Gå til innhold

"Gis bort" på finn.no - hva er det frekkeste du har opplevd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er mange år siden. I 2008 faktisk. 
Jeg fikk aldri bruk for brudekjolen til 10000kr. La den ut på Finn som gies bort til noen med dårlig råd, mot henting eller porto betales av kjøper.

Fikk 7-8 henvendelser, og valgte ut ei som sa at hun og kjæresten skulle gifte seg, men ikke hadde råd til ordentlig kjole. 
Hun overførte meg penger til porto, men jeg fikk aldri adressen uansett hvor mye jeg purret. Fikk ikke svar, ventet i to måneder. 
Jeg sendte derfor tilbake pengene til mottakers konto, og ga kjolen til ei annen. 

For 3-4 år siden tikket det inn en melding til meg på Facebook/messenger. En lang avhandling fra hun som først skulle ha brudekjolen, der hun la ut i det vide og brede om utroskap, abort og fandens oldemor. Og jo, nå hadde hun funnet en ny mann og ville gjerne ha brudekjolen 😳
 

 

Anonymkode: 3a865...2a0

🤣🤣🤣 Dagens! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har lagt ut ting på Facebook grupper tidligare, men aldri på Finn, men det er no i grunnen samme regla. Har då lagt merke til at det er så forbaska mange som seier dei vil ha eller kjøpe tingen, for å så slutte å ta kontakt eller svare på henvendelser, gjerne etter at annonsa er sletta og beskjed er gitt om at tingen er lovt bort/solgt til andre som også har vært interesserte. Det er tydeligvis for vanskelig å gi beskjed om at ein har endra meining eller kva det no enn er.

Det er mange som vil ha ting tilkjørt eller "møtes på halvvegen", der eg hadde enda med å måtte betale for tunnel med bom for noe småtteri som eg ville gi bort og spesifiserte at måtte hentes hos meg. Utrolig nok er det også mange som ikkje klarer å forstå at når man skriver at det må bæres ut av "kjøpar" og at dei må ta med ein hjelper, så betyr det faktisk at dei er nødt ha med seg ein som kan hjelpe med å bære vaskemaskina/diverse tunge møbel, for eg har verken vilje eller kropp til å halde på med denslags.

Ellers bitt meg merke i at enkelte skal ha ting kun fordi det er gratis. Til og med det som i bunn og grunn skal gies vekk til dei som faktisk treng det og ikkje har mulighet til å kjøpa sjølv grunna økonomi som ikkje strekker lengre enn til det heilt nødvendige. Enkelte har eg faktisk sett prøve å selje det vidare i andre kjøp/salg grupper seinare. Det er jo ikkje greit.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Nei, alle vet ikke det.  Og det er heller ikke erfaringen min.

Min erfaring er at de som virkelig sliter er glade når de får noe de trenger.

Mens de som vil ha noe bare fordi det er gratis oppfører seg som om de gjør giveren en tjeneste når de tar i mot det som gis bort.

Anonymkode: 871bd...3e1

Ja! Jeg sliter økonomisk pga sykdom, også en del angst. Har alltid takket masse, vi fant noen malm kommoder gratis på Finn i sommer. han som solgte de må sikkert ha følt på gleder våres igjen 😂 Så folk som trenger det som blir gitt bort, gir som regel en god følelse tilbake med et bredt smil, eller et takk. Nettopp fordi noen andres søppel er verdi for hos andre 😁

Anonymkode: 4ea9a...ffb

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endt med å måtte kjøre ting hjem til folk, selv om det uttrykkelig står mot henting i annonsen. En utlending kom i en bittelite bil uten henger da han skulle hente en sofa. Ble et veldig styr😂😂. Det gidder vi ikke lenger. 

Anonymkode: 7891e...e13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må vi ikke svartmale det å gi bort ting på Finn helt. Jeg har hatt hyggelige opplevelser også. Her hvor jeg bor bor det en del polakker, og jeg har kun gode erfaringer med dem. Ofte vil de ha ting som er litt ødelagt også, jeg antar at de har mer kultur for å reparere ting. Ga også bort noen møbler som vedkommende sa hun skulle pusse opp. Noen uten etterpå sendte hun meg bilder av det ferdige resultatet. Det syntes jeg var veldig hyggelig.

Anonymkode: 00dd9...ba5

Helt enig! Har gitt bort masse møbler og lignende som har blitt hentet av polakker.

