Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har tips til en god app for budsjettering? En som ikke koster penger helst, og som ikke skal ha tilgang til bankkontoen for å fungere? 

Anonymkode: 80b30...c7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreløpig i januar budsjett/regnskap:
Sparing på konto 3750/3750
Boligutgifter inkl ekstra nedbetaling 17500/17500
Faste utgifter (trening-buss osv) 3066/3062
Mat 3000/1276,8
Annet (gaver, interiør, klær, oppussing etc) 1500/2528
Helse 100/0
Forsikring 2388/2388

Kjøkkenkrana lakk, så måtte skifte den derfor sprakk annetposten, men dekker over med å ta fra bufferkontoen. Forsikringen legger jeg jo av penger til hver måned så de blir tatt fra den kontoen. 
Skal selge leiligheten snart, så det kommer nok til å bli litt mer utgifter til styling osv på annetposten..

• Liker 1
Skrevet

Har brukt under 1000kr på mat denne måneden og har fortsatt masse mat til neste uke! Lenge siden det har skjedd.

Anonymkode: ec114...e46

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt under 1000kr på mat denne måneden og har fortsatt masse mat til neste uke! Lenge siden det har skjedd.

Det har bare gått 12 dager da😅

Anonymkode: ccbf9...46a

Skrevet (endret)
På 12.1.2020 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Noen som har tips til en god app for budsjettering? En som ikke koster penger helst, og som ikke skal ha tilgang til bankkontoen for å fungere? 

Daily Budget Original Pro (kun for Iphone)

Endret av The_Stig
Skrevet

Jeg har ikke fulgt tidligere tråd, men vil følge med litt her. Har dere kommet med råd om hvordan få inn mer penger?

Jeg har aap på 12700,- i mnd, med faste utgifter på 12500kr. Dette er inkl sparing i fond på 500kr og mat på 2500kr. Jeg eier bolig sammen med ektefelle. Det er ikke mye rom for penger til tull og fjas, særlig siden jeg bruker faste medisiner og går i behandling. Får ikke studielån.

Jeg har kuttet ned til billigere telefonabonnement, billigste trening jeg har funnet (må trene pga helse, trener ute om sommeren), har kuttet ut frisør og klær. Tar kollektiv kun én vei til studiestedet, går hjem. Kutter noen forelesninger om jeg ikke har penger til buss. (Tar nærmere en time å gå til studiestedet.)

I tillegg er jeg student og trenger fagbøker. Medisiner og behandling blir dekket etter jeg får frikort, men det er noen måneder til. Litt usikker på hvordan dette skal gå, men prøver å kutte ned på behandling til en gang i mnd. Fagbøker er det verre med. Har valgt emner litt på bakgrunn av om vi får pensum "gratis" via studiestedet (dvs artikler vi får tilgang til). Resten skal jeg prøve å få lånt på biblioteket eller kjøpe brukt. 

Vurderer å kjøpe dårligere kontaktlinser enn jeg har for å spare noen kroner til fagbøker. Skal også se i detalj på forbruk på mat.

Med 100-200kr til overs i mnd ønsker jeg gjerne tips til ekstra inntekt. Pga helse begrenser det seg noe.

Ektefelle tjener 3 ganger så mye som meg og det drypper litt på meg når det kommer til luksus, som f.eks en kinobillett. Men vi er noe uenige om bruk av penger på mat. Jeg vil gjerne kutte ned, kaste mindre mat, kjøpe billigere osv. Vi har felles økonomi på hus og mat. 

Anonymkode: f4ebb...ef6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har bare gått 12 dager da😅

Det er helt riktig. Men som jeg skrev har jeg nok mat til neste uke, til minst 17. Januar. Jeg har tidligere brukt 5000kr på mat så for meg er det veldig bra. 😉

• Liker 4
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fulgt tidligere tråd, men vil følge med litt her. Har dere kommet med råd om hvordan få inn mer penger?

Jeg har aap på 12700,- i mnd, med faste utgifter på 12500kr. Dette er inkl sparing i fond på 500kr og mat på 2500kr. Jeg eier bolig sammen med ektefelle. Det er ikke mye rom for penger til tull og fjas, særlig siden jeg bruker faste medisiner og går i behandling. Får ikke studielån.

Jeg har kuttet ned til billigere telefonabonnement, billigste trening jeg har funnet (må trene pga helse, trener ute om sommeren), har kuttet ut frisør og klær. Tar kollektiv kun én vei til studiestedet, går hjem. Kutter noen forelesninger om jeg ikke har penger til buss. (Tar nærmere en time å gå til studiestedet.)

I tillegg er jeg student og trenger fagbøker. Medisiner og behandling blir dekket etter jeg får frikort, men det er noen måneder til. Litt usikker på hvordan dette skal gå, men prøver å kutte ned på behandling til en gang i mnd. Fagbøker er det verre med. Har valgt emner litt på bakgrunn av om vi får pensum "gratis" via studiestedet (dvs artikler vi får tilgang til). Resten skal jeg prøve å få lånt på biblioteket eller kjøpe brukt. 

