Gå til innhold

Når samboer tjener dobbelt så mye


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, I Grosny skrev:

Det binder kapasitet for henne, og tid er penger.

Kun hvis man reelt sett ville ha jobbet mer (gjennom f. eks. mer overtid, og/eller aksjeinvesteringer e.l.) i tiden man bruker på husarbeid. 

Anonymkode: 3c08a...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kun hvis man reelt sett ville ha jobbet mer (gjennom f. eks. mer overtid, og/eller aksjeinvesteringer e.l.) i tiden man bruker på husarbeid. 

Anonymkode: 3c08a...07f

Uenig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Dette er en damegreie det at alt skal være likt. Det er trådstarters ord at hun tar alt av husarbeide. Motparten har ikke fått forklare seg. Trådstarter står også fritt i å fikse seg en bedre betalt jobb enn det hun i dag har. Når det er sagt så har hun selv også en veldig god inntekt. Med litt sparsommelig livsstil her så klarer hun å legge tilside masse penger i mnd. som kan settes på sparekonto eller brukes på lånet. Men slik jeg ser dette her så er det bare brudd som er den riktige løsningen her. Trådstarter vil aldri finne seg i dette selv om mannen hadde skiftet jobb med lavere inntekt enn henne. Han er gjeldfri og ville dermed fremdeles sittet igjen med mere penger i mnd. Så jeg står ved mitt. Slipp den stakkars mannen. Her er det helt tydelig det er pengene som rår og ikke kjærligheten. 

Riktig, men det er mannen som synes det! 😉

 

Jeg og samboeren min, som tjener dobbelt så mye som meg har en 3-dels ordning. Det betyr at vi har plusset sammen alle faste utgifter og delt det på 3 ettersom han tjener ca.dobbelt så mye som meg. Han sitter fortsatt igjen med 4 ganger så mye penger som meg i måneden etter at alle faste utgifter er betalt.

For han så betyr det mye at jeg også har muligheter til å kose meg i hverdagen uten å måtte spare på krona og gå glipp av en kinotur fordi jeg bruker opp hele lønna for å legge meg på hans nivå.

Det er ikke et problem for TS, og med inntekt på 800.000+ og bare 15.000,- i boligutgifter skjønner jeg ikke at hun bare sitter igjen med 10.000,- i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, O.G. skrev:

Fordi det blir rettferdig. 

Hvorfor vil du at denne mannen skal slippe unna husarbeid?

TS hadde hatt bedre økonomi hvis hun hadde tatt med ungen og flyttet fra denne mannen, gjort mindre husarbeid også siden hun ikke hadde ryddet og vasket etter en annen voksen person. Tenk over det. 

Hvorfor er det rettferdig at den ene skal betale den andres lån når begge tjener så godt som de gjør?

Det har jeg ikke skrevet, det jeg skrev var at det er meget mulig han bør gjøre mer husarbeid, men at dette ikke er noe som påvirker økonomien. 

Det er slett ingen garanti, for skulle TS ha bodd i en tilsvarende bolig som f. eks. er verdt halve prisen av den de begge bor i nå, så ville hun likevel ha hatt høye boliglånsutgifter, og samme utgifter til bil og forsikringer for øvrig. Man kan heller ikke lenger nyte godt av at begge betaler for felles utgifter som strøm, kommunale utgifter, TV/internett osv. 

Anonymkode: 3c08a...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det rettferdig at den ene skal betale den andres lån når begge tjener så godt som de gjør?

Det har jeg ikke skrevet, det jeg skrev var at det er meget mulig han bør gjøre mer husarbeid, men at dette ikke er noe som påvirker økonomien. 

Det er slett ingen garanti, for skulle TS ha bodd i en tilsvarende bolig som f. eks. er verdt halve prisen av den de begge bor i nå, så ville hun likevel ha hatt høye boliglånsutgifter, og samme utgifter til bil og forsikringer for øvrig. Man kan heller ikke lenger nyte godt av at begge betaler for felles utgifter som strøm, kommunale utgifter, TV/internett osv. 

Anonymkode: 3c08a...07f

Tror du skal lese TS sine innlegg  og mine innlegg omatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så han skal sponse henne med 25.000 pr.mnd fordi han ikke, etter hennes utsagn, ikke utfører sine 45% ??

Husarbeid er altså verdsatt til 50.000. Har dere 7 barn og bor på et slott,??

Anonymkode: 26dc6...bfa

Eh, hvor skriver jeg at han skal spytte i 25.000,- for at han skal slippe å gjøre husarbeid? :ler: Husarbeid verdsatt til 50.000,-? :rolleyes: Nå «leste» du noe som ikke finnes.

Anonymkode: a88a9...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, I Grosny skrev:

Uenig!

Fordi? 

Hvis du selv frigjør tid på husarbeid fordi du og din partner fordeler det bedre, så har du kanskje frigjort tid, men det blir ikke penger av det før du bruker den frigjorte tiden på inntektsbringende aktiviteter. 

At tid er penger er upresist mantra som folk slenger om seg i tide og utide disse dager, men det er altså ikke korrekt hvis man ikke bruker den tiden på noe som genererer inntekt. Uten inntekt er tid kun tid, ikke penger. 

Anonymkode: 3c08a...07f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, loveli skrev:

Riktig, men det er mannen som synes det! 😉

 

Jeg og samboeren min, som tjener dobbelt så mye som meg har en 3-dels ordning. Det betyr at vi har plusset sammen alle faste utgifter og delt det på 3 ettersom han tjener ca.dobbelt så mye som meg. Han sitter fortsatt igjen med 4 ganger så mye penger som meg i måneden etter at alle faste utgifter er betalt.

For han så betyr det mye at jeg også har muligheter til å kose meg i hverdagen uten å måtte spare på krona og gå glipp av en kinotur fordi jeg bruker opp hele lønna for å legge meg på hans nivå.

Det er ikke et problem for TS, og med inntekt på 800.000+ og bare 15.000,- i boligutgifter skjønner jeg ikke at hun bare sitter igjen med 10.000,- i måneden.

Hun har jo flere utgifter da, hun nevnte:  husleie, forsikringer, parkering, bil, mat. Særlig bil drar med seg store utgifter. Det kan i tillegg være andre ting som koster, som ikke er tatt med her.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Ok la damen kreve at han da ansetter en hushjelp som da gjør hans del av husarbeidet da! Hva koster det i måneden? Iallfall ikke mange titusenvis av kroner. Damen kan bare ikke si at hun gjør mest, og verdsette dette til helt urealistiske økonomiske summer. Det er bare urimelig og ikke noe annet. Men om man har respekt for hverandre så driter man i økonomien i dette her, og gjør sin del av dette uansett.

Hun tar husarbeid OG barn.

Så for at hun skal gjøre like lite som mannen betyr det at de måtte leid privat barnepike fra barnet kommer hjem på ettermiddagen, la oss si kl.15, og frem til barnet leveres i barnehage dagen etter kl.08. 24timer i døgnet i helgene. Det betyr at bare barnepass ville kostet mange titalls tusen.

Helt riktig av vaskehjelp 7 timer i uka ikke er så dyrt, men barnepasset mannen måtte kjøpt seg for å dekke opp 95% av sin del av barneoppdragelsen hadde garantert gjort det dyrt for mannen!

Ikke at dette er noen realistisk løsning. Men hvis han er alene med ungen 1 time i uka, aldri står opp på natta hvis barnet gråter etc, så er det mange timer som skal dekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi? 

Hvis du selv frigjør tid på husarbeid fordi du og din partner fordeler det bedre, så har du kanskje frigjort tid, men det blir ikke penger av det før du bruker den frigjorte tiden på inntektsbringende aktiviteter. 

At tid er penger er upresist mantra som folk slenger om seg i tide og utide disse dager, men det er altså ikke korrekt hvis man ikke bruker den tiden på noe som genererer inntekt. Uten inntekt er tid kun tid, ikke penger. 

Anonymkode: 3c08a...07f

Derfor!

(kunne sikkert utbrodert det, men det tar tid, og tid er penger).

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, I Grosny skrev:

Hun har jo flere utgifter da, hun nevnte:  husleie, forsikringer, parkering, bil, mat. Særlig bil drar med seg store utgifter. det kan itillegg være andre ting som koster som ikke er tatt med her.

For vanlige folk med halvparten så mye i inntekt så er det uforståelig at en slik inntekt ikke dekker utgiftene bedre. TS har ikke nevnt utgiftsposter som ikke absolutt alle voksne mennesker har. Hun bruker fortsatt 25.000,- mer enn meg i mnd. Det må være lov å lure på hvor pengene blir av. TS snakker som om hun sliter økonomisk. Det er ikke pga inntekt eller pga fordelingen mellom henne og mannen. Selv om fordelingen er urettferdig slik jeg ser det, så burde TS klare seg godt på lønna hun har.

Men dette er avsporing...

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi? 

Hvis du selv frigjør tid på husarbeid fordi du og din partner fordeler det bedre, så har du kanskje frigjort tid, men det blir ikke penger av det før du bruker den frigjorte tiden på inntektsbringende aktiviteter. 

At tid er penger er upresist mantra som folk slenger om seg i tide og utide disse dager, men det er altså ikke korrekt hvis man ikke bruker den tiden på noe som genererer inntekt. Uten inntekt er tid kun tid, ikke penger. 

Anonymkode: 3c08a...07f

Kanskje det at mannen bare bruker noen få % av tiden sin til husarbeid er en av grunnene til at han tjener mye mer enn henne. Han bruker mye mer av tiden sin (overtid?) til inntektsbringende arbeid?

Anonymkode: b0e81...59f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke synd på noen av dere.... dere tjener latterlig mye penger

Anonymkode: 84e94...a0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke synd på noen av dere.... dere tjener latterlig mye penger

Anonymkode: 84e94...a0b

Det er ikke synd på noen på KG. Vi kunne alle vært født i Afrika. :klaske: Men nå er dette problemstillingen til ts, og det er nå den vi tar utgangspunkt i her.

Anonymkode: 2a944...c69

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du vil flytte til et billigere hus. Hvis han ikke ønsker å endre fordelingen kommer dere til å gå hver deres vei før eller senere uansett. Du kan jo holde ut så lenge som mulig for å spare opp penger mtp. verdistigningen på huset hvis du vil.

Anonymkode: 44de5...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Da er det helt feil at du skal betale mer enn de 15000kr du betaler i huslån. Din mann skal stå for resten av utgiftene og du skal ha resten av dine penger for deg selv. Det er betalingen din for rydding, vasking og matlaging.

Hva med alt annet enn "husarbeid" i tilknytning til hjemmet han kanskje bidrar med? Stell og vedlikehold av husets ytre, hytte, bil, ... Regner man med alt dette, viser det seg at menn bidrar like mye eller mer.

Vanligvis driver vi ikke å finregner på dette, fordi det er smålig. Men når kvinnen  kommer med smålige påstander om at hun gjør så mye mer, tvinger det mannen til å være like smålig. Eller ignorere henne.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Horten Market skrev:

Hva med alt annet enn "husarbeid" i tilknytning til hjemmet han kanskje bidrar med? Stell og vedlikehold av husets ytre, hytte, bil, ... Regner man med alt dette, viser det seg at menn bidrar like mye eller mer.

Men det er jo ikke ting man gjør hver dag.

Anonymkode: f853b...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...