Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Velkommen skal du være!😄

Jeg har bufferen i høyrentekonto hos Avida Finans, men finnes mange alternativ her.  Handler alt med kredittkort så har ikke behov for buffer som er tilgjengelig på sekundet. Om så alikevel skulle skjedd har jeg en ubrukt rammekreditt på boligen.

Mht å holde daglig kontroll mht sparing bruker jeg appen Daily Budget Pro, vet faktisk ikke hvordan jeg skulle klart meg uten denne appen😅

Anonymkode: 87875...47b

Der ble jeg vist anonym, men det jeg som svarte😉

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen skal du være!😄

Jeg har bufferen i høyrentekonto hos Avida Finans, men finnes mange alternativ her.  Handler alt med kredittkort så har ikke behov for buffer som er tilgjengelig på sekundet. Om så alikevel skulle skjedd har jeg en ubrukt rammekreditt på boligen.

Mht å holde daglig kontroll mht sparing bruker jeg appen Daily Budget Pro, vet faktisk ikke hvordan jeg skulle klart meg uten denne appen😅

Takk for det☺️

Jeg bruker også den appen, genial! Liker spesielt godt at den gjør det så lett å tracke alle utgifter og sammenligne fra måned til måned.

Selv sparer jeg i Spiff (derav brukernavnet😅) Bare 1,1% rente, men jeg elsker hvor motivert jeg blir av den appen💪🏻

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Spiffsparer said:

Hei alle sammen!

Dette er første gang jeg er inne her, men håper det ikke er for sent å være med selv om vi har kommet til mai🙈

Litt om meg: Kvinne i slutten av 30-årene,  gift med en som har null interesse for sparing, men ganske stor interesse for forbruk😅 Tre tenåringsbarn. 

Har som mål å spare opp mest mulig dette året, for vi vet at vi mister en vesentlig del av inntekta neste år.

Inn: 85 000kr

Faste utgifter: 39 000kr

Forbruk: 20 000kr

Sparing : 26 000kr

Vi kunne kanskje klart å dra forbruket enda mer ned, men matbudsjettet her er ganske stort mtp at vi i praksis er fem voksne. 

Gleder meg til å være aktiv her inne! 

ps: hvor sparer dere bufferen deres? Står den på bankkonto eller bruker dere spare-app?

Velkommen i tråden! Et tips for å spare mer er å se nøyere på forbruk, hva er det dere bruker penger på? De aller fleste kan kutte i matutgiftene bare ved å spise opp all maten man kjøper. :) Syns forøvrig dere sparer ganske mye allerede da, så hvis dere har grei buffer ville jeg begynt å spare i fond.

Har selv buffer på bankkonto. Har forholdsvis god rente, og har ikke så mye buffer enda, så foreløpig får den stå der. 

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Gulvplanke skrev:

Velkommen i tråden! Et tips for å spare mer er å se nøyere på forbruk, hva er det dere bruker penger på? De aller fleste kan kutte i matutgiftene bare ved å spise opp all maten man kjøper. :) Syns forøvrig dere sparer ganske mye allerede da, så hvis dere har grei buffer ville jeg begynt å spare i fond.

Har selv buffer på bankkonto. Har forholdsvis god rente, og har ikke så mye buffer enda, så foreløpig får den stå der. 

Tusen takk for velkomst!😃

I dag bruker vi mellom 8-10 000 på mat i måneden, men vi spiser som sagt som fem voksne. Kan sikkert bli enda flinkere til å ikke kaste mat🙈

Bufferen er ikke stor nok enda, så jeg tør ikke satse på fond i dette markedet før jeg har spart opp bufferen. (Har 100 000kr igjen)
Jeg tror ikke jeg kunne hatt bufferen så lett tilgjengelig som den er på bankkonto😅 Godt jobba!

Er det bare meg, eller kommer det uforutsette utgifter som stikker kjepper i hjulene for sparing hos dere også?? Jeg synes det skjer HELE tiden😬 I dag knakk tanna til mannen i to, så i morgen blir det tannlege.. Ergo mindre spart enn ønsket denne måneden og. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Spiffsparer skrev:

Tusen takk for velkomst!😃

I dag bruker vi mellom 8-10 000 på mat i måneden, men vi spiser som sagt som fem voksne. Kan sikkert bli enda flinkere til å ikke kaste mat🙈

Bufferen er ikke stor nok enda, så jeg tør ikke satse på fond i dette markedet før jeg har spart opp bufferen. (Har 100 000kr igjen)
Jeg tror ikke jeg kunne hatt bufferen så lett tilgjengelig som den er på bankkonto😅 Godt jobba!

Er det bare meg, eller kommer det uforutsette utgifter som stikker kjepper i hjulene for sparing hos dere også?? Jeg synes det skjer HELE tiden😬 I dag knakk tanna til mannen i to, så i morgen blir det tannlege.. Ergo mindre spart enn ønsket denne måneden og. 

Hvor stor buffer skal du ha? 100 000 som buffer burde jo holde til noen tørketromler😅

Merkelig med alle de uforusette utgiftene, men man vet de plutselig kommer.  Det er derfor greit å ha en post for uforutsette utgifter som man bygger opp med et månedlig beløp i budsjettet - da har man iallefall hensyntatt det mht annet forbruk. Evt la slike kostnader betales ned over eksempelvis de neste 3 måneder for å klare  sparemålet ☺️

Gjest Lasox
Skrevet (endret)

Inn: 18,560,- (+1,000,- pga. skattefrimnd. pluss 1,500,- ifra moren min)

Indirekte: 21,560,- faste inntekt en god stund fremover

Ut:

Bolig: 1,560,- pluss internett 1,000,-? og tlf 300,-

Mat: 4,000,-

Vanligvis så sitter jeg igjen med 10-12,000,- men under covid-19 pandemien så har det jo selvfølgelig økt betraktelig mye mere. Sitter igjen mellom 13-14,000,- hver måned har også vært veldig heldig iløpet av April måned på børsen og tjent 25,000,- der også har jeg lånt ut litt penger. Så ville hatt mere om jeg ikke hadde gjort det.

Målet for i år er å klare og få spart opp 200,000,- og er på god vei iløpet av Juni vil jeg ha ca. 115,000,- før utgifter iløpet av Juni.

Bruker som regel 24 timer regelen noe som gjør at jeg har ekstremt lite overforbruk på noe annet i budsjettet. I år blir det uten tvil eventyrlig med tanke på sparekontoen!

Endret av Lasox
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor buffer skal du ha? 100 000 som buffer burde jo holde til noen tørketromler😅

Merkelig med alle de uforusette utgiftene, men man vet de plutselig kommer.  Det er derfor greit å ha en post for uforutsette utgifter som man bygger opp med et månedlig beløp i budsjettet - da har man iallefall hensyntatt det mht annet forbruk. Evt la slike kostnader betales ned over eksempelvis de neste 3 måneder for å klare  sparemålet ☺️

Forstår spørsmålet🙈😅 Målet er 300 000 i en «super-buffer», dette fordi jeg vet at vi kommer til å miste en vesentlig del av inntekten om er år, så vi trenger en stor pott å tære på over tid😊 

Jeg tror jeg har feil strategi når det kommer til det uforutsette, for jeg skreller bort alle pengene som er til overs (etter å ha satt av til regninger og forbruk) med det samme lønnen kommer, og hiver de rett på Spiff. Da føles det mye surere å måtte hente de tilbake igjen, enn om jeg fikk en liten buffer på rekningskontoen. Takk for tipset, det skal jeg begynne med👍🏻😊

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 29.4.2020 den 15.40, Nuttery skrev:

Mai:
Inntekt: 35 937,80/29 000

Utgifter:
Husholdning: 2000/2000
Klær: 0/0
Fornøyelser: 1094,46/2500
Diverse: 143,00/500
Transport: 107,00/750
Sinking Funds: 0/761
Faste utgifter: 4119,99/4459

Sparing: 
Fast aksjespar: 2000/2000
Diverse aksjer: 0/6000
Rollover til neste måned: 10 000/10 000
Langtidsspar: 0/30