Selv utdaterte ting (som er hele og fine, men som ingen nordmenn vil ha) er de takknemlige for å få. Får jeg flere henvendelser om noe jeg legger ut så velger jeg som oftest de som har polsk navn. :)

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke måle meg med mange av disse historiene, men jeg ga bort hundemat en gang. Hadde passet hunden til en kollega og når kollega hentet så ville de ikke ha med maten (fordi de spiser vanligvis ikke tørrfor) - det var ganske mye, flere kg men åpnet. Så jeg la det ut. En fyr kom, og hadde ikke hastverk etter å dra, så jeg prøvde small talk gamet mitt ved å spørre hva slags hund han hadde, da sa han nei har ikke det, tok foret og dro... 😂

Anonymkode: 78292...9d2

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle gi bort en TV for pappa, som jeg hadde fått låne under flytting. Dette var en flatskjerm fra 2010-ish med alle "nymotens" innganger - til og med flere HDMI-innganger enn det TV-er leveres med nå. Hele fem stykker. Fjernkontroll med nesten nye batterier og strømledning fulgte med. Fungerte supert til både TV-titting og spilling på forskjellige konsoller. Å koble PC-en til TV-en var totalt uproblematisk og vi gjorde det stadig vekk når vi hadde LAN. Alt dette, pluss fullt "navn" på TV-en ble informert om i annonsen. At TV-en gies bort mot henting var skrevet med STOOORE bokstaver to steder - både øverst i annonsen og nederst i annonsen.

"Er du sikker på at TV-en fungerer? Den er jo så gammel!" - Ja, jeg bruker den nå.
"Man kan ikke koble PlayStation til denne TV-en!" - Hvorfor sitter jeg da og streamer Netflix akkurat nå?
"Er det HDMI-inngang på den?!" - Ja. Det er FEM HDMI-innganger. LES ANNONSEN.
"Når kan du levere den?" - Aldri. LES. ANNONSEN.
"Kommer og henter den nå!" - Nei, det gjør du ikke. Du står nå som nummer 32 på kontaktlista dersom førstemann ikke kommer til avtalt tid.
"Hvorfor kan jeg ikke få den med en gang? Jeg kan jo komme i morgen!" - Fordi jeg fikk 41 meldinger fra folk som ville ha den før annonsen hadde ligget ute i 10 minutter.
"Kan du kjøre TV-en til Porsgrunn i kveld?" - NEI. Adressen min står i annonsen. For det første står det i annonsen at den gies bort mot henting, for det andre har jeg ikke bil eller lappen, og for det tredje er Porsgrunn 3,5 time i bil herfra på en solskinnsdag. Klokka begynner for øvrig å nærme seg 21.30.

TV-en var hentet 22 minutter etter annonsen ble lagt ut, men jesus kristus som folk er dumme.

Anonymkode: cc781...28b

Jeg tror gratisannonser lokker frem en spesiell type folk. De uten folkeskikk, sosiale antenner og med lav iq. 

Anonymkode: 3e47f...985

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no er plassen hvor man får se hvor dum folk generelt er. Jeg har opplevd folks mangel på empati så tydelig at jeg holder på å spy. 

Anonymkode: cad0a...950

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei jente som var 2 år eldre enn meg og som gikk på vgs som skulle ha sofaen jeg ga bort 😕Jeg måte kvitte meg med den så fort som mulig hadde flyttet inn hos foreldrene mine da. 

Ba jenten ta med seg bærehjelp. Hun kom og hentet sofaen med faren sin, faren hennes spurte om jeg kunne hjelpe med å bære 🙄 jeg sa ja det er grei, vi er tre.

Det endte opp med at jeg og faren bærte sofaen ut. Ble så så sint" jeg er ei liten jente som bodde i tredje etasje uten heis  🙏 og datteren hans var nesten to meter høy og bare stå og såg på. Noe så frekt 😑 

burde ha tatt betalt for det. 

 

Anonymkode: fe75b...870

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke opplevd så mye når jeg har lagt ut ting på Finn. Men klok av skade merker jeg aldri som gitt bort eller solgt før det er hentet (jeg leverer aldri og jeg bærer ikke!!). Å selge en nesten ny iPhone litt for billig var derimot et mareritt. Det skal jeg aldri gjøre igjen. Å selge bil er også litt av et mareritt. Folk altså. 
 

Artig tråd dette da ☺️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, _nubbenella skrev:

Enkelte har eg faktisk sett prøve å selje det vidare i andre kjøp/salg grupper seinare. Det er jo ikkje greit.

