Djungelvrål Skrevet 13. januar 2020 #101 Skrevet 13. januar 2020 Hvordan i heite hadde de tid til å plukke ut alle de hundrevis av bitene fra de ekspanderende kulene ut av alle ofrene? 4
Rumle Skrevet 13. januar 2020 #102 Skrevet 13. januar 2020 Akkurat nå, SupaWoman skrev: Hvordan i heite hadde de tid til å plukke ut alle de hundrevis av bitene fra de ekspanderende kulene ut av alle ofrene? Det er ikke til å fatte. For en jobb de gjorde! 15
Djungelvrål Skrevet 13. januar 2020 #103 Skrevet 13. januar 2020 5 minutter siden, Rumle skrev: Det er ikke til å fatte. For en jobb de gjorde! Ja...lurer på hvor mange timer de jobbet i strekk. 6
Walterwhite Skrevet 14. januar 2020 #104 Skrevet 14. januar 2020 Jeg synes serien er ekstremt god. En av de beste norske jeg har sett. Episode 3 var så vanvittig sterk, og jeg knakk helt sammen når de forskjellige gruppene skulle ramse opp antall døde. Jeg synes nrk har gjort en veldig god jobb med å vise hvordan Norge fungerte i praksis på en dag som dette. Vaskepersonell, leger, frivillige, politiet, pårørende, det norske politiske systemet, journalister. De trekker frem tanker mange hadde, panikken som utspant seg, redselen for de som egentlig ikke var personlig berørt. Jeg synes det er fantastisk at ABB ikke er med, og håper det fortsetter slik. Jeg er også veldig glad de har droppet kjente skuespillere. Hadde overhodet ikke blitt like bra om Aksel Hennie var Fjordmann, Agnes Kittelsen var mor i sentrum, Ingrid Bolsø Berdal var journalist og Ane Dahl Torp som lege.. 36
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #105 Skrevet 14. januar 2020 27 minutter siden, Rørleggerfrue skrev: Jeg er også veldig glad de har droppet kjente skuespillere. Hadde overhodet ikke blitt like bra om Aksel Hennie var Fjordmann, Agnes Kittelsen var mor i sentrum, Ingrid Bolsø Berdal var journalist og Ane Dahl Torp som lege.. Nei, Gud forby! Anonymkode: 0d0e1...deb 8
Mezzosoprena Skrevet 14. januar 2020 #106 Skrevet 14. januar 2020 (endret) På 12.1.2020 den 9.21, AnonymBruker skrev: Episode 3 var utrolig sterk. Det er akkurat sånn jeg husker det jeg leste om 24/7 i kjølvannet av terroren. Jeg tenker sånn på helsepersonellet som fikk inn barn og unge en etter en. Den ene med verre skader enn den andre. Uvissheten hos foreldrene som til slutt fikk vite at det ikke var flere overlevende. Og alle innvandrerne som fikk blikk og kommentarer før det var klart hvem gjerningsmannen var. For en skam og frykt de må ha følt. Det stikker virkelig. Anonymkode: 6692a...18f Jeg kjente det skikkelig i magen da de to renholderne snakket sammen etter at vi fikk vite at det var ABB som hadde gjort det: "Det var ikke vår skyld"... Det sier litt om hvordan de følte seg og stadig føler seg i dette samfunnet. Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, adm. Endret 16. januar 2020 av Edie 9
Gjest Margo Skrevet 14. januar 2020 #107 Skrevet 14. januar 2020 Når alle mobiltelefonene ringte 😭 «Mamma» på displayet..fy faen så tragisk og urettferdig denne saken er! Vanvittig bra serie!
Sliten&kjørt52 Skrevet 14. januar 2020 #108 Skrevet 14. januar 2020 (endret) På 13.1.2020 den 23.41, SupaWoman skrev: Hvordan i heite hadde de tid til å plukke ut alle de hundrevis av bitene fra de ekspanderende kulene ut av alle ofrene? Aner ikke hvordan Ullevål jobbet den dagen. Jeg måtte ha litt "overhaling" for ett par år siden... -Men når de "snorket" meg ved ankomst, brydde de seg ikke med å fjerne hverken splinter eller hoveddel av prosjektil, -prioriterte blødninger, -sikre overlevelse, skaffe oversikt. Ble "snorket" igjen mange timer senere for å fjerne det de turde av bly og messing, rense sårkanal(er), det de kunne / turde av beinsplinter etc. -Tette / lappe skallen, og lukke hud. -Langt fra alt metallskrot de fjernet, -for stor risk. -Er jo ikke uvanlig att man tar sånt i mer enn en runde. Edit: TV er TV... -Film er film... a. Endret 16. januar 2020 av Sliten&kjørt52 Er jo ikke noen "Dokumentar"... a.