Total sparing 2020: 119 569
Sist oppdatert: 12/5

Slik ser det ut for meg hittil :) Setter fast 2k på mat hver måned og eventuelt justerer summen nedover på slutten av måneden. På fornøyelser har jeg vært ute og spist, og vært i både bursdag og på grilling - så jeg koser meg med litt sosialt igjen! Diverse er en blomst og en kaffe. Ellers går sparingen som den skal! Inntekten er en del over det jeg estimerte, fordi jeg fikk skattepengene denne måneden, og at jeg har justert skattekortet mitt litt så jeg får mer utbetalt :) 

Er også veldig fornøyd med spareraten for 2020 hittil - 71%! Og tror jeg får satt ca 10-14 000 til på sparing denne måneden. 

Endret av Nuttery
  • Liker 7
Skrevet
3 timer siden, Nuttery skrev:

Slik ser det ut for meg hittil :) Setter fast 2k på mat hver måned og eventuelt justerer summen nedover på slutten av måneden. På fornøyelser har jeg vært ute og spist, og vært i både bursdag og på grilling - så jeg koser meg med litt sosialt igjen! Diverse er en blomst og en kaffe. Ellers går sparingen som den skal! Inntekten er en del over det jeg estimerte, fordi jeg fikk skattepengene denne måneden, og at jeg har justert skattekortet mitt litt så jeg får mer utbetalt :) 

Er også veldig fornøyd med spareraten for 2020 hittil - 71%! Og tror jeg får satt ca 10-14 000 til på sparing denne måneden. 

Kudos for den spareraten!🤩

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, The_Stig skrev:

Kudos for den spareraten!🤩

Jo takk :) Det hjelper når jeg nå er helt gjeldsfri :)

• Liker 1
Skrevet
På 28.4.2020 den 8.26, blåtimen skrev:

Mai

Boutgifter og regninger: 8189 / 9000

Mat og husholdning: 1694 / 2500

Klær og hjem: 1469 / 900

Helse og velvære: 41 / 700

Fornøyelser: 433 / 800

Gaver: 591 / 600

Sum utgifter: 12 417 / 14 500

Mai så langt! 

Har kjøpt en del til hagen, pallekarmer, jord, lecakuler, blomster osv, så det havnet på 1350kr. 119kr på en nødvendig mobillader. 41kr på deo, noen bøker og tv2 sumo til 433kr. 500kr på bursdagsgave til brodern og 91kr på en bok til en bokutveksling :)

Ellers er jeg fornøyd med lav strømregning for april, hele 229kr mindre enn for mars! 

Og ja, @Nuttery, du er jo helt rå 🤩

• Liker 5
  • 2 uker senere...
Skrevet

MAI
INNTEKT: ca 120 500,-

UTGIFTER: 

Husholdning/mat : 5000

Forsikringer: 11 300 (Høy pga noen endringer og overgang til nytt selskap)

Variable utgifter som Barnehage, oppussing, strøm, Internett,mobil, planfadder, sparing til kommunale avgifter,  Lånekassen og lignende: ca 35 000

Totalt utgifter: - 51 300,-

SPARING: 

Huslån: 12 000 fast + 35 500 ekstra.

Ny bil og vedlikehold av bil: 9500

Aksjesparing: 1550

Konfirmasjonskonto: 650

Totalt spart denne mnd.: 59 200,-

Rest på konto: ca 10 000 som vi har på brukskonto til ting som dukker opp, mat og lignende før neste lønning.

Ble en del utgifter denne mnd, da vi måtte kjøpe nytt barnesete og ipad og diverse andre dyre ting. Men vi fikk likevel spart en del :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2020 den 22.23, M4mmsen skrev:

MAI
INNTEKT: ca 120 500,-

UTGIFTER: 

Husholdning/mat : 5000

Forsikringer: 11 300 (Høy pga noen endringer og overgang til nytt selskap)

Variable utgifter som Barnehage, oppussing, strøm, Internett,mobil, planfadder, sparing til kommunale avgifter,  Lånekassen og lignende: ca 35 000

Totalt utgifter: - 51 300,-

SPARING: 

Huslån: 12 000 fast + 35 500 ekstra.

Ny bil og vedlikehold av bil: 9500

Aksjesparing: 1550

Konfirmasjonskonto: 650

Totalt spart denne mnd.: 59 200,-

Rest på konto: ca 10 000 som vi har på brukskonto til ting som dukker opp, mat og lignende før neste lønning.

Ble en del utgifter denne mnd, da vi måtte kjøpe nytt barnesete og ipad og diverse andre dyre ting. Men vi fikk likevel spart en del :) 

Det var da dn voldsom forsikringspremie? Er det for flere måneder? Koster jo ikke ekstra å bytte selskap..

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da dn voldsom forsikringspremie? Er det for flere måneder? Koster jo ikke ekstra å bytte selskap..

Tror det er litt forskjellig praksis i de to selskapene, at noe blir betalt på forskudd og noe på etterskudd, så det blir nok mye billigere neste måned. 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men er dette en tråd for de med høy inntekt? Ser jo ekstreme summer her😱 dere sparer jo mer enn jeg tjener. Ser faste utgifter som frisør, spotify og snus. Selv Sjokolade og brus er luksus for meg.. noen flere i min økonomoske klasse?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Mumsmums skrev:

Har ikke lest hele tråden, men er dette en tråd for de med høy inntekt? Ser jo ekstreme summer her😱 dere sparer jo mer enn jeg tjener. Ser faste utgifter som frisør, spotify og snus. Selv Sjokolade og brus er luksus for meg.. noen flere i min økonomoske klasse?

Nei dette er selvfølgelig åpent for alle som har interesse for budsjettering og sparing😃 Ønsket er jo å ha alle mulige alder og lønnsgrupper slik man kan lære av hverandre. Her er alt fra studenter, nyutdannede, småbarnsforeldre, og veletablerte. Så bare å henge seg på og bli inspirert :)

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Mumsmums skrev:

Som anonym over her sa, her er det åpent for alle! Historisk sett har det vært flest studenter og folk med lav inntekt, nå de siste månedene har flere slengt seg på. 

Jeg selv har netto inntekt på 20 000kr, så noen av folks regnskap her er vanskelig for meg å relatere seg til, men jeg digger å ha en gruppe hvor alle kan delta så mye eller lite de måtte ønske. Jeg syns også brus går under luksus, men jeg bruker penger på for eksempel bøker, så det handler litt om prioriteringer også, med mindre man lever i en svært presset økonomisk situasjon. 

Velkommen til å bidra er du hvertfall uansett, mangfold er bra 😊💛

• Liker 2
Skrevet (endret)
Spoiler

I og med det er langhelg så tar jeg avslutning av måneden en dag på forskudd.

April har vært preget av Hjemmekontor og 3 barn som har hatt hjemmeskole. Aldri har vel familien hatt mer tid sammen, og antall fjellturer nærmer seg også en rekord. Denne kombinasjonen har medført at det også denne måneden har gått litt ekstra penger ut for dagligvarer (inkl.turmat).

Som ekstrautgift var det like før jeg måtte kjøpe ny oppvaskmaskin, men heldigvis slapp jeg unna med et par tusenlapper i reperasjon. Dette med å reparere VS kjøpe nytt er alltid en avveining, hva lønner seg i det lange løp..(?) I dette tilfellet var det å kjøpe ny maskin til rundt 12 000kr eller reparere den som nå er snart 8 år. Jeg valgte det siste, så "bank i bordet"...

Jeg ser på de neste månedene som svært usikre i privat sektor, så sparemodusen fortsetter.

Mht investeringer så har børsene hentet inn noe av det tapte, og jeg valgte i april å redusere noe fondsandeler i Global Indeks og Emerging markets, samtidig som jeg har kjøpt nesten like mye. Totalt ble det alikevel et nettosalg på rundt 3000 kr denne måneden.

Men totalt sett langt bedre måned en mars hvor totalregnskapet ble negativt med - 8237,-

Overskudd inkl. verdiendring på investeringer i april ble langt mer hyggelige + 52 591,-.

April 2020:

Faste utgifter:  9231,- (308 kr/dag) (Ned 909 kr fra mars)

7 Største poster:

Forsikring Hus og bil : 1159,-

Kommunale avgifter: 920,-

Personforsikring: 752,-

Renovasjon: 611,-

Fiber/Internett: 599,-

3 x Barneforsikringer: 564,-

GET-TV: 549,-

Variable utgifter:  21 294.- (710 kr/dag) (Ned 3786 kr fra mars)

7 Største poster:

Dagligvarer: 7259,-

3 Barn: 2786 kr (ikke inkludert faste utgifter som barneforsikring, Ukepenger, Treningsavgifter)

Bil & Drivstoff: 2377,-

Hus / Oppgraderinger: 2200,-

Bursdagsgaver: 1800,-

Strøm: 1488,-

Apotek: 1206,-

Total utgift: 30 525,- (1017,- pr dag) (Ned 5865 kr fra mars)

Total inntekt: 64 678,-

Til sparing: + 34 153,-  

Sparerate: 53% (I samsvar med plan for >50%)

Sparerate hittil 2020 (4 mnd):  48,2% ( <mål om 50%)

2020-04-29_23-28-02.thumb.png.7af18462ad1b124a2a91923a97eec47c.png

2020-05-05_11-53-04.thumb.png.750d41bb73a70dbcf61e2f23efda117a.png

Oppdatering 01.05:

Måtte se litt på denne matposten (1 voksen & 3 barn) som har eksplodert under Koronaen. Usikker på om det kun er fordi vi har spist så mye mer, eller om prisene også har økt så mye..?

En så lenge går det litt opp i opp mht at man har mindre utgifter på restaurant og lunsj på jobb, men jeg må nok være litt mer obs på dette nå i mai måned. Det er jo klart at dette ikke kan være noe man drar med seg inn i en normal kvardag der man også skal bruke penger på å spise ute blant annet.

Flere som har opplevd det samme?

2020-04-30_11-40-01.thumb.png.85378a4a226b8f47a8e08670dbfaf968.png2020-05-01_14-26-40.thumb.png.d92c65d5bd9842ff52b7f7cf52ea6d94.png2020-05-01_14-27-04.thumb.png.ab8ea4c6865a375d9d491ca7bd8ac7ba.png

Tiden flyr, og ny måned er gått:

Mai begynte ting å normalisere seg mht skole, jobb og fritid - dermed noe mer forbruk på diverse. Fokuset mitt har vært på matbudsjettet som tok litt av i karantenemånedene.

Ellers har det vært salg på kle og diverse når butikker har åpnet opp igjen, noe jeg har benyttet meg av :)

Faste utgifter ble redusert grunnet bortfall av treningsavgifter i mai, men det er da en kortvarig reduksjon, samtidig noe økte utgifter mht forsikring i 2020 -  noe jeg ikke fanget opp i budsjettet før no og har tilbakedatert til januar - Dvs påvirket litt sparerate i negativ forstand. Skiftet også forsikringselskap for reiseforsikring denne måneden for å spare noen hundrelapper.

En liten restskatt på 1800 ble betalt denne måneden, ellers lite uvanlig.

Trend på utgifter er fortsatt fallende, men vil tro sommermånedene vil gi ny økning.

Mht investeringer har jeg fortsatt å redusere i aksjer, og har nettosolgt for 19600kr i mai.

Fornøyd med at det er de laveste totale utgiftene jeg har hatt på en måned siste året.

Fekk ny oppdatering fra Defero / Experian vedr kredittscore i dag, og den har plutselig økt fra 884 til 984 av 1000 denne måneden, så begynner endelig å komme på et komfortabelt nivå mht økonomien.🙏

Mai 2020:

Faste utgifter:  9012 - (291 kr/dag) 

Variable utgifter:  19228 - (620 kr/dag) (Ned 2066 kr fra mai)

7 Største poster:

Dagligvarer: 5924,-

Restskatt: 1800,-

Strøm: 1594,-

3 Barn: 1549,- (ikke inkludert faste utgifter som barneforsikring, Ukepenger, Treningsavgifter)

Frisør / Kosmetikk: 1092,-

Interiør & "stash": 1042,-

Total utgift:  28240,- (911,- pr dag) (Ned 2285 kr fra mai)

Total inntekt: 65 003,-

Til sparing: + 36 763,-  (Sparerate 57%)

2020-05-29_10-51-05.thumb.jpg.a54d67e204bb728fd044b26a423a0f68.jpg2020-05-29_13-22-03.thumb.jpg.ae1291ec03e2520494da950411f38a29.jpg2020-05-29_10-52-44.thumb.jpg.fefa42898909afb0edc8fd341b940348.jpg2020-05-29_10-55-22.thumb.jpg.afaf4c27a1da5eadaa32980722a96c3d.jpg

Endret av The_Stig
  • Liker 3
Skrevet
På 29.5.2020 den 11.00, The_Stig skrev:
  Vis skjult innhold

I og med det er langhelg så tar jeg avslutning av måneden en dag på forskudd.

April har vært preget av Hjemmekontor og 3 barn som har hatt hjemmeskole. Aldri har vel familien hatt mer tid sammen, og antall fjellturer nærmer seg også en rekord. Denne kombinasjonen har medført at det også denne måneden har gått litt ekstra penger ut for dagligvarer (inkl.turmat).

Som ekstrautgift var det like før jeg måtte kjøpe ny oppvaskmaskin, men heldigvis slapp jeg unna med et par tusenlapper i reperasjon. Dette med å reparere VS kjøpe nytt er alltid en avveining, hva lønner seg i det lange løp..(?) I dette tilfellet var det å kjøpe ny maskin til rundt 12 000kr eller reparere den som nå er snart 8 år. Jeg valgte det siste, så "bank i bordet"...

Jeg ser på de neste månedene som svært usikre i privat sektor, så sparemodusen fortsetter.

Mht investeringer så har børsene hentet inn noe av det tapte, og jeg valgte i april å redusere noe fondsandeler i Global Indeks og Emerging markets, samtidig som jeg har kjøpt nesten like mye. Totalt ble det alikevel et nettosalg på rundt 3000 kr denne måneden.

Men totalt sett langt bedre måned en mars hvor totalregnskapet ble negativt med - 8237,-

Overskudd inkl. verdiendring på investeringer i april ble langt mer hyggelige + 52 591,-.

April 2020:

Faste utgifter:  9231,- (308 kr/dag) (Ned 909 kr fra mars)

7 Største poster:

Forsikring Hus og bil : 1159,-

Kommunale avgifter: 920,-

Personforsikring: 752,-

Renovasjon: 611,-

Fiber/Internett: 599,-

3 x Barneforsikringer: 564,-

GET-TV: 549,-

Variable utgifter:  21 294.- (710 kr/dag) (Ned 3786 kr fra mars)

7 Største poster:

Dagligvarer: 7259,-

3 Barn: 2786 kr (ikke inkludert faste utgifter som barneforsikring, Ukepenger, Treningsavgifter)

Hus / Oppgraderinger: 2200,-

Bursdagsgaver: 1800,-

Strøm: 1488,-

Apotek: 1206,-

Total utgift: 30 525,- (1017,- pr dag) (Ned 5865 kr fra mars)

Total inntekt: 64 678,-

Til sparing: + 34 153,-  

Sparerate: 53% (I samsvar med plan for >50%)

Sparerate hittil 2020 (4 mnd):  48,2% ( <mål om 50%)

2020-04-29_23-28-02.thumb.png.7af18462ad1b124a2a91923a97eec47c.png

2020-05-05_11-53-04.thumb.png.750d41bb73a70dbcf61e2f23efda117a.png

Oppdatering 01.05:

Måtte se litt på denne matposten (1 voksen & 3 barn) som har eksplodert under Koronaen. Usikker på om det kun er fordi vi har spist så mye mer, eller om prisene også har økt så mye..?

En så lenge går det litt opp i opp mht at man har mindre utgifter på restaurant og lunsj på jobb, men jeg må nok være litt mer obs på dette nå i mai måned. Det er jo klart at dette ikke kan være noe man drar med seg inn i en normal kvardag der man også skal bruke penger på å spise ute blant annet.

Flere som har opplevd det samme?

2020-04-30_11-40-01.thumb.png.85378a4a226b8f47a8e08670dbfaf968.png2020-05-01_14-26-40.thumb.png.d92c65d5bd9842ff52b7f7cf52ea6d94.png2020-05-01_14-27-04.thumb.png.ab8ea4c6865a375d9d491ca7bd8ac7ba.png

Tiden flyr, og ny måned er gått:

Mai begynte ting å normalisere seg mht skole, jobb og fritid - dermed noe mer forbruk på diverse. Fokuset mitt har vært på matbudsjettet som tok litt av i karantenemånedene.

Ellers har det vært salg på kle og diverse når butikker har åpnet opp igjen, noe jeg har benyttet meg av :)

Faste utgifter ble redusert grunnet bortfall av treningsavgifter i mai, men det er da en kortvarig reduksjon, samtidig noe økte utgifter mht forsikring i 2020 -  noe jeg ikke fanget opp i budsjettet før no og har tilbakedatert til januar - Dvs påvirket litt sparerate i negativ forstand. Skiftet også forsikringselskap for reiseforsikring denne måneden for å spare noen hundrelapper.

En liten restskatt på 1800 ble betalt denne måneden, ellers lite uvanlig.

Trend på utgifter er fortsatt fallende, men vil tro sommermånedene vil gi ny økning.

Mht investeringer har jeg fortsatt å redusere i aksjer, og har nettosolgt for 19600kr i mai.

Fornøyd med at det er de laveste totale utgiftene jeg har hatt på en måned siste året.

Fekk ny oppdatering fra Defero / Experian vedr kredittscore i dag, og den har plutselig økt fra 884 til 984 av 1000 denne måneden, så begynner endelig å komme på et komfortabelt nivå mht økonomien.🙏

Mai 2020:

Faste utgifter:  9012 - (291 kr/dag) 

Variable utgifter:  19228 - (620 kr/dag) (Ned 2066 kr fra mai)

7 Største poster:

Dagligvarer: 5924,-

Restskatt: 1800,-

Strøm: 1594,-

3 Barn: 1549,- (ikke inkludert faste utgifter som barneforsikring, Ukepenger, Treningsavgifter)

Frisør / Kosmetikk: 1092,-

Interiør & "stash": 1042,-

Total utgift:  28240,- (911,- pr dag) (Ned 2285 kr fra mai)

Total inntekt: 65 003,-

Til sparing: + 36 763,-  (Sparerate 57%)

2020-05-29_10-51-05.thumb.jpg.a54d67e204bb728fd044b26a423a0f68.jpg2020-05-29_13-22-03.thumb.jpg.ae1291ec03e2520494da950411f38a29.jpg2020-05-29_10-52-44.thumb.jpg.fefa42898909afb0edc8fd341b940348.jpg2020-05-29_10-55-22.thumb.jpg.afaf4c27a1da5eadaa32980722a96c3d.jpg

Hvilket program bruker du til grafene, Stig? :) Det skaper et godt visuelt bilde! God reduksjon i daglige utgifter forresten! 

Skrevet
På 29.4.2020 den 15.40, Nuttery skrev:

Mai:
Inntekt: 35 937,80/29 000

Utgifter:
Husholdning: 1724,58/2000
Klær: 0/0
Fornøyelser: 2564,13/2500
Diverse: 668,40/500
Transport: 445,50/750
Faste utgifter: 4378,99/4459

Sparing: 
Fast aksjespar: 2000/2000
Diverse aksjer: 13 000/6000
Rollover til neste måned: 10 000/10 000
Langtidsspar: 1156,20/30

Total sparing 2020: 133 725
Sist oppdatert: 31/5

Da runder jeg av for denne måneden. To røde tall her, men de jevner seg ut slik at jeg uansett satt igjen med 79 kroner (eller noe sånt) på brukskontoen. Spareraten for denne måneden ble ca 72-73%, noe jeg er kjempefornøyd med. Jeg merker at coronatiltakene har begynt å roe seg, ved at jeg igjen bruker mer penger på ting jeg liker! Jeg forsøker faktisk å bli litt mer fortrolig med det å bruke penger på meg selv, så neste måneds budsjett speiler nok det :) 

Håper det går bra med dere andre her inne! 

Skjermbilde 2020-05-31 kl. 11.41.06.png

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...