Gå til innhold

"Gis bort" på finn.no - hva er det frekkeste du har opplevd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde for ikke så lenge siden at jeg skulle selge noe på Finn bare for å bli kvitt. La det ut for skampris og gjorde avtaler med et par stykker. Så fikk jeg massiv respons på det jeg hadde lagt ut og innså at jeg hadde vært litt for impulsiv, jeg har overhodet ikke råd til å omtrent gi bort ting bare for å bli kvitt. Så jeg sendte melding til disse kjøperne jeg hadde avtalt med og spurte om de kunne tenke seg å betale mer (det var fortsatt skampris! Bare ikke nesten gratis). Da ringte hun ene meg og skjelte meg ut og sa at det ikke var lov osv. Jeg sjekket opp i det og fant ut at hun hadde jo rett. Men ikke søren om jeg ville selge til henne etter det. Hun kunne lett ha sendt meg et svar på melding om dette i stedet for å ringe meg midt i arbeidstiden og skjelle meg ut. Hadde hun vært vennlig ville jeg nok ha solgt til henne. Men nei.

Ydmykhet gir deg ofte så utrolig mye mer enn å være frekk. Hun skulle mye heller ha vært takknemlig for at hun tross alt hadde fått det til skampris uansett. Hun ga seg heldigvis. 

Anonymkode: 03e7f...5bb

At folk reagerer når selger går bort fra opprinnelig pris er forståelig. Det er en av grunnene til at man priser høyt og reduserer i stedet for å prise lavt for deretter å forsøke å øke.

Ellers dumt av deg å begå avtalebruddet slik du gjorde.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser litt ymse meninger her i tråden. Jeg mener at normal oppførsel kommer foran alt annet, uansett. Det vil si å opptre på en hyggelig eller i det minste nøytral måte. Jeg gidder heller ikke å selge til noen som ringer meg og er truende, nei takk da får de finne seg noen andre..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/5/2019 at 11:31 AM, AnonymBruker said:

Vi har gitt bort ett bur til marsvin på Finn, de kom fort tilbake for drikkeflaska på bilde var ikke der, og så gav vi vekk en juniorseng, der kom og noen tilbake for sengehesten på bilde var ikke der!!!! Er det mulig, du får ting gratis, du har ikke klagerett, og unnskyld meg, men det er alltid utlendinger, så slutt dere bekrefter stereotypen 

Anonymkode: eea1f...abd

Synes det var en merkelig kommentar. Det har ingenting med klagerett å gjøre, det er normalt at folk forventer å få det du har lagt ut på annonsen, at det er gratis er irrelevant i denne situasjonen. Jeg har hatt marsvin, så jeg vet at å ha en drikkeflaske er ganske viktig. Hvis man har en unge som ofte ramler ut av sengen når h*n sover, er sengehesten kjempeviktig. De kan bare hoppe over annonsen hvis de ser at "denne sengen mangler sengehesten" og fortsette å lete. Men når man lager en avtale, bruker tid for å komme, kanskje til å med låner en bil, og så viser det seg at det har en stor mangel som du lot være å opplyse om, er det ikke du som har rett til å bli irritert. Skjønner ikke at du ikke skjønner.

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Jolene said:

Det er både ufint og drittoppførsel å endre pris høyere opp etter at pris er satt. Støtter ikke utskjelling, men der var du bare ufint. Selger mye på finn selv forøvrig, men ville aldri holdt på sånn.

Enig. Jeg kjøpte en gang en knapt brukt sykkel til sønnen min som var lagt ut til en mye lavere pris enn den var verdt. Sendte melding 1 minutt etter at annonsen var lagt ut, og kastet meg i bilen med en gang jeg fikk positivt svar. Da jeg kom frem fikk jeg høre at flere hadde sendt melding i mellomtiden og tilbudt høyere pris, og det tviler jeg ikke et sekund på. Men en avtale er en avtale sa selgeren. En ærlig og redelig fyr. 👍 Skulle ønske jeg hadde råd til å tilby ham mer penger, men passet på å uttrykke min takknemlighet i alle fall.

Anonymkode: d7c51...82f

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tran09 skrev:

Skrev en gang en "ønsker gratis" annonse for å skaffe meg katt. Ville altså ha en jentekatt som ikke var rase og som ellers sannsynligvis hadde blitt avlivd. Fikk kjapp respons fra en veldig hyggelig dame som skrev at vi kunne få adoptere en grå jente kattunge som var 15 uker. Vi avtalte hentested og tid allerede etter helga. Jeg hadde med eget bur med teppe inni. Jeg reiste til stede, og møter dama til avtalt tid. Der forteller hun meg at søstera hennes heller ville ha den grå katten, men vi kunne få en annen jente kattunge som var orange. Jeg tenkte at nå var 700 kr på togbilett brukt og jeg var gira på katt, og selvsagt at den var 15 uker den også. Jeg takker ja til den andre katten. Hun gikk inn i bilen sin, hentet ut ett bur med pledd over. Hun sa at katten var redd og at hun derfor måtte gi meg hele buret med katten inni. Jeg så inni buret og så ett lite nurk av en orange katt under ett lite teppe som mjauet høyt og skjørt. Falt pladask med en gang. Jeg takket for buret, og tilbøde henne mitt bur i bytte. Det ville hun ikke ha sidenn hun ikke hadde flere katter, men siden buret jeg fikk tilhørte dyrebeskyttelsen måtte jeg betale 500 kr for det som hun måtte gi til dyrebeskyttelsen. Faen heller, greit. Alt for pusen. Var ett bra bur altså, bruker det til reise og slikt.

