Gå til innhold

Serien 22.juli på Nrk


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Foreldre som mishandler sin sønn til døde, og mormoren som meldte ifra.

Anonymkode: 9dc9f...665

Christoffer døde i 2005. Er nok ikke han.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, MiniMjau skrev:

Ser ikke helt sammenhengen med han gutten som falt fra balkongen jeg heller . 

 

Det var forresten et forferdelig regnvær den 22.juli. men i serien stråler solen.

Tror de kobler litt forskjellige saker for å vise hvordan nedbemanning, kutt i midler til avdelinger, osv. Rett og slett politikk og hva den fører til. Bare se på politiet som ikke hadde ressurser til å sende noen til å sørge for å sikre skadestedet da gutten "falt" fra balkongen. Og hun operatørdama på 112-telefonen som satt helt alene. Om jeg ikke husker feil var det akkurat slik det var.

Anonymkode: 9dc9f...665

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror de kobler litt forskjellige saker for å vise hvordan nedbemanning, kutt i midler til avdelinger, osv. Rett og slett politikk og hva den fører til. Bare se på politiet som ikke hadde ressurser til å sende noen til å sørge for å sikre skadestedet da gutten "falt" fra balkongen. Og hun operatørdama på 112-telefonen som satt helt alene. Om jeg ikke husker feil var det akkurat slik det var.

Anonymkode: 9dc9f...665

Ja, jeg endret innlegget mitt akkurat, jeg tenker det samme som deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rumle skrev:

Christoffer døde i 2005. Er nok ikke han.

Som sagt, jeg tror de kobler litt forskjellige historier. Det står at serien er bygd på virkelige hendelser. De drar nok frem enkelte saker for å vise hvordan ståa i riket var.

Anonymkode: 9dc9f...665

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som sagt, jeg tror de kobler litt forskjellige historier. Det står at serien er bygd på virkelige hendelser. De drar nok frem enkelte saker for å vise hvordan ståa i riket var.

Anonymkode: 9dc9f...665

Jeg tror du tar feil, det ville vært en veldig rar kobling, pluss at han døde jo ikke på den måten.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg tror du tar feil, det ville vært en veldig rar kobling, pluss at han døde jo ikke på den måten.

Nei, jeg er sikker på at hun har rett, fallet fra balkongen var finert for å ta fokus vekk fra mishandlingen.

Anonymkode: d08c8...722

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er sikker på at hun har rett, fallet fra balkongen var finert for å ta fokus vekk fra mishandlingen.

Anonymkode: d08c8...722

Håper virkelig ikke det, for det ville vært utrolig merkelig å gjøre det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg tror du tar feil, det ville vært en veldig rar kobling, pluss at han døde jo ikke på den måten.

Det kan jo også godt bare være en tilfeldig hendelse for å vise hva politiet hadde å rutte med av ressurser, og hva som skjer på et sykehus når de får inn slike tilfeller.

Anonymkode: 9dc9f...665

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan jo også godt bare være en tilfeldig hendelse for å vise hva politiet hadde å rutte med av ressurser, og hva som skjer på et sykehus når de får inn slike tilfeller.

Anonymkode: 9dc9f...665

Ja, det tror jeg også, eller at det blir knyttet til noe senere muligens? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg tror du tar feil, det ville vært en veldig rar kobling, pluss at han døde jo ikke på den måten.

Det står på nettsiden at det er en fiktiv sak, men den er basert på flere forskjellige saker som har versert i norsk politi og barnevern.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo også godt bare være en tilfeldig hendelse for å vise hva politiet hadde å rutte med av ressurser, og hva som skjer på et sykehus når de får inn slike tilfeller.

Anonymkode: 9dc9f...665

Tror nok det var bygd på Kristoffer-saken ja. Litt for mye som stemmer til at det kan være tilfeldigheter.

Anonymkode: d08c8...722

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiktive karakterer basert på ekte saker. Det er klart at Christoffersaken har vært til inspirasjon. Jeg synes serien problematiserer mange av de utfordringene som man har i både det offentlige og private samfunnet på en god  og kritisk måte sålangt. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det delvis fiksjon i serien? Eller dokumenterer/rekonstruerer hendelsesforløpet pluss ettervirkning?  

Det er triggende for meg når ekte hendelser blir fiksjonelt dramatisert i stedet for rekonstruert. Jeg liker fakta og detaljer.

Er slitsomt når jeg må gå på tå for å se hva som må skilles ut for det faktisk ikke skjedde sånn. Kjipt.

De skulle lagt en skikkelig helhetlig dokumentar om dette med «time stamps» og navn og eksakte detaljer.

Jeg kjenner heldigvis ingen som er personlig berørt av noe av skadene Anders gjorde den dagen.

Det tok meg åtte år før jeg faktisk greide å sette meg inn hva som skjedde, delvis hvordan og alle skadevirkningene.

Zero Hour (2004) dokumentaren om Columbine massakren er bra, men mangler noen detaljer.

Endret av Dalmatian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arwin Rahi fra Love Island, som også er lege i virkeligheten, spiller en av legene i akuttmottaket i 2 episode. Synes det er bra de har med noen som har litt innblikk i helsevesenet. Jobbet endel med han på legevakt. 

Anonymkode: 5fb2e...2f9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok det var bygd på Kristoffer-saken ja. Litt for mye som stemmer til at det kan være tilfeldigheter.

Anonymkode: d08c8...722

Det er ingenting som stemmer med Kristoffer-saken spesifikt. Men en helt generell sak med mishandling av barn som skjer rundt oss hele tiden. Gamle brudd, sigarettbrennarr. Du ser det ikke før du tror det.

En kritiker jeg leste foreslo vel at det kan være et blikk mot ABB også, som var en lyslugget gutt som hadde en dårlig oppvekst som ødela ham. Noen av disse barna dør, noen blir rekruttert av ekstremister, noen blir terrorister.

Anonymkode: 6b48e...821

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de første to episodene var skuffende... Hadde høye forventninger til serien. Alt for mange historier de prøver å fortelle. De burde kuttet ut noen av de og heller gått i dybden på noen få. Synes den var rotete og vanskelig å få ordentlig tak i. 

Anonymkode: 2b9c4...58d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Dalmatian skrev:

Er det delvis fiksjon i serien? Eller dokumenterer/rekonstruerer hendelsesforløpet pluss ettervirkning?  

Det er triggende for meg når ekte hendelser blir fiksjonelt dramatisert i stedet for rekonstruert. Jeg liker fakta og detaljer.

Er slitsomt når jeg må gå på tå for å se hva som må skilles ut for det faktisk ikke skjedde sånn. Kjipt.

De skulle lagt en skikkelig helhetlig dokumentar om dette med «time stamps» og navn og eksakte detaljer.

Jeg kjenner heldigvis ingen som er personlig berørt av all skaden Anders gjorde den dagen.

Det tok meg åtte år før jeg faktisk greide å sette meg inn hva som skjedde, delvis hvordan og alle skadevirkningene.

Zero Hour (2004) dokumentaren om Columbine massakren er bra, men mangler noen detaljer.

Det står at hendelsene om terrorangrepet stemmer,  men at det er fiktive personer i serien.  

Hvis du er interessert i fakta om både hendelsene og personer som var til stede,  bør du lese Åsne Seierstads bok "En av oss". Den gjorde voldsomt inntrykk på meg.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de to første episodene var tragisk kjedelige og med dårlig skuespill. Skal gi den en sjanse til, i håp om at den tar seg opp. Men foreløpig er jeg skuffet over serien.

Anonymkode: fee0a...588

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, tirben skrev:

Det står at hendelsene om terrorangrepet stemmer,  men at det er fiktive personer i serien.  

Hvis du er interessert i fakta om både hendelsene og personer som var til stede,  bør du lese Åsne Seierstads bok "En av oss". Den gjorde voldsomt inntrykk på meg.  

Ja, jeg har sett på den boken. Den virker veldig interessant. En Norsk Tragedie også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok det var bygd på Kristoffer-saken ja. Litt for mye som stemmer til at det kan være tilfeldigheter.

Anonymkode: d08c8...722

Hva er det du synes stemmer med Christoffer saken rent bortsett fra at det var stefaren som sto bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...