Gå til innhold

Prøverør 2020


TiiBii

Anbefalte innlegg

Jeg merker at jeg er et oppkomme av spørsmål i denne prosessen, men det er så nytt og jeg lurer på så mange ting!🤪 I neste syklus skal vi i gang med første frysforsøk, og jeg har fått beskjed om å begynne med Progynova på syklusdag 1. Har forstått at denne primært tas for å bygge opp livmorslimhinnen, men hindrer den også eggposene i å utvikle seg? Ser det står i IVF-appen (Riksen) at forsøket avbrytes dersom en eller flere eggposer har utviklet seg, og dette skjer jo naturlig hos meg som ikke i utgangspunktet har noe problem (mannlig faktor). Hindrer Progynova dette i å skje? Og så lurer jeg litt på dette med opptining. Vi fikk to 2-dagers embryo på frys, men de er i samme strå. Er det da slik at de må tine begge samtidig? Hvis vi er så heldige at begge overlever opptining, kan det ene som ikke settes inn dyrkes videre og fryses på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellepelle skrev (16 minutter siden):

Masse lykke til denne gangen, jeg krysser fingrene for at du om få dager får se en positiv test for første gang 🥰

Tusen takk @Ellepelle❤️

Anonymkode: 9026c...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellepelle skrev (34 minutter siden):

Jeg merker at jeg er et oppkomme av spørsmål i denne prosessen, men det er så nytt og jeg lurer på så mange ting!🤪 I neste syklus skal vi i gang med første frysforsøk, og jeg har fått beskjed om å begynne med Progynova på syklusdag 1. Har forstått at denne primært tas for å bygge opp livmorslimhinnen, men hindrer den også eggposene i å utvikle seg? Ser det står i IVF-appen (Riksen) at forsøket avbrytes dersom en eller flere eggposer har utviklet seg, og dette skjer jo naturlig hos meg som ikke i utgangspunktet har noe problem (mannlig faktor). Hindrer Progynova dette i å skje? Og så lurer jeg litt på dette med opptining. Vi fikk to 2-dagers embryo på frys, men de er i samme strå. Er det da slik at de må tine begge samtidig? Hvis vi er så heldige at begge overlever opptining, kan det ene som ikke settes inn dyrkes videre og fryses på nytt?

Progynova er østrogen og hindrer egg å utvikle seg. Det hender sjeldent at en eggpose likevel utvikler deg.

Så snart slimhinnen er utviklet godt nok kan innsett skje, men klinikken står friere til når det skal skje. Man kan i teorien gå "evig" på progynova til når innsett passer best for klinikken. Dette er hovedgrunnen til å bruke progynova hos kvinner som deg og meg, hvor vi får naturlige eggløsninger. 

Vær obs på at statistisk sett er det bedre sjanse med naturlig syklus, sånn for de neste forsøkene og hva du kan argumentere for. 

Når det er 2 dagers i samme strå vil de tines sammen. Hva som skjer deretter varierer. Noen dyrker videre mens andre setter inn begge 2. 

En liten vennlig advarsel fra meg. Noen (meg inkludert) reagerer sterkt på progynova. Jeg ble faktisk suicidal. Så vær litt obs, selv om det kan gå veldig bra også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (6 minutter siden):

Progynova er østrogen og hindrer egg å utvikle seg. Det hender sjeldent at en eggpose likevel utvikler deg.

Så snart slimhinnen er utviklet godt nok kan innsett skje, men klinikken står friere til når det skal skje. Man kan i teorien gå "evig" på progynova til når innsett passer best for klinikken. Dette er hovedgrunnen til å bruke progynova hos kvinner som deg og meg, hvor vi får naturlige eggløsninger. 

Vær obs på at statistisk sett er det bedre sjanse med naturlig syklus, sånn for de neste forsøkene og hva du kan argumentere for. 

Når det er 2 dagers i samme strå vil de tines sammen. Hva som skjer deretter varierer. Noen dyrker videre mens andre setter inn begge 2. 

En liten vennlig advarsel fra meg. Noen (meg inkludert) reagerer sterkt på progynova. Jeg ble faktisk suicidal. Så vær litt obs, selv om det kan gå veldig bra også. 

Tusen takk for gode svar som alltid, du er jammen fin å ha her altså 🥰 Ja, har sett at en vanlig bivirkning av progynova er nedstemthet/depresjon. Skal ha det i bakhodet. Nå skal jo jeg ta dette gjennom hele jula, gruer meg litt til det, samtidig kan det kanskje hjelpe at jula er en koselig tid i utgangspunktet. Men tror også jeg skal forberede mannen slik at han kan passe litt ekstra på 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2020 at 9:51 PM, Ellepelle said:

Jeg merker at jeg er et oppkomme av spørsmål i denne prosessen, men det er så nytt og jeg lurer på så mange ting!🤪 I neste syklus skal vi i gang med første frysforsøk, og jeg har fått beskjed om å begynne med Progynova på syklusdag 1. Har forstått at denne primært tas for å bygge opp livmorslimhinnen, men hindrer den også eggposene i å utvikle seg? Ser det står i IVF-appen (Riksen) at forsøket avbrytes dersom en eller flere eggposer har utviklet seg, og dette skjer jo naturlig hos meg som ikke i utgangspunktet har noe problem (mannlig faktor). Hindrer Progynova dette i å skje? Og så lurer jeg litt på dette med opptining. Vi fikk to 2-dagers embryo på frys, men de er i samme strå. Er det da slik at de må tine begge samtidig? Hvis vi er så heldige at begge overlever opptining, kan det ene som ikke settes inn dyrkes videre og fryses på nytt?

Hos meg spurte de om jeg ville ha inn begge to når de hadde vært fryst sammen. Ene festet seg, men det endte i MA. Jeg har kun blitt gravid ved fryseforsøk, blitt gravid tre ganger, nå ser det endelig ut til at vi lykkes med å bære barnet hele veien frem❤️ Har ikke hatt noe særlig bivirkninger av Progynova, men en hel del av Crinone. Vi er alle forskjellige! Masse lykke til. 

Anonymkode: 5ffb6...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos meg spurte de om jeg ville ha inn begge to når de hadde vært fryst sammen. Ene festet seg, men det endte i MA. Jeg har kun blitt gravid ved fryseforsøk, blitt gravid tre ganger, nå ser det endelig ut til at vi lykkes med å bære barnet hele veien frem❤️ Har ikke hatt noe særlig bivirkninger av Progynova, men en hel del av Crinone. Vi er alle forskjellige! Masse lykke til. 

Anonymkode: 5ffb6...f79

Var det offentlig eller privat? Er litt forutinntatt og tror at de ikke tilbyr å sette inn to offentlig, men har egentlig ingen grunn for å si det. Men så fint å høre at ikke alle har bivirkninger av Progynova! 😊 Jeg hadde ikke noe særlig bivirkninger av Crinone, bortsett fra at det ble mye rester som jeg syns var ganske ekkelt. I tillegg ble jeg litt deppa de siste dagene, men det var kanskje pga kombinasjon med at jeg fikk mens og ble skuffa. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Ellepelle said:

Var det offentlig eller privat? Er litt forutinntatt og tror at de ikke tilbyr å sette inn to offentlig, men har egentlig ingen grunn for å si det. Men så fint å høre at ikke alle har bivirkninger av Progynova! 😊 Jeg hadde ikke noe særlig bivirkninger av Crinone, bortsett fra at det ble mye rester som jeg syns var ganske ekkelt. I tillegg ble jeg litt deppa de siste dagene, men det var kanskje pga kombinasjon med at jeg fikk mens og ble skuffa. 🙄

Det var på Riksen! 

Anonymkode: 5ffb6...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var på Riksen! 

Anonymkode: 5ffb6...f79

Åja! Da blir det jo spennende å se hva de foreslår. Trodde ikke de satte inn to siden det naturligvis øker risiko for tvillingsvangerskap. Men sjansen for at begge fester seg er kanskje mindre på frysforsøk enn fersk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ellepelle said:

Åja! Da blir det jo spennende å se hva de foreslår. Trodde ikke de satte inn to siden det naturligvis øker risiko for tvillingsvangerskap. Men sjansen for at begge fester seg er kanskje mindre på frysforsøk enn fersk? 

Jeg tror de gjør en vurdering ja, men kjenner ei som fikk eneggede tvillinger etter innsett av ett blastocyst. Alt kan skje!

Anonymkode: 5ffb6...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellepelle skrev (På 25.11.2020 den 22.41):

Tusen takk for gode svar som alltid, du er jammen fin å ha her altså 🥰 Ja, har sett at en vanlig bivirkning av progynova er nedstemthet/depresjon. Skal ha det i bakhodet. Nå skal jo jeg ta dette gjennom hele jula, gruer meg litt til det, samtidig kan det kanskje hjelpe at jula er en koselig tid i utgangspunktet. Men tror også jeg skal forberede mannen slik at han kan passe litt ekstra på 😊

Ville bare si at jeg også leste masse om progynova å var nervøs , merket ingenting...å jeg er ganske følsom for bivirkninger :) husk at det er ofte de med negativ opplevelse som skriver om det

Anonymkode: 6b30e...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellepelle skrev (4 timer siden):

ikke tilbyr å sette inn to offentlig

Vi fikk faktisk satt inn to offentlig nå nettopp, mannlig feil hos oss og jeg fikk 5 egg på frys utenom.Første forsøk.

vi fikk velge selv om vi ville ha 1 eller 2.

tror det varierer fra sykehus til sykehus. De sa også at de hadde hatt «pause» på å sette inn fler enn ett grunnet mange tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ville bare si at jeg også leste masse om progynova å var nervøs , merket ingenting...å jeg er ganske følsom for bivirkninger :) husk at det er ofte de med negativ opplevelse som skriver om det

Anonymkode: 6b30e...4b3

Tusen takk! Jeg pleier vanligvis ikke å få vanlige (eller uvanlige) bivirkninger av medisin, så håper det gjelder Progynova også. I tillegg er det jo en koselig tid og ikke minst en koselig grunn til at jeg tar medisinen, så om jeg skulle få bivirkninger får jeg håpe at jeg holder humøret oppe av de grunnene.😊

Vin_fruen skrev (39 minutter siden):

Vi fikk faktisk satt inn to offentlig nå nettopp, mannlig feil hos oss og jeg fikk 5 egg på frys utenom.Første forsøk.

vi fikk velge selv om vi ville ha 1 eller 2.

tror det varierer fra sykehus til sykehus. De sa også at de hadde hatt «pause» på å sette inn fler enn ett grunnet mange tvillinger.

Spennende! Har bare lest at det skal mye til for at de setter inn to på ferskforsøk og det blir presisert at man ikke kan be om det eller påvirke det selv. Samtidig ser jeg i IVF-appen der det står om frysforsøk at de setter inn ett eller to, uten de samme presiseringene, så begynte å lure litt på om det kanskje var vanligere ved frysforsøk? Men hvis alternativene er å sette inn ett og destruere ett, eller sette inn to og få bedre sjanse, så er jo valget ganske enkelt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellepelle skrev (5 timer siden):

Var det offentlig eller privat? Er litt forutinntatt og tror at de ikke tilbyr å sette inn to offentlig, men har egentlig ingen grunn for å si det. Men så fint å høre at ikke alle har bivirkninger av Progynova! 😊 Jeg hadde ikke noe særlig bivirkninger av Crinone, bortsett fra at det ble mye rester som jeg syns var ganske ekkelt. I tillegg ble jeg litt deppa de siste dagene, men det var kanskje pga kombinasjon med at jeg fikk mens og ble skuffa. 🙄

Jeg fikk tilbud om å sette inn to på Riksen. Dette pga alder. Tror det er om man er over 38 år. Jeg er 40

Anonymkode: 9026c...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg i gang med progynova, started I går. Har brukt den før, har ikke merket noe spesielt. Får håpe at det blir ikke noe denne gangen også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fylt ut egenerklæringsskjemaet i forbindelse med IVF etter at de nye reglene trådte i kraft?

Kan noen hjelpe meg å finne link til skjemaet?

Anonymkode: b1ddd...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det noen som har fylt ut egenerklæringsskjemaet i forbindelse med IVF etter at de nye reglene trådte i kraft?

Kan noen hjelpe meg å finne link til skjemaet?

Anonymkode: b1ddd...1b7

Når kom de nye reglene? Skrev under for 5 mnd. Siden å da fikk vi de tilsendt og måtte scanne og sende inn. Men nå er det kanskje elektronisk? 
du kan kanskje spør klinikken om å få tilsendt link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 egg ut i dag😱 Bare å krysse fingrene for god utvikling nå 🤞🏻 I grensen til totalfrys (igjen), men starter opp med medisiner og gir innsett et forsøk. Ul før evt innsett for å se at forholdene er ok. Lov å håpe det går😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melie skrev (2 timer siden):

21 egg ut i dag😱 Bare å krysse fingrene for god utvikling nå 🤞🏻 I grensen til totalfrys (igjen), men starter opp med medisiner og gir innsett et forsøk. Ul før evt innsett for å se at forholdene er ok. Lov å håpe det går😅

Oi. Er ikke dette veldig bra da? 😳 Hvor ligger utfordringen hos dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegangsprøvene skrev (23 minutter siden):

Oi. Er ikke dette veldig bra da? 😳 Hvor ligger utfordringen hos dere? 

Det er i overkant av hva som er greit, er jo stor risiko for overstimulering. Og ikke alltid kvaliteten er så god når det er så mange. Ble overstimulert sist med 19 egg, men da med lang protokoll. Ble totalfrys den gangen, «kun» 2 på frys. Ikke i nærheten av like dårlig denne gangen, ikke enda hvertfall 😅 Utfordringen ligger hos meg, lett pco, og har laaange sykluser med dårlig/fraværende EL😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt lille mirakel❤💙 Fra Blastocyst med redusert kvalitet til POSITIV TEST❤🙏🙈💙

Fra den dypeste fortvilelse og skuffelse, til lykkerus💙🙏

Dette er en påkjenningen for psyken 🙈😳🤯😅

Vi har hatt så mange positive tester tidligere,(5 SA)men aldri så tidlig og aldri en så god stigning på styrken av testene.

Det tidligste vi har fått (veldig svak) positiv test er 13 dpo (digital 17dpo). Nå har vi tydelig positiv 9 dpo(4dp5dt) og positiv digital 10dpo(5dp5dt). Kunne nok fått positiv digital 9 dpo også, men hadde ikke det hjemme 🙈

Nå håper vi virkelig at dette er en stikker❤🙏💙

Endret av Alvida
Lagt til litt ekstra info.
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...