Jeg forstår ikke hvorfor dette ikke er greit.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk lyst til å opprette en falsk gid bort artikkel på finn for å se om folk er så gærne som dere påstår. Høres jo helt vilt ut.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Illuminatum skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor dette ikke er greit.

Det er ikkje greit fordi den eineste grunnen til at disse folka har tatt i mot denne tingen som var gratis og gjerne ubrukt/lite brukt, er altså for å selje den vidare og tjene penger på den. I stede for å la noen som faktisk trengte den få den..

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.12.2019 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Har ikke så mange gode historier, da klær sendes til Fretex og ting til den lokale bruktbutikken. Men skulle selge et speilreflekskamera en gang for noen år tilbake. Prisen satte jeg til 1000 kroner, og jeg mener selv det var en god pris - siden det fulgte med en god del ekstrautstyr og det var et pent brukt og godt kamera. 

Fikk melding fra en fyr. «Jeg kjøper kamera for 300 kroner», hvorpå jeg svarte nei - det koster 1000 kroner. «Jeg betaler 300». 

 

Anonymkode: bfc83...b42

Jeg tenker at dette er helt greit. Det er jo dette som er å prute og det foregår hele tiden på Finn.no. Det er helt lov å foreslå en lavere pris enn det står i annonsen. Det er opp til deg å akseptere det eller ikke. Når det er sagt så er 300,- latterlig lavt i forhold til startpris. Jeg ville kanskje budt 800,-. Likevel er altså pruting helt greit og vanlig så lenge du ikke understreker i annonsen at prisen ikke kan endres.

Anonymkode: 1396f...f8a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle selge noen klær og ei dame kom for å kjøpe. Så spurte hun om å få prøve, det var jo greit nok. Hun gikk på badet og prøvde klærne men sa de ikke passet og dro. 

Et par dager etterpå oppdaget jeg at et par øredobber var borte fra badet. Jeg tror hun hadde tatt dem, for jeg fant de aldri igjen. Men har jo ikke noe bevis, hadde heller ikke navnet hennes. 

 

En annen gang skulle jeg også selge klær og ei dame kom for å se på dem. Hun plukket ut endel hun ville ha, og sa hun fikk lønn dagen etter og kunne vippse. Men jeg klarte å si at jeg ville ha betalt samtidig med at hun fikk klærne, så hun skulle komme tilbake dagen etterpå. Jeg pleier vanligvis å være ganske snill og naiv på sånne ting. Hun dukket ikke opp igjen. En stund senere så jeg på en lokal facebookside at hun hadde svindlet til seg klær og ting fra andre på samme måte. 

Anonymkode: 957bf...f3c

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg og min daværende kjærester skulle bli samboere la jeg ut en annonse på finn med en del ting vi hadde dobbelt av, bl.a. noen møbler (seng, sofa, sofabord og et garderobeskap) og hvitevarer (vaskemaskin, komfyr og kjøleskap). Møblene la jeg på gis bort og skrev klart og tydelig i annonsen at de måtte hentes innen en viss dato samt at mottaker måtte ha med bærehjelp. Hvitevarene var ganske nye, fra to til fire år gamle, så de la jeg til salgs til lave priser. Sammen tekst som i gis bort annonsen med hentefrist og å ha medbærehjelp.

Fikk flere henvendelser på begge annonsene fra folk som ville ha ting tilkjørt, ville hente på et senere tidspunkt og ikke ga seg da de fikk beskjed om at siste frist var den datoen som stod, et par av de som kom og hentet hadde ikke bærehjelp og ble sure over at jeg ikke kunne hjelpe dem (var ganske nyoperert og fikk ikke lov av legene å løfte mer enn en kilo). I det store og det hele var det ganske frustrerende.

Anonymkode: 9bafa...849

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bare innvandrere på finn på gis bort?

Anonymkode: ef3ca...798

Neida. Samboer og jeg fikk nylig fire kjøkkenstoler etter å ha funnet en gies bort-annonse. Vi er etnisk norske begge to. Vi ville bare ha noen stoler som vi kunne pusse opp i stedet for å kjøpe nye. Bedre enn at brukbare stoler skal bli slengt på dynga, og morsommere å "lage" egne stoler enn å kjøpe nye (synes nå vi). At det blir mye billigere enn å kjøpe nye er bare et stort pluss. 😛

Anonymkode: cc781...28b

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...