Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 27.5.2020 den 11.13, Mumsmums skrev:

Har ikke lest hele tråden, men er dette en tråd for de med høy inntekt? Ser jo ekstreme summer her😱 dere sparer jo mer enn jeg tjener. Ser faste utgifter som frisør, spotify og snus. Selv Sjokolade og brus er luksus for meg.. noen flere i min økonomoske klasse?

Å lage et budsjett handler jo rett og slett om å lage en plan for de pengene man har, samme om de er "planlagt" for husleie eller snus :) Et budsjett må skreddersys til din økonomiske situasjon, ikke andres! Men ja, vi er flere her inne som nå tjener godt. Vi har hatt denne tråden et par år, og det er ikke lenge siden flere av oss var studenter og snudde på flisa for å trykke kostnadene lave nok :fnise:

Så hvis du ønsker å være med så syntes jeg du burde henge deg på - du er gledelig velkommen! :) Her er det takhøyde for alt! 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

JUNI: 

Inntekt: 57 814,72/55 000 (Lønn + feriepenger)

Utgifter: 
Husholdning: 2139,13/2000
Klær: 0/0
Fornøyelser: 4100,00/4000
Diverse: 1515,01/1000
Transport: 417,83/1000
Helse: 2576/2576
Faste utgifter: 4812,84/4844

Sparing:
Fast aksjespar: 2000/2000
Diverse aksjer: 27 500/27 000
Rollover til neste måned: 10 000/10 000
Langtidsspar (rest): 2753,91/580

Total sparing 2020: 175 979
Sist oppdatert: 30/6

Endret av Nuttery
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Kom nylig over denne tråden :) Er snart 22 og har de siste nesten to årene bodd hjemme mens jeg har jobbet i påvente av å komme inn på studiet jeg ønsker. Betaler derfor ikke husleie, men betaler det meste av mat selv - ser nå at jeg bruker mye mer på mat enn jeg trodde (skal sies at hygieneartikler og annet kjøpt i matbutikk også inngår her, men likevel mer enn jeg forventet). Så det skal jeg bli mye mer bevisst på fremover. Har nylig kjøpt meg leilighet(!) som jeg starter å betale på neste måned. Flytter dit til høsten for å studere (og da kan jeg i hvert fall ikke bruke så mye penger på mat!). Under "Annet" inngår handel i andre butikker enn matbutikk/klesbutikk, frisørtimer, netthandel, bøker, sko, Vipps-transaksjoner etc. (har faktisk ikke brukt 1 krone på klær i år, med unntak av på sko). 

Januar 2020: (en annerledes måned pga. reising)

Lønn januar: 19714,-

Utgifter: 

Dagligvare: 600,-
Restaurant: 1165,- 
Helse/apotek: 352,-
Spotify: 109,-
Studielån: 874,- 
Kollektivtransport: 360,-
Kontaktlinser: 1200,-
Hotell: 2600,-
Annet: 1050,-

Sparing januar: 11400,- 

Februar 2020: 

Lønn februar: 25379,-

Utgifter:
Dagligvare: 2601,- 
Helse/apotek: 655,- 
Idrett: 480,- 
Annet: 1930,-

Sparing februar: 18730,- 

Mars 2020: 
Lønn mars: 29240,- 

Utgifter:
Dagligvare: 2980,- (handlet masse i Finland både i februar og mars)
Reparasjon PC: 3000,- 
Helse/apotek: 781,-
Annet: 2240,- 

Sparing mars: 20130,-

Fikk også slettet 13600 kroner på studielånet denne måneden.

April 2020:
Lønn april: 36100,-

Utgifter:
Dagligvare: 2120,- 
Helse: 351,- 
Annet: 728,-

Sparing april: 32790,-  

Mai 2020: 
Lønn mai: 69720 (lønn + penger igjen på skatten + penger igjen fra selger av leilighet pga. mangler, inkl. dekt hotell+mat på selgers regning)

Utgifter:
Dagligvare: 2200,- 
Studielån: 459,- 
Parkering: 92,- 
Helse: 350,-
Annet: 2720,- 

Sparing mai: 63790,- 

Totalt spart hittil av 2020: 146840,-

Endret av Ewna
Regnet feil.
  • Liker 2
Skrevet

Spennende tråd, og blir inspirert av strukturen dere har på privat økonomien. Så slenger meg med! Nå har vi et litt annet set up, men forstår det som det er rom for alle her inne:) vi er selvstendige, så tar kun ut det vi trenger i lønn. Rester re-investeres direkte fra firma, så det settes derfor ikke av noe til dedikert sparing i selve budsjetter. Vi er forresten jeg og samboer, og vi har felles økonomi. 