Vurderer å kjøpe dårligere kontaktlinser enn jeg har for å spare noen kroner til fagbøker. Skal også se i detalj på forbruk på mat.

Med 100-200kr til overs i mnd ønsker jeg gjerne tips til ekstra inntekt. Pga helse begrenser det seg noe.

Ektefelle tjener 3 ganger så mye som meg og det drypper litt på meg når det kommer til luksus, som f.eks en kinobillett. Men vi er noe uenige om bruk av penger på mat. Jeg vil gjerne kutte ned, kaste mindre mat, kjøpe billigere osv. Vi har felles økonomi på hus og mat. 

Hva mener du med felles økonomi på bolig og mat? Setter dere ikke inn en fast sum hver til dette?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt riktig. Men som jeg skrev har jeg nok mat til neste uke, til minst 17. Januar. Jeg har tidligere brukt 5000kr på mat så for meg er det veldig bra. 😉

Det er knallbra! Man bør jo bare sammenligne seg med seg selv, så jeg syns du har vært råflink. :)

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg satt meg ned, laget budsjett og opprettet flere kontoer i nettbanken for enklere oppfølging. Målet er å spare 7.500 pr måned inkludert 1.000 kr pr måned i sparing til ferie og 1.000 kr pr måned til uforutsette utgifter. Det tilsvarer en spareprosent på 25% så hvis jeg klarer å følge dette blir jeg glad.

Siden jeg er «nybegynner» har jeg laget et ganske romslig budsjett med bla.a  3700 til mat og dagligvarer og 1500 til shopping og moro så dette burde jeg få til😊

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, blåtimen skrev:

Det er knallbra! Man bør jo bare sammenligne seg med seg selv, så jeg syns du har vært råflink. :)

Takk! :) Har overspisingslidelse så derfor er summen så høy «til vanlig» 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med felles økonomi på bolig og mat? Setter dere ikke inn en fast sum hver til dette?

Vi har en felles matkonto, og en felles regningskonto. Vi setter inn like mye penger hver. På regningskontoen trekkes alle utgifter til bolig, forsikringer, strøm, internett osv. Hver av oss betaler lik sum, altså vi deler alle utgifter 50/50, og har også 50/50 eierandel.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en felles matkonto, og en felles regningskonto. Vi setter inn like mye penger hver. På regningskontoen trekkes alle utgifter til bolig, forsikringer, strøm, internett osv. Hver av oss betaler lik sum, altså vi deler alle utgifter 50/50, og har også 50/50 eierandel.

Da har dere ikke det som heter felles økonomi, men separat økonomi☺

• Liker 3
Skrevet
På 8.12.2019 den 20.18, AnonymBruker skrev:

Vi er to voksne. Jeg studerer og samboeren har 100% stilling. Vi har ett barn på ett år i barnehage.

Inntekt: ca 31 000kr

Utgifter:

Husleie: 10 000kr

Strøm: 760kr

Internett: 650kr

Mobiler: 500kr

Viaplay, dplay, Spotify, sumo og Netflix: 500kr

Barnehage: 3 500kr

Billån: 3 300kr

Forsikring: 1 350kr

Diesel/bom: ca 2 500kr

Mat/husholdning: 4 000kr

Snus: 2 500kr

Da har vi ca 1 500kr igjen. Jeg får jo mer i stipend i august og januar, og samboer er i Heimevernet og er på øvelser ca 5 ganger i året og får da betalt dobbel, fra jobb og Forsvaret. Men må si jeg gleder meg til jeg er ferdig utdannet. Da har vi ca 20 000 ekstra i mnd og det vil gå til egenkapital til bolig!

Anonymkode: 3ece3...8f5

Jeg håper du ser dette, selv om du er anonym! Dere har jo rett på redusert foreldrebetaling! Dere skal ikke betale fullpris i barnehagen for barnet deres, inntektsgrensen er 548 500, og det er kun skattepliktig inntekt som tas med, altså ikke stipend e.l. Med 31000 netto utbetalt, så tviler jeg på at dere har over 500.000 i året brutto! 

Fra barnet blir to år har dere i tillegg rett på gratis kjernetid, altså skal regningen reduseres enda mer da. 

Her kan dere lese mer: (Jeg synes det er så ille at mange ikke vet om dette!)

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/barnehage/foreldrebetaling/moderasjonsordninger-foreldrebetaling/

Anonymkode: 1c1b0...a9b

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt for deg, når han tjener tre ganger så mye:/

Anonymkode: e40a0...937

• Liker 2
Skrevet
På 11.12.2019 den 15.56, blåtimen skrev:

Hvor mye penger bruker dere på gaver og veldedighet? Er det lov å si at jeg vil bruke mindre på den posten? 😛

I 2018 brukte jeg gjennomsnittlig 673kr/måneden og i 2019 brukte jeg 712kr/måneden.

Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kutte heller. Jeg liker jo å gi og det gir meg mye glede å gjøre hyggelige ting for folk. Men jeg må kanskje finne billigere måter å gjøre det på? Tenke at et godt skrevet kort kan være en hyggelig gest i stedet for å kjøpe noe, eller at bakst eller noe sylta kan være fine gaver. 

Blomster pleier jeg å gi, selv om det jo ikke er egenlaget. Du kan få flott blomster for under 200 lappen, eller man kan kjøpe flere sånne små kaktuser til under 100 lappen. Det er jo populært nå. Jeg synes og dette er vanskelig, jeg elsker å gi gaver. Men har også bestemt meg for å kutte ned nå, både pga økonomi og fordi mange har alt de trenger. 

Anonymkode: 6e514...27e

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blomster pleier jeg å gi, selv om det jo ikke er egenlaget. Du kan få flott blomster for under 200 lappen, eller man kan kjøpe flere sånne små kaktuser til under 100 lappen. Det er jo populært nå. Jeg synes og dette er vanskelig, jeg elsker å gi gaver. Men har også bestemt meg for å kutte ned nå, både pga økonomi og fordi mange har alt de trenger. 

Ja, blomst eller plante er fine gaver! Eller noe spiselig. Som du sier har de fleste alt de trenger og mer til, så da kan en oppmerksomhet man spiser/bruker opp være greit. Skulle ønske jeg var et håndarbeidsmenneske, til jul fikk jeg strikka grytekluter og hekla glassbrikker fra to ulike venninner og det er så koselig! Og økonomisk :)

• Liker 1
Skrevet

Blir med dere. Gkk over fra en grei inntekt til AAP ifjor. Siden jeg ble syk har jeg ufrivillig spart mye inn på poster jeg brukte endel på før jeg ble syk. Som restaurant, byturer, kino, kafe, alkohol. På den annen side brukte jeg i 2019 altfor mye på nettshopping. Har skjønt det var en slags trøst fordi jeg mistet mye av det sosiale og aktivitetene jeg før drev med. Snusbruken eskalerte også. Ble nok en slags trøst det og? 

Målet for 2020 er

- kutte nettshopping helt og få spart en sum hver mnd. I teorien skal jeg kunne klare meg uten et eneste kleskjøp iår. 

- kutte veldig ned på snus.

- Posten selvpleie/toalettsaker blir kuttet ned maksimalt. Har nok sminke og hudkremer for 2020. Istedetfor å bruke penger på ansiktsservietter og bomullspads har jeg kjøpt et par ansiktsrensehansker som er vaskbare. Penger spart! 

- kutte ned på bilbruk og gå/sykle oftere. 

- ha bedre oversikt over matutgifter og lage mer mat fra bunnen. 

Budsjett venter jeg med å poste til februar, da jeg skal ta tak i forsikringer og div poster først. 😁

*Snusmumrikken 

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, blåtimen skrev:

Ja, blomst eller plante er fine gaver! Eller noe spiselig. Som du sier har de fleste alt de trenger og mer til, så da kan en oppmerksomhet man spiser/bruker opp være greit. Skulle ønske jeg var et håndarbeidsmenneske, til jul fikk jeg strikka grytekluter og hekla glassbrikker fra to ulike venninner og det er så koselig! Og økonomisk :)

Skulle jeg ønske også. Kan det kan bli et av målene våre, bli mer praktiske? Jeg fikk et nydelig ullskjerf til jul som en venninne hadde strikket. Lenge siden jeg har blitt så glad for en gave, så mye mer personlig. ikke bare fordi jeg vet hun har brukt mye tid på å lage den, men fordi jeg alltid tenker på henne når jeg har på meg skjerfet. Kunne tenkt meg å lære å strikke selv!

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle jeg ønske også. Kan det kan bli et av målene våre, bli mer praktiske? Jeg fikk et nydelig ullskjerf til jul som en venninne hadde strikket. Lenge siden jeg har blitt så glad for en gave, så mye mer personlig. ikke bare fordi jeg vet hun har brukt mye tid på å lage den, men fordi jeg alltid tenker på henne når jeg har på meg skjerfet. Kunne tenkt meg å lære å strikke selv!

Velkommen, Snusmumrikken! Hyggelig å ha deg med. Fine mål du har satt deg 😊 Gjenkjennelig det du skriver og, de første årene jeg var kronisk syk kjøpte jeg voldsomt mye på nett. Ikke nødvendigvis så mye dyrt, men masse nips på ebay og lignende, er ikke mange av de tinga som er i bruk den dag i dag, for å si det sånn. Skammer meg over hvor mye unødvendig jeg handlet, men innser som deg at det ble en trøst for meg den tiden. 

Ja, det kan være et mål! Et av målene mine fra før var å strikke et oransje skjerf til bymisjonen, forhåpentligvis blir jeg litt bitt av basillen og får mer strikkelyst. Så stas at du fikk skjerf av venninnen din! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...