Gå til innhold

Når samboer tjener dobbelt så mye


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Storebror
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til sammenligning har jeg 2 barn alene på 13000 kr PR mnd pga alvorlig sykdom og aap. Dette skal dekke julefeiring, mat og klær, julegaver, husleie, strøm, tlf/nettog toalettartikler. 

Sett ting litt i perspektiv. Du har 10000 kr å bruke på deg selv i måneden. Det er ca 70% av det jeg har å forsørge meg og to barn på. Senk skuldrene , du har mer enn nok. Det er jul.

Anonymkode: 33c16...2fd

Trådstarter sier jo i innlegget du svarer på at hun ikke lider noen nød. Dette handler om hva trådstarter mener er rettferdig og ikke hva hun må ha for å klare seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.12.2019 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Så lenge man ikke har barn sammen synes jeg det er helt riktig å fordele utgifter likt. Men dette er opp til hvert enkelt par. Jeg tjener også halvparten av det min samboer gjør, men det er jeg som står fast på at vi skal dele alt 50-50. Mye av grunnen er at jeg ikke ønsker å stå i økonomisk eller annen «gjeld» til ham, at jeg mer eller mindre ubevisst føler jeg må gjøre mer husarbeid enn ham etc. Det blir også ryddigere om det skulle bli slutt.

Anonymkode: a88a9...d19

Skriver under på denne. Skjønner også TS, for er i helt lik situasjon selv. Han tjener nesten det dobbelte av meg og skatter en god del, og vi eier 50/50. Betaler alt likt. Han får utbetalt ca 50 000. Jeg får utberalt ca 30 000. Når jeg har betalt alt, sitter også jeg igjen med ca 10 000. Droppet å ha bil. Han har bil og sparer, investerer i akskjer, har mer fritid, mer ferie, og i tillegg skal vi betale alt 50/50 og gjerne sløse. Er jeg sparsommelig, stiller han seg uforstående og mener jeg burde unne meg noe fint, kvalitet osv. Kjenner dette utløser krangler hele tiden. Han vet ikke at jeg er bitter fordi jeg jobber hardere, gjorde det bedre på skolen, går langt, reiser kollektivt og må krangle meg frem i livet. Mens han sparer, kjører og er mye mer hjemme. I tillegg spiser han alle måltidene hjemme, også skal vi betale likt.

Så får jeg slengt i trynet at jeg bidrar for lite hjemme når det kommer til husarbeid, selv om jeg har mye lengre dager. Orker ikke flere "jeg gir deg noe ( tjenester, klesvask osv) men blir forbannet om du ikke gir like mye tilbake. Tenk hvordan det ville ha vært om han skulle betale mer. Hadde følt meg i konstant gjeld og sikkert fått det slengt etter meg en dag.

Så vet ikke hva som er verst.

Å bo alene var ikke en dårlig løsning 

Anonymkode: d22c3...7fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Horten Market skrev:

Denne påstanden har ingen forankring i realiteter. En myte skapt av at påstanden gjentas. Altså, sett at han skiller seg og flytter ut. Tror du han får mer husarbeid av den grunn? Han kommer ikke til å være mer hjemme når han er alene. Og det er like rent og ryddig når han kommer hjem, som da han dro. Snarere får han nok mindre husarbeid. Mindre mas. Og mindre sjalusi over inntekten.

Har de ikke barn sammen da?

Anonymkode: ae417...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skriver under på denne. Skjønner også TS, for er i helt lik situasjon selv. Han tjener nesten det dobbelte av meg og skatter en god del, og vi eier 50/50. Betaler alt likt. Han får utbetalt ca 50 000. Jeg får utberalt ca 30 000. Når jeg har betalt alt, sitter også jeg igjen med ca 10 000. Droppet å ha bil. Han har bil og sparer, investerer i akskjer, har mer fritid, mer ferie, og i tillegg skal vi betale alt 50/50 og gjerne sløse. Er jeg sparsommelig, stiller han seg uforstående og mener jeg burde unne meg noe fint, kvalitet osv. Kjenner dette utløser krangler hele tiden. Han vet ikke at jeg er bitter fordi jeg jobber hardere, gjorde det bedre på skolen, går langt, reiser kollektivt og må krangle meg frem i livet. Mens han sparer, kjører og er mye mer hjemme. I tillegg spiser han alle måltidene hjemme, også skal vi betale likt.

Så får jeg slengt i trynet at jeg bidrar for lite hjemme når det kommer til husarbeid, selv om jeg har mye lengre dager. Orker ikke flere "jeg gir deg noe ( tjenester, klesvask osv) men blir forbannet om du ikke gir like mye tilbake. Tenk hvordan det ville ha vært om han skulle betale mer. Hadde følt meg i konstant gjeld og sikkert fått det slengt etter meg en dag.

Så vet ikke hva som er verst.

Å bo alene var ikke en dårlig løsning 

Anonymkode: d22c3...7fe

Høres litt ut som hvordan mamma og pappa har hatt det. Mamma var også bitter over situasjonen.  Er også en av grunnene til at jeg har tenkt at om jeg får meg samboer så ønsker jeg en som har omtrent lik økonomi som meg selv slik jeg ikke opplever det samme. 

Anonymkode: 7bd30...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/12/2019 at 3:16 PM, AnonymBruker said:

Samboeren min tjener dobbelt så mye som meg, og jeg lurer på hva dere tenker om at vi betaler helt likt inn på felleskortet? 
Kan i tillegg legge til at vi eier hus sammen der hans 50% er gjeldfritt, mens jeg betaler ca 15000 i mnd på min del av lånet. 
 

Jeg lider på ingen som helst måte noen nød da jeg selv tjener 800 000+, men når huslån, husleie, forsikringer, parkering, bil, mat er betalt sitter jeg ikke igjen med så mye. Han derimot spartet 10tusenvis av kroner hver mnd. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt smålig av han å ikke spytte i mer i fellespotten enn meg. Jeg sitter igjen med ca 10 000 som skal dekke klær, reiser, gaver, frisør, lege++. Han sitter igjen med rundt 70 000!!! 
 

Hva tenker dere?

Anonymkode: c615c...ef5

Min tjener fire ganger så mye som meg. Jeg synes strengt tatt det er en fordel. Han kunne jo ha tjent mindre, noe som også ville gått greit, men vært en ulempe i forhold til dagens situasjon.

Anonymkode: a3c8f...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er riktig å bli enig om en (samme) prosent man betaler på boliglånet, regnet mot brutto inntekt.  

Dette tenker jeg er enkelt. Det vanskelige er nå hun vil jobbe kun 50% fordi "ungene har godt av det"og i denne perioden bidrar hun ikke økonomisk overhode annet enn å kjøpe en youghurt i ny og ne. 

Som regel faller disse kvinnene i "kvinnefella" - og på sett og vis kan man si at de bare har seg selv å takke. Det er viktig å bidra sosialt og som foreldre, men det er også viktig å bidra økonomisk. Før man forstår dette får man aldri en reell likestilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/12/2019 at 3:16 PM, AnonymBruker said:

Samboeren min tjener dobbelt så mye som meg, og jeg lurer på hva dere tenker om at vi betaler helt likt inn på felleskortet? 
Kan i tillegg legge til at vi eier hus sammen der hans 50% er gjeldfritt, mens jeg betaler ca 15000 i mnd på min del av lånet. 
 

Jeg lider på ingen som helst måte noen nød da jeg selv tjener 800 000+, men når huslån, husleie, forsikringer, parkering, bil, mat er betalt sitter jeg ikke igjen med så mye. Han derimot spartet 10tusenvis av kroner hver mnd. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt smålig av han å ikke spytte i mer i fellespotten enn meg. Jeg sitter igjen med ca 10 000 som skal dekke klær, reiser, gaver, frisør, lege++. Han sitter igjen med rundt 70 000!!! 
 

Hva tenker dere?

Anonymkode: c615c...ef5

Hva med å gå med på å eie 25% av boligen i stedet for 50%?

Da trenger du bare betale 7,5k i mnd i stedet for 15k. Da får du bedre råd inntil videre.

Jeg ville også sagt at fra den dagen du blir gravid skal all økonomi bli delt 50/50. Urettferdig at du skal gå glipp av karrieremuligher når du går gravid med deres barn. Det er ingen tvil om at moren ofrer mye mer karriere når man får barn, da burde i det minste økonomien være felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør antagelser.

Jeg tjener ca 1,55 i året, og det er sjelden jeg jobber over 40 timer. Ofte mindre. I dag skal jeg avslutte rundt 12.

Innrømmer lett at hun gjør mest innendørs. Men bare snørydding bruker jeg 5-6 timer på i uken i vinterhalvåret. I tillegg til vedlikehold utendørs.

Anonymkode: 725f0...f24

Hvor mange timer tror du ikke kvinner og mødre bruker hver dag? Vekke barn, få de til skole/barnehage, ta på tøy, smøre matpakke, pakke sekken... Lage middag, rydde, ta ut og inn av oppvaskmaskinen, hjelpe barna med lekser, kjøre de til fritidsaktiviteter, pusse tennene og legge de? Mødre flest bruker nok opp til 3 timer hver dag på husarbeid. I uken blir det 21 timer. Med 3t støvsuging og vasking i helgene blir det 24.

Den snøryddingen din er ingenting i forhold!

Anonymkode: 9295d...344

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Energi-jenta said:

Hva med å gå med på å eie 25% av boligen i stedet for 50%?

Da trenger du bare betale 7,5k i mnd i stedet for 15k. Da får du bedre råd inntil videre.

Jeg ville også sagt at fra den dagen du blir gravid skal all økonomi bli delt 50/50. Urettferdig at du skal gå glipp av karrieremuligher når du går gravid med deres barn. Det er ingen tvil om at moren ofrer mye mer karriere når man får barn, da burde i det minste økonomien være felles.

Det trådstarter klager over er jo at hun får spart mye mindre enn mannen sin.  Det problemet løses jo ikke ved at trådstarter sparer mindre i boligen.  Trådstarter har 10 000 kroner i måneden etter å ha betalt lån og fellesutgifter. 

Anonymkode: e5b00...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min tjener fire ganger så mye som meg. Jeg synes strengt tatt det er en fordel. Han kunne jo ha tjent mindre, noe som også ville gått greit, men vært en ulempe i forhold til dagens situasjon.

Anonymkode: a3c8f...306

Krever han at du skal betale 50% av alt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 800.000,- i året så vil jeg anta at du kanskje har noen luksusvaner du kan se over? Gå over forsikringer, mobil, bil, klesbudsjett, cafèbesøk osv osv.. Jeg har vel mellom 550-600 i året, sitter på ca 2mill i lån(+strøm, tv, fellesutgifter osv) og sparer ca 125k netto hvert år. Det er fort gjort at en bruker litt mer penger enn man trenger på noen poster. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 12.12.2019 den 15.37, Whistler skrev:

Dette er problemer på høyde med om bil nummer to trenger tilhengerkrok eller ikke.

Med 800k+ inn tenker jeg at du har råd til å betale din andel av huset og dele likt på fellespotten.  Med titusen kroner i måneden i frie midler er det like synd på deg som meg som har som et av de største problemene at vinkjøleskapet bråker såpass mye at det høres helt inn på stua.

Herregud for et tåpelig innlegg. Her oser det misunnelse i lange baner.

Hva så om TS tjener 800K - samboeren tjener 1.600K - fått med deg det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg forstår ikke tankegangen til samboeren over hodet.

Man yter etter evne i et forhold. Uansett hvem som tjener mest eller minst, så deler man utgiftene etter samme brøk som man har inntekt. I dette tilfellet har begge god råd og råd til biff til middag fremfor vassgrøt. Det er likevel slik at den ene øker sin formue ytterligere basert på et feilaktig likhetsprinsipp som ikke er rettferdig: utgifter deles likt selv om inntekten er ulik.

I forhold der den ene part tjener veldig dårlig er det lett å skape forståelse for at den som tjener mest bør dekke størst andel av felleskostnaden fordi det ikke blir mulig for den med svakest inntekt å betale for egen ferie eller annet som naturlig dukker opp av fornøyelser. Når begge tjener godt og har til å dekke sine behov er det tydeligvis vanskeligere å se dette - men egentlig er det akkurat samme sak: Hun må bruke av sparebudsjettet sitt for å delta på de samme aktivitetene som han tar av sin lønn. Dermed legger han seg opp formue mens hun dekker utgifter. Det synes jeg blir feil - spesielt hvis hans høye inntekt skyldes overtid og hun muliggjør dette ved å ta seg av husarbeid og barn.

Når man eier lik andel av boligen skal man dekke den kostnaden den like andelen koster - det er jeg enig i. Men de andre utgiftene må deles etter en brøk som tilsvarer inntektsforskjellen. I dette tilfellet betyr det at hun skal dekke 33 % og han 67 % av de løpende utgiftene. Ellers må man endre utgiftene ved å gå ned i størrelse på bolig, livstil og type bil slik at man i praksis lever som om begge hadde hennes inntekt. Er det et poeng? Er ikke poenget med å tjene godt å kunne nyte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Nooni skrev:

Jeg synes det er riktig å bli enig om en (samme) prosent man betaler på boliglånet, regnet mot brutto inntekt.  

Dette tenker jeg er enkelt. Det vanskelige er nå hun vil jobbe kun 50% fordi "ungene har godt av det"og i denne perioden bidrar hun ikke økonomisk overhode annet enn å kjøpe en youghurt i ny og ne. 

Som regel faller disse kvinnene i "kvinnefella" - og på sett og vis kan man si at de bare har seg selv å takke. Det er viktig å bidra sosialt og som foreldre, men det er også viktig å bidra økonomisk. Før man forstår dette får man aldri en reell likestilling. 

TS bidrar økonomisk, det er mannen som ikke bidrar hjemme, men likevel skal ha alt av det økomomiske 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man deler broderlig av det som er igjen selvsagt, om dere elsker hverandre. Har alltid levd under den regelen, både når jeg tjener mindre og når jeg tjener mer. Vi har alt sammen uansett ❤️ Jeg vil heller leve og dø under en bro med vissheten om at jeg deler med de jeg elsker, enn å leve og dø med at jeg har vært egoistisk og egen og bare tenkt på mitt eget beste. 

Om jeg har tapt , har jeg iallefall elsket, og det er nok for meg. Bare jeg har tak over hodet og smør til skiva og kjærlighet for medmennesker så overlever jeg ❤️ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mysticgirl skrev:

Man deler broderlig av det som er igjen selvsagt, om dere elsker hverandre. Har alltid levd under den regelen, både når jeg tjener mindre og når jeg tjener mer. Vi har alt sammen uansett ❤️ Jeg vil heller leve og dø under en bro med vissheten om at jeg deler med de jeg elsker, enn å leve og dø med at jeg har vært egoistisk og egen og bare tenkt på mitt eget beste. 

Om jeg har tapt , har jeg iallefall elsket, og det er nok for meg. Bare jeg har tak over hodet og smør til skiva og kjærlighet for medmennesker så overlever jeg ❤️ 

Det var da edelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 hours ago, Energi-jenta said:

Hva med å gå med på å eie 25% av boligen i stedet for 50%?

Da trenger du bare betale 7,5k i mnd i stedet for 15k. Da får du bedre råd inntil videre.

Jeg ville også sagt at fra den dagen du blir gravid skal all økonomi bli delt 50/50. Urettferdig at du skal gå glipp av karrieremuligher når du går gravid med deres barn. Det er ingen tvil om at moren ofrer mye mer karriere når man får barn, da burde i det minste økonomien være felles.

De har allerede et barn sammen.

Anonymkode: b0e81...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mange timer tror du ikke kvinner og mødre bruker hver dag? Vekke barn, få de til skole/barnehage, ta på tøy, smøre matpakke, pakke sekken... Lage middag, rydde, ta ut og inn av oppvaskmaskinen, hjelpe barna med lekser, kjøre de til fritidsaktiviteter, pusse tennene og legge de? Mødre flest bruker nok opp til 3 timer hver dag på husarbeid. I uken blir det 21 timer. Med 3t støvsuging og vasking i helgene blir det 24.

Den snøryddingen din er ingenting i forhold!

Anonymkode: 9295d...344

Barna er her bare annenhver uke og er ikke hennes. Så jeg gjør ALT som var med barna å gjøre.

Så det er 21 timer etter ditt regnestykke. + 6 for snørydding = 27.

Mot 3t støvsuging og vasking.

Anonymkode: 725f0...f24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De har allerede et barn sammen.

Anonymkode: b0e81...59f

Da burde absolutt økonomien være felles!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/12/2019 at 3:23 PM, AnonymBruker said:

Så lenge man ikke har barn sammen synes jeg det er helt riktig å fordele utgifter likt. Men dette er opp til hvert enkelt par. Jeg tjener også halvparten av det min samboer gjør, men det er jeg som står fast på at vi skal dele alt 50-50. Mye av grunnen er at jeg ikke ønsker å stå i økonomisk eller annen «gjeld» til ham, at jeg mer eller mindre ubevisst føler jeg må gjøre mer husarbeid enn ham etc. Det blir også ryddigere om det skulle bli slutt.

Anonymkode: a88a9...d19

Min gjerning er at du er ung eller i alle fall ikke enda har barn. For du undergraver din egen og andre lavtløntes innsats med misforstått stolthet spør du meg. Du burde heller rettet deg opp i ryggen og sagt; jeg yter like mye på jobb, at jeg er i en sektor som er dårligere betalt, betyr ikke at min innsats er dårligere eller jobben mindre viktig. Med den holdningen din, vil jo en sykepleier eller lærer aldri ha råd til å være sammen med en advokat eller finansleder, fordi de ikke vil ha råd til halvparten av bo, leve og feriebudsjettet til sin make. 

Jeg er den som tjener mest, nesten dobbelt så mye som samboer. Men vi jobber omtrent like mye, 40-45 timer i uken, så innsatsen der er jo lik. Jeg vil ikke måtte flytte til mindre bolig, ha dårligere ferier etc fordi han ikke har råd til det samme som meg. Jeg betaler derfor noe mer enn ham til felles konto (ikke dobbelt så mye, men slik at vi har nesten like mye igjen begge to), og så går mine bonuser inn på felleskontoen. Vi deler arbeidet med barn, hus og bil omtrent 50/50. 

Anonymkode: e9612...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...