurs og privattimer med hunder som har samme utfordringer som vist i serien. De fleste av oss har også hatt, eller har, hunder selv med tilsvarende utfordringer og har kjent det på kroppen som hundeeier.

Jeg vet om flere som fikk tilbud om å bidra i en slik tv-serie og takket nei - nettopp fordi de visste at når det blir et tv-program så blir det fokus på underholdning, på hundenes bekostning. Belønningsbasert trening av denne type utfordringer er ikke tv-vennlig det er kjedelig å se på. Ergo må man få inn mer "futt" og action.

Man kan uansett holde seg for god til å skulle heve seg over andre på den måten der. 
Og jeg kjenner til flere hunder som kommer fra hundeskoler som er flinke til uttale seg på nett om sine metoder,  men hvor hundene faktisk må til annen instruktør fordi deres løsning ikke hjalp hundene. Jeg velger å ikke fortelle her hvilke hundeskoler, fordi deres metoder også fungerer på enkelte hunder, og jeg synes det er kjempefint at de som blir bra med deres metoder kommer til de skolene. Men de er kanskje ikke klar over selv at andre hundeskoler må ta over hunder som ikke responderer på deres metoder, uten at man trenger å være voldelig eller ufin mot hunden på ny hundeskole. 
 

Når man jobber fulltid med hund så kommer man borti litt av hvert. Og jeg synes det er en stor forskjell på å stille spørsmål om valg av metoder, og det å skulle rakke ned på andre for å stille seg selv i bedre lys. 
Hunder er individer, og det som fungerer på en hund fungerer kanskje ikke på en annen.

Og jeg blir ikke imponert fordi en hundetrener leser 50 bøker i året, jeg blir mye mer imponert hvis man kan vise til kunnskap kombinert med resultater.  

Anonymkode: 66c69...ae4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
2 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan uansett holde seg for god til å skulle heve seg over andre på den måten der. 
Og jeg kjenner til flere hunder som kommer fra hundeskoler som er flinke til uttale seg på nett om sine metoder,  men hvor hundene faktisk må til annen instruktør fordi deres løsning ikke hjalp hundene. Jeg velger å ikke fortelle her hvilke hundeskoler, fordi deres metoder også fungerer på enkelte hunder, og jeg synes det er kjempefint at de som blir bra med deres metoder kommer til de skolene. Men de er kanskje ikke klar over selv at andre hundeskoler må ta over hunder som ikke responderer på deres metoder, uten at man trenger å være voldelig eller ufin mot hunden på ny hundeskole. 
 

Når man jobber fulltid med hund så kommer man borti litt av hvert. Og jeg synes det er en stor forskjell på å stille spørsmål om valg av metoder, og det å skulle rakke ned på andre for å stille seg selv i bedre lys. 
Hunder er individer, og det som fungerer på en hund fungerer kanskje ikke på en annen.

Og jeg blir ikke imponert fordi en hundetrener leser 50 bøker i året, jeg blir mye mer imponert hvis man kan vise til kunnskap kombinert med resultater.  

Anonymkode: 66c69...ae4

Det handler ikke om å stille seg selv i et bedre lys. Det handler om å hjelpe hunder ved å følge dyrevelferdsloven. 

Endret av LaptopPute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute

Og dere som mener at Maren har gjort ditten og datten utenfor skjermen med veterinær og det hele, da er det KJEMPELETT og ha en liten voiceover i introduksjonen av programmet om forundersøkelser av hundene. Det er kjempelett og ha en liten tekst på slutten av hvert program hvor det kan stå noe som "Vi informerer om at treningen dere ser her ikke gir et fullstendig bilde, da hver hund har hatt besøk av Maren i lang tid før produksjonen og veterinær er hele tiden innblandet ....(..)....."

Men det gjør de ikke. For det er ikke det det handler om. Det er underholdning og dessverre ren utnyttelse av desperate eiere. 

Endret av LaptopPute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, LaptopPute skrev:

Det handler ikke om å stille seg selv i et bedre lys. Det handler om å hjelpe hunder ved å følge dyrevelferdsloven. 

Man bryter ingen lov ved å trampe i bakken og si nei. 

Anonymkode: 66c69...ae4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt ute å kjøre som disse hundene er, syns jeg det er fantastisk om hun får det til. Bedre med litt tramp i bakken og strenge nei til Iris enn at hun må omplasseres eller avlives. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan uansett holde seg for god til å skulle heve seg over andre på den måten der. 
Og jeg kjenner til flere hunder som kommer fra hundeskoler som er flinke til uttale seg på nett om sine metoder,  men hvor hundene faktisk må til annen instruktør fordi deres løsning ikke hjalp hundene. Jeg velger å ikke fortelle her hvilke hundeskoler, fordi deres metoder også fungerer på enkelte hunder, og jeg synes det er kjempefint at de som blir bra med deres metoder kommer til de skolene. Men de er kanskje ikke klar over selv at andre hundeskoler må ta over hunder som ikke responderer på deres metoder, uten at man trenger å være voldelig eller ufin mot hunden på ny hundeskole. 
 

Når man jobber fulltid med hund så kommer man borti litt av hvert. Og jeg synes det er en stor forskjell på å stille spørsmål om valg av metoder, og det å skulle rakke ned på andre for å stille seg selv i bedre lys. 
Hunder er individer, og det som fungerer på en hund fungerer kanskje ikke på en annen.

Og jeg blir ikke imponert fordi en hundetrener leser 50 bøker i året, jeg blir mye mer imponert hvis man kan vise til kunnskap kombinert med resultater.  

Anonymkode: 66c69...ae4

Jeg fikk ikke inntrykk av at hun i bloggen (eller andre som kritiserer programmet) hadde som fokus å heve seg over eller rakke ned på andre, men at fokuset var mer på å få frem at det finnes metoder hvor man kan trene på hundenes utfordringer uten å påføre dem ubehag eller sette dem i situasjoner de ikke mestrer. Jeg synes det er en valid kritikk hun kommer med, og jeg stiller meg bak det meste hun skriver i det blogginnlegget.

Det med å gå til andre hundeskoler tror jeg er ganske vanlig. VI har folk som kommer til oss etter de føler de ikke har fått god hjelp fra andre hundeskoler/instruktører, og noen går fra oss til andre fordi de ikke føler de fikk god nok hjelp hos oss. Årsakene til det kan være mange.

Det kan selvsagt også være at det finnes noen som bare er flinke til å prate teori, men som ikke får det til i praksis, men det gjør ikke kritikken mot programmet og metodene som brukes der noe mindre reelt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bryter ingen lov ved å trampe i bakken og si nei. 

Anonymkode: 66c69...

Hvis det påfører hunden et ubehag og hunden blir mer redd og stresset så bryter man loven.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...