AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #61 Skrevet 7. januar 2020 58 minutter siden, Teatrica skrev: Synes det er gøy at folk klager på "alle de løse trådene" etter bare to (2) episoder... Hvis man skulle hatt noen konklusjon allerede da hadde det vært helt unødvendig å lage en hel serie... Slapp av, trådene kommer helt sikkert til å samles, og hendelsene vil gi mening i det store bildet mot slutten. Jeg opplever ingen løse tråder. Derimot er den røde tråden innsparinger og oppsigelser og hva det i ytterste konsekvens kan føre til. Anonymkode: ec714...828 28
solmåneogstjerner Skrevet 7. januar 2020 #62 Skrevet 7. januar 2020 Jeg synes de to første episodene var bra og jeg kommer til å fortsette å se. Men jeg lurer på en ting. Karakteren Helga, hun med sønnen som skulle kjøpe skateboard. Den skjønner jeg ikke helt. Hun bor i Henningsvær, det var noe med at han halvveis flyttet til faren. Plutselig var de i Oslo. Fikk ikke helt skjønt dette. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nrk.no/oppdrag/alt-du-lurer-pa-om-dramaserien-_22.-juli_-1.14764348&ved=2ahUKEwiw5d6ElfHmAhWl-ioKHYNQB9IQFjAjegQIBRAC&usg=AOvVaw2a9ef8X-NPIwJWVRlHRyhY
Prelunia Skrevet 7. januar 2020 #63 Skrevet 7. januar 2020 17 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Jeg synes de to første episodene var bra og jeg kommer til å fortsette å se. Men jeg lurer på en ting. Karakteren Helga, hun med sønnen som skulle kjøpe skateboard. Den skjønner jeg ikke helt. Hun bor i Henningsvær, det var noe med at han halvveis flyttet til faren. Plutselig var de i Oslo. Fikk ikke helt skjønt dette. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nrk.no/oppdrag/alt-du-lurer-pa-om-dramaserien-_22.-juli_-1.14764348&ved=2ahUKEwiw5d6ElfHmAhWl-ioKHYNQB9IQFjAjegQIBRAC&usg=AOvVaw2a9ef8X-NPIwJWVRlHRyhY Det er vel bare filmet i Henningsvær , skal ikke forestille at de er der i serien . Slik jeg forstod det . 3
solmåneogstjerner Skrevet 7. januar 2020 #64 Skrevet 7. januar 2020 Akkurat nå, Prelunia skrev: Det er vel bare filmet i Henningsvær , skal ikke forestille at de er der i serien . Slik jeg forstod det . Åja. Jeg forsto det som at de var i Oslo og bodde der, helt til jeg leste saken som jeg linket til. Der ble det poengtert hvor hun bodde og jobbet. Og trodde at litt av poenget var å vise andre steder av landet også. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #65 Skrevet 7. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes serien er kjempebra, noe av det beste jeg har sett av norske serier. Filmingen, musikken, stemningen. Feks Politimannen som opplever at et barn mishandles til døde pga de ikke har hatt økonomi eller kapasitet til å følge opp bekymringsmeldinger. Det er jo akkurat sånn det har vært i saker hvor barn har blitt drept. Dette er ikke bare en serie som handler om massakren i sentrum og på øya. Den tar for seg hvordan innsparinger og fokus på lønnsomhet går utover sikkerheten til oss alle. Dere som forventer en dokumentar-ish serie kan heller se 22. Juli på netflix. Jeg gleder meg veldig til fortsettelsen. Eneste som trekker litt ned er hun Aftenposten-journalisten som tumler litt sjokkert omkring her og der. Hun har bare ett ansiktsutrykk? Men kanskje det kommer seg det også. Anonymkode: ec714...828 Hehe... Ja, det reagerte jeg også på Anonymkode: d08c8...722 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2020 #66 Skrevet 8. januar 2020 På 7.1.2020 den 10.12, AnonymBruker skrev: Eneste som trekker litt ned er hun Aftenposten-journalisten som tumler litt sjokkert omkring her og der. Hun har bare ett ansiktsutrykk? Men kanskje det kommer seg det også. Anonymkode: ec714...828 Haha, hun har samme uttrykket i alle rollene hun spiller. 😄 Var sånn i Unge Lovende også. Anonymkode: 31a59...17c 11
Calypso Skrevet 8. januar 2020 #67 Skrevet 8. januar 2020 Jeg liker serien veldig godt så langt, jeg liker at det ikke er fokus på ABB, at de fleste skuespillerne er ukjente og at karakterene vi følger er fiktive sånn at de virkelige personene kan få slippe mer oppmerksomhet (føler det blir litt som i Titanic hvor Jack og Rose er fiktive mens alt som skjer rundt dem er basert på virkelige hendelser og personer). Ja, det er mange karakterer men den dagen rammet også mange personer på forskjellige måter, derfor liker jeg at vi følger karakterene litt før 22. juli også sånn at vi vet litt mer om politimannen for eksempel og så må jeg innrømme at jeg venter litt i "spenning" på å se reaksjonen til han nazi-fyren når han får høre at det var en Ola Nordmann som stod bak. Tviler forresten sterkt på at den lille gutten har noe med Christoffer-saken å gjøre, Christoffer er dessverre ikke det eneste barnet som har blitt mishandlet. På 6.1.2020 den 15.54, AnonymBruker skrev: vi husker vel alle nyhetsreportasjen fra 21. at Gro H. Brundtland fikk låne gummistøvler av en jente som ble drept dagen etter. Anonymkode: eb6f4...3f9 Det var samme dagen, Brundtland dro rett før ABB dukket opp (beklager at jeg pirker). 11
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #68 Skrevet 9. januar 2020 På 5.1.2020 den 23.03, AnonymBruker skrev: Foreldre som mishandler sin sønn til døde, og mormoren som meldte ifra. Anonymkode: 9dc9f...665 Itellegg ligner han på bildene vi har sett av Kristoffer. Anonymkode: 6553d...914 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #69 Skrevet 9. januar 2020 På 6.1.2020 den 0.48, MiniMjau skrev: Ja, da begynte det å regne skikkelig før det på utøya startet. Husker jeg trodde også smellet var torden. For det var vel slik ustabilt lummert vær. Dette stemmer ja,vi skulle inn til sentrum men droppet det pga dårlig vær heldigvis. Anonymkode: 6553d...914
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #70 Skrevet 9. januar 2020 12 timer siden, Calypso skrev: Jeg liker serien veldig godt så langt, jeg liker at det ikke er fokus på ABB, at de fleste skuespillerne er ukjente og at karakterene vi følger er fiktive sånn at de virkelige personene kan få slippe mer oppmerksomhet (føler det blir litt som i Titanic hvor Jack og Rose er fiktive mens alt som skjer rundt dem er basert på virkelige hendelser og personer). Ja, det er mange karakterer men den dagen rammet også mange personer på forskjellige måter, derfor liker jeg at vi følger karakterene litt før 22. juli også sånn at vi vet litt mer om politimannen for eksempel og så må jeg innrømme at jeg venter litt i "spenning" på å se reaksjonen til han nazi-fyren når han får høre at det var en Ola Nordmann som stod bak. Tviler forresten sterkt på at den lille gutten har noe med Christoffer-saken å gjøre, Christoffer er dessverre ikke det eneste barnet som har blitt mishandlet. Det var samme dagen, Brundtland dro rett før ABB dukket opp (beklager at jeg pirker). Jeg er uenig i det. Det er veldig mange likhetstrekk med den saken; mor, stefar, bekymret mormor, gutt med mange skader og tegn til mishandling. Ingen tvil om en klar parallell der. Anonymkode: 16359...fcc 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #71 Skrevet 9. januar 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er uenig i det. Det er veldig mange likhetstrekk med den saken; mor, stefar, bekymret mormor, gutt med mange skader og tegn til mishandling. Ingen tvil om en klar parallell der. Anonymkode: 16359...fcc Å han ligner på bildene vi har sett av Christoffer i media. Anonymkode: 6553d...914 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #72 Skrevet 9. januar 2020 Vet dette er som å banne i kirken - men jeg er lei hele 22.juli. Det skjer så mye tragisk i verden, men vi nordmenn må bare fortelle om vår ene tragedie om og om igjen. Selvsagt var hendelsen helt grusom, selvsagt utførte ABB en bestialsk og totalt meningsløs handling. Men når datoen og hendelsen brukes gjentatte ganger, i filmer, serier osv, samt at Jonas Gahr Støre trekker den frem i alle mulige sammenhenger som en slags "Vi i AP vet bedre enn alle andre hvor vond verden kan være" og mer eller mindre avkrever sympati, så blir det rett og slett for mye. Selvsagt skal vi ikke glemme 22.juli. Men vi skal heller ikke glemme de som døde i andre tragedier, og som ikke får sin historie fortalt om og om igjen https://no.wikipedia.org/wiki/Katastrofer_og_store_ulykker_i_Norge . Anonymkode: b77e1...a42 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #73 Skrevet 9. januar 2020 Ja, men er det proffe skuespillere ? Merkelig at jeg ikke drar kjensel på en eneste. En annen her skriver om en som er med som er lege. Trolig er det mest amatører og statister. Litt ulikt Slettaune, men han er vel underlagt strenge budsjettkrav i disse innsparingstider. Anonymkode: d08c8...722
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #74 Skrevet 9. januar 2020 Kom tilfeldigvis over serien så hadde ingen forventinger, men syntes de to første episodene var lovende og gleder meg til fortsettelsen. Håper bare de klarer å «runde av» på en fin måte, og ikke avslutter like dårlig som på nrk så sin serie Twins.. Skjønner at 22. juli er et sårbart tema for mange, men det er helt normalt (og bra) at det lages serier og filmer om store hendelser i menneskets historie. Selv om disse er fiktive serier/filmer (basert på fakta) og ikke bare dokumentarer. Anonymkode: 17ad6...8cd 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #75 Skrevet 9. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men er det proffe skuespillere ? Merkelig at jeg ikke drar kjensel på en eneste. En annen her skriver om en som er med som er lege. Trolig er det mest amatører og statister. Litt ulikt Slettaune, men han er vel underlagt strenge budsjettkrav i disse innsparingstider. Anonymkode: d08c8...722 Da ser du lite på film altså! Jeg kjente igjen flere av skuespillerene. Anonymkode: 6553d...914 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #76 Skrevet 10. januar 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet dette er som å banne i kirken - men jeg er lei hele 22.juli. Det skjer så mye tragisk i verden, men vi nordmenn må bare fortelle om vår ene tragedie om og om igjen. Selvsagt var hendelsen helt grusom, selvsagt utførte ABB en bestialsk og totalt meningsløs handling. Men når datoen og hendelsen brukes gjentatte ganger, i filmer, serier osv, samt at Jonas Gahr Støre trekker den frem i alle mulige sammenhenger som en slags "Vi i AP vet bedre enn alle andre hvor vond verden kan være" og mer eller mindre avkrever sympati, så blir det rett og slett for mye. Selvsagt skal vi ikke glemme 22.juli. Men vi skal heller ikke glemme de som døde i andre tragedier, og som ikke får sin historie fortalt om og om igjen https://no.wikipedia.org/wiki/Katastrofer_og_store_ulykker_i_Norge . Anonymkode: b77e1...a42 Det som er viktig, er at serien retter søkelys mot politikernes manglende bevilgninger til de etatene som skulle rydde opp i det som hendte. Viktig at slikt i størst mulig grad forsøkes unngått i fremtiden, derfor må vi ikke glemme. Det ble veldig feil når mediene den første tiden etterpå angrep de som jobbet på spreng for å hjelpe og bekjempe terroren, i stedet for heller å stille politikerne til ansvar for ikke å ha bevilget nok til utstyr og bemanning. Som serien viser hadde helsepersonell, politi osv. tatt opp mangel på utstyr og midler til forsvarlig bemanning lenge før terrorhendelsen, uten at de ble hørt. Flaut at et velstående land som vårt ikke ser seg råd til å satse på hjelpeapparatet som vi er så avhengige av at skal fungere. Anonymkode: 9e17b...2b9 29
Helgeline Skrevet 10. januar 2020 #77 Skrevet 10. januar 2020 Ang den lille mishandlede gutten; Leste intervju med serieskaperne nå (Dag og tid) og de sier at gutten delvis er et pek mot Breivik og barndommen hans som ikke var helt god. De ønsket også å si noe om hva ressursmangel kan føre til, på flere plan. En nabo av gutten hadde vel kontaktet politiet, uten at dette ble tatt på alvor. Jeg syns dette var et bra fortellergrep. Selve historien om gutten er fiktiv, men dessverre basert på ting som har skjedd (og skjer). 19
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #78 Skrevet 10. januar 2020 Jeg liker serien ganske godt så langt og synes det er bra at det er såpass mange "ukjente" skuespillere med fordi da virker det mer ekte og mindre forstyrrende enn om Aksel Hennie skulle hatt alle rollene. (Litt på siden, men var det flere som dro kjensel på mormoren til den mishandlede gutten som Nisseungen fra Amalies Jul?) Anonymkode: 46a35...0a6 6
Sol79 Skrevet 10. januar 2020 #79 Skrevet 10. januar 2020 På 9.1.2020 den 13.07, AnonymBruker skrev: Ja, men er det proffe skuespillere ? Merkelig at jeg ikke drar kjensel på en eneste. En annen her skriver om en som er med som er lege. Trolig er det mest amatører og statister. Litt ulikt Slettaune, men han er vel underlagt strenge budsjettkrav i disse innsparingstider. Anonymkode: d08c8...722 De har bevisst valgt skuespillere som har vært lite på tv og i filmer. 9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #80 Skrevet 12. januar 2020 Episode 3 var utrolig sterk. Det er akkurat sånn jeg husker det jeg leste om 24/7 i kjølvannet av terroren. Jeg tenker sånn på helsepersonellet som fikk inn barn og unge en etter en. Den ene med verre skader enn den andre. Uvissheten hos foreldrene som til slutt fikk vite at det ikke var flere overlevende. Og alle innvandrerne som fikk blikk og kommentarer før det var klart hvem gjerningsmannen var. For en skam og frykt de må ha følt. Det stikker virkelig. Anonymkode: 6692a...18f 28
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå