Gå til innhold

Serien 22.juli på Nrk


MiniMjau

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Dalmatian skrev:

Er det delvis fiksjon i serien? Eller dokumenterer/rekonstruerer hendelsesforløpet pluss ettervirkning?  

Det er triggende for meg når ekte hendelser blir fiksjonelt dramatisert i stedet for rekonstruert. Jeg liker fakta og detaljer.

Er slitsomt når jeg må gå på tå for å se hva som må skilles ut for det faktisk ikke skjedde sånn. Kjipt.

 

https://www.nrk.no/oppdrag/alt-du-lurer-pa-om-dramaserien-_22.-juli_-1.14764348

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det spriker i alle retninger. Serien gaper over litt for mange ting som ikke har noe med 22/9 å gjøre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tirben skrev:

Hva er det du synes stemmer med Christoffer saken rent bortsett fra at det var stefaren som sto bak?

Mormoren, stefaren og det at tidligere skader skal dekkes over med noe annet. Moren som tok stefars parti osv.

Anonymkode: d08c8...722

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten sier de jo over radioen «igjen er Norge blitt kåret til verdens beste og tryggeste landet å bo i» så jeg kan også tenke meg at de tok med gutten som ble mishandlet for å vise at Norge ikke er noe bedre enn andre land sånn egentlig, vi er forferdelig naive og i tillegg skjer det tragiske ting i vårt land også. Bare en tanke. 

Anonymkode: 89c0e...955

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne gutten som falt fra balkongen, er det kun en fiktig hendelse?

Anonymkode: c525e...815

Leste om det ista at det er hentet fra barnevernets saker rundt denne tiden, huske ikke helt detaljer...

https://www.nrk.no/oppdrag/alt-du-lurer-pa-om-dramaserien-_22.-juli_-1.14764348#10

Anonymkode: c5ac4...acd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, MiniMjau skrev:

Ser ikke helt sammenhengen med han gutten som falt fra balkongen jeg heller . 

Kan det være at det blir tatt opp igjen i forbindelse med sykehusendringene som det var snakk om? Omorganisering, lite ressurser ...nei, jeg vet ikke. 

 

Det var forresten et forferdelig regnvær den 22.juli. men i serien stråler solen.

Var det? Jeg bodde i Asker den dagen og der var det strålende sol. Det husker jeg fordi jeg ble ringt av ei venninne da jeg var ute på tur med hunden min. 

Anonymkode: 24ddb...b39

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det? Jeg bodde i Asker den dagen og der var det strålende sol. Det husker jeg fordi jeg ble ringt av ei venninne da jeg var ute på tur med hunden min. 

Anonymkode: 24ddb...b39

 Det begynte å regne på kvelden.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Dalmatian said:

Er det delvis fiksjon i serien? Eller dokumenterer/rekonstruerer hendelsesforløpet pluss ettervirkning?  

Det er triggende for meg når ekte hendelser blir fiksjonelt dramatisert i stedet for rekonstruert. Jeg liker fakta og detaljer.

Er slitsomt når jeg må gå på tå for å se hva som må skilles ut for det faktisk ikke skjedde sånn. Kjipt.

De skulle lagt en skikkelig helhetlig dokumentar om dette med «time stamps» og navn og eksakte detaljer.

Jeg kjenner heldigvis ingen som er personlig berørt av noe av skadene Anders gjorde den dagen.

Det tok meg åtte år før jeg faktisk greide å sette meg inn hva som skjedde, delvis hvordan og alle skadevirkningene.

Zero Hour (2004) dokumentaren om Columbine massakren er bra, men mangler noen detaljer.

Hvis det er dokumentar du vil ha, så ligger 22.07 dokumentaren også på nrk.no. Den er veldig sterk, prisbeløndt og verd å se i all sin gru.  Denne serien er en dramaserie som har en vinkling rettet mot en virkelig hendelse. Det er stor forskjell på de to sjangrene. Jeg synes sålangt at manusforfatternene har klart å skape noen interessante karakterer og gir oss et veldig bredt og velspilt perspektiv, ikke bare på hendelen, men også samfunnskritisk. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Taffel skrev:

Hvis det er dokumentar du vil ha, så ligger 22.07 dokumentaren også på nrk.no. Den er veldig sterk, prisbeløndt og verd å se i all sin gru.  Denne serien er en dramaserie som har en vinkling rettet mot en virkelig hendelse. Det er stor forskjell på de to sjangrene. Jeg synes sålangt at manusforfatternene har klart å skape noen interessante karakterer og gir oss et veldig bredt og velspilt perspektiv, ikke bare på hendelen, men også samfunnskritisk. 

