Gå til innhold

Førstegangsprøvere


Noldi

Anbefalte innlegg

Lykkeliiten skrev (6 timer siden):

Hei! 
 

er du fornøgd meg wallebeck stolen, funker den bra til amming? 😃 Vurderer denne selv 🥰

Ja elsker den! Bruker den hver kveld ☺️❤️ Alle de ekstremt hyggelige stundene vi har hatt i den har gjort det verdt hver krone. Men anbefaler at du kjøper puffen også for det gjør den så behagelig.  Jeg er veldig fornøyd med modellen som har rett rygg. Var bekymret for armlene men de fungerer supert som støtte under amming. 
 

Man må ha en avlang pute da, ellers blir det et mellomrom ved korsryggen. Men puten gjør det sykt deilig uansett. Ellers er det eneste negative at stolen pusher seg litt bakover ogsånt så må dra den litt frem fra veggen nesten hver gang før jeg skal bruke den. Men det må man nok generelt forvente med en gyngestol vil jeg tro.

E19F2B3B-AEFF-4E5B-A56D-343B8250B44C.thumb.jpeg.c84ad176777497e38ef16415bd2295fb.jpeg

 

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

babycodex skrev (På 29.10.2021 den 7.33):

Ja elsker den! Bruker den hver kveld ☺️❤️ Alle de ekstremt hyggelige stundene vi har hatt i den har gjort det verdt hver krone. Men anbefaler at du kjøper puffen også for det gjør den så behagelig.  Jeg er veldig fornøyd med modellen som har rett rygg. Var bekymret for armlene men de fungerer supert som støtte under amming. 
 

Man må ha en avlang pute da, ellers blir det et mellomrom ved korsryggen. Men puten gjør det sykt deilig uansett. Ellers er det eneste negative at stolen pusher seg litt bakover ogsånt så må dra den litt frem fra veggen nesten hver gang før jeg skal bruke den. Men det må man nok generelt forvente med en gyngestol vil jeg tro.

E19F2B3B-AEFF-4E5B-A56D-343B8250B44C.thumb.jpeg.c84ad176777497e38ef16415bd2295fb.jpeg

 

Så godt å høre 🥰 Da blir det nåkk denne på meg og! 🤩 Tusen takk for svar 🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkeliiten skrev (2 timer siden):

Så godt å høre 🥰 Da blir det nåkk denne på meg og! 🤩 Tusen takk for svar 🙌🏼

Så gøy! Den gjør seg jo skikkelig på barnerommet da. Jeg skal iallfall ta vare på den til neste mann. Det verste er at man får jo solgt den til en veldig fin pris også har jeg sett på Finn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lille er snart 4 måneder, og nå er det så mange tanker som svirrer rundt i hodet mitt at jeg bare må få luftet det et sted, og for å få ut alt på en gang så må det bli her😅🙈

4 month regression
Jeg har hørt rykter om denne perioden, men ettersom lille her i hus har vært en helt fantastisk sovebaby har jeg tenkt at vi kanskje slipper. Det tror jeg ikke nå lenger😅 jeg tror denne perioden er rett rundt hjørnet, og jeg er egentlig litt desperat etter å avverge det, men skjønner jo at det ikke nødvendigvis le seg gjøre😶 Hun våkner enn så lenge kun 2 ganger om natten, men tidligere våknet hun bare én gang, så for meg er det ganske stor forskjell. Merker også stor forskjell på duppene hennes om dagen. Tidligere sovnet hun av seg selv, men nå må hun vugges i 5-10 minutter før hun sovner. Ofte gråter hun hele denne tiden også før hun sovner…
Tiltak jeg tenker å ‘sette inn’ for å prøve å snu det og få henne til å sove bedre igjen; 
- La henne ‘trene’ mer på å snu seg og bruke kroppen sin om dagen
- Tilbringe den siste halvtimen før kveldsmat inne på eget rom med dempet lys og mindre inntrykk. Massere kroppen eller bade som en del av kveldsstell
- Prøve å ha litt faste rutiner på søvn om dagen
- Gi fulle måltider gjennom dagen sånn at hun ikke er avhengig av maten om natten for å dekke døgnbehovet

Dette siste tiltaket leder meg videre til mat
Det er ikke bare-bare å føle seg frem når babyen skal begynne med mat. Lille blir 4 måneder midt i julestria, så jeg tenker å begynne litt tidligere. Jeg har hørt mye om å prøve med grøtpulver i melken om kvelden, og at hun kanskje også sover lenger av dette. Er det noen erfarne mammaer her inne som har noe erfaringer med det? Tror iallfall jeg begynner med dette ganske snart, og så tenker jeg å begynne med banan og avokado-mos et par dager etter det igjen, da jeg har lest mye i termingruppa på face om at dette er søvndyssende mat. Tenker det iallfall ikke skader å prøve.

Så over til det største av tankene mine om dagen; mensen
To uker før jeg fikk mensen sist hadde jeg voldsomme smerter nederst i mageregionen. Disse gikk over etter en dag og jeg tenkte ikke så mye mer på det. Men så kom det igjen etter to uker (på dagen) etter første dag i mensen, og jeg antok derfor at det var eggløsning. Nå er det 23 dager siden smertene sist og jeg har IKKE fått mensen…. Det gjør meg stressa, men ikke stressa nok til at jeg gikk til innkjøp av tester igjen, men i dag har jeg altsa måttet gjøre det. Bestilte en haug g-tester fra babyplan igjen, tenkte det uansett var greit å ha. Jeg har ikke tenkt til å begynne på hormonprevensjon igjen, men vi bruker kondom, så sansynligheten for at jeg skulle vært gravid er svært liten. Det er vel større sjanse for at det var en av cystene som sprakk, jeg har jo tross alt pcos og har aldri hatt regelmessig syklus tidligere heller. En del av meg har lyst til å begynne på myo-inositol igjen, som jeg brukte når vi prøvde, fordi dette stabiliserer syklusen. Jeg har jo veldig lyst til å ha en trygg og stabil syklus, og ikke måtte tulle så mye med pcos-styret.. Jeg skal tenke litt på akkurat dette til over nyttår, enn så lenge gleder jeg meg til testene kommer i posten så jeg kan få det ut av verden😁

Håper alle her inne har en fantastisk førjulstid! Selvom jeg ikke legger igjen mange spor lenger er jeg fortsatt inne og følger med på alle hver dag, også dere som er nye på prøvingen😁 God jul!❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre fra deg Noldi! Tenk at lille snart er 4 måneder ♥️
Det første året er slitsomt sånn at man har fått på plass noen rutiner og ting man 'kan' akkurat tidsnok til at det blir byttet ut med en ny "rutine" :roll: Det kan lage noen små grå ja!

Min nr.2 sov nesten aldri sine første måneder, og det var helt fra starten av. Fikk sjekket mye hos forskjellige behandlere og det var ikke noe galt, men ungen hadde bare "høyt energiforbruk" og var en våken tass. Men både han og jeg ble jo trøtte og frustrerte da. Det bedret seg absolutt noe da vi begynte med fast føde. Helsestasjonen anbefalte å begynne med det da han var 4 måneder (man leser jo at det beste var fullamming til 6 mnd, men det er absolutt ikke best for alle). Og han begynte å sove litt oftere og lengre enn før i alle fall. Det vi startet med var veldig tynn grøt, egentlig velling. Drakk av flaske. Før grøten ble tykkere og tykkere. Innførte litt smaksprøver av sviskermor, avocado sakte men sikkert. Men var nok den vellingen som gjorde susen.

Men selv om dette hjalp litt på søvnen, så må jeg innrømme at det fortsatt var langt unna målet. Men skal sies at min var et litt spesielt tilfelle, ettersom han bare ble født uten å sove noe særlig. Til syvende og sist var det alderen og det og bli eldre som hjalp. Ikke så gøy å høre der og da syns jeg, men ting ble absolutt bedre med tiden. Og det med fast føde gjorde at vi holdt ut på veien. Men han var faktisk 9 måneder gammel før han hadde sin første hele time sammenhengende med søvn 😶

Håper testene kommer i posten så du kan få de tankene ut fra hodet i alle fall. Og sikkert lurt å tenke litt på fremtiden etter nyttår når det gjelder prevensjon o.l. Pga min pcos og tidligere plager med å få barn grunnet syklus og hormonstyr så gikk jeg aldri tilbake på hormonprevensjon etter nr.2. Veldig glad for det nå. For hvis man ikke er helt ferdig med barn, så bør man ikke tulle for mye med kroppen. Vi vet jo hvor frustrerende det er den dagen man blir prøvere igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Men han var faktisk 9 måneder gammel før han hadde sin første hele time sammenhengende med søvn 😶

Å herreeeegud😶 Da hadde jeg kanskje gått på veggen😶 Lille her sover egentlig veldig greit, men jeg merker at det blir vanskeligere for henne å finne og å beholde roen gjennom natten. Sammenlignet med sønnen din kan jeg absolutt ikke klage😨 Hun sover ca 6 timer om natten før hun våkner igjen, og legger seg et par timer før oss om kvelden så jeg får både egentid og søvn før mating, men jeg vil gjerne avverge problemene før de kommer, hvis jeg klarer😅 Er velling jeg har tenkt mest på. Min mor ga meg det og jeg sov hele natten. Tenker å begynne med velling én uke før hun er 4mnd, så tenker det er innafor. Fullamming sluttet vi med når hun var 3 uker gammel, så vi har fått beskjed om å begynne med fast føde snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg gikk kanskje litt på veggen... følte i perioder at jeg gråt like mye som babyen i alle fall 😶 Det verste sammenbruddet kom dog da han var 9 måneder, han sov mer og jeg faktisk skulle begynne på jobb igjen. Følte jeg ikke hadde fått så mye koselig barseltid, så gikk i kjelleren da. Men sammen med mannen fant vi ut at jeg skulle forlenge permisjonen med et par måneder ulønnet. Hardt økonomisk da det ikke var planlagt, men verdt det. Og ja, merkelig hvordan man glemmer. Nå er jeg gravid med nr. 4 liksom 🙈 Men ber ofte til høyere makter om å få en baby som faktisk sover litt! Vet hvor mye det betyr. Så jeg skjønner godt at en endring i søvnmønsteret hos dere er frustrerende. Å våkne to ganger om natten i stedet for èn er jo absolutt en betydelig endring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Magefølelsen fikk meg til å kjøpe en pakke graviditetstester før pakken fra babyplan kom i posten. For å gjøre en lang og forvirrende historie kort var testen positiv. Fikk både positive og negative tester og skjønte egentlig ikke helt hva som skjedde. Begynte å blø etter et par dager, og kontaktet legen. Fikk bekreftet en spontanabort med hcg måling. Helt utrolig, uforståelig og alt på en gang… Uken som har gått har vært tøff med en påminnelse hver dag på hva som skjedde. Smerter og blod og tanker som aldri slutter å spinne. Å gå fra å måtte få hormonbehandling og timet samleie for å få barn til å bli gravid med beskyttelse, helt uplanlagt, for så å miste føles så rart. Selvom vi ikke har planlagt et barn til så tidlig har det gått mer inn på meg enn jeg forventet å oppleve en spontanabort. Nå som blødningen har gitt seg håper jeg at jeg slipper å tenke på det hver dag og at jeg kommer meg litt tilbake til meg selv igjen snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig en følelsesmessig berg- og dalbane du har vært igjennom :hug: Blir greit å legge dette bak seg kanskje. Håper du får en fin tid og julefeiring sammen med din skjønne familie ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en god klem, fine Noldi ❤️ Skjønner godt at det ble mye på en gang. Håper det blir litt og litt bedre for hver dag, at du koser deg med babyen din og at du får en fin jul med den lille familien din! 🎄🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Et halvt år siden vår lille prinsesse kom til verden og livet har fått en helt ny mening Og nå sitter jeg her og har så lyst til å gjøre det hele igjen at jeg ikke vet opp og ned på noe som helst lenger. Derfor har vi igjen begynt å følge med på syklus, med apper og eggløsningstester og hele pakka🙉 hittil har jeg klart å fange opp eggløsning på begge syklusene jeg har fulgt med på, noe jeg ser på som noe kjempepositivt ettersom jeg tross alt har pcos. Skal sies at den første syklusen var 31 dager og den andre syklusen på 38 dager, så litt lengre sykluser enn jeg kunne ønsket. Har for en stund siden også begynt på prosjekt «miste graviditetsvekt», men jeg har fortsatt et par kilo igjen før jeg er tilbake til før-vekten, og hvis jeg da klarer å gå ned 7-10 kilo til burde dette ha en veldig positiv effekt på pcos’en. Frem til den tid får vi bare jobbe med de lange syklusene. Vi har ikke bestemt oss for å begynne å prøve på nummer to helt enda, men vi er begge enige i at det ikke er lenge til- det er bare en stor avgjørelse å ta. Akkurat nå er jeg fornøyd bare med å se at kroppen fungerer litt bedre nå enn før graviditet og fødsel😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med halvtårs-prinsessa 😊 

Så spennende med tankene om nr.2. Lykke til med forberedelsene til det fremover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden har gått så fort! Og så stas at dere er inne på tanken om en til etterhvert ❤️ Misunner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

babycodex skrev (30 minutter siden):

Tiden har gått så fort! Og så stas at dere er inne på tanken om en til etterhvert ❤️ Misunner deg.

Tiden går ekstremt fort! Har babysyken kommet til deg også, eller er dere ikke helt der enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noldi skrev (6 timer siden):

Tiden går ekstremt fort! Har babysyken kommet til deg også, eller er dere ikke helt der enda?

Jeg hadde en skikkelig fin fødsel og barseltid, så gleder meg ufattelig mye til å oppleve alt en gang til. Men det passer ikke helt med jobb ogsånt nå, i tillegg til at jeg med stor sannsynlighet vil bli sykemeldt i graviditeten av hypermesis igjen. Var sengeliggende i 7 måneder sist og kastet opp i 9 måneder. Tenker jeg får nyte tiden med jenta vår i noen år nå også få en til etterhvert når hun er mer selvstendig ❤️ 

Vår jente har akkurat lært seg å krabbe så det er full falt om dagen og alt skal utforskes. Det har virkelig gått bra med matintroduksjon også, hun spiser ca 3 måltider om dagen nå. Vi har også flyttet henne over på eget soverom nå. Men etter at hun begynte å sove mye bedre på natten og er mindre interessert i amming på dagtid har melkeproduksjonen gått ned og jeg holder på å pumpe masse for å øke den. Håper jo å kunne amme til hun er et år.  Hvordan går det med matintroduksjon ogsånt hos dere? 

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

babycodex skrev (6 timer siden):

Jeg hadde en skikkelig fin fødsel og barseltid, så gleder meg ufattelig mye til å oppleve alt en gang til. Men det passer ikke helt med jobb ogsånt nå, i tillegg til at jeg med stor sannsynlighet vil bli sykemeldt i graviditeten av hypermesis igjen. Var sengeliggende i 7 måneder sist og kastet opp i 9 måneder. Tenker jeg får nyte tiden med jenta vår i noen år nå også få en til etterhvert når hun er mer selvstendig ❤️ 

Vår jente har akkurat lært seg å krabbe så det er full falt om dagen og alt skal utforskes. Det har virkelig gått bra med matintroduksjon også, hun spiser ca 3 måltider om dagen nå. Vi har også flyttet henne over på eget soverom nå. Men etter at hun begynte å sove mye bedre på natten og er mindre interessert i amming på dagtid har melkeproduksjonen gått ned og jeg holder på å pumpe masse for å øke den. Håper jo å kunne amme til hun er et år.  Hvordan går det med matintroduksjon ogsånt hos dere? 

