AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #101 Skrevet 25. februar 2020 Tar for februar nå, blir nok få endringer frem til søndagen Inntekter: 42 500 Utgifter: Mat og husholdning: 4500 / 6500 Helseutgifter: 1730 / 800 Bil og drivstoff: 750 / 800 Faste utgifter (Strøm, boliglån, studielån, forsikringer, telefon etc): 25500 / 25500 Diverse forbruk: 3700 / 3500 Hvorav sparing: 6700 Vil ha et overskudd på ca 3000 når vi passerer 1.mars, dvs total sparing 9700. Siden minstesum for sparing er 8500, sier jeg meg godt fornøyd med det - Linn Anonymkode: fb35d...284 3
blåtimen Skrevet 29. februar 2020 #102 Skrevet 29. februar 2020 På 17.2.2020 den 20.17, blåtimen skrev: Februar Boutgifter og regninger: 8504 / 9000 Mat og husholdning: 1549 / 2500 Klær og hjem: 843 / 900 Helse og velvære: 1123 / 700 Fornøyelser: 1183 / 800 Gaver: 96 / 600 Sum utgifter: 13 298 / 14 500 Går nesten 8000 i pluss denne måneden, det er jeg storfornøyd med! Trodde det skulle bli trangere å bo alene og betale alt på min relativt beskjedne inntekt, så jeg er overrasket og veldig takknemlig for det. Svært moro at jeg faktisk har penger til overs jeg kan spare på bsu eller til diverse større ting. Vet jeg kommer til å måtte sette opp markiser nærmere sommeren som attpåtil må være motoriserte pga sykdom, så der flyr jo tusenlappene. Har også planer om å kjøpe ny seng etterhvert, det trengs. Jeg hentet ut en del medisiner som ble noen kroner og har forhåndsbestilt et alt for dyrt spill til switch som kommer neste måned. Jeg husker ikke om jeg nevnte det sist, men jeg har kjøpt et bord på finn til 400kr som passet perfekt inn på kjøkkenet mitt, jeg er så fornøyd med det kjøpet! Trodde jeg måtte kjøpe det nytt på ikea, men sjekket finn for sikkerhetsskyld og der lå det for nesten halve prisen 😄 Fikk litt penger i innflyttningsgaver, de brukte jeg på en badebalje for voksne. Fikk den i går og testet den i morges, syns det er et nydelig alternativ om man ikke har badekar! Tipser om at det er svært mye billigere på Megaflis enn på Coolstuff som jeg ser de fleste kjøper sånn hos. 6
elvital Skrevet 1. mars 2020 #103 Skrevet 1. mars 2020 Jeg gikk litt over på både mat-, annet-, og helseposten. Kjøpte masse flytteesker av ulike kaliber som kostet litt. I tillegg ble det en del innkjøp til mini. Jeg fikk likevel spart 402,19 kr i tillegg til den faste sparingen takket være at jeg fikk etterbetalt for en rød dag og noe overtid fra i fjor. Så alt i alt gikk februar greit. Mtp mat fremover, så har jeg så jeg klarer meg de første dagene i hvert fall uten handling. Senere i mars skal jeg på en miniferie til London, har satt av 7000 kr i budsjettet (fra fjorårets feriepenger/sparekonto), men tror ikke jeg kommer til å bruke så mye - hotell, tog og show er betalt på forhånd. Så det eneste blir shopping/mat/kollektiv. Håper å få handlet litt til mini der av klær osv. Har også satt i gang flytteprossessen. Det koster jo litt, antar jeg må ut med rundt 10-15000 kr nå i mars for å gjøre klar leiligheten (foto+litt interiør). Det får også gå fra sparekontoen. Forhåpentligvis tjener jeg jo det inn igjen uansett på salget, men det er litt sure penger nå. 4
The_Stig Skrevet 1. mars 2020 #104 Skrevet 1. mars 2020 (endret) Dette har vært en måned som ble utfordrende mht å holde budsjett, men ved å fordele utgiftene så skal det forhåpentligvis ikke gå ut over gjennomsnittlig sparerate – men det gjenstår å se. Vinterferie: Hotellopphold til 8500kr (kostnadsfordeles over januar – mars, dvs sparerate i januar har gått noe ned) Barn: 3 barn koster mye penger, og av og til slår det ut på budsjett. Denne måneden ble det kjøpt mye klær, det kom sluttfaktura for tannregulering på barn nummer 2 på 4200kr (Totalt ca 15 000) , Trafikalt grunnkurs på 2000kr ++ For å hindre at dette går veldig ut over sparerate fordeles Tannregulering of Grunnkurs over 2 måneder, med det mindre å bruke i mars) For øvrig en svært turbulent måned i aksjemarkedet, så utviklingen her ble til de grader negativt påvirket. Nå er det Coronafrykt, og jeg har ikke gjort noen nedsalg, men kjøpt som normalt. Satser på at historien gjentar seg og bekymrer meg ikke nevneverdig for selve fondsutviklingen. Velger å legge ut utvikling i min kredittsparing som henger sammen med sparemålet jeg har på minimum 50%. På et eller annet tidspunkt kommer det store innhugg i dette mht kjøp av ny bil etc, men jeg har et overordnet mål å ikke låne penger for forbruk i fremtiden. Jeg ble gjeldfri mai 2019, og tenker å forbli det. Eneste jeg tenker å kunne bruke lån til er til varige verdier - dvs stort sett vedlikehold/oppgradering av eiendommer. Mulig jeg alikevel velger å nytte rammekreditt når jeg kjøper ny bil hvis renten er lav, men da skal jeg samtidig ha tilsvarende beløp i sparing. Jeg benytter kun kredittkort ved kjøp, så utskeielsene/store utgifter i februar blir først synlig i mars. Første planlagte innhugg i kredittbeholdning vil være ny bil, antatt i 2021. Faste utgifter: 10 195,- 7 Største poster: Forsikring Hus og bil : 1159,- Månedlønn barn: 1050,- Kommunale avgifter: 890,- Personforsikring: 727,- Renovasjon: 590,- Get-TV: 549,- Kulturskole: 462,- Variable utgifter: 27 983.- (965 kr/dag) 7 Største poster: Barn: 6989 kr (ikke inkludert faste utgifter som barneforsikring, Ukepenger, Treningsavgifter) Dagligvarer: 4051,- Bil & Drivstoff: 3597,- Reise/Ferie: 3235,- Strøm: 2298,- Restaurant: 1437,- Frisør & Kosmetikk; 1070,- Total utgift: 38 178,- (1316,- pr dag) Total inntekt: 67 916,- Til sparing: + 29 738,- (Hvorav 10 550,- er spart i fond/aksjer) Sparerate: 43% (bak plan for >50%) Sparerate hittil 2020 (2 mnd): Inntekt : 135 960 Spart: 65 728 Sparerate: 48% (2% / 2252kr bak plan for >50%) Endret 1. mars 2020 av The_Stig 1
MiniMjau Skrevet 1. mars 2020 #105 Skrevet 1. mars 2020 (endret) Kan jeg henge meg på her? Har vært gjennom samlivsbrudd, men har nå landet med begge beina i egen leilighet, med 2 barn 50/50 og godt samarbeid med far. Har full, fast jobb. Ønsker full oversikt over egen økonomi, spare så mye jeg kan, og velge rimelige og gode avtaler på feks strøm, forsikring, etc Har satt opp en oversikt over faste utgifter, men har ennå ikke veldig god oversikt over hvor mye som går med i mat og andre variable utgifter. Det går rundt hver måned og vel så det altså, men jeg føler ikke jeg har 100% oversikt. Hva slags hjelpemidler bruker dere til dette? Nettbanken min er svært begrenset, og jeg får ikke sortert på kategorier på bruken min. Endret 1. mars 2020 av MiniMjau 2
The_Stig Skrevet 1. mars 2020 #106 Skrevet 1. mars 2020 1 minutt siden, MiniMjau skrev: Kan jeg henge meg på her? Har vært gjennom samlivsbrudd, men har nå landet med begge beina i egen leilighet, med 2 barn 50/50 og godt samarbeid med far. Har full, fast jobb. Ønsker full oversikt over egen økonomi, spare så mye jeg kan, og velge rimelige og gode avtaler på feks strøm, forsikring, etc Har satt opp en oversikt over faste utgifter, men har ennå ikke veldig god oversikt over hvor mye som går med i mat og andre variable utgifter. Det går rundt hver måned og vel så det altså, men jeg føler ikke jeg har 100% oversikt. Hva slags hjelpemidler bruker dere til dette? Nettbanken min er svært begrenset, og jeg får ikke sortert på kategorier på bruken min. Selvfølgelig bare å henge seg på! Det aller enkleste i hverdagen er å samle økonomien i en app hvor du kjapt kan legge inn kjøp og utgifter - Jeg benytter Daily Budget Original Pro, og har gjort dette siden 2015 (Viktigste app på min mobil..)
Drizzt Skrevet 1. mars 2020 #107 Skrevet 1. mars 2020 Jeg føler vi kunne spart mer som familie, men med flere barn blir det fort mange utgifter. De yngre arver klær og utstyr fra de eldre, men likevel blir det nye kjøp også. Jeg har lyst på ny bil for vår begynner å bli en del år gammel nå, så vi får se. Jeg må nok gå gjennom alt av faste utgifter og se om vi kan bli kvitt noe vi egentlig ikke trenger. 2
MiniMjau Skrevet 1. mars 2020 #108 Skrevet 1. mars 2020 53 minutter siden, The_Stig skrev: Selvfølgelig bare å henge seg på! Det aller enkleste i hverdagen er å samle økonomien i en app hvor du kjapt kan legge inn kjøp og utgifter - Jeg benytter Daily Budget Original Pro, og har gjort dette siden 2015 (Viktigste app på min mobil..) Takk for tips! Jeg har android, men de har kanskje noe tilsvarende. 🙂
blåtimen Skrevet 1. mars 2020 #109 Skrevet 1. mars 2020 54 minutter siden, MiniMjau skrev: Kan jeg henge meg på her? Har vært gjennom samlivsbrudd, men har nå landet med begge beina i egen leilighet, med 2 barn 50/50 og godt samarbeid med far. Har full, fast jobb. Ønsker full oversikt over egen økonomi, spare så mye jeg kan, og velge rimelige og gode avtaler på feks strøm, forsikring, etc Har satt opp en oversikt over faste utgifter, men har ennå ikke veldig god oversikt over hvor mye som går med i mat og andre variable utgifter. Det går rundt hver måned og vel så det altså, men jeg føler ikke jeg har 100% oversikt. Hva slags hjelpemidler bruker dere til dette? Nettbanken min er svært begrenset, og jeg får ikke sortert på kategorier på bruken min. Velkommen skal du være Jeg bruker Regneark-appen til Google, syns det er lettest. Den synkroniseres automatisk på Google-kontoen din så du kan logge inn fra alle enhetene dine. Har testet diverse apper før, men fant ut at jeg syns det er deiligst å ha et eget oppsett jeg kan tilpasse 100% til meg og mine behov. Jeg syns det å føre regnskap er veldig nyttig. Elsker å ha fullstendig oversikt over hvor pengene går og jeg tenker meg om en ekstra gang før jeg kjøper noe når jeg vet at jeg må inn i regnearket å føre opp et eventuelt tullekjøp. 1
MiniMjau Skrevet 1. mars 2020 #110 Skrevet 1. mars 2020 50 minutter siden, Drizzt skrev: Jeg føler vi kunne spart mer som familie, men med flere barn blir det fort mange utgifter. De yngre arver klær og utstyr fra de eldre, men likevel blir det nye kjøp også. Jeg har lyst på ny bil for vår begynner å bli en del år gammel nå, så vi får se. Jeg må nok gå gjennom alt av faste utgifter og se om vi kan bli kvitt noe vi egentlig ikke trenger. Jeg gikk gjennom strømavtalen min i dag, og viser seg jo at det har sneket seg på en god del ekstra på den fakturaen, i forhold til hva som var (trodde jeg) den opprinnelige avtalen. I tillegg så har andre strømleverandører bedre tilbud. MEN det ser ut som en må følge litt med da, da tilbudene er tidsbegrenset(feks den lave prisen de tilbyr, har de i 6 mnd, før du går over på "ordinær" høy pris) . Du må jo selv da sørge for å bytte over til annet selskap rett før den billige periode har gått ut. Jeg hadde en strømleverandør med høyt påslag på spotpris, fastpristillegg, samt en slags forsikring (for noe helt annet), bidrag til et miljøfond OG en ekstra avgift for å jevne ut strømkostnadene over året. Fant ut jeg sparer omtrent 2 700 i året på å bytte.(!) Tok meg litt tid å sette meg inn i dette med strøm, men å bytte leverandør var enkelt. 1
MiniMjau Skrevet 1. mars 2020 #111 Skrevet 1. mars 2020 22 minutter siden, blåtimen skrev: Velkommen skal du være Jeg bruker Regneark-appen til Google, syns det er lettest. Den synkroniseres automatisk på Google-kontoen din så du kan logge inn fra alle enhetene dine. Har testet diverse apper før, men fant ut at jeg syns det er deiligst å ha et eget oppsett jeg kan tilpasse 100% til meg og mine behov. Jeg syns det å føre regnskap er veldig nyttig. Elsker å ha fullstendig oversikt over hvor pengene går og jeg tenker meg om en ekstra gang før jeg kjøper noe når jeg vet at jeg må inn i regnearket å føre opp et eventuelt tullekjøp. Så du har laget en egen excel-mal? Det var jo smart! Kan kanskje finne en mal på nett, og tilpasse den også .. Ja, terskelen for sløsing er litt større når du må inn og føre opp kjøpet ditt. "Nille diverse nips 349,- 😄 , 1
blåtimen Skrevet 1. mars 2020 #112 Skrevet 1. mars 2020 1 time siden, MiniMjau skrev: Så du har laget en egen excel-mal? Det var jo smart! Kan kanskje finne en mal på nett, og tilpasse den også .. Ja, terskelen for sløsing er litt større når du må inn og føre opp kjøpet ditt. "Nille diverse nips 349,- 😄 , Ja, egen excel-mal! Finnes nok en del ferdig på nett hvis du ikke gidder å begynne fra scratch, det er en del jobb med formlene og sånt. Ikke sant! Diverse nips fra Nille og kaffe på narvesen er ikke sånt som er så gøy å føre inn 😛 1
Zenobia Skrevet 1. mars 2020 #113 Skrevet 1. mars 2020 2 timer siden, blåtimen skrev: Jeg syns det å føre regnskap er veldig nyttig. Elsker å ha fullstendig oversikt over hvor pengene går og jeg tenker meg om en ekstra gang før jeg kjøper noe når jeg vet at jeg må inn i regnearket å føre opp et eventuelt tullekjøp. Kjenner meg igjen. Å føre regnskap er motiverende for sparesansen. Jeg har et felt jeg kaller 'penger spart' i kolonnen over månedsoversikten over penger gått ut av konto. Det betyr at hver gang jeg fører inn en utgift, synker dette beløpet! (Trekkes fra månedens samlede innbetalinger) Fælt å se, og har gjort meg mye mer bevisst hvordan forbruk påvirker sparing. Velkommen til @MiniMjau Sparing i februar: Godt over 4000,– Fornøyd
blåtimen Skrevet 1. mars 2020 #114 Skrevet 1. mars 2020 32 minutter siden, Zenobia skrev: Kjenner meg igjen. Å føre regnskap er motiverende for sparesansen. Jeg har et felt jeg kaller 'penger spart' i kolonnen over månedsoversikten over penger gått ut av konto. Det betyr at hver gang jeg fører inn en utgift, synker dette beløpet! (Trekkes fra månedens samlede innbetalinger) Fælt å se, og har gjort meg mye mer bevisst hvordan forbruk påvirker sparing. Sparing i februar: Godt over 4000,– Fornøyd Åh, det var lurt! Det skal jeg få lagt inn i eget regnskap. Hurra for så mye spart, knallbra jobba 😄 1
MiniMjau Skrevet 1. mars 2020 #115 Skrevet 1. mars 2020 Takk for fin velkomst. Jeg lider nok litt av og har lidd lenge av litt økonomiangst, egentlig nesten uten grunn. Har aldri hatt noe foebruksgjeld eller vært i trøbbel. I min aller første jobb før lenge siden, jobbet jeg i utlandet(pendlet), og vi måtte legge ut mye selv, og så skrive reiseregning i etterkant. Betalte med kredittkort. Så da føyk beløpene hit og dit og mistet litt oversikt.... men da var jeg så ung at jeg ikke tok noe tak i det. Tjente jo så bra, og var singel og ansvarsløs... Så har jeg en hobby som...Ja, kan være litt dyr om en ønsker, så jeg kan ha lett for å kjøpe ting i den forbindelse. Og tenke meg om etterpå. Så får jeg litt noia for å betale regninger, for jeg tenker at kontoen er tom... men den er jo ikke det. Så jeg må få mer oversikt, sånn fra dag til dag, og vite hvor pengene tar veien. Gleder meg til å få oversikt. Har gått gjennom januar og februar nå, og sortert forbruket i kategorier. Ser ikke så gærnt ut. Men jeg er noen turer innom biltema, rusta, europris og kjøper diverse...uten at jeg husker helt hva det var. 😂 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #116 Skrevet 1. mars 2020 I februar måned sparte jeg 10.000 kroner! Er så fornøyd. Har kutta ned alle "luksus"-greier jeg egentlig ikke trenger, typ. kleshandling, overdreven bruk på matbutikken osv. Har blitt mye mer bevisst, men har til og med kost meg med én tur ut på byen og restaurant, samt litt ekstra godt i helgene. Og det er jo egentlig alt man trenger! Så føler denne måneden har gått storartet, er veldig gira på mars måned. Planen er å spare ca. samme beløp i mars måned, men da skal jeg betale for flybilletter til påske, så tipper det blir et par tusen mindre på sparekonto. Anonymkode: 48807...b5d 4
M4mmsen Skrevet 2. mars 2020 #117 Skrevet 2. mars 2020 Jeg vil veldig gjerne være med her! Har ført budsjett i flere år men er alltid på jakt etter tips eller triks 😃 Jeg og samboer har felles økonomi og tre barn, der to går i barnehagen og nr tre starter i barnehagen til høsten. inntekter februar: ca 80 000 utgifter: husholdning/mat : 6500 huslån: 12 000 barnehage: 5800 forsikringer: 6000 andre utgifter som strøm, Internett,mobil, planfadder, sparing til kommunale avgifter, Lånekassen og lignende: ca 11 000 sparing denne mnd (februar): ny bil og vedlikehold av bil: 7000 feriekonto: 2000 buffer: 20 000 tilsammen spart i februar: 29 000 tilovers: ca 9000 som vi har på brukskonto, som stort sett forsvinner...😬 Egentlig fornøyd denne mnd, men har absolutt mer sparepotensial. Har akkurat opprettet aksjesparekonto til oss og en til hver av barna, så det må vi sette oss litt inn i. 2
MiniMjau Skrevet 2. mars 2020 #118 Skrevet 2. mars 2020 Nå har jeg gått gjennom forbruket mitt for januar og februar, og der var det mange øyeåpnere. Jeg må sette igang strakstiltak 😅 og sette meg mål for neste måned. Jeg har bestilt ny billigere strømleverandør. Jeg har kuttet i strømmetjenester.(avbestilt spotify og redusert Sumoabonnementet) Og jeg har brukt en del tid på grunnleggende arbeid som å lage meg et excelark, få oversikt og slik. Mål for neste periode må være -kr 0 i kantina -Kutte ut utemat/takeaway, men la det være rom for en tur på mcern med unga. -Kutte i hjernedød shopping på Rusta, Europris, Biltema og lignende. (er jo så billig der ...men blir over 1000 kr i mnd der ) -Redusere antall turer innom dagligvarebutikk, vi bruker for mye på mat. Ja, jeg ukehandler, men likevel så blir det noen ekstraturer innom. -Så blir det jo færre turer til kiropraktor i mars, forhåpentligvis. Mye å spare inn der. -begynne å bruke Skandiabanken sitt kort til forbruk, banken min tar MYE i gebyr for kortbruk!! Er det for mye å gape over på en måned? Mye løses ved at jeg nå begynner å notere ned alt av forbruk, vil jeg tro.🤗 3
Zenobia Skrevet 9. mars 2020 #119 Skrevet 9. mars 2020 @M4mmsen Velkommen i tråden På 2.3.2020 den 15.08, M4mmsen skrev: tilovers: ca 9000 som vi har på brukskonto, som stort sett forsvinner...😬 Auda, den er jo lei, ja. Jeg skal ikke komme med råd, annet enn å si at denne tråden hjelper meg @MiniMjau Hvordan går det? Synes du hadde mange fornuftige tiltak 👍 Jeg kommer til å øke velværebudsjettet. Det vil være dumt å ikke handle på salg ting jeg vet jeg kommer til å bruke resten av året. 2
Nuttery Skrevet 10. mars 2020 Forfatter #120 Skrevet 10. mars 2020 (endret) Mars: Inntekt: 35 353,38/33 000 Utgifter: Husholdning: 3083,61/2300 Klær: 1 153,25/- Fornøyelser: 2070,92/3000 Diverse: 1174,49/1000 Transport: 386,20/700 Sinking Funds: 1164/1164 Helse: -/0 Faste utgifter: 4 790,06/4828 Sparing: Fast aksjespar: 3100/3100 Diverse aksjer: -/6000 Rollover til neste måned: 10 000/10 000 Langtidsspar: 8403/908 Total sparing 2020: 74 503 Sist oppdatert: 30/3 Endret 30. mars 2020 av Nuttery 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå