Gå til innhold

Førstegangsprøvere


Noldi

Anbefalte innlegg

Så hyggelig oppdatering Noldi! Jeg går straks inn i uke 39. Har hatt veldig sterke mensensmerter i korsryggen og nedre del av magen siden uke 36, som særlig har blitt sterkere den siste uken. Flere netter jeg har tenkt at dette kanskje er begynnelsen på fødselen, men neida 😂 Jeg har tatt fødekurset til positiv fødsel og fokuserer ganske mye på produksjon av oxytocin jeg også med ting som sex, avspenningsteknikker, massasje, lavendelbad, modningsakupunktur, pusteøvelser osv. Det har faktisk gjort at jeg ikke føler meg så utålmodig i sluttinnspurten, fordi de siste ukene har vært ganske fine. Men nå er det så vondt å bevege seg at jeg tror det blir tøffere i dagene fremover. Lykke til med innspurten. Oppdater gjerne når det kommer nye modningstegn, det er jo spennende å følge med på. Klem fra meg ❤️

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååå, så veldig spennende @babycodex! Nå er fødselen din rett rundt hjørnet😍 Gleder meg så masse til å høre fra deg når bebis er ute, og høre hvordan alt har gått❤️ Håper kroppen er snill mot deg i siste del nå, og at det blir en fin avslutning på alle disse månedene. Har tatt fødselskurset til positiv fødsel selv nå, så håper jeg klarer å ta med meg noen av teknikkene inn på fødestuen og få en fin og kontrollert fødsel🤞🏼❤️ Det eneste nye «modningstegnet» (som egentlig bare er psykisk og sikkert ikke har noe med faktisk fødsel å gjøre) er at jeg er helt sinnsykt klengete på kjæresten. Har behov for kroppskontakt, kos og kjærlighet hele dagen lang og gruer meg allerede til ferien hans er over neste uke😅 Da har jeg plutselig mange timer i døgnet å fylle alene, uten å kunne klenge meg innpå han non-stop😅 Hvis jeg skal legge godviljen til kan jeg tolke det litt til at noe nærmer seg fordi det jo er nettopp kos og kjærlighet som stimulerer oxytocinproduksjonen🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Sovia skrev (På 13.8.2021 den 13.27):

Håper alt er bra med deg, Noldi 🥰 lykke til med siste innspurt! 😍👏🏻

Tusen takk🥰 Alt går bra med meg og baby, men jeg begynner å bli veldig lei av å være gravid, det må jeg bare ærlig innrømme🙈 Ryggen er vond, føttene og hendene er hovne, jeg har halsbrann 24/7 og jeg får nedpress med en gang jeg beveger meg mer enn 5 skritt bortover. Så baby kan bare komme ut nå så jeg kan begynne å føle meg litt mer som meg selv igjen😄 Hvordan går det med deg? Du er jo bare såvidt en uke bak meg, så det nærmer seg jo veldig slutten for deg også!😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (1 time siden):

Tusen takk🥰 Alt går bra med meg og baby, men jeg begynner å bli veldig lei av å være gravid, det må jeg bare ærlig innrømme🙈 Ryggen er vond, føttene og hendene er hovne, jeg har halsbrann 24/7 og jeg får nedpress med en gang jeg beveger meg mer enn 5 skritt bortover. Så baby kan bare komme ut nå så jeg kan begynne å føle meg litt mer som meg selv igjen😄 Hvordan går det med deg? Du er jo bare såvidt en uke bak meg, så det nærmer seg jo veldig slutten for deg også!😍

Huff, jeg håper det går fortere enn du frykter og at babyen plutselig er her 😍 Veldig kjekt å høre at alt er bra iallefall 🥰 Her står alt bra til! Foruten om litt bekkentrøbbel enda er formen på topp, og selv om jeg er 37 uker i dag kjenner jeg at baby godt kan holde seg der inne i noen uker til 🙊 Er du i rute ellers? Alt på plass? Jeg suller rundt i leiligheten og koser meg skikkelig med å sortere, rydde, vaske og pusle med babyting. Det er jo så koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovia skrev (På 14.8.2021 den 17.24):

Huff, jeg håper det går fortere enn du frykter og at babyen plutselig er her 😍 Veldig kjekt å høre at alt er bra iallefall 🥰 Her står alt bra til! Foruten om litt bekkentrøbbel enda er formen på topp, og selv om jeg er 37 uker i dag kjenner jeg at baby godt kan holde seg der inne i noen uker til 🙊 Er du i rute ellers? Alt på plass? Jeg suller rundt i leiligheten og koser meg skikkelig med å sortere, rydde, vaske og pusle med babyting. Det er jo så koselig!

