Gå til innhold

Når samboer tjener dobbelt så mye


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min tjener dobbelt så mye som meg, og jeg lurer på hva dere tenker om at vi betaler helt likt inn på felleskortet? 
Kan i tillegg legge til at vi eier hus sammen der hans 50% er gjeldfritt, mens jeg betaler ca 15000 i mnd på min del av lånet. 
 

Jeg lider på ingen som helst måte noen nød da jeg selv tjener 800 000+, men når huslån, husleie, forsikringer, parkering, bil, mat er betalt sitter jeg ikke igjen med så mye. Han derimot spartet 10tusenvis av kroner hver mnd. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt smålig av han å ikke spytte i mer i fellespotten enn meg. Jeg sitter igjen med ca 10 000 som skal dekke klær, reiser, gaver, frisør, lege++. Han sitter igjen med rundt 70 000!!! 
 

Hva tenker dere?

Anonymkode: c615c...ef5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, O.G. skrev:

Tar du mer enn 50% av husarbeidet?

Definitivt ja, tipper 95%.

Anonymkode: c615c...ef5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke har barn sammen synes jeg det er helt riktig å fordele utgifter likt. Men dette er opp til hvert enkelt par. Jeg tjener også halvparten av det min samboer gjør, men det er jeg som står fast på at vi skal dele alt 50-50. Mye av grunnen er at jeg ikke ønsker å stå i økonomisk eller annen «gjeld» til ham, at jeg mer eller mindre ubevisst føler jeg må gjøre mer husarbeid enn ham etc. Det blir også ryddigere om det skulle bli slutt.

Anonymkode: a88a9...d19

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Definitivt ja, tipper 95%.

Anonymkode: c615c...ef5

Da mener jeg det er helt innafor at han spytter i mer i fellespotten enn deg. Han slipper jo billig unna når du «jobber for ham».

Anonymkode: a88a9...d19

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så lenge man ikke har barn sammen synes jeg det er helt riktig å fordele utgifter likt. Men dette er opp til hvert enkelt par. Jeg tjener også halvparten av det min samboer gjør, men det er jeg som står fast på at vi skal dele alt 50-50. Mye av grunnen er at jeg ikke ønsker å stå i økonomisk eller annen «gjeld» til ham, at jeg mer eller mindre ubevisst føler jeg må gjøre mer husarbeid enn ham etc. Det blir også ryddigere om det skulle bli slutt.

Anonymkode: a88a9...d19

Vi har ett barn sammen, ingen særkullsbarn. Alt til barnet går fra felleskort.

Anonymkode: c615c...ef5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, O.G. said:

Tar du mer enn 50% av husarbeidet?

De bør skaffe seg au pair

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Definitivt ja, tipper 95%.

Anonymkode: c615c...ef5

Hvis du ikke liker husarbeid har dere jo råd til å sette det bort?

Anonymkode: 607c8...781

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bør skaffe seg au pair

Hvis du ikke liker husarbeid har dere jo råd til å sette det bort?

Anonymkode: 607c8...781

Han har det i alle fall. Men hvis det skal deles 50/50 også, så blir det jo enda mindre penger i potten til ts da.

Anonymkode: 2a944...c69

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener en god del mer enn mannen, vi betaler likt ifht boliglånet, men ellers betaler jeg en større andel inn til fellesKort som brukes til mat etc. Nå tjener vi ikke de summene dere gjør, men hadde syns det hadde vært kjipt visst jeg skulle kunne handle masse til meg selv, gå ut ofte etc mens han måtte være sparsommelig.

Anonymkode: 355a3...aab

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

De bør skaffe seg au pair

Hvis du ikke liker husarbeid har dere jo råd til å sette det bort?

Anonymkode: 607c8...781

 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han har det i alle fall. Men hvis det skal deles 50/50 også, så blir det jo enda mindre penger i potten til ts da.

Anonymkode: 2a944...c69

Det er han som bør betale for at noen kommer inn og gjør hand 50% av arbeidet i hjemmet. Dermed deler de husabrid 50-50, han bare kjøper seg fri fra sin del, og kostnader 50-50.

Men helt ærlig synes jeg det er smålig. Jeg tjener 1,5 mill og min kone 500 k. Men hun er en super mor, har muliggjort at jeg kan ha den karrieren jeg har, og drar lasset hjemme. Man er et team når man lever sammen. Vi har felles økonomi og felleseie. Jeg tenker at vi bidrar inn i felleskapet på ulike måter, jeg med penger og hun med andre ting. 

Anonymkode: b0deb...b0a

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du bør kreve at det generelle utgiftsnivået reduserer da du ikke har mulighet til å spare. Og selvsagt at han trår til med 50% av husarbeidet, eller kompanserer deg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Whistler skrev:

Dette er problemer på høyde med om bil nummer to trenger tilhengerkrok eller ikke.

Med 800k+ inn tenker jeg at du har råd til å betale din andel av huset og dele likt på fellespotten.  Med titusen kroner i måneden i frie midler er det like synd på deg som meg som har som et av de største problemene at vinkjøleskapet bråker såpass mye at det høres helt inn på stua.

I utgangspunktet, ja - ts sitter godt i det. Men når hennes mann har 70k til overs og hun ikke har midler til å spare noe selv, så forstår jeg godt at dette oppleves urettferdig. 

Anonymkode: 2a944...c69

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville tatt en prat med mannen om at du vil finne billigere hus slik at du har mulighet å spare selv, og ha muligheten til å være spontan. Vi er 2 stk og betaler 11 000 ca på boliglån til sammen. Så vil tro dere sitter med ett ganske stort og dyrt hus? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Definitivt ja, tipper 95%.

Anonymkode: c615c...ef5

Da er det helt feil at du skal betale mer enn de 15000kr du betaler i huslån. Din mann skal stå for resten av utgiftene og du skal ha resten av dine penger for deg selv. Det er betalingen din for rydding, vasking og matlaging.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte etter evne, brukte 30-70 brøk, allerede kort tid inn i forholdet. Følte det var feil at den ene skulle kunne reise på dyre ferier og spise på flotte restauranter, når den andre måtte være forsiktig. 

Etter noen år sammen gled det over i felles økonomi. 

Om man ikke velger slike løsninger må begge leve etter den med dårligst lønn sin standard, ellers blir det en skjevhet som ikke er forenelig med å ha det godt sammen. 

Anonymkode: 3f4bc...7d1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet, ja - ts sitter godt i det. Men når hennes mann har 70k til overs og hun ikke har midler til å spare noe selv, så forstår jeg godt at dette oppleves urettferdig. 

Anonymkode: 2a944...c69

Det skjer bare hvis du setter likhetstegn mellom likt og rettferdig. 
Samboer har allerede betalt sin andel av huset.  Allerede der leder han med 15000 i måneden, men må betale mer i skatt da han ikke får fratrekk for renteutgifter.

Det TS ber om er at samboer skal fylle opp hennes sparekonto.  Er det rettferdig?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...