Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 22.1.2020 den 1.57, Brunello skrev:

Historisk sett er det veldig lønnsomt å kjøpe så dyr bolig som mulig (maksimalt lån)

Vel... det er nå litt sjansespill da.  hvis boligmarkedet raser og renta stiger til over 13% vil de fleste som har makset lånet ut fra dagens renter få et stort problem.  Kanskje ikke veldig sannsynlig at det skjer, men jeg har levd lenge nok til å ha måttet forholde meg til det rentenivået. Da var jeg veldig glad for at jeg ikke hadde så høyt lån.

Anonymkode: f01dd...c43

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg gadd ikke å skrive det konkrete navnet på utestedet jeg var på.... 

Aha skjønner, utesteder på byn altså.😊

Anonymkode: ccbf9...46a

Skrevet
På 21.1.2020 den 23.22, blåtimen skrev:

Januar

Boutgifter og regninger: 12 928 / 9000

Mat og husholdning: 2539 / 2500

Klær og hjem: 3999 / 900

Helse og velvære: 0 / 700

Fornøyelser: 0 / 800

Gaver: 273 / 600

Sum utgifter: 19 739 / 14 500

Til overs: - 245kr 😂

Her ble det mye røde tall! Gikk rett og slett i minus i forhold til hva jeg fikk inn. Men det går greit, fremover skal det bli andre boller 😊 Mangler fremdeles en del mindre ting, gulvtepper og lamper blant annet, men jeg skal prøve å kjøpe det brukt så det ikke blir så dyrt. Det er ikke noe stress med de tinga heller, så det frister litt å bare være supersparsom i februar så jeg ikke må ha så dårlig samvittighet for januar 😂

Jeg har mye mat her, så jeg skal prøve å ikke handle på hvertfall et par uker til, med unntak av litt grønnsaker. Jeg tror jeg spiser relativt billig, forrige uke brukte jeg 236kr på middager og denne uken kun 126kr! Gjennomsnittlig 26kr middagen. Jeg spiser stort sett samme middagen i to dager om jeg ikke fryser ned restene, vrient og unødvendig å lage én porsjon middag hver dag. Frokost+lunsj er også billig kost, spiser som regel noe med havregryn til frokost og til lunsj har jeg hjemmebakt surdeigsbrød (tiner en skive fra fryseren ved behov) med vegansk ost/skinke/ulike kikertpåleggene med agurk og paprika. Drikker mest te og saft i stedet for dyr brus. Nå er ikke det reflektert i januars regnskap da, men det er jo fordi jeg måtte kjøpe en haug med basisvarer som krydder, bakeingredienser osv. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Januar ble for meg en måned der jeg klarte sparemålet på 35000kr med et «overskudd» på 2525kr (sparerate 55%). 

Ingen store utskeielser eller begivenheter som koster ekstra.

562488E5-6DED-4752-AB4F-92D2F533F82F.jpeg.598b38bd94db1d5611861d4bfcf383fa.jpegF4765836-89D1-4155-BF51-7490727282C0.thumb.png.b6323d08ce43c022374964fe1946d92d.png15AF37CB-7251-408B-9140-793F12893DB4.thumb.jpeg.ad970e80097ec17b90d2122d73ed9327.jpegA13F65D7-1C89-49D7-939B-A59B860658A2.jpeg.819b7ae069a49095abe73b736c958e70.jpeg3E384D26-2C5A-4A36-B1D6-C68EE9529CD6.jpeg.a758612af5d355861b8dc23da6535f06.jpeg

Endret av The_Stig
Skrevet (endret)

Målet for i år blir å spare 200,000 kroner. Ligger godt an både for Januar og Februar som er hardest mnd. for folk flest og når jeg får lønning denne måned vil jeg allerede ha spart opp 30,000 kroner! Noe jeg syns personlig er ganske så vilt med tanke på lave inntekten min.

Om et par år så satser jeg på å spare mere penger enn det jeg har i personlige inntekten min noe som er sjeldent fenomen i landet. :) Folk flest må forbruke mindre og spare mere penger. Det gir så mye mindre stress og bedre helse. Har absolutt ingen bekymringer og folk sier at penger ikke gir lykke. Det mener jeg er feil. Ingen økonomiske bekymringer gir lykkelige dager. Dersom jeg plutselig får lyst til å reise til utlandet idag så kan jeg gjøre det. De som har mange økonomiske bekymringer har ikke samme luksusen og må leve i veldig mange bekymrede mnd. og det går utover stressnivået og helsa og hvor glad man er. :)

Endret av Lasox
Skrevet
På 21.1.2020 den 23.10, Zenobia skrev:

Da har jeg sett over budsjettet for 2020. Personlig sparemål: 30 000.

Litt skummelt å skrive det høyt :ninja:

Hvorfor det? Det er jo mye høyere enn det veldig mange klarer. Husk at det er svært mange som går med stort underskudd hver eneste måned. Så vær heller glad at du går såpass med overskudd! :)

Skrevet
18 minutter siden, Lasox skrev:

Hvorfor det? Det er jo mye høyere enn det veldig mange klarer. Husk at det er svært mange som går med stort underskudd hver eneste måned. Så vær heller glad at du går såpass med overskudd! :)

Jeg har en tendens til å øke forbruket etter inntekten. Derfor var fjorårets budsjett-tråd så motiverende. Når jeg skriver sparemålet høyt, forplikter det.

Skrevet
1 minutt siden, Zenobia skrev:

Jeg har en tendens til å øke forbruket etter inntekten. Derfor var fjorårets budsjett-tråd så motiverende. Når jeg skriver sparemålet høyt, forplikter det.

Ah! :) Men, uansett! Bra at du syns at tråden har vært motiverende og fint at du har klart å spare såpass med penger, og ja er enig med deg om at det når man skriver det beløpet så forplikter det også. :) Stå på!

Skrevet

Jeg henger meg på! 👋

Kvinne 32. Har nettopp kjøpt leilighet med samboer. Vi må kjøpe en del møbler og noe hvitevarer, også er det jo litt utgifter med flyttebil. I tillegg har jeg skiftet jobb og går glipp av litt feriepenger. Jeg er derfor usikker på hvor mye jeg klarer å spare i år, men jeg har likevel et mål: Jeg vil sååå gjerne reise bort i juleferien! 🌴 Det har vært så grått og trist denne vinteren, og jeg ønsker meg veldig 10-14 dager utenlands neste vinter. Regner med at det kan koste 25.000-30.000, så det får være målet å klare å spare. 

Min økonomi er slik:
Inntekt: 32.000
Faste utgifter: 20.000 (inkludert mat)
Lommepenger: 12.000 (tenkt å spare 6000 her i måneden)

Jeg ønsker å spare opp en buffer, men for å være helt ærlig vil nok de 6000 til sparing gå mye bort til møbler og andre ting frem til sommeren. Men hvis jeg klarer å spare 6000 fra juli kan vi ha råd til denne juleferien utenlands. 

Så langt har jeg spart 14.000 fra januar, men det er fordi vi ikke har begynt med nedbetaling på lån enda. Skal gjøre det samme i februar og mars, og deretter begynner betaling på lån fra april. Jeg har kuttet ut et par utgifter nå frem til april for å klare å spare så mye, så utgiftene mine akkurat nå er nede på 13.000. Det blir heller ingen shopping og lite annen luksus, men det er en stor motivasjon å få kjøpt de møblene vi vil ha til leilighet. 

Blir spennende å følge dere andre her inne også! 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Februar:
Inntekt: 37 414,55/34 000

Utgifter:
Husholdning: 2500/2500
Klær: 827,75/-
Fornøyelser: 1900/2800
Diverse: 991,25/700
Transport: 481/700
Sinking Funds: 1206/1206
Helse: 4230/0
Faste utgifter: 5041,75/5034

Sparing: 
Fast aksjespar: 2800/2800
Diverse aksjer: 7000/8000
Rollover til neste måned: 10 000/10 000
Langtidsspar: 437,05/-

Endret av Nuttery
  • Liker 4
Skrevet (endret)
På 2.2.2020 den 9.32, blåtimen skrev:

Februar

Boutgifter og regninger: 8504 / 9000

Mat og husholdning: 179 / 2500

Klær og hjem: 0 / 900

Helse og velvære: 0 / 700

Fornøyelser: 200 / 800

Gaver: 0 / 600

Sum utgifter: 8883 / 14 500

😂

Jeg får ikke vekk den latteremojien 😅

So far, so good! Har troa på at dette blir en god måned pengemessig, kan gå hvertfall en uke til før jeg må handle mer mat. Unnet meg en utvidelse til et spill til 200kr. Det er mammutsalg senere i måneden og jeg tenker å kjøpe hvis det er bøker jeg virkelig har ønsket meg, men skal selvsagt begrense meg. 

Jeg er positivt overrasket over strømregninga for januar, 768kr. Jeg bodde jo riktignok bare i leiligheten fra 13. januar, men følte likevel at regningen burde vært høyere, jeg krisemaksimerte og tenkte langt over tusenlappen 😅

Endret av blåtimen
  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, blåtimen skrev:

Jeg får ikke vekk den latteremojien 😅

So far, so good! Har troa på at dette blir en god måned pengemessig, kan gå hvertfall en uke til før jeg må handle mer mat. Unnet meg en utvidelse til et spill til 200kr. Det er mammutsalg senere i måneden og jeg tenker å kjøpe hvis det er bøker jeg virkelig har ønsket meg, men skal selvsagt begrense meg. 

Jeg er positivt overrasket over strømregninga for januar, 768kr. Jeg bodde jo riktignok bare i leiligheten fra 13. januar, men følte likevel at regningen burde vært høyere, jeg krisemaksimerte og tenkte langt over tusenlappen 😅

Inngår oppvarming og varmtvann i strømregningen? Eller er de i felleskostnadene?

Hvordan har du klart å bare bruke 179 på mat og husholdning? :) 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inngår oppvarming og varmtvann i strømregningen? Eller er de i felleskostnadene?

Hvordan har du klart å bare bruke 179 på mat og husholdning? :) 

Oppvarming og varmtvann går i strømregningen ja :) 64 kvadrat leilighet, 710 kWh i januar. 

Gikk inn i februar med en del hermetikk og frysevarer, så de 179kr er bare frukt og grønt. Spiser billig tror jeg, bruker mye bønner og kikerter, grov pasta, grove pitabrød, falafler osv. Denne uka har middagene kostet meg 161kr. Spiser havregrøt på soyamelk til frokost og brød eller rundstykker med vanlig pålegg til lunsj. Drikker saft og te, ingen brus og kaffe. Planlegger middager for en uke om gangen så jeg er sikker på at jeg får brukt opp maten og ikke må kaste noe. 

• Liker 4
Skrevet

Ble gjort litt endringer i budsjettet nå helt på tampen :P

Inntekter: 
38 000

Utgifter: 

Mat og husholdning: 5540 / 6500

Helseutgifter: 400 / 800

Bil og drivstoff: 900 / 900

Faste utgifter (Strøm, boliglån, studielån, forsikringer, telefon etc): 26 700 / 26 700

Diverse forbruk: 4300 / 3500

Hvorav sparing: 800

Gikk litt over på diverse forbruk da det "plutselig" dukket opp noen nødvendige  kjøp helt på slutten (Som teknisk sett kunne ventet - men da det var tilbud ble det for dumt å utsette kjøpet!), men siden vi var godt under budsjett på mat og hushholdning + helseutgifter, så går det opp i opp :) Fikk lagt av 800 på sparing, noe jeg er fornøyd med med tanke på at det egentlig ikke var rom for særlig mye sparing denne mnd! 

- Linn

Anonymkode: fb35d...284

• Liker 4
Skrevet

Januar gikk i null, med masse sparing (fikk utbetalt for røde dager i desember, så ble 7000,- ekstra). Hadde rørlegger, men det gikk fra bufferkontoen. Det samme gjorde forsikringsregninger. Matposten sprakk jeg på dessverre. Grunnen er at jeg ikke orker å lage mat fra bunn (gravid og kvalm) og dermed har endt med å kjøpe en del fjorland osv. I tillegg har jeg vært så glad for å klare å spise etter et par mnd hvor jeg ikke fikk ned noe, at jeg har kjøpt det som har fristet (og mye farris). 

Budsjettet for februar ser lovende ut, men er litt usikker på matposten. 

Anonymkode: 10826...8f3

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har budsjettert med 6000,- til hudpleie, sminke/neglelakk/skjønnhetsprodukter og linser/linsevæske i år. Jeg har allerede kommet opp i over 5000,-

Til mitt forsvar: Jeg handlet på salg! Tror jeg har dag- og nattkrem/primer/renseprodukter til utpå høsten. Og linser/væske til august/oktober. Hm. Mulig jeg har budsjettert for lavt. Og jeg tror hårsprayen gikk ut av husholdningskontoen. Den ble kjøpt på nærbutikken. All Rema/Coop er liksom husholdning.

Men hvis jeg skiller ut linser/væske, og tar det på diversekontoen? Jeg får se senere i år om jeg jonglerer litt der :nigo:

Har dere damer noe årsbudsjett på hudpleie og fjonge seg-produkter?

Endret av Zenobia
6000,- er årsbudsjett!
  • Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 8.2.2020 den 9.29, blåtimen skrev:

Februar

Boutgifter og regninger: 8504 / 9000

Mat og husholdning: 1549 / 2500

Klær og hjem: 1121 / 900

Helse og velvære: 134 / 700

Fornøyelser: 656 / 800

Gaver: 96 / 600

Sum utgifter: 12 060 / 14 500

Europris hadde 4 for 20kr på hermetikk fra gogreen, så jeg hamstret en god del belgfrukter. Passet på å regne på det så jeg var sikker på at jeg sparte på det kontra å kjøpe Rema 1000/Eldorado sine belgfrukter som er større bokser og vanligvis billigst. 

Ellers tok jeg en storhandel hos Kolonial i dag på 1190kr. Nesten 300kr av det var basisvarer jeg fremdeles manglet etter flytting, alt fra kakaopulver til potetmel og eddik, men nå er jeg hvertfall sikra på den slags for en stund, det blir jo litt annerledes når man må kjøpe inn mange sånne ting samtidig. Ganske selvsikker på at jeg ikke må kjøpe mer mat i februar, så jeg er veldig fornøyd med den totale summen på matposten. 

Ellers fant jeg akkurat det bordet til kjøkkenet jeg ønsket meg fra IKEA på finn til halve prisen, 400kr, superfornøyd! Trengte antisklimatter som jeg fant til 100kr på Europris. Brukte rundt 600kr på diverse utstyr til katt. 

Har forhåndsbestilt 4 bøker fra mammutsalget og betalt frakt for en gave som ble sendt i posten. 

Jeg setter ingenting dedikert til sparing denne måneden heller siden jeg fremdeles bygger opp en buffer. Lønninga kommer rett inn på det som er kombinert regnings- og bufferkonto, så alt som ikke blir brukt blir jo teknisk sett spart til buffer. 

Hvordan går det med dere? :)

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, blåtimen skrev:

Hvordan går det med dere?

Så langt i februar ligger matposten godt innafor, her også. Usikker på om det skal handles mer denne måneden, men tror uansett det kommer til å bli innenfor budsjett.

• Liker 2
Skrevet
På 8.2.2020 den 16.51, Zenobia skrev:

Har dere damer noe årsbudsjett på hudpleie og fjonge seg-produkter?

Ser nå at jeg glemte å svare på denne! 

Jeg fjonger meg ikke så mye, men noe blir det jo. I 2019 brukte jeg 1906kr på velvære, det inkluderer alt av såper, sminke, hudpleie, deodorant osv. Linser er utenom, det koster meg ca 1200-1300kr i året. Har ikke noe spesifikt fjonge meg-budsjett siden jeg ikke har så dyre vaner innenfor det, men tenker jeg ikke vil bruke mer enn 2000kr i året på det. 

• Liker 2
Skrevet
On 2/2/2020 at 6:39 PM, Gulvplanke said:

Jeg henger meg på! 👋

Kvinne 32. Har nettopp kjøpt leilighet med samboer. Vi må kjøpe en del møbler og noe hvitevarer, også er det jo litt utgifter med flyttebil. I tillegg har jeg skiftet jobb og går glipp av litt feriepenger. Jeg er derfor usikker på hvor mye jeg klarer å spare i år, men jeg har likevel et mål: Jeg vil sååå gjerne reise bort i juleferien! 🌴 Det har vært så grått og trist denne vinteren, og jeg ønsker meg veldig 10-14 dager utenlands neste vinter. Regner med at det kan koste 25.000-30.000, så det får være målet å klare å spare. 

Min økonomi er slik:
Inntekt: 32.000
Faste utgifter: 20.000 (inkludert mat)
Lommepenger: 12.000 (tenkt å spare 6000 her i måneden)

Jeg ønsker å spare opp en buffer, men for å være helt ærlig vil nok de 6000 til sparing gå mye bort til møbler og andre ting frem til sommeren. Men hvis jeg klarer å spare 6000 fra juli kan vi ha råd til denne juleferien utenlands. 

Så langt har jeg spart 14.000 fra januar, men det er fordi vi ikke har begynt med nedbetaling på lån enda. Skal gjøre det samme i februar og mars, og deretter begynner betaling på lån fra april. Jeg har kuttet ut et par utgifter nå frem til april for å klare å spare så mye, så utgiftene mine akkurat nå er nede på 13.000. Det blir heller ingen shopping og lite annen luksus, men det er en stor motivasjon å få kjøpt de møblene vi vil ha til leilighet. 

Blir spennende å følge dere andre her inne også! 

Jeg har fått lønn i dag, så jeg fyller ut for februar nå. Jeg har egentlig ikke satt opp et budsjett for postene enda, men jeg har tenkt noen summer, også viser jeg her hvordan det gikk denne måneden. Postene blir nok justert mot sommeren.

Februar

Regninger: 10500/ 11000
Mat og husholdning: 2500 / 2500
Klær og hjem: 0/ 500
Helse og velvære: 
3000 / 800
Fornøyelser: 
800 / 1500
Gaver:
 0 / 300
Sparing:
14 000 / 14 000

Sum utgifter: 16 800 / 16 600

Denne måneden har jeg svidd av utypiske 3000 på helse og velvære. Det inkluderer frisør og to uplanlagte legebesøk, i tillegg til et sårt tiltrengt mascarakjøp. Men fornøyelser og regninger ligger under, så jeg er fornøyd med å bare gå 200 kr i minus! Har fått spart det jeg skal!

Neste måned blir det betaling av dyre ting til leilighet, men målet er å klare å bruke lite/ingenting på klær, og ha 14.000 som skal gå rett til leilighetsutgifter.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...