Gå til innhold

Serien 22.juli på Nrk


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Er ikke dette den 5. filmen/serien om 22. juli? Og flere på vei. Begynner ikke ABB å få nok opperksomhet?

Anonymkode: 31bd1...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette den 5. filmen/serien om 22. juli? Og flere på vei. Begynner ikke ABB å få nok opperksomhet?

Anonymkode: 31bd1...900

 

Han får ikke noe oppmerksomhet i denne serien i alle fall. Det den tar for seg er hvordan noe sånt som dette kan skje i "verdens beste land å bo i". Og hvor lite forberedt vi var i Norge når dette skjedde.

At en som har vokst opp her får lyst til å gjøre noe så ondskapsfullt, det stiller spørsmål om vi kanskje ikke ser andres ulykke eller vanskelige liv godt nok, vi som er opptatt av å kjenne vår egen lykke? 

Historien med gutten som "falt" fra stillases i første episode skal være et bilde på det, at ikke alle i Norge har en god barndom, for dem er dette landet absolutt ikke "verdens beste land å vokse opp i."

Nettopp derfor må vi tåle å se slike serier som denne. 

 

Anonymkode: 6a2ea...a58

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk sterk serie hittil. Satt med tårer i øynene i hele episode 3. Kommentaren fra innsatslederen når lensmannen kommer til Utøya viser bare hvor usannsynlig en slik handling virket selv for garvede politifolk.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, vintage skrev:

Episode 3 satte seg godt i magen. 

 

Her også. Kjente på den overveldende følelsen legene og sykepleierne på sykehusene må ha følt, og campinggjestene som kjørte i skytteltrafikk. Kjente det knøt seg i magen når foreldrene på Sundvolden fikk vite at det ikke var flere levende igjen.... 

 

Anonymkode: 6a2ea...a58

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de to første episodene var kanonbra. Klarte å gå litt inn og ut av historien. Nå starter alvoret følelsesmessig med opptelling og pårørende-senteret...Nå blir man påminnet marerittet alle har stått i.. Phuh.. 

 

Anonymkode: 28c1f...849

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, vintage skrev:

Episode 3 satte seg godt i magen. 

Ble mørkredd etter scenen med mobiltelefonene. 

Og han som kjørte båten med blodig håndavtrykk på skjorta..

Anonymkode: ec714...828

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, DarKnight skrev:

Fantastisk sterk serie hittil. Satt med tårer i øynene i hele episode 3. Kommentaren fra innsatslederen når lensmannen kommer til Utøya viser bare hvor usannsynlig en slik handling virket selv for garvede politifolk.

Hva var det han sa igjen?

Anonymkode: 6692a...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk serie. Satte seg rett i magen. 22.07 sitter i magen min fra før, men siden 2011 har jeg blitt mor og det gir det hele en ny dimensjon. Da terroren skjedde var jeg ung, og mest opptatt av at alle jeg kjente hadde klart seg. 

Og jeg må si at jeg aldri før har ofret renholderne en tanke. Det er flaut å si. Jeg har tenkt mye på politi, leger, sykepleiere, hotellansatte på sundvollen, frivillige osv. Men jeg har aldri før tenkt over at noen har jobbet med å vaske blodet, og over hvor forferdelig den jobben (også) må ha vært den dagen. 

Anonymkode: 7cc69...6a9

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2020 den 13.07, AnonymBruker skrev:

Ja, men er det proffe skuespillere ? Merkelig at jeg ikke drar kjensel på en eneste. En annen her skriver om en som er med som er lege.  Trolig er det mest amatører og statister. Litt ulikt Slettaune, men han er vel underlagt strenge budsjettkrav i disse innsparingstider.

Anonymkode: d08c8...722

Det er svært mange kjente skuespillere med. Halve Rogaland teater er feks med. Og sikkert tilsvarende fra andre teater. 

De har bevisst valgt profesjonelle skuespillere som ikke har vært med i mange filmer/serier. 

Det har ingenting med penger å gjøre, men med følelsen det gir oss publikum når det er fjes vi ikke assosierer fra andre steder. 

 

Og det funker. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det han sa igjen?

Anonymkode: 6692a...18f

Ikke meg du siterer, men mulig personen tenker på kommentaren om at hvis de hadde visst hvor jævlig det var hadde ikke han (Breivik) sittet der...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, vintage skrev:

Episode 3 satte seg godt i magen. 

Denne episoden var brutal, hittil har hver episode vært det, men denne smalt skikkelig i magen 😭

Viktig serie å se! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

... Det den tar for seg er hvordan noe sånt som dette kan skje i "verdens beste land å bo i". Og hvor lite forberedt vi var i Norge når dette skjedde. ...

De trengte ikke mer personell i Oslo ca. 30 minutter etter att det smalt der, -og det jeg så av ambulanser som ankom da var fra frivillige, -Røde kors, -Norsk Folkehjelp. Tror ikke det var behov for de. -Også på Utøya leverte helse på en god måte mener jeg. Edit: En person av de som ankom Ullevål s. hus i live fra Utøya døde.

Mener ikke å avspore, -men en grei gjennomgang av hvordan helse, -spess. prehospital tjeneste løste oppgaven: 

Fra seminar for U.S. ambulansepersonell:

Ronald Rolfsen presents "Norway's Response to Terror" to the Overland Park Fire Department.

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Faktafeil. a.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av det sterkeste var da de nærmet seg teltleiren og hørte alle telefonene som ringte....tenk på alle de desperate foreldrene som helt til det siste håpet at deres unge var blant de overlevende...

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes episode 3 er noe av det sterkeste jeg har sett. Flere av scenene setter seg i magen. Når mobilene ringer og når han som vasker på sykehuset får vite at terroristen er etnisk norsk... Kjente det også godt i magen når han uteliggeren legger ned blomster foran slottet. Jeg hadde lest om denne scenen fra før, men tårene var ikke langt unna uansett.

Anonymkode: 12865...9fc

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sett de to første episodene og tja, jeg vet ikke helt. Litt treig dialog og teaterskuespill. Skal se episode 3, men tar det seg ikke opp gir jeg meg. 

Anonymkode: 02534...807

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hva var det han sa igjen?

Anonymkode: 6692a...18f

 

20 hours ago, Helgeline said:

Ikke meg du siterer, men mulig personen tenker på kommentaren om at hvis de hadde visst hvor jævlig det var hadde ikke han (Breivik) sittet der...

Det jeg siktet til ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne serien er veldig bra. Virker ekte. Begynte å gråte flere ganger i episode 3 og jeg gråter sjeldent av film/serie

Anonymkode: 543f7...d4a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk episode. Jeg ble skikkelig rørt av den biten med hun jenten i bilen som fikk panikkanfall, føler hun er brukt som et slags bilde på hele Norge akkurat da, føler vi alle holdt pusten og ventet på å klare å fatte hva som egentlig skjedde. Jeg husker så utrolig godt den forferdelige følelsen når jeg først forsto at det faktisk var angrep på gang på Utøya også ..

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...