AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #141 Skrevet 26. januar 2020 17 minutter siden, Undermann skrev: Hehe. Nei, syns hun der eier serien fullstendig jeg. Litt i meste laget nå etterhvert. Anonymkode: d08c8...722 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #142 Skrevet 27. januar 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Fælt med lillebroren, men jeg synes det fikk vel mye fokus i kveldens episode. Anonymkode: d08c8...722 Ødelagte familier var gjennomgående i episoden. Faren som fikk fratatt barnet sitt, barndommen til ABB, den lille gutten som mistet søsteren sin og fikk ødelagt hele familien. Fantastisk og sterk episode. Flere som tenkte at den lille gutten kunne vært ABB? Har lagt merke til hvordan de har laget serien slik at de ulike karakterene kunne vært hverandre i ulike livsfaser. Anonymkode: ec714...828 17
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #143 Skrevet 27. januar 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Fælt med lillebroren, men jeg synes det fikk vel mye fokus i kveldens episode. Anonymkode: d08c8...722 Kunne ikke vært mer uenig. Dette var en karakter vi ikke hadde «møtt» i serien tidligere. Hadde vi bare fått små klipp her og der i løpet av episoden for å vise et glimt av opplevelsen til denne etterlatte lillebroren, ville det overhodet ikke gitt i nærheten av et like sterkt inntrykk som det de klarte å få frem i episoden. Jeg vil heller påstå at det var helt nødvendig at han fikk så mye fokus i episoden, for å virkelig kunne gå inn på oss som seere. Og det gjorde han. Jeg gråt store deler av episoden, og dette gjorde minst like sterkt inntrykk på meg som de mest triste scenene i tredje episoden. Selv om man merket at nordlendingene i denne episoden ikke var de mest erfarne skuespillerne (spesielt kanskje lillebroren), så synes jeg likevel han var helt perfekt i rollen! De øynene det klarte virkelig å treffe meg rett i hjerterota mi, og han utførte en fantastisk og oppriktig framførelse synes jeg. Fikk så innmari vondt av han, og hadde lyst å rive meg i håret av at han ikke fikk mer støtte og hjelp! Hun læreren (husker ikke hva hun heter), prøvde sitt beste å være der for han, men likevel. Når hun skulle gi han lekser med seg hjem siden han gråt i klasserommet, og han la hånden sin på hennes, trakk hun den unna med en gang. Når han fikk sitt eget «stillerom» kjente jeg at jeg ville eksplodere! Dette var en gutt som desperat trengte hjelp og støtte, og nærhet, som han åpenbart ikke fikk fra sin mor (og far) som var opptatt i sin egen sorg. Anonymkode: 1163e...e40 22
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #144 Skrevet 27. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kunne ikke vært mer uenig. Dette var en karakter vi ikke hadde «møtt» i serien tidligere. Hadde vi bare fått små klipp her og der i løpet av episoden for å vise et glimt av opplevelsen til denne etterlatte lillebroren, ville det overhodet ikke gitt i nærheten av et like sterkt inntrykk som det de klarte å få frem i episoden. Jeg vil heller påstå at det var helt nødvendig at han fikk så mye fokus i episoden, for å virkelig kunne gå inn på oss som seere. Og det gjorde han. Jeg gråt store deler av episoden, og dette gjorde minst like sterkt inntrykk på meg som de mest triste scenene i tredje episoden. Selv om man merket at nordlendingene i denne episoden ikke var de mest erfarne skuespillerne (spesielt kanskje lillebroren), så synes jeg likevel han var helt perfekt i rollen! De øynene det klarte virkelig å treffe meg rett i hjerterota mi, og han utførte en fantastisk og oppriktig framførelse synes jeg. Fikk så innmari vondt av han, og hadde lyst å rive meg i håret av at han ikke fikk mer støtte og hjelp! Hun læreren (husker ikke hva hun heter), prøvde sitt beste å være der for han, men likevel. Når hun skulle gi han lekser med seg hjem siden han gråt i klasserommet, og han la hånden sin på hennes, trakk hun den unna med en gang. Når han fikk sitt eget «stillerom» kjente jeg at jeg ville eksplodere! Dette var en gutt som desperat trengte hjelp og støtte, og nærhet, som han åpenbart ikke fikk fra sin mor (og far) som var opptatt i sin egen sorg. Anonymkode: 1163e...e40 Fikk så vondt i meg, den gutten gav så sterkt utrykk for at han trengte å bli sett og hørt. Det «siste» han trengte var nok et stille rom. Han hadde behov for nærhet og noen å prate med. Anonymkode: 17ad6...8cd 13
