Zenobia Skrevet 28. mars 2020 #141 Skrevet 28. mars 2020 Jeg burde forlengst ha gått over til smart-telefon, men har drøyd i det lengste, siden jeg liker tastatur. Nå har jeg omsider tatt steget. Det var ikke lagt inn i budsjettet. Siden den kostet under 3500,- tar jeg det under diverseposten. Synes jeg har fått tak i en rimelig og bra mobil! 2
Nuttery Skrevet 30. mars 2020 Forfatter #142 Skrevet 30. mars 2020 På 10.3.2020 den 14.30, Nuttery skrev: Mars: Inntekt: 35 353,38/33 000 Utgifter: Husholdning: 3083,61/2300 Klær: 1 153,25/- Fornøyelser: 2070,92/3000 Diverse: 1174,49/1000 Transport: 386,20/700 Sinking Funds: 1164/1164 Helse: -/0 Faste utgifter: 4 790,06/4828 Sparing: Fast aksjespar: 3100/3100 Diverse aksjer: -/6000 Rollover til neste måned: 10 000/10 000 Langtidsspar: 8403/908 Total sparing 2020: 74 503 Sist oppdatert: 30/3 Da er jeg ferdig for denne måneden! I mars ble jeg singel, og det har ført til litt ekstra forbruk. Alt i alt er det ikke så alt for ille - litt i underkant av 900kr over budsjett. Hadde jeg handlet som jeg ville så hadde det nok blitt betydelig mer, men jeg forsøker å holde meg rolig og ikke handle irrasjonelt. Matposten ble så høy fordi jeg ga eksen 1300kr fra de 2300 jeg allerede hadde satt inn på matkontoen, slik at jeg har måttet fylle på utover i måneden. Ellers er jeg for det meste bare hjemme om dagen, eller jobber Så så grovt med utgifter er det ikke - man mister jo de klassiske til f.eks kafé, lunsj i kantina osv. Satser på at April blir bedre 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #143 Skrevet 30. mars 2020 34 minutter siden, Nuttery skrev: Da er jeg ferdig for denne måneden! I mars ble jeg singel, og det har ført til litt ekstra forbruk. Alt i alt er det ikke så alt for ille - litt i underkant av 900kr over budsjett. Hadde jeg handlet som jeg ville så hadde det nok blitt betydelig mer, men jeg forsøker å holde meg rolig og ikke handle irrasjonelt. Matposten ble så høy fordi jeg ga eksen 1300kr fra de 2300 jeg allerede hadde satt inn på matkontoen, slik at jeg har måttet fylle på utover i måneden. Ellers er jeg for det meste bare hjemme om dagen, eller jobber Så så grovt med utgifter er det ikke - man mister jo de klassiske til f.eks kafé, lunsj i kantina osv. Satser på at April blir bedre Du har god inntekt og er flink med pengene! Vi du ha endringer i økonomien pga bruddet eller bodde dere hver for dere? Anonymkode: ccbf9...46a
Nuttery Skrevet 30. mars 2020 Forfatter #144 Skrevet 30. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har god inntekt og er flink med pengene! Vi du ha endringer i økonomien pga bruddet eller bodde dere hver for dere? Anonymkode: ccbf9...46a Ingen spesiell endring. Jeg har eid boligen, og han har betalt 50% av fellesutgiftene+forsikring+strøm - som har blitt i underkant av 2000kr per måned. Jeg har oppført hans del som ekstra inntekt, slik at den eneste måten det vil reflekteres i budsjettet er litt lavere inntekt per måned. Totalt sett tror jeg det går ca i null, da jeg har hatt en del høye kostnader blant annet på fornøyelses-kategorien pga ham. 2
elvital Skrevet 30. mars 2020 #145 Skrevet 30. mars 2020 Jeg var på apoteket på senteret i dag, og da så jeg at lekebutikken hadde opphørssalg/80% på alt. Så da gikk jeg på en liten "smell" der. Kjøpte bursdagsgaver til den ene niesen og nevøen min, og julegave til nevøen. Pluss en greie hver til barna til kjæresten. Total verdi på varene var ca 2000kr, men jeg betalte i underkant av 400kr, så jeg er fornøyd med det, selvom jeg ikke skulle handle noe mer i mars egentlig. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #146 Skrevet 30. mars 2020 4 minutter siden, elvital skrev: Jeg var på apoteket på senteret i dag, og da så jeg at lekebutikken hadde opphørssalg/80% på alt. Så da gikk jeg på en liten "smell" der. Kjøpte bursdagsgaver til den ene niesen og nevøen min, og julegave til nevøen. Pluss en greie hver til barna til kjæresten. Total verdi på varene var ca 2000kr, men jeg betalte i underkant av 400kr, så jeg er fornøyd med det, selvom jeg ikke skulle handle noe mer i mars egentlig. Oi, hvilken kjede/butikk var det? Anonymkode: ccbf9...46a
