Gå til innhold

Serien 22.juli på Nrk


MiniMjau

Anbefalte innlegg

På 17.1.2020 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Enig ang timestamps. De hopper mye mellom karakterer så det er litt tungt å skjønne hva som skjedde når og hvor.

Prøvd å legge ut noe info, over i tråden.

Beste jeg vet om, -som er offentlig info. ...

IMHO: Norge dealet med dette bra, -totalt sett ..!

Ingen er perfekt...

Serr. ...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker de intervjuet noen fra politiet en stund etter 22 juli, spurte hva som hadde gjort sterkest intrykk. Da svarte den ene at de satt hele natten på utøya og passet på de døde, den politimannen/damen hadde sittet der flere døde lå samlet, alle med hvite poser over seg, samtidig som mobilene deres ringte og lyste opp, og det sto mamma/pappa på displayet, at det fortsette å ringe utover natten helt til batteriene døde ut. Må ha vært helt grusomt å sitte der å vite det foreldrene fortsatt ikke visste hundre prosent. 

Anonymkode: 5fb2e...2f9

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker de intervjuet noen fra politiet en stund etter 22 juli, spurte hva som hadde gjort sterkest intrykk. Da svarte den ene at de satt hele natten på utøya og passet på de døde, den politimannen/damen hadde sittet der flere døde lå samlet, alle med hvite poser over seg, samtidig som mobilene deres ringte og lyste opp, og det sto mamma/pappa på displayet, at det fortsette å ringe utover natten helt til batteriene døde ut. Må ha vært helt grusomt å sitte der å vite det foreldrene fortsatt ikke visste hundre prosent. 

Anonymkode: 5fb2e...2f9

Jeg skjønner hvorfor, men det er dumt man ikke kunne svart telefonene.

Men..., hva skulle man sagt? Man kan jo ikke være sikker på at personen nærmest telefonen er den avdøde. Man hadde ikke gitt noen svar. Bare.., får så innihampen vondt av foreldrene som ringer og ringer og ringer og ringer. Den frykten, blandet med håp. Uvirkelig. Fy faen...

Men logisk er vel at hvis man overlevde så låner man en telefon og får ringt hjem, så man visste vel at nei... enten var barnet ditt veldig hardt skadet, eller så var det dødt. Og så må man nesten ønske at det er hardt skadet, for døden er verre. Eller er den det?

Og hvilket sykehus skal man dra til? Man vil jo komme fortest mulig. Skal man kjøre hit eller dit? Man klarer jo ikke være hjemme og vente. Drar man fra sykehus til sykehus?

Hva med de som bodde så langt unna at de måtte fly til byen?

Nei fy.., jeg hadde dødd selv i den situasjonen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2020 den 13.07, AnonymBruker skrev:

Ja, men er det proffe skuespillere ? Merkelig at jeg ikke drar kjensel på en eneste. En annen her skriver om en som er med som er lege.  Trolig er det mest amatører og statister. Litt ulikt Slettaune, men han er vel underlagt strenge budsjettkrav i disse innsparingstider.

Anonymkode: d08c8...722

Hun som spiller sjefskirurgen er en erfaren teaterskuespiller fra DNS. Det som gjør serien så bra er at det nesten er bare ukjente ansikt

Anonymkode: 8e447...ef6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 2.25, AnonymBruker skrev:

Dette er en svært viktig serie, og NRK gjør det på en verdig og god måte. Dette er ikke underholdning eller fiksjon, men heller ikke en dokumentar. Serien skildrer en viktig side av denne grusomme hendelsen som mange kanskje ikke har summet seg til å reflektere over enda, selv etter så mange år. Som noen over her nevnte - det å gi renholderne ved sykehusene et ansikt er så viktig. Vi må ikke glemme alle de som denne dagen og i tiden etterpå jobbet under helt umenneskelige forhold. De som fraktet de døde fra øya, de som pakket ned teltene og ofrenes personlige eiendelene... De som jobbet på Sundvollen denne kvelden og de som måtte vaske blod fra båten sin etter å ha hjulpet ofrene i sikkerhet...

Dette rammet oss alle så rått og brutalt - og det er fort gjort å glemme alle de som jobbet som helter i disse dagene. 

Anonymkode: 0eebb...e38

Bra skrevet. 

Anonymkode: 8e447...ef6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2020 den 11.40, AnonymBruker skrev:

Vet dette er som å banne i kirken - men jeg er lei hele 22.juli. Det skjer så mye tragisk i verden, men vi nordmenn må bare fortelle om vår ene tragedie om og om igjen. Selvsagt var hendelsen helt grusom, selvsagt utførte ABB en bestialsk og totalt meningsløs handling. Men når datoen og hendelsen brukes gjentatte ganger, i filmer, serier osv, samt at Jonas Gahr Støre trekker den frem i alle mulige sammenhenger som en slags "Vi i AP vet bedre enn alle andre hvor vond verden kan være" og mer eller mindre avkrever sympati, så blir det rett og slett for mye. 