Da jeg kom hjem åpnet jeg buret og etterhvert kom en pitte pitte pitte pitte liten katt ut. Katten kan UMULIG ha vært 15 uker, jeg tipper maks 6. Men jeg hadde sommerferie så jeg hadde muligheten til å passe på at katten fikk mat og drikke i de kritiske ukene. Katten var svært redd for alt, men ble etterhvert kost trygg. Etter 5 mnd tok jeg jentepusen for å bli sterilisert. Når det er tid for å hente pusen forteller veterinæren meg at den var blitt kastrert istedenfor, og at jeg burde bytte navnet fra Alexandra til Alexander. For det var en guttepus. 

Hadde ikke byttet guttepusen min vekk for en jentepus nå uansett, men utrolig frekt av hun som ga vekk pusen å være uærlig i prosessen.

De aller fleste orange katter er hannkatter. Men utrolig frekt. Vi søkte etter katt for mange mange år siden og fikk telefoner etter at vi hadde skaffet katt med folk som ville ha oss til å ta i mot deres kattunger og prøvde å gi oss skylden for at de i stedet måtte avlive dersom vi ikke tok dem.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.12.2019 den 7.15, AnonymBruker skrev:

Jeg ga bort en uåpnet pakke med kontaktlinser for tre måneder (feil styrke), fordi jeg syntes det ble for dumt å kaste den. Opplyste at de måtte hentes.

Avtalte med ei at hun kunne få den. Fikk deretter en melding med hvor hun bodde og hvor hun jobbet, selv om jeg hadde skrevet at tingen måtte hentes. Hun spurte heller ikke om jeg hadde mulighet til å levere, så det virket som om hun bare forventet å få den levert. Jeg svarte hvor jeg bodde og hvor jeg jobbet, og etter mye frem og tilbake endte det opp med at hun sendte noen hun kjente for å hente linsene på jobben min. Kjente litt på at det hadde vært enklere å kaste dem.

Bortsett fra dette har jeg god erfaring med å gi bort småting på Finn og Facebook. 

Anonymkode: 243df...1c5

En gir da ikke bort kontaktlinser til andre. Det er ikke sikkert disse linsene har riktig styrke engang.

Anonymkode: cd161...1b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gir da ikke bort kontaktlinser til andre. Det er ikke sikkert disse linsene har riktig styrke engang.

Hvorfor ikke? 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg kjøpte en gang en knapt brukt sykkel til sønnen min som var lagt ut til en mye lavere pris enn den var verdt. Sendte melding 1 minutt etter at annonsen var lagt ut, og kastet meg i bilen med en gang jeg fikk positivt svar. Da jeg kom frem fikk jeg høre at flere hadde sendt melding i mellomtiden og tilbudt høyere pris, og det tviler jeg ikke et sekund på. Men en avtale er en avtale sa selgeren. En ærlig og redelig fyr. 👍 Skulle ønske jeg hadde råd til å tilby ham mer penger, men passet på å uttrykke min takknemlighet i alle fall.

Anonymkode: d7c51...82f

Nettopp. Flott av selger at han følger "spillereglene"!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no får jo frem mange dårlige personlighetstrekk hos enkelte. Griskhet og uærlighet er jo gjengangere mer ofte enn man skulle tro.

Det er ikke sånn at det skjer sjelden at kjøper eller selger begynner å forandre på avtalen i etterkant. Eller er veldig uklar i kommunikasjonen.

At man gidder å leve, hvis man ikke har noe stolthet og redelighet. I min bok er man som en vissen blomst som prøver desperat å spre sin død over på andre.

Anonymkode: f97fd...1fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 007_008_007
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For endel år siden flyttet jeg til utlandet, og kvittet meg med 90% av eiendeler og møbler. Mye ble solgt. Det gikk stort sett greit, men jeg ble mektig irritert av alle som la inn skambud. Selv om alle annonsene var merket med: Godtar IKKE pruting. 