Alt er på plass ellers her😄 Barnerommet ble plutselig klart mye fortere enn jeg hadde forventet, og da falt alle brikkene ganske raskt på plass etter det. Tripptrapp-stolen står klar ved spisestuen, vuggen er klar på soverommet + en ekstra en i stuen, bilsete er på plass i bilen, fødebagen er pakket (selvom jeg nå også har bestilt to nye joggebukser og en cardigan til permisjonslivet og sykehusoppholdet, håper jeg rekker å få de på plass før fødselen starter), bleiebøtta er montert og poser er på plass, stellebordet er fylt og alle babyklær er vasket.

I dag har jeg vært hos jordmor igjen. Hun sjekket ikke livmorhalsen men sa til min store overraskelse at jeg har en veldig aktiv livmor med flere kynnere. Jeg har faktisk ikke merket det og har vært skuffet over fraværet av kynnere, men tydeligvis har jeg ganske hyppig kynnere🙉 Er det da lov å håpe at jeg kanskje tåler smertene og ubehaget fra kynnere og rier ganske godt? Håper det🤞🏼 Også håper jeg at jeg ikke rekker å komme til neste kontroll som er om 10 dager, men at jeg heller ligger hjemme med baby i armene på den tiden🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Lille baby B kom til verden på fredag, etter en svært intens og kaotisk fødsel som desverre ikke ble i nærheten av det jeg håpet på, til tross for «positiv fødsel»-kurs og alle mulige forberedelser på forhånd.. Alt er på en eller annen måte glemt allerede og jeg sitter igjen med verdens fineste belønning, så det var heldigvis verdt det🥰 Nå nyter vi å bli kjent med vår lille prinsesse❤️

Rakk forresten akkurat ikke den kontrollen jeg snakket om i siste innlegg heller🙈 Lå ikke akkurat hjemme med baby i armene, men jeg var om ikke annet på god vei til det🥰

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jenta di Noldi!! Tenk at du har blitt mamma!! ♥️ Sååå glad på dine vegne. Og så glad for at alt er bra med både deg og den lille, tross kaotisk og intens fødsel. Nyt tiden fremover :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye!!😍Håper alt går bra med deg og lille B❤️ Det ble da akkurat 3 uker i mellom bebisene våres 😍 nyt tiden fremover!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så masse med den vesle jenta di Noldi ❤️ Synd å høre at fødselen ikke ble slik du hadde sett for deg, men jeg tror dessverre det er veldig vanlig. Min fødsel ble overhodet ikke slik jeg hadde «planlagt» 🙈 Nyt tiden fremover med vesle. Og husk at det er veldig lov å ikke syntes at babytiden er kjempestas hele tiden. Jeg syntes at barseltiden var fin og grusomt slitsom på samme tid. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenkte å komme med et par oppdateringer siden sist☺️ Nå har vi kommet inn i en fin flyt hvor vi forstår lille’s signaler og rutiner, og dagene går heldigvis veldig fint. Det har vært lettere å venne seg til rollen som mamma enn jeg trodde på forhånd🥰 Lager et par overskrifter så man kan hoppe over det man synes er kjedelig☺️ 

Fødselen
Selve fødselen ble som nevnt langt ifra hvordan jeg ønsket meg. Her kommer jeg til å fortelle om fødselen i korte trekk, for det blir en alt for lang tekst om jeg skal gå helt i dybden. Etter å ha hatt ujevne rier som kom og gikk i 36 timer gikk vannet når jeg prøvde å legge meg i sengen. Heldigvis var jeg allerede da på sykehuset, for etter dette kom riene så og si konstant og smertene ble mye større. Jeg fikk epidural etter et par timer, og fikk da endelig sove litt. Herfra og utover begynner trøbbelet. Lille trivdes ikke lenger i magen, og får urovekkende lav puls flere ganger. Alarmen går også flere ganger og jeg mistrives veldig i situasjonen. Ingenting føles trygt og jeg føler heller ikke at noen tar mine bekymringer på alvor eller forteller meg hva som skjer. Etter mange timer med dette går alarmen en siste gang, og før jeg skjønner hva som skjer er rommet fylt med leger, sykepleiere, barnepleiere og alt mulig. Alle posene med drypp blir fjernet fra veggen og lagt i sengen, og så begynner de å løpe. Oppe på operasjonssalen blir jeg lagt i vakuum med føttene, jeg får en maske over nese og munn og beskjed om at nå blir det narkose. Så hører jeg de sier at lille ikke lenger har puls. Da er alle desperate og en av legene gjør et siste forsøk på å dra henne ut. En annen lege legger seg over magen min og dytter. Ut kommer min perfekte baby, med navlesnoren rundt halsen og uten å puste. Det går et par sekunder hvor de holder henne opp ned og slår henne hardt på ryggen. Så hører jeg det perfekte, lille, svake skriket hennes, og hun puster❤️ 

Til sammen varte fødselen i ca 60 timer. 36 timer med uregelmessige rier, ca 24 timer aktiv fødsel. Aldri har jeg vært så redd som i siste halvdel av den aktive fødselen, men herregud så takknemlig jeg er for at alt gikk bra❤️

Kroppen etter fødsel 
Jeg har heldigvis kommet meg veldig fint og veldig raskt etter fødselen. Har ikke hatt noen smerter i underlivet, eller hatt behov for smertestillende. Jeg fikk en liten rift som behøvde 2 sting. Disse løsnet fint etter to uker og har heller ikke vært noe trøblete. Alt av bekken og muskler har taklet det veldig fint, og jeg begynte derfor å trene igjen etter fire uker. Jeg har fortsatt 10kg igjen på vekta før jeg er tilbake på startvekt. Enda på startvekten er jeg nærmere 10 kg unna vekten min året før. Jeg har veldig lyst til å komme meg tilbake dit innen neste sommer, så det går i enkle og raske treningsøkter, og endring av kostholdet, så jeg forhåpentligvis føler meg litt mer komfortabel i egen kropp igjen snart🤞🏼

Det eneste jeg klarte å holde ved like hele svangerskapet var knipeøvelser. Det får jeg virkelig igjen for nå. Jeg har ikke hatt en eneste lekkasje av verken urin eller avføring etter fødsel. Ikke engang på sykehuset. Siden fødsel har vi vært med venner på trampolinepark, noe jeg så på som den ultimate test, og det gikk helt fint!😄 ingen lekkasje der heller. Jeg kan hoppe, le, jogge og alt mulig, alt holder seg inne i kroppen til jeg sier noe annet😄 

Sexlivet har også godt av disse knipeøvelsene. Jeg var redd sex ville føles annerledes ut eller være smertefullt, men jeg er overrasket over hvor likt det føles ut som før fødselen. Vi har alltid hatt et veldig aktivt sexliv, så jeg er veldig fornøyd med at vi begge fortsatt nyter god sex, selvom det blir langt ifra like ofte som før😅

prevensjon og seksukerskontroll
Dette lurer jeg veldig på. Jeg ønsker definitivt ikke å bli gravid igjen med én gang, men jeg ønsker jo flere barn. Etter at det tok så lang tid fra vi sluttet på prevensjon til graviditet vet jeg ikke helt hva slags prevensjon vi ønsker å bruke fremover. Vi har vært inne på tanken om å droppe prevensjon ettersom vi ikke vet om jeg noen gang vil bli gravid uten hjelp, men samtidig føles det veldig risky å satse på. Hvis jeg skal begynne på hormonprevensjon må det være en type hvor virkningen går fort over når man slutter på det. Det tok iallfall alt for lang tid sist. Har også vurdert kobberspiral da det ikke er hormonelt, men er litt redd selve prosedyren for å få satt den inn😅 Det høres kanskje litt dumt ut etter en fødsel, men jeg har hørt så mye negativt om å få satt den inn eller tatt ut at jeg ikke liker tanken på det selv. Alle mine venner som har hatt hormonspiral har også enten mistet spiralen (at kroppen støter den ut) eller blitt gravide likevel, så jeg er ganske skeptisk😅 Veldig spent på hva legen sier ved seksukerskontrollen, og hva slags middel vi lander på. Kondom blir det nok ikke i det lange løp, men vi bruker det enn så lenge grunnet infeksjonsrisiko. Jeg har ikke fått tilbake mensen så jeg er vel ganske sikker på at det ikke blir noen graviditet helt enda uansett😄 