Skjønner veldig godt at du ønsker å vente etter å ha hatt hyperemesis😶 Jeg hadde jo kun kvalme i 3 uker i starten, og ellers var jeg i ganske god form, er vel litt derfor tanken om en ny graviditet slår meg så fort.

Vår lille krabber ikke enda, men har veldig lyst! Det kommer nok snart. Hun sover også på eget soverom på natten og har gjort det en liten stund nå. Sover 18.00-06.00, noe som gir mye egentid om kvelden, som igjen gjør at tankene på ny baby får tid til å vokse😄

Mat går enn så lenge fint, men jeg er litt lei av alle disse mosene jeg må lage😅 Gleder meg mer til hun kan spise av det vi lager. Hadde lyst til å starte med blw, men er ikke helt komfortabel på hvor god hun er til å mose maten enda, så hun får mos med mer og mer tekstur etterhvert. Nå spiser hun to måltider om dagen, lunsj og kveldsmat, men med en gang jeg er tryggere på å gi henne staver av mat tenker jeg at det blir fint å kunne spise frokost sammen også🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Graviditet nummer to

Jeg har jo ikke oppdatert noe særlig her inne ang prøving på nummer to, lagde jo en egen prøvedagbok for det, men nå sitter jeg altså her 22 uker gravid med nummer to🥰

Det er en voldsom forskjell på graviditet nummer to vs. nummer én! Har rett og slett ikke like god tid til å følge like godt med på apper og uker+ dager etc🙈 Uansett har graviditeten gått veldig fint hittil, og jeg kjenner spark hver dag nå🥰

Denne gangen blir det betegnet som et risikosvangerskap, og jeg får derfor hyppige kontroller på sykehuset, er oftere hos fastlege men ikke så mye hos jordmor. Skal dit for andre gang om en uke, og da skal vi skrive henvisning til sykehuset for en samtale om forrige fødsel som fortsatt er et stort traume for både meg og samboer. Gruer meg veldig til selve samtalen, men antar jeg kan ha godt av å jobbe litt med traumet før ny fødsel, eller i det minste få fortalt hvordan vi ønsker å bli møtt neste gang.

Vektoppgang sist var et veldig ømt og vondt tema for meg, la på meg masse i vekt og følte meg ikke komfortabel i egen kropp under eller etter graviditet. Jeg kom meg ned til pre-pregnancy vekt før denne graviditeten, men har denne gangen jobbet godt med å holde meg i aktivitet og å spise sunt. Har også fortalt både lege og jordmor at jeg ikke har lyst til å legge på meg like mye som sist, noe de var helt enig i at var lurt ettersom jeg gikk VELDIG mye opp sist. Nå er jeg som sagt 22 uker og 2kg opp, noe jeg er veldig fornøyd med. Av jordmor og lege har jeg blitt rådet til å holde meg mellom 7-11 kg vektoppgang gjennom svangerskapet, ettersom jeg var overvektig allerede ved svangerskapets start. Jeg håper å holde meg til Max 11 kg, noe som er helt rart å tenke på når jeg sammenligner med forrige graviditet! Da hadde jeg gått opp 11 kg lenge før uke 22😶 11kg er jo under en tredjedel av hele vektoppgangen sist.

Innkjøp og planlegging er også noe helt annet denne gangen enn sist! Nå er jeg over halvveis og har ikke planlagt en eneste ting🫣 Må faktisk snart begynne! Hvor skal denne babyen ha klesskap? Stelleplass? Herregud så fullt det blir her med både leker til 1-åringen og utstyr til en baby!🙈 mye å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du er over halvveis allerede! 😍😍 Vet dere om det blir en lillesøster eller lillebror?

Kjenner til det med at man ikke har tid til å følge like mye med på graviditet nr. 2! Og at man er hakket mer chill på forberedelsene 😝

Håper at du får god hjelp under den fødselsforberedende samtalen! Var på det selv denne gangen, og jeg hadde en veldig fin opplevelse! Fikk snakket mye om tankene og bekymringene mine, og vi satt opp en veldig fin og betryggende plan for fødselen og barseloppholdet! 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...