elvital Skrevet 30. mars 2020 #147 Skrevet 30. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Oi, hvilken kjede/butikk var det? Anonymkode: ccbf9...46a kozmos på tveita senteret i oslo. Det var ganske lite varer igjen 1
Nuttery Skrevet 2. april 2020 Forfatter #148 Skrevet 2. april 2020 (endret) April: Inntekt: 39 152,82/36 000 Utgifter: Husholdning: 1855,78/2000 Klær: 1080,00/1000 Fornøyelser: 1235,25/3000 Diverse: 1609,70/1000 Transport: 65,00/700 Sinking Funds: 873/873 Faste utgifter: 4430,96/4793 Sparing: Fast aksjespar: 3100/3100 Diverse aksjer: 14 100/4500 Rollover til neste måned: 10 000/10 000 Langtidsspar: 803/5034 Total sparing 2020: 102 500 Sist oppdatert: 29/4 Endret 29. april 2020 av Nuttery 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #149 Skrevet 3. april 2020 Hei! Litt personlig, så tar det på anonym. Jeg er helt ny på dette med sparing, og i tråden, så håper på litt tips! Har høyt studielån etter mange år med studier hvor jeg bodde flere år utenlands (=skolepenger), og sparte aldri fordi jeg prioriterte reiser og opplevelser og jobbet mye frivillig innen bistand. Angrer ikke på noe av dette når jeg ser tilbake på alle erfaringene, men jeg har ikke tenkt økonomisk gjennom noe av det. Har en mastergrad som gjør det vanskelig å få jobb, og som jeg ikke tjener godt på (men var engasjert i studiet og trives godt i jobben, så det er da noe). Var arbeidsledig en stund etter studiene, uten rett til dagpenger fordi jeg ikke hadde tjent opp nok året før. Skylder fremdeles familie omtrent 27 000 etter denne tiden. Ville dere ha prioritert BSU, betale gjeld til familie eller å spare opp en buffer nå i starten av sparekarrieren? Som dere ser under tjener jeg ikke allverdens, og må derfor bli mye mer bevisst enn jeg har vært til nå om jeg skal klare å spare noe, men har sparemål på 25 000 for i år (til nå har jeg ikke spart, men betalt ned gjeld til familie). Det er kanskje BSU som er mest gunstig med tanke på skattefradrag, men det er samtidig kjedelig å sitte med null på sparekonto og med gjeld til familie ved utgangen av året. Kan jo nevne som tilleggsinfo at familie ser ikke ut til å bry seg om når jeg betaler dem tilbake, at jeg ikke eier leilighet (eller noe annet, for så vidt), og at jeg ikke har partner eller barn. Noen tips til en ikke-økonomisk nybegynner-sparer? 😊 Inntekt: 24 000 Leie inkl. strøm og internett: 9000 Studielån: 2750 Forsikringer: 875 Matvarer: 3500 Spotify + iCloud: 120 Linser/frisør/skjønnhet og hygiene: 1000 Restaurant og uteliv: 1400 Transport: 700 Diverse: 655 Sparing: 4000 Anonymkode: 2e9eb...44a 2
Nuttery Skrevet 3. april 2020 Forfatter #150 Skrevet 3. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Litt personlig, så tar det på anonym. Jeg er helt ny på dette med sparing, og i tråden, så håper på litt tips! Har høyt studielån etter mange år med studier hvor jeg bodde flere år utenlands (=skolepenger), og sparte aldri fordi jeg prioriterte reiser og opplevelser og jobbet mye frivillig innen bistand. Angrer ikke på noe av dette når jeg ser tilbake på alle erfaringene, men jeg har ikke tenkt økonomisk gjennom noe av det. Har en mastergrad som gjør det vanskelig å få jobb, og som jeg ikke tjener godt på (men var engasjert i studiet og trives godt i jobben, så det er da noe). Var arbeidsledig en stund etter studiene, uten rett til dagpenger fordi jeg ikke hadde tjent opp nok året før. Skylder fremdeles familie omtrent 27 000 etter denne tiden. Ville dere ha prioritert BSU, betale gjeld til familie eller å spare opp en buffer nå i starten av sparekarrieren? Som dere ser under tjener jeg ikke allverdens, og må derfor bli mye mer bevisst enn jeg har vært til nå om jeg skal klare å spare noe, men har sparemål på 25 000 for i år (til nå har jeg ikke spart, men betalt ned gjeld til familie). Det er kanskje BSU som er mest gunstig med tanke på skattefradrag, men det er samtidig kjedelig å sitte med null på sparekonto og med gjeld til familie ved utgangen av året. Kan jo nevne som tilleggsinfo at familie ser ikke ut til å bry seg om når jeg betaler dem tilbake, at jeg ikke eier leilighet (eller noe annet, for så vidt), og at jeg ikke har partner eller barn. Noen tips til en ikke-økonomisk nybegynner-sparer? 😊 Inntekt: 24 000 Leie inkl. strøm og internett: 9000 Studielån: 2750 Forsikringer: 875 Matvarer: 3500 Spotify + iCloud: 120 Linser/frisør/skjønnhet og hygiene: 1000 Restaurant og uteliv: 1400 Transport: 700 Diverse: 655 Sparing: 4000 Anonymkode: 2e9eb...44a Nå svarer jeg bare ut i fra om jeg var i din situasjon! Det jeg hadde prioritert først hadde vært å betale ned gjeld til familie. Hadde det vært mamma og pappa hadde jeg muligens spurt om jeg kunne få summen i forskudd på arv, så fremt jeg visste at de ikke behøvde pengene selv. Deretter hadde jeg prioritert å spare opp en buffer. Det er jo varierende hvor mye man føler er nok til å være komfortabel og hva den bufferen skal dekke, så klart.. Jeg hadde nok ville hatt minst 10 000.. Men jeg er sånn som kjører ganske safe. (Har selv 1 år med leveutgifter på bufferkonto..). Deretter kanskje 2083 kr til BSU per måned (25000/12), og resten til studielån/øke buffer. Ellers syntes jeg budsjettet ditt ser veldig greit ut! Men 3500kr for matvarer syntes jeg var ganske mye for én person som attpåtil prøver å spare. Det hadde vært mer forståelig hvis det inkluderte hygiene og skjønnhet. Selv bruker jeg rundt 2000 i måneden på matvarer, vaskemidler, toalettpapir, såpe og sjampo - og det går helt fint. Kontaktlinser går også fint - bruker vel ca 450kr i mnd på det - og jeg bruker ganske dyre kontaktlinser. Sminke går under diverse-posten. Hårklipp finnes det mange løsninger på - jeg klipper som oftest meg selv! Går til frisør kanskje 1-2ggr i året! Resturant/uteliv og diverse tilsvarende omtrent 2000 i mnd syntes jeg høres helt greit ut - man skal jo leve litt også.. Det du kan tenke på på sikt er jo om det er muligheter for å bo litt billigere for en periode for å spare litt penger - men det må du jo selvfølgelig veie litt opp mot hva du får og gir opp. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #151 Skrevet 3. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei! Litt personlig, så tar det på anonym. Jeg er helt ny på dette med sparing, og i tråden, så håper på litt tips! Har høyt studielån etter mange år med studier hvor jeg bodde flere år utenlands (=skolepenger), og sparte aldri fordi jeg prioriterte reiser og opplevelser og jobbet mye frivillig innen bistand. Angrer ikke på noe av dette når jeg ser tilbake på alle erfaringene, men jeg har ikke tenkt økonomisk gjennom noe av det. Har en mastergrad som gjør det vanskelig å få jobb, og som jeg ikke tjener godt på (men var engasjert i studiet og trives godt i jobben, så det er da noe). Var arbeidsledig en stund etter studiene, uten rett til dagpenger fordi jeg ikke hadde tjent opp nok året før. Skylder fremdeles familie omtrent 27 000 etter denne tiden. Ville dere ha prioritert BSU, betale gjeld til familie eller å spare opp en buffer nå i starten av sparekarrieren? Som dere ser under tjener jeg ikke allverdens, og må derfor bli mye mer bevisst enn jeg har vært til nå om jeg skal klare å spare noe, men har sparemål på 25 000 for i år (til nå har jeg ikke spart, men betalt ned gjeld til familie). Det er kanskje BSU som er mest gunstig med tanke på skattefradrag, men det er samtidig kjedelig å sitte med null på sparekonto og med gjeld til familie ved utgangen av året. Kan jo nevne som tilleggsinfo at familie ser ikke ut til å bry seg om når jeg betaler dem tilbake, at jeg ikke eier leilighet (eller noe annet, for så vidt), og at jeg ikke har partner eller barn. Noen tips til en ikke-økonomisk nybegynner-sparer? 😊 Inntekt: 24 000 Leie inkl. strøm og internett: 9000 Studielån: 2750 Forsikringer: 875 Matvarer: 3500 Spotify + iCloud: 120 Linser/frisør/skjønnhet og hygiene: 1000 Restaurant og uteliv: 1400 Transport: 700 Diverse: 655 Sparing: 4000 Anonymkode: 2e9eb...44a Det første jeg ville gjort er å titte på budsjettet. Det er nok et par steder du kan spare, og det burde du også gjøre (i alle fall mer kortsiktig, til du har betalt familie og ordnet med buffer). Har du tatt en titt på forsikringene dine? Hva er det du har forsikret? Synes den virker litt høy, men kanskje jeg bare har en god avtale med forbundet mitt. Jeg ville aldri brukt 1400 i måneden på uteliv når du skylder familie penger, og heller ikke når du ikke har buffer. De 1400 kronene kan du kutte helt ut, og heller ta det på "matvarer"-budsjettet. Du vil likevel kunne kutte ned på matbudsjettet, i alle fall 500 kroner, og likevel ha penger på det budsjettet til å møtes med noen venner en gang i måneden. Og vips, da har plutselig spart 1900 ekstra i måneden, totalt 5900. Med 7 måneder igjen av året havner du på litt over 40 000, en god slant mer enn 28 000 som du ellers havner på. Anonymkode: 106c6...cbb 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #152 Skrevet 3. april 2020 Tusen takk for svar, begge to! Kan nok kutte litt på mat ja, er veganer så pleier å bruke en del penger, tid og innsats på å lage spennende middager. Men vet jo det finnes billigere måter å fremdeles få i seg næringsstoffene jeg trenger på, om enn ikke like spennende. Men blir veldig imponert over at man er nede på 2000 - jeg bruker definitivt mer enn 500 per gang om jeg bare er på butikken en gang i uka. Jeg går ikke til frisør ofte selv, var sist i september, men det blir så dyrt per gang at det medfører litt i måneden likevel. Om noen har tips til hakket rimeligere frisører i Oslo tas det imot med takk! Skulle gjerne hatt hakket lavere leie, men trives veldig godt der jeg bor, så det vil jeg gjerne prioritere. Dessuten bor jeg så sentralt at jeg forhåpentligvis ikke kommer til å bruke 700 i transport slik som jeg har satt opp, men bare kjøpe enkeltbilletter ved behov om det er langt/sent på kvelden/tidsklemme. Forsikring er kombinert reise og innbo i tillegg til en litt dyrere uføreforsikring. Kan sjekke opp i om uføre er mulig å få billigere. Angående uteliv, jeg er veldig sosial og er nok den i vennegjengen med dårligst økonomi, og mye av sosialiseringen foregår på quiz/konsert/restaurant/improteater/bar osv. 1400 i måneden har jeg basert på at jeg nok må kutte ut halvparten av det sosiale jeg pleier å være med på, eventuelt være med på quiz uten å kjøpe meg en øl osv. Er det noen som har vært i min situasjon der og har noen tips? Jeg har spurt noen ganger om vi heller kan spise hjemme hos noen enn å dra på restaurant, ha brettspill-kveld med en flaske vin i stedet for å dra ut osv., men vennegjengen er glad i å sjekke ut nye restauranter og barer så har ikke lyst til å komme med den typen forespørsler altfor ofte. Pluss - jeg synes jo tross alt den typen uteliv er noe av det som gjør livet verdt å leve. Samtidig ser jeg at man kanskje må leve litt kjipt en periode om man skal få spart opp. Men ja, om noen har tips til hvordan overleve å være den ene som tjener halvparten av de andre, ikke eier egen leilighet osv., så rop ut. 😅 Var lettere i studietiden da alle var nokså like i livsstilen. Inspirert av dere to, la meg prøve budsjettet under i et par måneder og se hvordan det går! 😊 Inntekt: 24 000 Leie inkl. strøm og internett: 9000 Studielån: 2750 Forsikringer: 875 Matvarer: 2955 Spotify + iCloud: 120 Linser/frisør/skjønnhet og hygiene: 800 Restaurant og uteliv: 1000 Transport: 500 Diverse: 500 Sparing: 5500 Dette blir spennende! Om jeg følger det ut året kan jeg jo både fylle opp BSU og nesten ha betalt ned familie (eventuelt ha en liten buffer og ha betalt ned halvparten av det jeg skylder dem), så det er jo veldig motiverende. Takk igjen for innspill. Anonymkode: 2e9eb...44a 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #153 Skrevet 3. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar, begge to! Kan nok kutte litt på mat ja, er veganer så pleier å bruke en del penger, tid og innsats på å lage spennende middager. Men vet jo det finnes billigere måter å fremdeles få i seg næringsstoffene jeg trenger på, om enn ikke like spennende. Men blir veldig imponert over at man er nede på 2000 - jeg bruker definitivt mer enn 500 per gang om jeg bare er på butikken en gang i uka. Jeg går ikke til frisør ofte selv, var sist i september, men det blir så dyrt per gang at det medfører litt i måneden likevel. Om noen har tips til hakket rimeligere frisører i Oslo tas det imot med takk! Skulle gjerne hatt hakket lavere leie, men trives veldig godt der jeg bor, så det vil jeg gjerne prioritere. Dessuten bor jeg så sentralt at jeg forhåpentligvis ikke kommer til å bruke 700 i transport slik som jeg har satt opp, men bare kjøpe enkeltbilletter ved behov om det er langt/sent på kvelden/tidsklemme. Forsikring er kombinert reise og innbo i tillegg til en litt dyrere uføreforsikring. Kan sjekke opp i om uføre er mulig å få billigere. Angående uteliv, jeg er veldig sosial og er nok den i vennegjengen med dårligst økonomi, og mye av sosialiseringen foregår på quiz/konsert/restaurant/improteater/bar osv. 1400 i måneden har jeg basert på at jeg nok må kutte ut halvparten av det sosiale jeg pleier å være med på, eventuelt være med på quiz uten å kjøpe meg en øl osv. Er det noen som har vært i min situasjon der og har noen tips? Jeg har spurt noen ganger om vi heller kan spise hjemme hos noen enn å dra på restaurant, ha brettspill-kveld med en flaske vin i stedet for å dra ut osv., men vennegjengen er glad i å sjekke ut nye restauranter og barer så har ikke lyst til å komme med den typen forespørsler altfor ofte. Pluss - jeg synes jo tross alt den typen uteliv er noe av det som gjør livet verdt å leve. Samtidig ser jeg at man kanskje må leve litt kjipt en periode om man skal få spart opp. Men ja, om noen har tips til hvordan overleve å være den ene som tjener halvparten av de andre, ikke eier egen leilighet osv., så rop ut. 😅 Var lettere i studietiden da alle var nokså like i livsstilen. Inspirert av dere to, la meg prøve budsjettet under i et par måneder og se hvordan det går! 😊 Inntekt: 24 000 Leie inkl. strøm og internett: 9000 Studielån: 2750 Forsikringer: 875 Matvarer: 2955 Spotify + iCloud: 120 Linser/frisør/skjønnhet og hygiene: 800 Restaurant og uteliv: 1000 Transport: 500 Diverse: 500 Sparing: 5500 Dette blir spennende! Om jeg følger det ut året kan jeg jo både fylle opp BSU og nesten ha betalt ned familie (eventuelt ha en liten buffer og ha betalt ned halvparten av det jeg skylder dem), så det er jo veldig motiverende. Takk igjen for innspill. Anonymkode: 2e9eb...44a Vi heier på deg! Og nå er jo alt coronastengt, så kanskje litt å spare fra uteliv der😉 Anonymkode: ccbf9...46a 2
Miah Skrevet 3. april 2020 #154 Skrevet 3. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Angående uteliv, jeg er veldig sosial og er nok den i vennegjengen med dårligst økonomi, og mye av sosialiseringen foregår på quiz/konsert/restaurant/improteater/bar osv. 1400 i måneden har jeg basert på at jeg nok må kutte ut halvparten av det sosiale jeg pleier å være med på, eventuelt være med på quiz uten å kjøpe meg en øl osv. Er det noen som har vært i min situasjon der og har noen tips? Jeg har spurt noen ganger om vi heller kan spise hjemme hos noen enn å dra på restaurant, ha brettspill-kveld med en flaske vin i stedet for å dra ut osv., men vennegjengen er glad i å sjekke ut nye restauranter og barer så har ikke lyst til å komme med den typen forespørsler altfor ofte. Pluss - jeg synes jo tross alt den typen uteliv er noe av det som gjør livet verdt å leve. Samtidig ser jeg at man kanskje må leve litt kjipt en periode om man skal få spart opp. Men ja, om noen har tips til hvordan overleve å være den ene som tjener halvparten av de andre, ikke eier egen leilighet osv., så rop ut. 😅 Var lettere i studietiden da alle var nokså like i livsstilen. Inspirert av dere to, la meg prøve budsjettet under i et par måneder og se hvordan det går! 😊 Inntekt: 24 000 Leie inkl. strøm og internett: 9000 Studielån: 2750 Forsikringer: 875 Matvarer: 2955 Spotify + iCloud: 120 Linser/frisør/skjønnhet og hygiene: 800 Restaurant og uteliv: 1000 Transport: 500 Diverse: 500 Sparing: 5500 Dette blir spennende! Om jeg følger det ut året kan jeg jo både fylle opp BSU og nesten ha betalt ned familie (eventuelt ha en liten buffer og ha betalt ned halvparten av det jeg skylder dem), så det er jo veldig motiverende. Takk igjen for innspill. Anonymkode: 2e9eb...44a Synes budsjettet ditt ser litt bedre ut nå, så det er bra! Skjønner at det kan være litt vanskeligere med et lavere matbudsjett om man er veganer, merkelig nok kanskje, men da kreves det jo litt mer før maten blir bra. Om det du skriver om det å ha venner som er supersosiale, så tror jeg nesten at man bare må realitetsorientere seg selv og vennene sine om hva man kan være med på. Jeg har også venner som er mer "utegående" enn meg, men langt fra like ille som dine. Det er langt fra alle som kan bruke hverken 2800 eller 1400 i måneden på sosialisering. Jeg tjener rundt 520 000, og det er nok bare noen få måneder i året der det vil være aktuelt for meg å bruke 1400, kommer nok langt under det i snitt. Og det handler ikke for min del om at jeg ikke synes det er gøy - det er jo utrolig gøy å prøve restauranter, gå på konserter, drikke øl med venner. Men jeg kan bare ikke gjøre det så mye når jeg sparer til egenkapital. Også også etter leilighetskjøp kommer jeg nok sjeldent over 1000 i måneden. Må både spare mer kortsiktig (f.eks. ferie, småoppussing), og langsiktig (pensjon, god buffer). Er jo dyrt å leve alene, hadde vært enklere dersom man hadde hatt noen å dele alle disse utgiftene med. Egentlig så tror jeg at i et lengre perspektiv blir det vanskelig for deg å være like mye som du gjerne ønsker med vennene dine, spesielt dersom de ikke ønsker å trappe litt ned på utelivet. Om de ikke forstår at du ikke har råd til det, og derfor spør om litt billigere alternativ, så vil jeg ikke akkurat kalle dem verdens beste venner. Det er nesten ikke "bærekraftig" å ha venner som har en helt annen økonomi som seg selv, i alle fall ikke når sosialiseringen går ut på å bruke mye penger. 2
Zenobia Skrevet 4. april 2020 #155 Skrevet 4. april 2020 Så vidt jeg kan se har jeg spart rett over 8000,- i mars Mobilkjøpet kommer på april-regningen. Matutgiftene i mars var også uvanlig lave. Og strømmen blir ikke bare billigere, det blir jo også lavere forbruk i takt med vårens ankomst. Alt i alt, jeg er fornøyd med mars 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #156 Skrevet 4. april 2020 Oi, for en spennende tråd! Her vil jeg gjerne følge med og plukke opp noen tips:) Vi (samboer og jeg) er litt nysgjerrig på FIRE (financial independent retire early) prinsippet, så i neste uke skal jeg gå gjennom budsjettet vårt for å se hvor lavt vi faktisk kan komme. Pr nå ser det sånn ut: Faste utgifter (bolig, strøm, vann, varme, vedlikehold bil): 14.000 Mat: 6.000 (her kan det kuttes...) Bensin: 4.000 Privat forbruk: 10.000 (dette kan såklart kuttes;)) Totalt: 34.000 Vi venter også vårt første barn, og jeg prøver å la det gå litt sport i å gjøre det billigst mulig med handling av utstyr. Så langt har jeg gjort noen gode brukt kupp:) Og det er dessuten gøy! Anonymkode: 745c9...2a0 2
The_Stig Skrevet 5. april 2020 #157 Skrevet 5. april 2020 (endret) Mars ble ikke akkurat det jeg (og mange andre) hadde forventet, selv om man så antydninger i februar om at ting kunne skje. Uansett - 12 mars 2020 vil bli en dag som som vil stå i fremtidens historiebøker. Konsekvensene av det vi står i på kort og lang sikt er det ingen som vet med sikkerhet, men det vil uansett være Norge (og verden) før og etter Covid-19. I og med jeg jobber i privat sektor så blir nok også min jobbsituasjon raskt utfordret, så litt spent på hva som skjer fremover. Men uansett i slike tider er budsjett viktigere en noen gang 👍 Har ikke hatt noe konkret sparemål på mange år, utover å kvitte med med gjeld og sikre meg og barna best mulig om noe skulle skje, og må si jeg er glad for den strategien i dag.. For øvrig en forferdelig måned i aksjemarkedet, så utviklingen her ble til de grader negativt påvirket - og for første gang på mange år ble tapet større en sparingen og sparekurven ble negativ sammenlignet med månedslutt i februar. Og i tillegg kom skattemeldingen.. Så må nok ut med noen tusenlapper i restskatt i mai.💸 Mars 2020: Faste utgifter: 10 481,- (338 kr/dag) 7 Største poster: Forsikring Hus og bil : 1159,- Månedlønn barn: 1050,- Kommunale avgifter: 951,- Personforsikring: 777,- Renovasjon: 632,- Get-TV: 549,- Kulturskole: 493,- Variable utgifter: 25 909.- (836 kr/dag) 7 Største poster: Dagligvarer: 8305,- Bil & Drivstoff: 5853,- 3 Barn: 4238 kr (ikke inkludert faste utgifter som barneforsikring, Ukepenger, Treningsavgifter) Reise/Ferie: 2845,- Strøm: 1826,- Bursdagsgaver: 800,- 3 Barns fritidsativiteter: 500,- Total utgift: 36 390,- (1173,- pr dag) Total inntekt: 64 064,- Til sparing: + 27 674,- (Hvorav 10 000,- er spart i fond/aksjer) Sparerate: 43% (bak plan for >50%) Sparerate hittil 2020 (3 mnd): Inntekt : 200 024 Spart: 93 402 Sparerate: 47% (3,3% / 6610 kr bak plan for >50%) Endret 5. april 2020 av The_Stig 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #158 Skrevet 11. april 2020 Hei! Har lest meg gjennom her i løpet av året og synes dette er kjempespennende. Veldig inspirerende å lese om dere som har klart å legge unna såpass store deler som 50% av inntekt. Håper jeg også kan gjøre det samme en dag. Er litt usikker på om det er innafor å be om litt tips og triks her, så dere får bare si i fra om det ikke er lov så skal jeg ikke bry dere mer. Jeg er 23 år og har spart som en gal til bolig siden jeg var 16. For kort tid siden overtok jeg min første bolig, og med det fikk jeg også mitt første boliglån. Ettersom jeg har lagt hele fokuset mitt på å spare til bolig har jeg "alltid" hatt mye penger på sparekonto, og er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre sparingen nå som jeg har nådd dette målet. Etter kjøp av bolig med 15% av kjøpesummen i EK sitter jeg igjen med ca 250 000 kr på konto. ca 100 000 kr av disse er BSU (inkl. 25000 for i år som allerede er fylt opp). Har ønske om å betale ned boliglån så fort som mulig, selvfølgelig med et normalt liv ved siden av. litt fakta om min månedlige økonomi: Er student med inntekt på mellom 14000 og 20000 i måneden. Har stipend, deltidsjobb med fastlønn + mulighet til å jobbe så mye ekstra jeg vil. Faste utgifter inkl mat, bo, regninger, transport er ca 8000 i måneden. Gir meg selv 2000 til moro/uteliv/kultur/shopping i måneden. "resten" går til sparing, dvs. minimum 4000 i måneden, noen ganger helt opp til 10000. Våren 2021 er jeg ferdigutdannet med en mastergrad og har en forventet inntekt på ca 40k i måneden netto. Ønsker derfor å lage en god plan nå som jeg kan vedlikeholde hvertfall noen år inn i yrkeslivet, for å få kutta ordentlig ned på gjeld tidlig i livet mens jeg er vant til en beskjeden livsstil. Det jeg lurer på er egentlig to ting: 1. hvor mye av pengene mine kan jeg skyte inn i boliglånet som ekstra avdrag uten at det er for risikabelt/ for lite på bufferkonto. min foreløpige tanke er å ha 50-70k igjen på konto i tillegg til BSU. Har ikke planer om noen ferier eller andre større økonomiske planer i løpet av året. Dersom det blir aktuelt med f.eks. ny PC eller noe uforutsett som koster opp til 10000kr kan jeg bare jobbe ekstra mye en måned og legge unna til det ganske raskt. 2. hadde vært gøy å få vite om det er bedre måter å plassere pengene mine enn som avdrag på boliglån, nå som jeg alt eier bolig. Om dere eventuelt har noen tips om hvordan jeg kan plassere pengene mine på ulike kontoer hadde det også vært kjempespennende. Til nå er jeg bare vant til å ha et fast trekk på 4000 kr i måneden til en sparekonto til bolig, hvor jeg da supplerer med det jeg har tjent av eventuell ekstrainntekt. Tusen takk på forhånd om noen vil hjelpe! Også beklager jeg veldig om dette var feil forum å poste i. Anonymkode: 5dadb...727 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #159 Skrevet 12. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har lest meg gjennom her i løpet av året og synes dette er kjempespennende. Veldig inspirerende å lese om dere som har klart å legge unna såpass store deler som 50% av inntekt. Håper jeg også kan gjøre det samme en dag. Er litt usikker på om det er innafor å be om litt tips og triks her, så dere får bare si i fra om det ikke er lov så skal jeg ikke bry dere mer. Jeg er 23 år og har spart som en gal til bolig siden jeg var 16. For kort tid siden overtok jeg min første bolig, og med det fikk jeg også mitt første boliglån. Ettersom jeg har lagt hele fokuset mitt på å spare til bolig har jeg "alltid" hatt mye penger på sparekonto, og er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre sparingen nå som jeg har nådd dette målet. Etter kjøp av bolig med 15% av kjøpesummen i EK sitter jeg igjen med ca 250 000 kr på konto. ca 100 000 kr av disse er BSU (inkl. 25000 for i år som allerede er fylt opp). Har ønske om å betale ned boliglån så fort som mulig, selvfølgelig med et normalt liv ved siden av. litt fakta om min månedlige økonomi: Er student med inntekt på mellom 14000 og 20000 i måneden. Har stipend, deltidsjobb med fastlønn + mulighet til å jobbe så mye ekstra jeg vil. Faste utgifter inkl mat, bo, regninger, transport er ca 8000 i måneden. Gir meg selv 2000 til moro/uteliv/kultur/shopping i måneden. "resten" går til sparing, dvs. minimum 4000 i måneden, noen ganger helt opp til 10000. Våren 2021 er jeg ferdigutdannet med en mastergrad og har en forventet inntekt på ca 40k i måneden netto. Ønsker derfor å lage en god plan nå som jeg kan vedlikeholde hvertfall noen år inn i yrkeslivet, for å få kutta ordentlig ned på gjeld tidlig i livet mens jeg er vant til en beskjeden livsstil. Det jeg lurer på er egentlig to ting: 1. hvor mye av pengene mine kan jeg skyte inn i boliglånet som ekstra avdrag uten at det er for risikabelt/ for lite på bufferkonto. min foreløpige tanke er å ha 50-70k igjen på konto i tillegg til BSU. Har ikke planer om noen ferier eller andre større økonomiske planer i løpet av året. Dersom det blir aktuelt med f.eks. ny PC eller noe uforutsett som koster opp til 10000kr kan jeg bare jobbe ekstra mye en måned og legge unna til det ganske raskt. 2. hadde vært gøy å få vite om det er bedre måter å plassere pengene mine enn som avdrag på boliglån, nå som jeg alt eier bolig. Om dere eventuelt har noen tips om hvordan jeg kan plassere pengene mine på ulike kontoer hadde det også vært kjempespennende. Til nå er jeg bare vant til å ha et fast trekk på 4000 kr i måneden til en sparekonto til bolig, hvor jeg da supplerer med det jeg har tjent av eventuell ekstrainntekt. Tusen takk på forhånd om noen vil hjelpe! Også beklager jeg veldig om dette var feil forum å poste i. Anonymkode: 5dadb...727 Så flink du har vært:) Jeg har alltid hatt til å klare meg i 3-4 mnd uten inntekt stående, men tror den generelle anbefaling er noe lavere. Nå har jeg mere, men det er bevisst da jeg er konsulent og vet jeg hurtig kan bli stående uten inntekt. Selv sparte jeg ved å betale ned på egen bolig frem til jeg var omtrent 30. Syntes det var en veldig trygg måte, og med den økningen i boligprisene som har vært har det gitt god avkastning. Nå har jeg utvidet med leieboliger i tillegg til egen bolig, så det er jo evt noe å sikte mot. Du kan også Google «househacking» og se om det er noe for deg. Eneste alternativer til sparing i bolig som jeg kan komme på er global indeks eller aksjer. Hva som lønner seg kommer jo litt an på risikoprofil. Men kan være verdt å sette seg litt mer inn i. Jeg har først begynt å interessere meg for dette nå, og det er kjempespennende! Skulle ønske jeg hadde begynt litt før. Anonymkode: 745c9...2a0
M4mmsen Skrevet 20. april 2020 #160 Skrevet 20. april 2020 APRIL INNTEKT: ca 110 00,- UTGIFTER: Husholdning/mat : 7000 Huslån: 12 000 Forsikringer: 6000 Variable utgifter som oppussing, strøm, Internett,mobil, planfadder, sparing til kommunale avgifter, Lånekassen og lignende: ca 20 100,- Totalt utgifter: 45 100,- SPARING: Ny bil og vedlikehold av bil: 7000 Feriekonto: 2000 Bufferkonto: 40 000 Aksjesparing: 1350 Konfirmasjonskonto: 500 Totalt spart denne mnd.: 50 850 Rest på konto: ca 14 000 som vi har på brukskonto til ting som dukker opp, mat og lignende før neste lønning. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå