Gå til innhold

"Gis bort" på finn.no - hva er det frekkeste du har opplevd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette er helt greit. Det er jo dette som er å prute og det foregår hele tiden på Finn.no. Det er helt lov å foreslå en lavere pris enn det står i annonsen. Det er opp til deg å akseptere det eller ikke. Når det er sagt så er 300,- latterlig lavt i forhold til startpris. Jeg ville kanskje budt 800,-. Likevel er altså pruting helt greit og vanlig så lenge du ikke understreker i annonsen at prisen ikke kan endres.

Anonymkode: 1396f...f8a

Jeg tenker at skambud ikke er greit! Og de som prøver seg med det, får en kjip melding i retur. Selvfølgelig er det lov å prute, men skambud er bare ekkelt. Liker ikke griske mennesker!

Anonymkode: 7bcae...007

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la ut et akvarie til 1200, med 3 bakgrunn, møbel og en del utstyr. 

Fikk et bud på 200 kr. Skrev tilbake at det ikke var aktuelt for oss. Fikk tilbake spørsmål om hva fornuftig pris var, og at nytt kostet mindre enn det vi solgte det for. Skrev at vi ville ha minst 1000. Så fikk jeg en ny melding med at; "nei da kjøper vi nytt for samme pris". Så fikk jeg etter en stund nytt bud fra dem på 500, og sa nei igjen. Da skrev de at de var interessert, men prisen var alt for høy, og at ny var billigere. Jeg skrev tilbake at hvis de fant ny billigere så kjøper de så klart det i stedet. Det var mye fram og tilbake, men det ble ikke solgt til dem for å si det slik.. Enkelte vet ikke pris på hva de byr på..

Anonymkode: b1522...235

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan være vilt frekke når de værer at de kan få noe gratis eller billig. Enkelte eier bare ikke gangsyn! 

En tidligere kollega av meg ga bort en sofa. Var ei dame som pepret henne med meldinger, først om sofan som hun da ikke fikk, så masse tiggermeldinger om hvor ille hun hadde det og om hun ikke kunne få ett eller annet gratis! 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Apis skrev:

Jeg skulle engang hente en vaskemaskin som ble gitt bort på finn. Liker og fikse og ordne på saker og ting, på ebay får en kjøpt deler til det meste. Er norsk, ikke spesielt dårlig råd og skammer meg ikke over verken å gi bort ting eller hente gratis ting fra finn, normal folkeskikk er en selvfølge, er jo godt oppdratt, takk til mor og far. Takker både når jeg gir bort ting og henter ting. Skulle nå hente denne vaskemaskinen , ringer på og en eldre kar åpner, ser han ikke er norsk, han viser meg vaskemaskinen og klager på at det er så dyrt å reparere og dyrt å kjøpe ny, jeg foreslår at vi kan ta frem maskinen åpne den og se hva om vi kan se hva som er feil, den ville ikke tømme vannet vis jeg ikke husker feil, det var en bagatell å fikse men tok litt tid. Etterpå serverte han kaffi, kaker. Historien ender med at jeg fikk en livshistorie fortalt, kaffi og kaker og han fikk reparert vaskemaskinen. Min erfaring som finn bruker er at en møter mange forskjellige folk og de aller fleste møtene er positive, som denne opplevelsen 

Høres så fint ut. Fikk deg jo nesten en ny venn!
En av kompisene mine møtte sin beste kompis nesten på samme vis. Den ene ga vekk en stol, den andre skulle hente. Så ble det ene til det andre og i dag er de nesten uadskillelig. Og så har de gjort butikk av sånne kjøpe/selge/bytte opplegg. Herrens veier er uransakelig av og til.

Har to historier:

Den ene er fra denne siste uka, men ikke FINN. Jeg hadde rydda i julestasjet og funnet frem 2 bunker med ting, den ene gi-bort, den andre selge. Den bunken med gi bort var svart på (førstemann på annonsen) nesten før jeg hadde trykka publiser. Jeg gjorde jo den tabben at jeg la ikke ut annonsen når jeg var hjemme, men mes jeg var ett annet sted. Meldingen fra fyren som var først havna i filter så jeg så den ikke med en gang og dermed svarte jeg ikke med en gang. Det ble litt for mye for han å vente på svar i noen minutter så han hadde bare googlet meg, og troppet opp hjemme hos meg, mens jeg var ute, og ett kvarter etter annonsen ble lagt ut. Guttungen bare "mamma, det var en mann her og skulle hente noe". Da tente jeg på alle pluggene og han truet med å rapportere meg og få meg kasta ut av gruppa. For all del, fint at man vil og gjør innsats for å hente noe istede for å "by" og så aldri dukke opp. Men man dukker rett og slett ikke bare opp på døra hos folk sånn der. Spesielt ikke når jeg ikke selv har gitt adressen. Jeg syns det var litt ekkelt, men det er heldigvis ikke standarden.

Salg av bil på FINN:
Vi skulle selge bilen og tenkte å teste ut å selge den selv før vi fikk en forhandler til å selge den. Mye av grunnen til det var at en forhandler ville gitt 10-12 tusen mindre for bilen enn bilens relle verdi. Jeg hadde lagt ut en svært så IKKE-bilselger annonse. Blodærlig og med litt humor. Sjeldent merke, ingenting galt med bilen, lav kmstand og ekstremt mye for lite penger. Til prisen som kalkulatoren sa en bilforhandler ville fått for den (litt høyere enn ved privatsalg). 323 annonser. Orket ikke å lese alle. Men kan si at det var ganske mange av disse annonsene som ville 1)ha betalt for å hente bilen, 2)bød vrakpant (skambud) og 3)ville kjøpe den på avbetaling. Ble tilbydd en hjullaster i bytte. Ett par annonser med hånfliring og at den bilen ville jeg aldri få solgt. Solgte den etter 8 dager, 1500kr over prisantydning.

Det er helt greit å prute, men pls gjør det med stil. Har en venn som er notorisk på pruting, koster noe 1000,- så byr han 999,-. Jeg begynte på fleip med at hvis jeg ville ha 1000,- for noe, og han bød 999,- så økte prisen til 1001,- for da kunne han by 1000,- og få viljen sin.

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt, hatefulle innlegg og svar til dette.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 10.39, AnonymBruker skrev:

Syns det er irriterende å legge ut noe til "gis bort mot henting" og så kommer det lange, tåredryppende meldinger fra alenemødre og uføre som vil ha det, men da måååå de få det levert for de har ikke bil...

Anonymkode: d47dd...1c8

Det er enda verre når de ikke er særlig tåredryppende en gang. Jeg la ut en eske gratis julepynt en gang (riktignok ikke på finn.no men på facebook), og skrev at det måtte hentes. Jeg fikk umiddelbart svar fra ei dame noen mil unna, som spurte om jeg gadd å komme kjørende med eska til henne. På lillejulaften.

Jeg sa nei. Så viktig var det faktisk ikke å bli kvitt pynten.

Anonymkode: 6114b...c0b

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt bort ett bur til marsvin på Finn, de kom fort tilbake for drikkeflaska på bilde var ikke der, og så gav vi vekk en juniorseng, der kom og noen tilbake for sengehesten på bilde var ikke der!!!! Er det mulig, du får ting gratis, du har ikke klagerett, og unnskyld meg, men det er alltid utlendinger, så slutt dere bekrefter stereotypen 

Anonymkode: eea1f...abd

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette er helt greit. Det er jo dette som er å prute og det foregår hele tiden på Finn.no. Det er helt lov å foreslå en lavere pris enn det står i annonsen. Det er opp til deg å akseptere det eller ikke. Når det er sagt så er 300,- latterlig lavt i forhold til startpris. Jeg ville kanskje budt 800,-. Likevel er altså pruting helt greit og vanlig så lenge du ikke understreker i annonsen at prisen ikke kan endres.

Anonymkode: 1396f...f8a

Mja, jeg synes det forsåvidt også er greit å prute, men dette opplevde jeg som frekt. 

For det første var det et skambud for et lite brukt speilrefleks med to objektiv, bæreveske og annet ekstrautstyr. Hadde med vilje satt prisen forholdsvis lavt fordi jeg vet at betalingsviljen på brukte ting er lav og jeg ville helst bli kvitt det rimelig fort. Hadde han bydd 800 skulle jeg vurdert det, men å by 1/3 av prisen når det allerede er en veldig god deal - nei, det er bare frekt. 

Dessuten var det respektløst å gjenta «jeg kjøper det for 300» når jeg hadde avslått skambudet. Lurer på om han trodde jeg ville ombestemme meg hvis han bare sto på sitt...

Anonymkode: bfc83...b42

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har gitt bort ett bur til marsvin på Finn, de kom fort tilbake for drikkeflaska på bilde var ikke der, og så gav vi vekk en juniorseng, der kom og noen tilbake for sengehesten på bilde var ikke der!!!! Er det mulig, du får ting gratis, du har ikke klagerett, og unnskyld meg, men det er alltid utlendinger, så slutt dere bekrefter stereotypen 

Anonymkode: eea1f...abd

 De trodde sikkert bare at du hadde glemt å gi dem sengehesten og drikkeflaska. Jeg legger ikke ut bilde av ting jeg ikke har tenkt å gi bort.

Anonymkode: fb933...e91

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Solgte en bil. Fikk utrolig mange merkelige tilbud om byttehandel. En ville bytte mot en ødelagt bil så jeg kunne selge delene? 