Jeg har sett flere britiske og amerikanske dokumentarer om det. Den du nevner, er den norsk? For jeg har sett to norske dokumentarer også. En liten øy eller noe og en annen en.

Endret av Dalmatian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dalmatian said:

Jeg har sett flere britiske og amerikanske dokumentarer om det. Den du nevner, er den norsk? For jeg hat sett to norske dokumentarer også. En liten øy eller noe og en annen en.

Ja, den er norsk, heter 22.07, produsert av Brennpunkt. Øyenvitneskildringer og intervjuer steg for steg. Verd å se. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, tirben skrev:

 Det begynte å regne på kvelden.  

Ja, da begynte det å regne skikkelig før det på utøya startet. Husker jeg trodde også smellet var torden. For det var vel slik ustabilt  lummert vær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Isambard skrev:

Jeg synes det spriker i alle retninger. Serien gaper over litt for mange ting som ikke har noe med 22/9 å gjøre. 

Hvordan da, mener du? Alle historiene er med i oppbyggingen av det som skjedde, på ulikt vis, og viser personer som ble påvirket i en eller annen grad. Det er ikke bare ofrene som har lidd i ettertid. 

I tillegg viser de hvordan ting fungerte i Norge i 2011. Husker du f.eks all kritikken mot politiet? 

Anonymkode: 9dc9f...665

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det? Jeg bodde i Asker den dagen og der var det strålende sol. Det husker jeg fordi jeg ble ringt av ei venninne da jeg var ute på tur med hunden min. 

Anonymkode: 24ddb...b39

Været den sommeren var preget av solskinn fra klar himmel på dagtid, og kraftige regnbyger om ettermidagen og kvelden. Også på Utøya hadde det regnet kraftig i dagene før 22., vi husker vel alle nyhetsreportasjen fra 21. at Gro H. Brundtland fikk låne gummistøvler av en jente som ble drept dagen etter. 

Anonymkode: eb6f4...3f9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun serieskaperen ble nettopp intervjuet på NRK Dagsrevyen der hun sa at en av motivasjonene for å lage serien er at det kanskje kommer en dag der noen vil hevde at 22.07 var konstruert av Arbeiderpartiet selv og ikke vil tro at det var et faktisk terrorangrep. Kan godt hende at det er en sannhet i det, dessverre...

Anonymkode: 79740...e4d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett de 2 første episodene, kommer ikke til å se mer. Det er for mye "drama og smalltalk" som ikke har noe med 22 juli å gjøre. Og vi vet alle hva som skjedde den dagen, trenger man mer TV om det? Nei.

Se heller noen dokumentarer eller den norske filmen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, MiniMjau skrev:

Ja, da begynte det å regne skikkelig før det på utøya startet. Husker jeg trodde også smellet var torden. For det var vel slik ustabilt  lummert vær. 

Jeg tenkte også at det var torden, med ett litt rart smell husker jeg at jeg tenkte. 

Anonymkode: e545d...ae2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke fått sett den enda, hadde ikke fått med meg denne serien var kommet. Får se på den nå i kveld. 

Anonymkode: e545d...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men den serien var bare rot. Hadde kanskje fungert om de fokuserte på en handling, som f.eks helsevesenet. For så vidt polititet også, men akkurat journalistarbeidet ga meg ingenting. Elendig skuespill fra hun moren som har "skateboard sønn".
Følte de skulle presisere så veldig "hverdagsliv ting", men endte opp med å være veldig  konstruert. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er gøy at folk klager på "alle de løse trådene" etter bare to (2) episoder... Hvis man skulle hatt noen konklusjon allerede da hadde det vært helt unødvendig å lage en hel serie...

Slapp av, trådene kommer helt sikkert til å samles, og hendelsene vil gi mening i det store bildet mot slutten.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes serien er kjempebra, noe av det beste jeg har sett av norske serier. Filmingen, musikken, stemningen. Feks Politimannen som opplever at et barn mishandles til døde pga de ikke har hatt økonomi eller kapasitet til å følge opp bekymringsmeldinger. Det er jo akkurat sånn det har vært i saker hvor barn har blitt drept.

Dette er ikke bare en serie som handler om massakren i sentrum og på øya. Den tar for seg hvordan innsparinger og fokus på lønnsomhet går utover sikkerheten til oss alle.

Dere som forventer en dokumentar-ish serie kan heller se 22. Juli på netflix. Jeg gleder meg veldig til fortsettelsen. Eneste som trekker litt ned er hun Aftenposten-journalisten som tumler litt sjokkert omkring her og der. Hun har bare ett ansiktsutrykk? Men kanskje det kommer seg det også. 

 

Anonymkode: ec714...828

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...