Hvis noen orket å lese hele denne teksten fortjener dere en klapp på skulderen😄 Det ble mye dette, men det var veldig deilig å få tankene sortert og ut av hodet☺️ Håper alle nyter sine fine små bebbiser, graviditeter og prøveperioder❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så hyggelig å høre fra deg, Noldi 🥰 og så kjekt å høre at alt er fint nå! Jeg fikk en tåre i øyekroken da jeg leste om fødselen din, og forstår godt at det var en dramatisk opplevelse. Jeg er veldig glad for at alt gikk fint og at prinsessen har det bra 💖 

Ang. prevensjon så har jeg mange av de samme tankene som deg. Jeg har bestemt meg for å ikke starte på hormonell prevensjon før jeg er ferdig med de barna jeg skal ha. Så vi kommer til å bruke kondom og hoppe av i svingen. Sistnevnte selvsagt med en viss risiko, men vi er begge innforstått med det og dessuten kan jeg aldri tenke meg at kroppen min klarer å bli gravid uten hjelp uansett. 

Håper du nyter tiden og koser deg masse med lille B! Så deilig når man er kommet inn i rutiner. Vi er også på god vei dit 🥰👏🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint å høre fra deg! :hug: Fikk et skikkelig sug i magen under fødselshistorien, og kan knapt forestille meg hvor stille de minuttene må ha stått for deg når det sto på som verst 😩 Takk og looov for at alt gikk bra til slutt! ♥

Jeg vil trygt og varmt anbefale kobberspiral! Beste avgjørelsen jeg tok etter nr. 3 var å sette den inn. Hadde jo slitt veldig hormonelt før nr. 2 satt, og nr. 3 tok også over ett år å få til. Visste muligheten for at vi ønsket en fjerde og sistemann var der, men på grunn av mye jobbstyr og flytting var det helt uaktuelt å starte prøving kort tid etter fødsel. Måtte være godt preventert noen år... Var veldig lett å få den inn og hadde særdeles lite plager. Det eneste var at de 4 første syklusene hadde ganske heavy blødning. Jeg var vant til mensen i 3 dager med medium mengde, men jeg fikk 5 dager med ganske høy mengde. Det var litt stress der og da, men legen mente det ville utjevne seg igjen, og det gjorde det. Etter 4 måneder gikk jeg tilbake til min vante 3-dagers mensen. Var så deilig å ikke tenke mer på prevensjon! Koste oss masse uten frykt for graviditet i flere år, før jeg tok ut kobberspiralen i april i fjor. Som jeg hadde håpet og ønsket så kom jeg rett inn i syklus igjen. Med eggløsning og alt som var :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å lese oppdatering fra deg, Noldi 🥰 Fikk frysninger av å se lese hvilken fødsel du har hatt. Det må virkelig ha vært et traume i seg selv, så her håper jeg du får god oppfølging? 

Ang prevensjon har vi valgt å bruke kondom her. Eneste minuset er, når mensen kommer tilbake, at den er noe i helsikes vond 🙈 Meen, hvem vet, kanskje den er litt annerledes etter en fødsel🤷🏼‍♀️

Så godt å lese at du begynner å komme tilbake til deg selv, og at knipeøvelsene har gjort susen! 

Sender deg en stor klem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
babycodex skrev (På 1.6.2021 den 21.30):

Så stas å lese om graviditeten din og forberedelsene ❤️ Jeg begynner å bli ferdig med barnerommet og div. innkjøp. Føler at jeg har blitt litt revet med i det siste i forhold til innredning av barnerommet da haha! Jeg er kanskje aller mest fornøyd med gyngestolen og pallen fra wallebeck. Har en ikeatur igjen, venter på noen bestillinger fra etsy og er på jakt etter litt småinteriør som kan pynte opp kommode, hyller, bokhylle osv. Drømmer litt om at Nordby åpner igjen slik at det blir mulig å handle hos cids&co. Heldigvis to måneder igjen til å gjøre siste finish. 

Hei! 
 

er du fornøgd meg wallebeck stolen, funker den bra til amming? 😃 Vurderer denne selv 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...