Men det er en solskinnshistorie her også: Jeg satt igjen med ganske mye småting. Småmøbler, kjøkkenutstyr og lignende. Stort sett billige greier fra Ikea. Så jeg la ut massevis av "gis bort"-annonser på Finn. En utenlandsk dame var veldig interessert i en liten Ikea-hylle, og vi avtalte at hun kunne komme og hente samme kveld. Hun kom. Hun snakket greit norsk, og vi småpratet litt mens vi demonterte hylla. På det tidspunktet så leiligheten vår ganske "bomba" ut, det var kaos og kartonger og hauger i alle rom. Og jeg var superstresset fordi jeg hadde avtalt utflytting (og utvasking) 3 dager senere. Kvinnen spurte meg om hvem som skulle vaske for meg. Jeg sa at det hadde jeg tenkt å gjøre selv. Hun sier: "Nei, det kan du ikke gjøre! Du har altfor mye å gjøre. Jeg skal gjøre det. Du har gitt meg en fin hylle, og jeg vil gjerne gi noe tilbake. Så jeg vasker". Jeg svarte at hyllen ikke var verdt mer enn et par små hundrelapper, og at jeg ikke kunne la henne vaske for så lite. Hun sa at hun ville vaske, og at hun som betaling kunne få ta med seg alt annet jeg skulle gi bort? 

Det var helt perfekt. Jeg stoppet alle annonsene. Hun skurte ned hele leiligheten, og vi hadde også mange gode samtaler i løpet av de 3 dagene. Hun fortalte meg at hun følte seg mindre fattig dersom hun gjorde noe tilbake. Hun følte at hun fikk verdighet ved at hun med vaskingen "betalte" for det hun fikk. 

Den siste dagen hadde hun med seg mannen sin, og de tok med seg absolutt alt som sto igjen. Hyller, kjøkkenutstyr, pynteting, kleshengere, stoler, småbord, gardiner m.m.

Jeg jjente mye på følelsen at hun hadde jobbet for "ingenting". Men da jeg så hvor mye som egentlig sto igjen, ting som de satte veldig stor pris på, så fant jeg ut til slutt at vi begge hadde tjent på det. Jeg har fremdeles kontakt med henne via Facebook. 

Anonymkode: e7433...a6c

Så flott skrevet. Du fortjener en klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2019 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan man ikke det? Mottakerne har vel sjekket at det var riktig styrke på forhånd, da. Pakningene er jo forseglet og merket med styrke, ingen grunn til at det skal være noen problemer med å ta imot kontaktlinser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dame la ut annonse om noen kattunger som kom til å bli avlivet om ingen hentet de. Helt friske kattunger som katten hennes (altså hennes ansvar å sterilisere..) hadde fått. Jeg ønsket meg egentlig ikke katt, men jeg fikk vondt og reagerte med å skrive til henne at hun bare ikke kan avlive helt friske kattunger fordi hun ikke har sterilisert katten sin. Jeg la også ved kontaktsider til frivillige som tar imot katter. Hun svarte at det gidder hun ikke og at hvis Ingen henter de så blir de skutt. Ja, SKUTT. Ikke avlivet hos veterinær. Er dette egentlig lov?... Jeg var svært ung og følsom på den tiden så jeg sa at jeg ville hente en. Da jeg omsider fikk hentet katten spurte jeg om hun fant eiere til de andre kattene. Hva sa hun da? "Jeg tulla bare da jeg skrev det med avlivning, de andre kattene ga jeg til søsteren min". Dette var altså etter at jeg hadde kjøpt inn massevis av katteutstyr til flere tusen kr i all hast fordi jeg trodde hun skulle skyte katten om jeg ikke hentet den...

Anonymkode: 555d9...349

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Driver og pusser opp. Gir derfor bort en del ting, slik som skap, sminkebord, skjenk og hyller. 

Herlighet så mange som sier de kan hente ila dagen, og så hører jeg aldri mer.

I går skulle en hende et bord. Men så kom noe i veien da, så han kommer ikke allikevel. Kunne komme i kveld i stedene for. Ringer når jeg kommer hjem, som avtalt, men da har han plutselig fått noe ille med tarmene. Men kan komme i morgen da! For han kunne jo ikke sagt ifra før. Vi har tross alt satt frem bordet, ryddet vekk fra hyller i bordet osv.. 

Nei, blir nok siste gang jeg gir bort no. 

Neste gang går det rett på fyllinga. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sinsiew skrev:

Driver og pusser opp. Gir derfor bort en del ting, slik som skap, sminkebord, skjenk og hyller. 

Herlighet så mange som sier de kan hente ila dagen, og så hører jeg aldri mer.

I går skulle en hende et bord. Men så kom noe i veien da, så han kommer ikke allikevel. Kunne komme i kveld i stedene for. Ringer når jeg kommer hjem, som avtalt, men da har han plutselig fått noe ille med tarmene. Men kan komme i morgen da! For han kunne jo ikke sagt ifra før. Vi har tross alt satt frem bordet, ryddet vekk fra hyller i bordet osv.. 

Nei, blir nok siste gang jeg gir bort no. 

Neste gang går det rett på fyllinga. 

Eller så kan du selge de for en billig symbolsk sum for å luke ut alle de useriøse, på den måten blir avtalen mer "bindende".

Anonymkode: 6ed8e...287

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...