Selvsagt skal vi ikke glemme 22.juli. Men vi skal heller ikke glemme de som døde i andre tragedier, og som ikke får sin historie fortalt om og om igjen https://no.wikipedia.org/wiki/Katastrofer_og_store_ulykker_i_Norge . 

Anonymkode: b77e1...a42

22. Juli berørte hele Norge på mange måter. I et trygt Norge satt det et sjokk i oss fleste at noe slikt kunne skje, av en etnisk nordmann i tillegg. Det er viktig å snakke om. Det er viktig å ikke glemme.

Denne serien belyser så mange sider og så mange problemer som også kan relateres til andre ting. 

Blant annet konsekvensene ved nedbemanning av politi og helsevesenet, reaksjonstid, prioriteringer, medmenneskelighet, etterlate, frivillige, konsekvenser av omsorgssvikt (både gutten og abb), høyreekstreme, rasisme osv. 

De tragediene beskrevet i artikkelen du vedla er flest ulykker, naturkatastrofer og epidemier. De blir også belyst og snakket om, men det er faktisk noe helt annet enn det som skjedde 22. Juli. 

Anonymkode: d3d38...e4d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er så fint med serien at man får se alle typer jobber som måtte gjøres i forbindelse med 22. juli, alt fra politiet og helsevesen, til han gutten som hadde sin første dag i begravelsesbyrået, presten og renholdere, journalister og alle andre. Synes også det er fint at de har flette inn hva disse yrkesgruppene og menneskene hadde å «stri med» selv, enten av andre arbeidsoppgaver og på fritiden 💛

Anonymkode: 17ad6...8cd

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 1.33, pessimistisk skrev:

25 % av barn har opplevd vold i hjemmet. Det er riktignok mild vold om jeg husker rett(skrev bacheloroppgave om temaet), men det viser uansett hvor utrolig vanlig det er.  Christoffer-saken er desverre ikke en unik sak.

Enig! 
Nå mener jeg ikke å være nedlatende mot de som ser koblinger til Christoffer-saken, men det at folk automatisk tenker at det er inspirasjonen viser jo egentlig hvor naive vi er i Norge. Tusenvis av barn går rundt med merker etter mishandling hver eneste dag, og man kan nærmest kalle vold i hjemmet et samfunnsproblem. Derfor skremmer den enorme motstanden mot barnevernet meg, for hvem skal redde dem om folk ikke tør å melde? 
 

Beklager for det noen kanskje mener er  avsporing, men føler også det er relevant for serien da det viser at Norge er ikke så trygt og godt som man tror. Teorien om at det kan være et lite glimt på terroristens oppvekst viser jo at om man ikke åpner øynene, bryr seg om folk rundt seg, og faktisk melder i fra til barnevernet, kan det gå veldig veldig galt.

Nå ble jo faktisk moren til Breivik meldt til barnevernet flere ganger. Saken gikk så langt at den var oppe i fylkesnemnda, men det ble ikke vedtatt omsorgssovertakelse. Det kan man jo reflektere over i ettertid, for å si det slik...

Anonymkode: d817a...e84

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jo faktisk moren til Breivik meldt til barnevernet flere ganger. Saken gikk så langt at den var oppe i fylkesnemnda, men det ble ikke vedtatt omsorgssovertakelse. Det kan man jo reflektere over i ettertid, for å si det slik...

Anonymkode: d817a...e84

Ja, det stemmer! Akkurat i dette tilfellet handler det nok om at barnevernet ikke gjorde nok, ikke at folk ikke meldte. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jo faktisk moren til Breivik meldt til barnevernet flere ganger. Saken gikk så langt at den var oppe i fylkesnemnda, men det ble ikke vedtatt omsorgssovertakelse. Det kan man jo reflektere over i ettertid, for å si det slik...

Anonymkode: d817a...e84

Vet du hvorfor hun ble meldt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SupaWoman skrev:

Vet du hvorfor hun ble meldt?

Les Åsne Seierstads fantastiske bok om Breivik - der er det inngående journalnotater fra forskjellige barnevernsinstitusjoner han var innom med sin mor, som alle reiser stor bekymring omkring hans utvikling som liten gutt og mors omsorgsevne. Ingen tvil om at han ble utsatt for emosjonell omsorgssvikt og at han ville hatt det bedre i et annet hjem. 

Anonymkode: 8c398...ab4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Er det ikke Kristoffer-saken? 

Anonymkode: 9dc9f...665

Kristoffer-saken er fra 2005 vel? 

Anonymkode: 29e9b...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett episoden 30 minutter, husker jeg hvor distansert jeg var fra alt rundt meg i denne tiden. Det gjør vondt å bli påminnet alt som skjedde i dagene etter, likbilene på vei til sykehuset, ett minutts stillhet som stoppet hele landet.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.1.2020 den 1.33, pessimistisk skrev:

25 % av barn har opplevd vold i hjemmet. Det er riktignok mild vold om jeg husker rett(skrev bacheloroppgave om temaet), men det viser uansett hvor utrolig vanlig det er.  Christoffer-saken er desverre ikke en unik sak.

Enig! 
Nå mener jeg ikke å være nedlatende mot de som ser koblinger til Christoffer-saken, men det at folk automatisk tenker at det er inspirasjonen viser jo egentlig hvor naive vi er i Norge. Tusenvis av barn går rundt med merker etter mishandling hver eneste dag, og man kan nærmest kalle vold i hjemmet et samfunnsproblem. Derfor skremmer den enorme motstanden mot barnevernet meg, for hvem skal redde dem om folk ikke tør å melde? 
 

Beklager for det noen kanskje mener er  avsporing, men føler også det er relevant for serien da det viser at Norge er ikke så trygt og godt som man tror. Teorien om at det kan være et lite glimt på terroristens oppvekst viser jo at om man ikke åpner øynene, bryr seg om folk rundt seg, og faktisk melder i fra til barnevernet, kan det gå veldig veldig galt.

Grunnen til at jeg tenker automatisk link til Kristoffer-saken har ingenting med naivitet å gjøre, men det handler om veldig mange likhetstrekk og at det var en svært profilert sak. Det hadde vært flere bekymringsmeldinger, gutten hadde flere skader, en mor, en stefar og en bekymret mormor, pluss utseendet på gutten er påfallende likt. 
Ja det er mange barnevernssaker her i landet og mange barn som ikke har det bra, det vet jeg. Men dette er en sak som har gjort dypt inntrykk på mange og som det ble skrevet bok om. Serieskaperne vil ikke direkte si at det er den saken de har tenkt på, men ærlig talt, det er under enhver tvil. 

Anonymkode: 16359...fcc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg tenker automatisk link til Kristoffer-saken har ingenting med naivitet å gjøre, men det handler om veldig mange likhetstrekk og at det var en svært profilert sak. Det hadde vært flere bekymringsmeldinger, gutten hadde flere skader, en mor, en stefar og en bekymret mormor, pluss utseendet på gutten er påfallende likt. 
Ja det er mange barnevernssaker her i landet og mange barn som ikke har det bra, det vet jeg. Men dette er en sak som har gjort dypt inntrykk på mange og som det ble skrevet bok om. Serieskaperne vil ikke direkte si at det er den saken de har tenkt på, men ærlig talt, det er under enhver tvil. 

Anonymkode: 16359...fcc

Serieskaper har sagt at den saken ble tatt med som en link til gjerningsmannens kontakt med barnevernet i oppveksten. Men ja, jeg ser også likheter med Kristoffer saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra og viktig serie. Det skal aldri glemmes og mange behøver å t det dypere inn på seg og forstå hva som skjedde og hva som var bakgrunn for det. En ideologi vi hver dag skal kjempe for å utslette,  aldri akseptere eller la rasister gå uimotsagt 

Anonymkode: 84f42...04a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble sittende å se igjennom Ekstra nyhetssending fra den dagen. Bruddstykker helt fra bomben smalt, og ut over dagen og kvelden. Spekulasjonene i tidlig fase, og nyhetsankere som ble mer og mer lamslåtte. Usikkerhet og Utøya- rykter og senere oppsummering av dødstall... 

Ble hélt reaktivert i følelsene og dratt rett tilbake til den dagen....Var høygravid og husket jeg la meg ikke før siste omkommet var talt. Kastet opp av nyhetene til slutt. 

Selv om jeg ikke var pårørende eller direkte berørt, gikk jeg inn i sjokkmodus. Ble alvorlig fødselsdeprimert og senere innlagt. Var blandede grunner, men at den kraftige reaksjonen trigget voldsomme krefter i meg, var åpenbart.... 

Styrer unna YouTube for en stund.... 

 

 

 

Anonymkode: 28c1f...849

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk så vondt av lillebroren i dagens episode :(

Anonymkode: 83c46...928

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt med lillebroren, men jeg synes det fikk vel mye fokus i kveldens episode.

Anonymkode: d08c8...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 2.37, AnonymBruker skrev:

Hun som spiller journalist fra Aftenposten, har hun bare 1 ansiktutrykk?

Det er bare oppstoppernese og åpen munn hele tiden, ikke noe annet. Jeg klarer ikke se dette lengre, jeg så 10 min til episode 3, men nei, dårlige greier

Hehe. Nei, syns hun der eier serien fullstendig jeg.   

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...