En annen hadde et dyrt amerikansk kjøleskap å bytte bort? Greit at det var en amerikaner jeg solgte, men trengte jo ikke kjøleskap av den grunn. 

Har selv byttet til meg mye fint. Nylig byttet jeg hageredskaper mot en helt ny barneseng. Men jeg er alltid ydmyk når jeg spørr og byttet matcher pris på varen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga vekk en foodprosessor, med to beholdere eller hva man skal kalle det, og en haug med utstyr. Dum som jeg er sa jeg ja til førstemann som sa hun kunne hente. Så plutselig ville hun møtes...endte opp med at jeg satt den utenfor og en mann plukket den opp. 

Dagen etter får jeg ny melding om at den ikke virker. Jaha, vent litt, skal vippse betalingen tilbake....eller vent nå litt...

Jeg svarte at hun måtte lese bruksanvisningen, for den vil ikke starte når begge beholderne står på samtidig. Hørte ikke noe mer...

Så var det en seng. Fikk svar idet jeg trykket publiser, og et hyggelig par møtte som avtalt og dro den med seg ut i varebilen. Dama takket så mye og det skulle bli såååå deilig med stor seng! Sikkert derfor hun hadde sånn 19 annonser på senger og madrasser liggende på Finn...🤪

Anonymkode: 7ddb1...9e1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men herregud da. Ja folk kan være utrolig frekke, men det må da gå and å ha litt bein i nesa og ikke la andre tråkke deg helt ned. Synes det er litt vanskelig å ha sympati med folk når de er såpass tøffel. Det går an å bare si nei til folk og stå fast på de betingelsene du har satt.

Kan du ikke hente varen? Det var synd, da må jeg dessverre gi den til noen andre.

Er du her alene selv om jeg sa jeg ikke kunne hjelpe med bæringen? Sorry, men jeg sa jeg ikke kunne bære. Du får finne en som kan hjelpe deg.

Kan jeg holde av varen? Beklager men det er førstemann til mølla. 

Har du ikke med alle pengene? Da må jeg nok selge den til en av de andre som var interessert.

Si dette og enten ignorer meldingene deres eller be dem om å gå dersom de er der for å hente.
 

 

Anonymkode: 17af0...d3c

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke gis bort, men vi la ut en ganske dyr seng til godt under halv pris. Fikk melding av ei som ville ha den, men visste ikke når hun fikk hentet. Vi trengte å bli kvitt senga fort så vi foreslo at vi leide oss en henger og kjørte sengen til de for en liten sum. De ble glade for det. 

Vi kom dit så hjalp vi med å bære inn sengen. De var tydelig studenter og de har mest sannsynlig aldri bodd alene. De hadde nesten ingenting, en 80x200 seng i stuen som de hadde delt i flere uker. Så vi hentet verktøy og skrudde opp sengen for de. Vi så at de sikkert aldri hadde brukt verktøy da de ikke visste hvilke vei skruen skulle skrus eller noe tegn til erfaring rundt slikt. Samboeren min var hyggelig og viste hvordan slik at de klarer seg til senere. 

Sånn er man menneskelig. 

Anonymkode: ff4a4...6e9

De hadde verken bil, lappen eller henger. De hadde mest sannsynlig ikke fått seg seng som dette ellers. 

Anonymkode: ff4a4...6e9

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 20.41, AnonymBruker skrev:

Anbefaler Pawshake appen for dyrepass, mye mer seriøs! :)

Anonymkode: e6a82...bd9

Ja. Jeg la ut samme henvendelse på at par slike apper i tillegg til Finn for å være sikker på å nå ut til flest mulig. Finn kommer jeg aldri til å bruke igjen. Har inntrykk av at mange bare ser på bildene og driter i å lese teksten før de svarer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gis bort, men vi la ut en ganske dyr seng til godt under halv pris. Fikk melding av ei som ville ha den, men visste ikke når hun fikk hentet. Vi trengte å bli kvitt senga fort så vi foreslo at vi leide oss en henger og kjørte sengen til de for en liten sum. De ble glade for det. 

Vi kom dit så hjalp vi med å bære inn sengen. De var tydelig studenter og de har mest sannsynlig aldri bodd alene. De hadde nesten ingenting, en 80x200 seng i stuen som de hadde delt i flere uker. Så vi hentet verktøy og skrudde opp sengen for de. Vi så at de sikkert aldri hadde brukt verktøy da de ikke visste hvilke vei skruen skulle skrus eller noe tegn til erfaring rundt slikt. Samboeren min var hyggelig og viste hvordan slik at de klarer seg til senere. 

Sånn er man menneskelig. 

Anonymkode: ff4a4...6e9

Dere og Mor Theresa❤️

Anonymkode: 4d451...814

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...