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #145 Skrevet 27. januar 2020 Elefantsnabel Hvorfor var det navnet på dagens episode? Noen som skjønte det ? Anonymkode: 17ad6...8cd 4
Ella1 Skrevet 27. januar 2020 #146 Skrevet 27. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Elefantsnabel Hvorfor var det navnet på dagens episode? Noen som skjønte det ? Anonymkode: 17ad6...8cd Aner ikke, men i klippet der journalisten leverte datteren i barnehagen var ordet i hviskeleken «Elefantsnabel». 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #147 Skrevet 27. januar 2020 På 26.1.2020 den 3.23, AnonymBruker skrev: Ble sittende å se igjennom Ekstra nyhetssending fra den dagen. Bruddstykker helt fra bomben smalt, og ut over dagen og kvelden. Spekulasjonene i tidlig fase, og nyhetsankere som ble mer og mer lamslåtte. Usikkerhet og Utøya- rykter og senere oppsummering av dødstall... Ble hélt reaktivert i følelsene og dratt rett tilbake til den dagen....Var høygravid og husket jeg la meg ikke før siste omkommet var talt. Kastet opp av nyhetene til slutt. Selv om jeg ikke var pårørende eller direkte berørt, gikk jeg inn i sjokkmodus. Ble alvorlig fødselsdeprimert og senere innlagt. Var blandede grunner, men at den kraftige reaksjonen trigget voldsomme krefter i meg, var åpenbart.... Styrer unna YouTube for en stund.... Anonymkode: 28c1f...849 Ja, det er noe som har brent seg inn for mange av oss! Hvis noen vil bli dratt tilbake uten å se bilder/film, anbefaler jeg tråden som ligger på VGdebatt! Det starter med at det er en som spør hva som smalt og drar deg gjennom alle hendelsene og timene... Veldig spesielt å lese for det er som å sitte der igjen å høre smellet (jeg trodde det var torden), og alt som skjedde etterpå... Anonymkode: ed708...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #148 Skrevet 27. januar 2020 23 minutter siden, Ella1 skrev: Aner ikke, men i klippet der journalisten leverte datteren i barnehagen var ordet i hviskeleken «Elefantsnabel». Ja, det fikk jeg med meg, så også at journalisten gikk fra å smile til å få et alvorlig «drag» over ansiktet når ordet ble sagt. Men skjønner ikke hvorfor.. tenker ordet må ha en form for betydning siden de velger å kalle episoden for det. Anonymkode: 17ad6...8cd 2
Anim92 Skrevet 27. januar 2020 #149 Skrevet 27. januar 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det fikk jeg med meg, så også at journalisten gikk fra å smile til å få et alvorlig «drag» over ansiktet når ordet ble sagt. Men skjønner ikke hvorfor.. tenker ordet må ha en form for betydning siden de velger å kalle episoden for det. Anonymkode: 17ad6...8cd Tenkte det handlet litt om media, hvor fort elefantsnabel ble til et helt annet ord. Ikke en god konklusjon, men den eneste jeg kom til😂 8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #150 Skrevet 27. januar 2020 3 timer siden, Anim92 skrev: Tenkte det handlet litt om media, hvor fort elefantsnabel ble til et helt annet ord. Ikke en god konklusjon, men den eneste jeg kom til😂 Ja, tror det må være noe slikt Anonymkode: 17ad6...8cd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #151 Skrevet 28. januar 2020 Jeg har nå lest boka til Åse Seierstad og den traff meg mye mer enn serien. Jeg forstår ikke hvordan de orker å være på Utøya på leir nå. Anonymkode: 24ddb...b39 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #152 Skrevet 28. januar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nå lest boka til Åse Seierstad og den traff meg mye mer enn serien. Jeg forstår ikke hvordan de orker å være på Utøya på leir nå. Anonymkode: 24ddb...b39 En av oss? Anonymkode: 741bb...d99
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #153 Skrevet 28. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En av oss? Anonymkode: 741bb...d99 Ja. Jeg får ikke sove nå Anonymkode: 24ddb...b39
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #154 Skrevet 28. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Jeg får ikke sove nå Anonymkode: 24ddb...b39 Kan du oppsummere? Anonymkode: 84f42...04a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #155 Skrevet 28. januar 2020 Min tolkning av elefantsnabel: kommunikasjon som brister. Vi så det i hviskeleken: et ord ender opp som noe helt annet når det går gjennom flere ledd. Politiet fikk tips om ABB og bilen hans rett etter bomba, men tipset gikk gjennom flere instanser og kokte nesten helt bort. Bekymringsmeldingen fra barnevernet om babyen på 3 mnd forsvant et sted på veien mellom politiet og barnevernet. Anonymkode: ec714...828 28
Skureguri Skrevet 28. januar 2020 #156 Skrevet 28. januar 2020 Enig, hele hviskeleken og Elefantsnabel tenker jeg får han journalisten til å tenke på akkurat det. Jeg kommer fra en politifamilie og var veldig snar på å si at dette ikke var politiets feil, i alle fall ikke den enkelte politimann sin feil. Systemet derimot, det sviktet totalt. 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #157 Skrevet 28. januar 2020 Jeg klarer ikke legge fra meg hvor mange liv som kunne vært reddet om det tipset ble håndtert riktig. Om de politimennene hadde blåst i lederen og tatt en av de siviles båter ut til øya for å ta ABB. Hvordan Ka man stå og høre på skudd på den måten og ikke foreta seg noe?? Jeg kommer også fra en familie med politifolk i, men jeg begriper det fortsatt ikke! Og delta sin vurdering å dra med båt fra der de gjorde som var av lengere avstand til øya og med den lille gummibåten..!! Jeg fatter det ikke Anonymkode: 7d650...053 13
Castor Troy Skrevet 28. januar 2020 #158 Skrevet 28. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke legge fra meg hvor mange liv som kunne vært reddet om det tipset ble håndtert riktig. Om de politimennene hadde blåst i lederen og tatt en av de siviles båter ut til øya for å ta ABB. Hvordan Ka man stå og høre på skudd på den måten og ikke foreta seg noe?? Jeg kommer også fra en familie med politifolk i, men jeg begriper det fortsatt ikke! Og delta sin vurdering å dra med båt fra der de gjorde som var av lengere avstand til øya og med den lille gummibåten..!! Jeg fatter det ikke Anonymkode: 7d650...053 Politiet og andre instanser har "heldigvis" lite erfaring og rutiner med slike ting fordi det aldri skjer i lille Norge. Men når det først skjer, stiller de lite forberedt sammenlignet med politi i store land som USA, England osv... 3
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2020 #159 Skrevet 28. januar 2020 Grunnen til at de fokuserte på lillebroren til jenta som ble skutt er at hans bilde representerer alle de hundrevis av pårørende som da satt igjen etter den totalt meningsløse tragedien. Tror de greide i gi et godt bilde, gråt flere ganger. 14
Angelheart2 Skrevet 29. januar 2020 #160 Skrevet 29. januar 2020 7 timer siden, Apocalypte skrev: Grunnen til at de fokuserte på lillebroren til jenta som ble skutt er at hans bilde representerer alle de hundrevis av pårørende som da satt igjen etter den totalt meningsløse tragedien. Tror de greide i gi et godt bilde, gråt flere ganger. Enig. Syns også episoden satt et veldig sterkt lys på hvor mange som blir berørt av en slik tragedie uten å være direkte berørt. Tenk hvor mange klassemiljø og skoler som opplevde akkurat det som denne læreren opplever i klassen. Der er det en gutt som åpenbart har behov for masse ekstra støtte, men på grunn av manglende ressurser blir han satt på et "stillerom" i stedet for å få den oppmerksomheten han fortjener, rett og slett fordi det forstyrrer undervisningen for resten av klassen. Rundt om i hele landet er det daglig slike episoder, selv i dag, der elever som klart trenger ekstra oppfølging ikke får dette på grunn av ressursmangel. I det hele tatt så er ressursmangel en sterk rød tråd i denne serien, synes jeg. 13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå