Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Nuttery skrev:

Mars:
Inntekt: 35 353,38/33 000

Utgifter:
Husholdning: 2300/2300
Klær: 1 153,25/-
Fornøyelser: 165,00/3000
Diverse: 335,75/1000
Transport: 386,2/700
Sinking Funds: 1164/1164
Helse: -/0
Faste utgifter: 569/4828

Sparing: 
Fast aksjespar: -/3100
Diverse aksjer: -/6000
Rollover til neste måned: 0/10 000
Langtidsspar: -/908

Total sparing 2020: 53 403
Sist oppdatert: 10/3

Hva mener du med «sinking funds»?

Anonymkode: 87875...47b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med «sinking funds»?

Anonymkode: 87875...47b

Det er et amerikansk fenomen hvor man småsparer til utgifter man vet kommer. Inklusivt i denne summen for meg er bursdagsgsaver til hele familien, julegaver, kontaktlinser, tannlege, optiker osv. 

Skrevet
16 minutter siden, Nuttery skrev:

Det er et amerikansk fenomen hvor man småsparer til utgifter man vet kommer. Inklusivt i denne summen for meg er bursdagsgsaver til hele familien, julegaver, kontaktlinser, tannlege, optiker osv. 

Interessant! Har du egen konto til det da? Hvordan avgjør du hvor mye som spares på den? Antar du regner på det, men tallet ditt var så spesifikt 😛

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, blåtimen skrev:

Interessant! Har du egen konto til det da? Hvordan avgjør du hvor mye som spares på den? Antar du regner på det, men tallet ditt var så spesifikt 😛

Jeg tar alle utgifter jeg vet kommer, og estimerer hvor mye det kommer til å koste. F.eks bestemmer jeg meg for å bruke 500kr på bursdagsgave til mamma, og da tar jeg 500/antall mnd til den datoen. Hvis det er et helt år til så blir det 500/12=41,666 (sparer 42kr i mnd). 

Så har en sånn liste med ulike ting jeg sparer til, som til sammen blir 1164 per måned nå :)

Har en egen konto til det ja. 

• Liker 3
Skrevet

Hos meg skjer det absolutt ingenting om dagen :sminkedokke: Det eneste jeg har handlet (foruten litt mat) er noen tomatfrø til 166 kr.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Nuttery skrev:

Hos meg skjer det absolutt ingenting om dagen :sminkedokke: Det eneste jeg har handlet (foruten litt mat) er noen tomatfrø til 166 kr.

Samme her, bare mat og et par bøker. Var fristet til å kjøpe nye puslespill å sysle med i disse dager, men så var jeg fornuftig og spurte rundt om noen hadde noen jeg kunne låne i stedet :)

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, blåtimen skrev:

Samme her, bare mat og et par bøker. Var fristet til å kjøpe nye puslespill å sysle med i disse dager, men så var jeg fornuftig og spurte rundt om noen hadde noen jeg kunne låne i stedet :)

Haha, hva var det jeg skrev her, jeg bestilte jo faktisk ny seng i dag :fnise: Det blir ikke betalt før senga leveres da, rundt 7 uker til, men de 11 000kr bør med i beregningen likevel :P Den var på salg fra 17 000kr, så jeg føler absolutt at jeg har gjort et godt kjøp. Jeg ligger såpass mye pga sykdom at jeg ikke har noen problemer med å bruke litt penger på seng. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Blir interessant å følge med her fremover mtp viruset og litt trangere økonomi for noen 😊 nå skal det spares hehe

Anonymkode: 88c15...f8a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har store utgifter i år, og små ambisjoner for sparing. Ambisjonen er å klare alle utgiftene uten å måtte ta opp mer lån. 

I forbindelse med jobb må jeg ta førerkort, og gjøre en leilighet klar for utleie. Begge deler blir ganske dyrt.

Jeg kjøpte en billig leilighet for mange år siden, men den er i dårlig stand. Har fått beskjed om at jeg kan forvente en leieinntekt som dekker det meste av lån, felleskostnader og utgifter til utleie (med mindre leiemarkedet faller kraftig). Det betyr at leiligheten min stort sett betaler for seg selv, mens jeg bor og jobber et sted med vesentlig lavere bokostnader. Når dette er gjort har jeg gode forutsetninger for å betale ned ekstra på boliglånet.

På én måte er dette litt demotiverende, skulle ønske at jeg hadde vært i en situasjon der jeg kunne sette et konkret sparemål i kroner og øre. Men jeg kommer dit etterhvert 🙂

Har også fått uventede helseproblemer, men i årets første måneder har jeg tatt mesteparten av helseutgiftene (har frikort 1, og snart frikort 2). Har forhåndsbetalt treningsstudio ut året, og det meste av medlemsskap og årsavgifter.

I løpet av året skal jeg forhåpentligvis klare disse utgiftene (utgifter markert med X er allerede betalt):

- frikort 1 - ca. 2600 kr (X)

- frikort 2 - ca. 2200

- diverse årsavgifter (X)

- oppgradere vaksiner - ca. 3000 kr totalt

- tannlege - ca. 5000 kr

- ta førerkort - usikker på totalpris

- få elektriker til å sette inn nye sikringer og legge om hele det skjulte elektriske anlegget i leiligheten - 11 000 kr (X)

- rørlegger - ca. 15 000

- elektriker - sette opp nye panelovner og lamper (av typen som må monteres av elektriker), samt bytte stikkontakter - ca. 6500, inkludert utgifter til nye ovner og lamper

- utgifter til egen oppussing (sparkel, maling, gulvbelegg, etc.) - usikker på totalpris

- depositum til leie av leilighet på arbeidsstedet - ca. 15 000

- betale ned kredittkort - ca. 6200 kr

- dersom penger til overs - spare 25.000 på BSU

Setter opp et budsjett nå, på bakgrunn av SIFOS referansebudsjett. De faste utgiftene må modereres en del i løpet av året, fordi jeg skal flytte. Men det er viktig at jeg følger nøye med på de variable utgiftene fremover.

Har rundt 28 000 kr utbetalt i måneden, og dersom jeg trekker fra faste utgifter og holder meg til SIFOS referansebudsjett, skal det være mulig å sette til side 10 000 kr i måneden til de punktene jeg har skissert overfor. 

Selger unna ting jeg ikke bruker på Finn og Tise, og håper at jeg kommer til å få igjen litt på skatten.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir interessant å følge med her fremover mtp viruset og litt trangere økonomi for noen 😊 nå skal det spares hehe

Anonymkode: 88c15...f8a

Det er fornuftig med sparing, men jeg tror også at det er viktig at vi bidrar til å holde økonomien i gang. 

Jeg har ikke tenkt til å kjøpe unødvendige ting for å holde økonomien i gang, men håper at jeg kan disponere de pengene jeg faktisk bruker slik at det kommer norske småbedrifter til gode. Jeg for min del har ganske store oppussingsutgifter i nærmeste fremtid, og håper at jeg kan bidra til økonomien ved å sysselsette noen håndverkere. Skal også ta førerkort.

Jeg skjønner godt at de som er permittert eller mister jobbene sine strammer inn livreima så mye som mulig. Samtidig håper jeg at de som beholder jobbene sine og har trygg økonomi prioriterer å bruke litt for å holde hjulene i gang. Det er fint med sparing og budsjett, men når den verste virusfaren er over går det kanskje an å prioritere noen kroner for å realisere et oppussingsprosjekt, kjøpe jule- og bursdagsgaver på forhånd eller ta et kurs. 

Jeg vet at mange følger denne tråden på grunn av at de ønsker å spare penger, men budsjettering handler også om bevisst forbruk. Er det noe tidspunkt man bør vurdere å hyre elektriker, få reparert den gamle sykkelen på boden eller gå til frisøren er det nettopp de neste månedene - forutsatt at man har trygg økonomi og ikke helse- og karanteneråd tilsier noe annet.

Jeg vet at det er lett for meg å si (ettersom jeg uansett har behov for å leie inn håndverkere de neste månedene), men jeg håper at folk klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Det er mange som står i fare for å miste livsgrunnlaget sitt akkurat nå.

Man skal selvfølgelig ikke kjøpe varer og tjenester man ikke trenger, men jeg tror det vil være til hjelp om de som har råd til det fremskynder utgifter de uansett vil få. De fleste av oss har noe som skulle ha vært levert til reparasjon, utbedret i hjemmet eller lignende. Det er ikke bra for økonomien dersom hele Norge strammer inn livreima samtidig.

Det går ikke på tvers av det du sa, men det er bare en tanke. 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Miss-Grey said:

Det er fornuftig med sparing, men jeg tror også at det er viktig at vi bidrar til å holde økonomien i gang. 

Jeg har ikke tenkt til å kjøpe unødvendige ting for å holde økonomien i gang, men håper at jeg kan disponere de pengene jeg faktisk bruker slik at det kommer norske småbedrifter til gode. Jeg for min del har ganske store oppussingsutgifter i nærmeste fremtid, og håper at jeg kan bidra til økonomien ved å sysselsette noen håndverkere. Skal også ta førerkort.

Jeg skjønner godt at de som er permittert eller mister jobbene sine strammer inn livreima så mye som mulig. Samtidig håper jeg at de som beholder jobbene sine og har trygg økonomi prioriterer å bruke litt for å holde hjulene i gang. Det er fint med sparing og budsjett, men når den verste virusfaren er over går det kanskje an å prioritere noen kroner for å realisere et oppussingsprosjekt, kjøpe jule- og bursdagsgaver på forhånd eller ta et kurs. 

Jeg vet at mange følger denne tråden på grunn av at de ønsker å spare penger, men budsjettering handler også om bevisst forbruk. Er det noe tidspunkt man bør vurdere å hyre elektriker, få reparert den gamle sykkelen på boden eller gå til frisøren er det nettopp de neste månedene - forutsatt at man har trygg økonomi og ikke helse- og karanteneråd tilsier noe annet.

Jeg vet at det er lett for meg å si (ettersom jeg uansett har behov for å leie inn håndverkere de neste månedene), men jeg håper at folk klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Det er mange som står i fare for å miste livsgrunnlaget sitt akkurat nå.

Man skal selvfølgelig ikke kjøpe varer og tjenester man ikke trenger, men jeg tror det vil være til hjelp om de som har råd til det fremskynder utgifter de uansett vil få. De fleste av oss har noe som skulle ha vært levert til reparasjon, utbedret i hjemmet eller lignende. Det er ikke bra for økonomien dersom hele Norge strammer inn livreima samtidig.

Det går ikke på tvers av det du sa, men det er bare en tanke. 😊

Jeg er veldig enig med deg! Jeg er veldig ydmyk på at jeg er privilegert nå som har en trygg jobb i det offentlige, med en ganske god lønn. Har selv ansatt en håndverker tidligere i uka, og han var veldig ærlig på at han ikke hadde noen jobb etter det. 

I år ser det ikke ut til å bli store sommerferien heller, jeg tror ikke vi drar utenlands hvis krona er så svak som den er nå. Da vil jeg gjerne bruke litt penger på lokale og små bedrifter. 

Anonymkode: a5382...ffb

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig enig med deg! Jeg er veldig ydmyk på at jeg er privilegert nå som har en trygg jobb i det offentlige, med en ganske god lønn. Har selv ansatt en håndverker tidligere i uka, og han var veldig ærlig på at han ikke hadde noen jobb etter det. 

I år ser det ikke ut til å bli store sommerferien heller, jeg tror ikke vi drar utenlands hvis krona er så svak som den er nå. Da vil jeg gjerne bruke litt penger på lokale og små bedrifter. 

Godt tenkt! Han er sikkert veldig glad for at du valgte å få utført oppdraget ditt akkurat nå. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Miss-Grey said:

Godt tenkt! Han er sikkert veldig glad for at du valgte å få utført oppdraget ditt akkurat nå. 😊

Det var bestilt en stund før dette skjedde, men var ingen grunn for meg til å avlyse det i alle fall. :) 

Så er enig i at hvis man har penger til overs og har tenkt man trenger noe gjort hjemme, så er det definitivt tiden for det nå. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Denne mnd er jeg ganske fornøyd egentlig. Men tar gjerne imot innspill til forbedringer 😄

MARS
INNTEKT: ca 91 000

UTGIFTER: 

husholdning/mat : 7000

huslån: 12 000

barnehage: 5800

forsikringer: 6000

andre utgifter som strøm, Internett,mobil, planfadder, sparing til kommunale avgifter,  Lånekassen og lignende: ca 11 000

SPARING: 

ny bil og vedlikehold av bil: 7000

feriekonto: 2000

buffer: 30 000

div aksjesparekontoer: 1350

konfirmasjonskonto: 500

tilsammen spart denne mnd: 40 850

tilovers: ca 8000 som vi har på brukskonto til ting som dukker opp pluss mat og lignende for neste mnd til lønninger kommer.

Endret av M4mmsen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke spart så mye denne måneden, har brukt mesteparten av pengene som er til overs til å kjøpe varer og få de hjemkjørt av den lokale nærbutikken, ellers er jeg redd vi mister den 😢

Anonymkode: 9020a...68e

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 29.2.2020 den 10.27, blåtimen skrev:

Mars

Boutgifter og regninger: 8381 / 9000

Mat og husholdning: 3125 / 2500

Klær og hjem: 378 / 900

Helse og velvære: 106 / 700

Fornøyelser: 1687 / 800

Gaver: 0 / 600

Sum utgifter: 13 677 / 14 500

Planlegger ikke å bruke mer penger i mars. 

Gikk litt over på maten, hadde en tur til Sverige tidlig i måneden og kjøpte inn en del av de veganske erstatningene jeg bruker. Det fører med seg at matutgiftene blir litt høye noen måneder, men i lengden sparer jeg mye på det. :) Dessuten har jeg unnet meg to blomsterbuketter og to grønne planter som står på mat og husholdning-posten.

På Klær og hjem kjøpte jeg et cafébord til verandaen. Tror jeg slipper unna å kjøpe mer utemøbler i år og det er jeg glad for siden utemøbler er svindyrt, haha. 

På Fornøyelser har det blitt litt nødvendig underholdning. Et årsabonnement på Nintendo online, en haug bøker og 2 puslespill. Gikk tom for folk å låne puslespill av 😛

Alt i alt fornøyd med denne måneden. Jeg fikk dessverre noen hundrelapper i restskatt, det var litt nedtur. Det lå i beregningen at jeg skulle spare fullt i BSU, men de pengene jeg satt inn i fjor ble jo tatt ut igjen ved boligkjøp i oktober. Shit happens. 

Håper dere har det så godt som mulig i disse rare omstendighetene! Jeg føler meg enormt takknemlig for at jeg har trygg inntekt når jeg ser hvor mange som sliter nå. Sender ut en klem, tilfelle noen trenger det! 

Endret av blåtimen
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2020 den 14.30, Nuttery skrev:

Mars:
Inntekt: 35 353,38/33 000

Utgifter:
Husholdning: 2300/2300
Klær: 1 153,25/-
Fornøyelser: 165,00/3000
Diverse: 501,75/1000
Transport: 386,20/700
Sinking Funds: 1164/1164
Helse: -/0
Faste utgifter: 4 784,16/4828

Sparing: 
Fast aksjespar: 3100/3100
Diverse aksjer: -/6000
Rollover til neste måned: 10 000/10 000
Langtidsspar: -/908

Total sparing 2020: 66 503
Sist oppdatert: 18/3

Kan dere forklare oppsettet? Hvorfor har dere to tall på alle?  Grønn og svart?

Anonymkode: d7a61...3b2

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere forklare oppsettet? Hvorfor har dere to tall på alle?  Grønn og svart?

Anonymkode: d7a61...3b2

Grønt/rødt er det jeg har brukt, og sort er budsjettert sum.

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
På 11.12.2019 den 16.02, Oktobr skrev:

2020 skal bli året jeg virkelig skal få styr på økonomien har jeg bestemt meg for, så vil gjerne bli med! 

Etter mange episoder med luksusfellen har jeg fått skikkelig motivasjon til å holde orden i økonomien.☺️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...