Faste utgifter: 14.000. Vi setter av samme sum hver måned, men de faste utgiftene varierer jo litt. Men dette er det vi har regnet oss frem til er et gjennomsnitt. 
Fast forbruk: 10.000 (hovedsakelig mat og bensin, min samboer kjører langt til jobb, så det går mye bensin).

Gjøre hva en vil penger: 10.000 (5.000 til hver som brukes på hva vi har lyst til:)).

På slutten av hvert år tar vi en status av året og setter av litt til vedlikehold/oppgradering av hus, og evt større investeringer som kjøp av bil. Vi har også en «morro» konto som dekker ferie, mat på restaurant og lignende. Vi blir foreldre over sommeren, og innkjøp til den lille går også herfra.

• Liker 2
Skrevet (endret)
7 timer siden, Nuttery skrev:

Hvilket program bruker du til grafene, Stig? :) Det skaper et godt visuelt bilde! God reduksjon i daglige utgifter forresten! 

Det er gode gamle Excel, men input kommer via budsjettappen på telefonen (Daily Budget Pro), og de ulike investeringsplatformer jeg benytter. Så bruker kanskje 10-25minutt i slutten av måneden i Excel. For min del hjelper det mentalt å visualisere utvikling for å identifisere avvikende poster og «holde meg i skinnet». Man er jo sin egen økonomiske fiende mht å klare holde sparemål intakt over tid🙈

Endret av The_Stig
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, The_Stig skrev:

Det er gode gamle Excel, men input kommer via budsjettappen på telefonen (Daily Budget Pro), og de ulike investeringsplatformer jeg benytter. Så bruker kanskje 10-25minutt i slutten av måneden i Excel. For min del hjelper det mentalt å visualisere utvikling for å identifisere avvikende poster og «holde meg i skinnet». Man er jo sin egen største konkurrent mht å klare holde sparemål intakt🙈

Verre var det ikke altså! Excel er også min gode gamle venn i dette her :fnise: Jeg har et par grafer jeg også, men spesielt fancy eller spesialiserte er de ikke! Da vet jeg litt hvor jeg skal lete i alle fall :)

Og jeg er helt enig med deg - sin verste fiende er man! Livsstilsinflasjon er jo på alle måter reelt :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Ewna skrev:

Kom nylig over denne tråden :) Er snart 22 og har de siste nesten to årene bodd hjemme mens jeg har jobbet i påvente av å komme inn på studiet jeg ønsker. Betaler derfor ikke husleie, men betaler det meste av mat selv - ser nå at jeg bruker mye mer på mat enn jeg trodde (skal sies at hygieneartikler og annet kjøpt i matbutikk også inngår her, men likevel mer enn jeg forventet). Så det skal jeg bli mye mer bevisst på fremover. Har nylig kjøpt meg leilighet(!) som jeg starter å betale på neste måned. Flytter dit til høsten for å studere (og da kan jeg i hvert fall ikke bruke så mye penger på mat!). Under "Annet" inngår handel i andre butikker enn matbutikk/klesbutikk, frisørtimer, netthandel, bøker, sko, Vipps-transaksjoner etc. (har faktisk ikke brukt 1 krone på klær i år, med unntak av på sko). 

Januar 2020: (en annerledes måned pga. reising)

Lønn januar: 19714,-

Utgifter: 

Dagligvare: 600,-
Restaurant: 1165,- 
Helse/apotek: 352,-
Kollektivtransport: 360,-
Kontaktlinser: 1200,-
Hotell: 2600,-
Annet: 1050,-

Sparing januar: 11400,- 

Februar 2020: 

Lønn februar: 25379,-

Utgifter:
Dagligvare: 2601,- 
Helse/apotek: 655,- 
Idrett: 480,- 
Annet: 1930,-

Sparing februar: 18730,- 

Mars 2020: 
Lønn mars: 29240,- 

Utgifter:
Dagligvare: 2980,- (handlet masse i Finland både i februar og mars)
Reparasjon PC: 3000,- 
Helse/apotek: 781,-
Annet: 2240,- 

Sparing mars: 24600,- 

Fikk også nedskrevet 13600 kroner på studielånet denne måneden.

April 2020:
Lønn april: 36100,-

Utgifter:
Dagligvare: 2120,- 
Helse: 351,- 
Annet: 728,-

Sparing april: 32790,-  

Mai 2020: 
Lønn mai: 69720 (lønn + penger igjen på skatten + penger igjen fra selger av leilighet pga. mangler, inkl. dekt hotell+mat på selgers regning)

Utgifter:
Dagligvare: 2200,- 
Studielån: 459,- 
Parkering: 92,- 
Helse: 350,-
Annet: 2720,- 

Sparing mai: 63790,- 

Totalt spart hittil av 2020: 151310,- 

Er det noe spesielt som går under helse som kiropraktor, treningssenter, kosttilskudd etc? Ser du har en del utgifter der hver måneds, så bare lurer på hva du definerer under helse?😊 regner ikle med man kjøper medisiner/kremer på apoteket for 400 hver måned. 

Anonymkode: ccbf9...46a

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe spesielt som går under helse som kiropraktor, treningssenter, kosttilskudd etc? Ser du har en del utgifter der hver måneds, så bare lurer på hva du definerer under helse?😊 regner ikle med man kjøper medisiner/kremer på apoteket for 400 hver måned. 

Fuktighetskrem pga. hudsykdom, kosttilskudd og en og annen legetime. Begynte i behandling i april og har time annenhver uke, så frem til jeg får frikort går det litt penger der.

Anonymkode: 27b22...9c7

• Liker 3
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fuktighetskrem pga. hudsykdom, kosttilskudd og en og annen legetime. Begynte i behandling i april og har time annenhver uke, så frem til jeg får frikort går det litt penger der.

Anonymkode: 27b22...9c7

Skulle ikke være anonym :P Omega-3 er ofte dyrt, og så må jeg ta jern og d-vitamin. Kjøper også enkelte hygieneartikler på apoteket.

Endret av Ewna
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ewna skrev:

Skulle ikke være anonym :P Omega-3 er ofte dyrt, og så må jeg ta jern og d-vitamin. Kjøper også enkelte hygieneartikler på apoteket.

Er det sant at man må ta D-Vitamin resten av livet dersom man har fått påvist mangel en gang?😊

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det sant at man må ta D-Vitamin resten av livet dersom man har fått påvist mangel en gang?😊

Selvsagt ikke. For de aller fleste er det nok med en periode med tilskudd før nivåene er på normalen. Men andre, som meg selv, tar dårlig opp D-vitamin og er avhengig av tilskudd året rundt. Her i norden er det anbefalt de fleste å ta tilskudd i vinterhalvåret da. 

Skrevet

Spare-resultat mai: Ca kr 8300,– Det er jeg godt fornøyd med :biggrin:

Dette til tross for økte bilutgifter. Mat/husholdning ligger godt innenfor årsbudsjett, så dette blir nå nedjustert. Strøm ligger også under. Bredbåndsabonnement er oppgradert pga Zoom. Mener det utgjør omkring en hundrelapp mer pr. måned, så ikke all verden.

Nå kommer det etter hvert EU-kontroll.

• Liker 3
Skrevet
På 31.5.2020 den 11.58, Nuttery skrev:

JUNI: 

Inntekt: 57 714,72/55 000 (Lønn + feriepenger)

Utgifter: 
Husholdning: 2000/2000
Klær: 0/0
Fornøyelser: 410,00/4000
Diverse: 55,00/1000
Transport: 0/1000
Helse: 2576/2576
Faste utgifter: 562,00/4844

Sparing:
Fast aksjespar: 0/2000
Diverse aksjer: 0/27 000
Rollover til neste måned: 0/10 000
Langtidsspar (rest): 0/580

Total sparing 2020: 133 725
Sist oppdatert: 5/6

Tittei, alle sammen :) Juni er i gang, og jeg er egentlig i sjokk over månedens lønning/feriepenger. Det er noe spesielt med å få så store beløp rett inn på konto. Årsaken er jo at jeg får både lønn og feriepenger utbetalt, uten trekk for ferie. Sånn blir det ikke neste år, for å si det sånn :fnise:

På fornøyelser har jeg sittet på uteservering og mesket meg i solen til den nette sum av 410 kroner, og diverse er en liten vannkanne. Helseutgiften er så høy fordi jeg fant en god rabatt på internett, og bestemte meg for å bestille linser for et halvt år i slengen :) På faste utgifter har jeg ikke kommet lenger enn å betale innbo- og reiseforsikring. 

Håper alle har kost seg i godværet, og nå nyter litt regn! 

• Liker 6
Skrevet

God helg! 

Jeg har ikke kommet med noe sluttresultat for mai og jeg kjenner at jeg ikke gidder å ta meg bryet, bare røde tall over hele linja 😅 Masse greier til hagen og verandaen (1550kr), linser for et halvt år (664kr), medisiner og solkrem (460kr), en god del klær. Jeg kjøper vanligvis aldri klær, men jeg hadde oppriktig ingen sommerklær så det var høyst nødvendig. Kom på 1333kr for en haug bomullskjoler og shortser. Ga 750kr ekstra til fadderbarnet mitt i Ukraina som har ekstra vanskeligheter pga korona. Brodern fylte litt rundt, så han fikk 500kr i gave. En haug brukte og nye bøker (860kr).

Mai var alt i alt en grei måned selv om jeg gikk over på flere poster, er egentlig glad bare jeg sitter igjen med noe som helst til sparing 😊 

Sykt digg med ny måned, men den gleden tar nok slutt når jeg må betale rundt 30 000kr for motoriserte screens til vinduene her. Søkte kommunen om tilskudd fordi det er et medisinsk behov og jeg egentlig ikke har råd til det, men de har strammet så mye inn på tilskuddsordningen og kunne bare tilby meg å bake de 30 000 kronene inn i boliglånet mitt. Gidder ikke betale på markiser i 30 år, så jeg låner heller det jeg måtte trenge av foreldrene mine. 

Med unntak av det håper jeg det blir en måned med lite utgifter 😊 Annet enn mat er det ikke noe særlig jeg kommer på at jeg trenger, men det tenker jeg jo hver måned 😛

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, blåtimen skrev:

God helg! 

Jeg har ikke kommet med noe sluttresultat for mai og jeg kjenner at jeg ikke gidder å ta meg bryet, bare røde tall over hele linja 😅 Masse greier til hagen og verandaen (1550kr), linser for et halvt år (664kr), medisiner og solkrem (460kr), en god del klær. Jeg kjøper vanligvis aldri klær, men jeg hadde oppriktig ingen sommerklær så det var høyst nødvendig. Kom på 1333kr for en haug bomullskjoler og shortser. Ga 750kr ekstra til fadderbarnet mitt i Ukraina som har ekstra vanskeligheter pga korona. Brodern fylte litt rundt, så han fikk 500kr i gave. En haug brukte og nye bøker (860kr).

Mai var alt i alt en grei måned selv om jeg gikk over på flere poster, er egentlig glad bare jeg sitter igjen med noe som helst til sparing 😊 

Sykt digg med ny måned, men den gleden tar nok slutt når jeg må betale rundt 30 000kr for motoriserte screens til vinduene her. Søkte kommunen om tilskudd fordi det er et medisinsk behov og jeg egentlig ikke har råd til det, men de har strammet så mye inn på tilskuddsordningen og kunne bare tilby meg å bake de 30 000 kronene inn i boliglånet mitt. Gidder ikke betale på markiser i 30 år, så jeg låner heller det jeg måtte trenge av foreldrene mine. 

Med unntak av det håper jeg det blir en måned med lite utgifter 😊 Annet enn mat er det ikke noe særlig jeg kommer på at jeg trenger, men det tenker jeg jo hver måned 😛

Du behøver vel inne bruke 30 år på å betale ned markedene gjennom kommunalt lån?, du bestemmer vel selv hvor raskt du betaler tilbake🙂 Bedre rente når du låner hos foreldre dine kanskje?😁

Anonymkode: 87875...47b

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du behøver vel inne bruke 30 år på å betale ned markedene gjennom kommunalt lån?, du bestemmer vel selv hvor raskt du betaler tilbake🙂 Bedre rente når du låner hos foreldre dine kanskje?😁

Ja, bedre rente hos de snille foreldrene mine 😏

• Liker 3
Skrevet

Lenge siden jeg har skrevet noe her, men gikk nesten 10k i pluss i mai til tross for at jeg hadde noen røde tall i regnskapet.

I tillegg til betaling for røde dager i april, solgte jeg litt ting På Finn. Blant annet et bord jeg kjøpte for 700kr for to år siden, fikk 2200kr for det nå 😃 

I juni og store deler av juli bor jeg hos foreldre, gratis. Så sparer inn mye på mat, felleskostnader, strøm osv. Usikker hvordan det blir ift boliglånet, men får innbetaling av leilighetssalg ila 2-3 uker, og så er det første avdrag på det nye lånet fra ⅛.  Har ingen store planer om noen innkjøp i den nærmeste fremtid, men hvis formen tillater det så blir det muligens noen date nights osv før mini melder sin ankomst 

• Liker 5
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2020 den 15.59, Nuttery skrev:

Tittei, alle sammen :) Juni er i gang, og jeg er egentlig i sjokk over månedens lønning/feriepenger. Det er noe spesielt med å få så store beløp rett inn på konto. Årsaken er jo at jeg får både lønn og feriepenger utbetalt, uten trekk for ferie. Sånn blir det ikke neste år, for å si det sånn :fnise:

På fornøyelser har jeg sittet på uteservering og mesket meg i solen til den nette sum av 410 kroner, og diverse er en liten vannkanne. Helseutgiften er så høy fordi jeg fant en god rabatt på internett, og bestemte meg for å bestille linser for et halvt år i slengen :) På faste utgifter har jeg ikke kommet lenger enn å betale innbo- og reiseforsikring. 

Håper alle har kost seg i godværet, og nå nyter litt regn! 

Skal du ha ferie senere da, dvs trekket kommer en annen måned? Eller skal du rett og slett ikke ha ferie i 2020?😁

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ha ferie senere da, dvs trekket kommer en annen måned? Eller skal du rett og slett ikke ha ferie i 2020?😁

Jeg har 2 uker hvor jeg bare ikke er satt opp til å jobbe :) Så per def så har jeg ikke ferie i det hele tatt, men får jo «ferie» likevel :) 

I august får jeg bare halv lønn pga de to ukene fri

Skrevet

JUNI
INNTEKT: 163 000,-

UTGIFTER: 

Husholdning/mat : 6000

Forsikringer: 6400

Variable utgifter som Barnehage, oppussing, strøm, Internett,mobil, planfadder, sparing til kommunale avgifter,  Lånekassen og lignende: ca 65 500

Totalt utgifter: 77 900

SPARING: 

Huslån: 12 000 fast + 25 000 ekstra.

Ny bil og vedlikehold av bil: 9500

Aksjesparing: 1550

Konfirmasjonskonto: 600

Bufferkonto: 25 000

Totalt spart denne mnd.: 73 650

Rest på konto: ca 11 450,- som vi har på brukskonto til ting som dukker opp, mat og lignende før neste lønning.

Som dere ser ble det et høyt tall på variable utgifter, det er fordi vi har oppgradert en del på huset, kjøpt inn litt nytt til ferien og malt huset :) Det er lave tall på aksjesparing, men det er fordi vi ikkje kan så mye om det enda. Skal sette oss litt mer inn i det etter sommeren. Alt i alt fornøyd! Prøver å betale så mye ned på huslånet som mulig, samt bygge opp en god buffer da vi kommer til å gå ned en del i inntekt til høsten. Da skal jeg ned i stilling for å ha bedre tid til barna og husarbeid 😃. God sommer til alle!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...