SPOCA Skrevet 14. januar 2020 #109 Skrevet 14. januar 2020 Jeg synes serien er veldig sterk, fin og rørende. Jeg har ikke klart å se andre filmer eller tv-serier om 22. juli, dette er første filmatiseringen jeg ser, og jeg må si jeg er imponert. Skal sies, det er veldig sterkt å se på serien. Jeg har grått mye gjennom hver episode, spesielt episode tre. Det er akkurat som det skulle vært i går. Jeg skulle jo selv vært på Utøya, og jeg mistet mange venner, så den scenen med de ringende telefonene traff meg hardt - på alle måter. Samtidig er det litt godt og forløsende også. Jeg har ikke klart å dra tilbake til Utøya etter 22. juli, og jeg har heller ikke snakket veldig mye om det. Ofte følt på en slags skyldfølelse, så denne serien har vært litt terapeutisk å se også. 13
Sliten&kjørt52 Skrevet 15. januar 2020 #110 Skrevet 15. januar 2020 (endret) 4 timer siden, SPOCA skrev: ... Jeg synes serien er veldig sterk, fin og rørende. Jeg har ikke klart å se andre filmer eller tv-serier om 22. juli, dette er første filmatiseringen jeg ser, og jeg må si jeg er imponert. Skal sies, det er veldig sterkt å se på serien. Jeg har grått mye gjennom hver episode, spesielt episode tre. Det er akkurat som det skulle vært i går. Jeg skulle jo selv vært på Utøya, og jeg mistet mange venner, så den scenen med de ringende telefonene traff meg hardt - på alle måter. Samtidig er det litt godt og forløsende også. Jeg har ikke klart å dra tilbake til Utøya etter 22. juli, og jeg har heller ikke snakket veldig mye om det. Ofte følt på en slags skyldfølelse, så denne serien har vært litt terapeutisk å se også. ... Ufff... -Var en helvetes dag. ... Men vi må jo bare gå videre, -motbevise tullingen. -Bevise att vi gjør nettopp det... -HÅPER DU SKJØNNER HVA JEG MENER. Ønsker deg og seff V e l. ... ... G L A D DU ER SAFE ! Vi kan ikke trylle... a. Endret 15. januar 2020 av Sliten&kjørt52 Not so FunFacts. ...
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #111 Skrevet 15. januar 2020 Dette er en svært viktig serie, og NRK gjør det på en verdig og god måte. Dette er ikke underholdning eller fiksjon, men heller ikke en dokumentar. Serien skildrer en viktig side av denne grusomme hendelsen som mange kanskje ikke har summet seg til å reflektere over enda, selv etter så mange år. Som noen over her nevnte - det å gi renholderne ved sykehusene et ansikt er så viktig. Vi må ikke glemme alle de som denne dagen og i tiden etterpå jobbet under helt umenneskelige forhold. De som fraktet de døde fra øya, de som pakket ned teltene og ofrenes personlige eiendelene... De som jobbet på Sundvollen denne kvelden og de som måtte vaske blod fra båten sin etter å ha hjulpet ofrene i sikkerhet... Dette rammet oss alle så rått og brutalt - og det er fort gjort å glemme alle de som jobbet som helter i disse dagene. Anonymkode: 0eebb...e38 24
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #112 Skrevet 15. januar 2020 Dette har vært en kjempesterk serie så langt, jeg gråt meg gjennom episode 3. Syns også det er viktig at man fortsetter å sette søkelys på denne dagen. Det er generasjoner i dette landet som ikke var født i 2011, og som trenger å forstå historien. Ikke minst mener jeg vi aldri tok et godt nok oppgjør med hatet som lå bak angrepet. Anonymkode: 30d89...5aa 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #113 Skrevet 16. januar 2020 Hun som spiller journalist fra Aftenposten, har hun bare 1 ansiktutrykk? Det er bare oppstoppernese og åpen munn hele tiden, ikke noe annet. Jeg klarer ikke se dette lengre, jeg så 10 min til episode 3, men nei, dårlige greier Anonymkode: 96b19...0d2 10
Sliten&kjørt52 Skrevet 16. januar 2020 #114 Skrevet 16. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun som spiller journalist fra Aftenposten, har hun bare 1 ansiktutrykk? Det er bare oppstoppernese og åpen munn hele tiden, ikke noe annet. Jeg klarer ikke se dette lengre, jeg så 10 min til episode 3, men nei, dårlige greier Anonymkode: 96b19...0d2 Ikke enig jeg. Mulig hu har få "uttrykk", -men hu leverte som faen i f.eks. senen der hu ville inn i bilen til jentungen som hadde panikk, -og mer. Liker "stilen" hennes jeg. Smaken er som baken, -minst delt i to. ..! a. 12
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #115 Skrevet 16. januar 2020 På 14.1.2020 den 12.23, Teatrica skrev: Jeg kjente det skikkelig i magen da de to renholderne snakket sammen etter at vi fikk vite at det var ABB som hadde gjort det: "Det var ikke vår skyld"... Det sier litt om hvordan de følte seg og stadig føler seg i dette samfunnet. Ja, det var en fæl scene som virkelig satte seg i magen. (Den også). Tenk å ha det slik!, det er en følelse som de av oss som tilhører majoriteten må bli minnet på at noen (alt for mange!) av oss i samfunnet har. Jeg er helt sikker på at ingen frp-medlemmer følte skyld for at terroristen hadde vært medlem hos dem. Det skal de ikke. Men muslimer skal jo heller ikke føle på en kollektiv skyld pga religion. Ingen skal føle på en kollektiv skyld for et terrorangrep. Ikke slik. Og jeg er så glad at serien kommer med én episode i uka. For hver episode trengs å fordøyes skikkelig. Jeg tenker hver dag på ulike scener fra den tredje episoden. Anonymkode: 7cc69...6a9 11
pessimistisk Skrevet 17. januar 2020 #117 Skrevet 17. januar 2020 På 5.1.2020 den 23.17, AnonymBruker skrev: Tror nok det var bygd på Kristoffer-saken ja. Litt for mye som stemmer til at det kan være tilfeldigheter. Anonymkode: d08c8...722 25 % av barn har opplevd vold i hjemmet. Det er riktignok mild vold om jeg husker rett(skrev bacheloroppgave om temaet), men det viser uansett hvor utrolig vanlig det er. Christoffer-saken er desverre ikke en unik sak. På 5.1.2020 den 23.48, AnonymBruker skrev: I starten sier de jo over radioen «igjen er Norge blitt kåret til verdens beste og tryggeste landet å bo i» så jeg kan også tenke meg at de tok med gutten som ble mishandlet for å vise at Norge ikke er noe bedre enn andre land sånn egentlig, vi er forferdelig naive og i tillegg skjer det tragiske ting i vårt land også. Bare en tanke. Anonymkode: 89c0e...955 Enig! Nå mener jeg ikke å være nedlatende mot de som ser koblinger til Christoffer-saken, men det at folk automatisk tenker at det er inspirasjonen viser jo egentlig hvor naive vi er i Norge. Tusenvis av barn går rundt med merker etter mishandling hver eneste dag, og man kan nærmest kalle vold i hjemmet et samfunnsproblem. Derfor skremmer den enorme motstanden mot barnevernet meg, for hvem skal redde dem om folk ikke tør å melde? Beklager for det noen kanskje mener er avsporing, men føler også det er relevant for serien da det viser at Norge er ikke så trygt og godt som man tror. Teorien om at det kan være et lite glimt på terroristens oppvekst viser jo at om man ikke åpner øynene, bryr seg om folk rundt seg, og faktisk melder i fra til barnevernet, kan det gå veldig veldig galt. 17
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #118 Skrevet 17. januar 2020 På 5.1.2020 den 23.26, Dalmatian skrev: Er det delvis fiksjon i serien? Eller dokumenterer/rekonstruerer hendelsesforløpet pluss ettervirkning? Det er triggende for meg når ekte hendelser blir fiksjonelt dramatisert i stedet for rekonstruert. Jeg liker fakta og detaljer. Er slitsomt når jeg må gå på tå for å se hva som må skilles ut for det faktisk ikke skjedde sånn. Kjipt. De skulle lagt en skikkelig helhetlig dokumentar om dette med «time stamps» og navn og eksakte detaljer. Jeg kjenner heldigvis ingen som er personlig berørt av noe av skadene Anders gjorde den dagen. Det tok meg åtte år før jeg faktisk greide å sette meg inn hva som skjedde, delvis hvordan og alle skadevirkningene. Zero Hour (2004) dokumentaren om Columbine massakren er bra, men mangler noen detaljer. Enig ang timestamps. De hopper mye mellom karakterer så det er litt tungt å skjønne hva som skjedde når og hvor. Især når man ikke er kjent i Oslo. Sier meg ingenting når de står i ett bygg og snakker om et annet bygg/en gate. Anonymkode: 495e9...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #119 Skrevet 17. januar 2020 På 12.1.2020 den 12.37, AnonymBruker skrev: Han får ikke noe oppmerksomhet i denne serien i alle fall. Det den tar for seg er hvordan noe sånt som dette kan skje i "verdens beste land å bo i". Og hvor lite forberedt vi var i Norge når dette skjedde. At en som har vokst opp her får lyst til å gjøre noe så ondskapsfullt, det stiller spørsmål om vi kanskje ikke ser andres ulykke eller vanskelige liv godt nok, vi som er opptatt av å kjenne vår egen lykke? Historien med gutten som "falt" fra stillases i første episode skal være et bilde på det, at ikke alle i Norge har en god barndom, for dem er dette landet absolutt ikke "verdens beste land å vokse opp i." Nettopp derfor må vi tåle å se slike serier som denne. Anonymkode: 6a2ea...a58 Eehhhh. ABB er jo årsaken til 22. juli - selvsagt får han oppmerksomhet selv han omtales i serien.... Anonymkode: 31bd1...900 2
Silva Pluvialis Skrevet 17. januar 2020 #120 Skrevet 17. januar 2020 (endret) Utrolig trist dag i norsk historie. Dette er en viktig serie! Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå