Gå til innhold

Samboer har lovt ut min hjelp og pengebidrag til stebarns konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøre trådstarter....Hjelpes...jeg hadde mobilisert besteforeldrene til barnet som skal konfirmeres, si til dem at du skal føde den tiden, og du kan ikke ta på deg en konfirmasjon, her må de hjelpe samboeren din. Du kommer til å være ødelagt i kroppen før og etter fødsel.

Får vondt av å lese tråden, det er vel en grunn til at han ble enslig. Ex'en fikk vel nok av han, og det er jo en grunn. Hadde gått i fra han nå, enklere å ta vare på en baby istedet for en tøffel av en mann og hans gamle familie....

Anonymkode: 2de65...33d

Hvorfor i all verden er TS' oppgave å finne ei løsning?

Anonymkode: e6e9c...1c2

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg så overskriften i denne tråden tenkte jeg «det er vel en selvfølge å hjelpe til litt med stebarnets konfirmasjon», men da tenkte jeg jo mer i retning av å bake en kake eller noe slikt. Å lage koldtbord til 50 gjester OG betale for hele sulamitten hadde selvsagt ikke vært ok på noe plan, og SELVSAGT IKKE NÅR MAN SKAL FØDE NOEN UKER FØR.

Ble like sjokkert som mange andre her i tråden. Når det gjelder maten, så er det fortsatt et halvt år igjen, og far får gå i hardtrening. Hvis han vil gi barnet sitt en flott konfirmasjon, er det ingen ting som hindrer ham i å lære seg det som skal til. Å lage mat kan selvsagt læres som alt annet. Ellers må han finne en annen løsning, kanskje spørre barnets besteforeldre, tanter - eller fikse catering. Dette er hans (og mors da) ansvar. 

Når det kommer til det økonomiske, skal selvsagt ikke TS blandes inn her. Barnet har to foreldre som skal forsørge det, det er sjokkerende at de vil dytte regninga over på stemor. Spesielt når stemor har vært dytta til sides ift barnet hele tiden, og det har vært uttrykt at hun skal holde seg unna. NÅ er hun plutselig bra nok ja... 

Far er faktisk nødt til å få seg en jobb. Han kan være tilkallingsvikar i barnehage, sjukehjem, kjøre aviser etc - det er alltid penger å tjene for den som vil! Det er jo toskete at de oppsparte midlene har blitt brukt på andre ting, men det må jo foreldrene til konfirmanten ta ansvar for. Han kan evt spørre barnets besteforeldre om et lån.

I ytterste konsekvens så må konfirmasjonen nedskaleres. Man KAN ikke ha et selskap med 50 gjester hvis man ikke har noen penger. Sånn er det bare. Det er naturligvis trist at det er barnet som blir skadelidende her, men det er dessverre prisen å betale for å ha idioter til foreldre. Da får det bli en liten, privat feiring. 

Anonymkode: 0e1b5...b78

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9. november 2019 den 19.22, Trolltunge skrev:

Dumt at TS forsvant, men håper at hun har tatt til seg at dette er urimelige krav. 

Jeg må innrømme at jeg har tenkt litt på denne tråden, og istedenfor å kvernet mer på at mannen er urimelig vil jeg heller gi noen råd i forhold til hvordan dette kan løses. 

Kaker: Har barnet stor nok nær familie til å ha 50 gjester bør det være mulig å iallefall spørre besteforeldre og tanter/onkler om de kan bidra med en kake. Da jeg hadde konfirmasjon var det flere som med glede bidro med en kake. En større og finere "hovedkake" kan kjøpes, og det er også mange private som gjerne tar slike oppdrag. 

Mat: Det er koldtbord, og far er ingen fantastisk kokk. Det er ikke et spesielt stort problem når det er koldtbord. Retter som mer eller mindre bare skal legges på fat er reker (enten ferdig pillede eller med skall), laks, gravlaks, spekemat, roastbiff, skinkestek, annet godt kjøttpålegg, ferdig grillede kyllinglår/klubber som bare må varmes litt og karbonader som bare må varmes litt. (Kanskje andre vet om mer?) 

Annet som krever minimal innsats er kongereker, lefseruller med spekeskinke eller laks (kan med fordel lages et par dager før, de smaker best da) og pastasalat. 

Eggerøre, potetsalat og salat må helst være hjemmelaget, men dette er heller ikke ting som krever superkokker. Stekt løk og sprøstekt løk, majones, remulade og eventuell aioli kan kjøpes ferdig. 

Man kan altså få et veldig bra koldtbord uten å være superkokk, og med stemor i barsel bør slike løsninger være det far går for å bidra med, istedenfor å dytte ansvaret fra seg. 

Når det gjelder økonomi er dette helt klart fars ansvar, utover gave stemor er med på, og her må bare mor og far komme frem til løsninger de har råd til. Det burde være regelrett flaut og for skammelig for far å be sin samboer stå for dette. Han og mor har hatt 14- 15 år på å sørge for at dette ikke ble umulig for dem. Eier han et minstemål av stolthet selger han heller ting han eier enn å be andre betale for dette. Eller de justerer ned til selskap de har råd til. En konfirmasjon må ikke være en skamdyr begivenhet. Han har dessuten fremdeles rundt et halvt år på å stå på for å jobbe inn penger.

Når det gjelder gave til barnet er det heller ikke noe som må betales nå. Man kan gi gavekort på sertifikat for eksempel, og så har man ennå 3-4 år på å sørge for at man klarer å holde det løftet. Går man for en slik løsning får man spredt utgifter ved det, men isåfall bør far bli noe klokere fremover, og faktisk legge til side penger til utgifter man vet kommer. HELLIG holde dem av, som om de ikke eksisterer, for 3-4 år går faktisk fort. Når far ikke har klart å planlegge konfirmasjon bedre enn at han ikke har råd til det, selv om han har hatt 14-15 år på seg, er det kanskje en risiko for at en slik gave også kan bli vanskelig for ham når det "plutselig" er tid for det. En mulighet er det likevel, og en bedre løsning dersom totalen blir for dyrt for ham her og nå enn det er å dytte SINE forpliktelser over på samboer. 

Leverer han med tiden ikke en slik bortlovet gave vil han fremstå som en idiot ovenfor sitt eget barn når tiden for den kommer. Velfortjent også. 

Kanskje det at han her og nå må få forståelse for at samboer ikke er villig til å påta seg hans økonomiske forpliktelser gjør at han klarer å planlegge bedre fremover? Man gjentar gjerne ikke feil man får svi for. Det er det noen bare ordner for deg man ikke lærer av. 

Ok, da ble det likevel litt kverning på at mannen er urimelig, men poenget mitt er at dette bør kunne løses. Uten at stemor må ta ansvar for det. Det er løsbart uten slike urimelige krav. Uten at far dytter SITT ansvar fra seg. 

Signerer dette over. Dette er et konstruktivt svar, og en løsning som ts bør foreslå for far. Jeg vet det ikke er helt ts sitt ansvar, men er man samboer/gift så er man samboer/gift. Fars lovnad om å lage til og stille opp under selskapet får han ta på sin kappe, og ordne på andre måter. Ts skal konsentrere seg om babyen. 

I min familie og vennekrets er det vanlig å bytte på tjenester; både det å bake kake eller lage en rett til koldtbord/tapas eller å bidra på kjøkken under feks en konfirmasjon. Her er tydligvis far litt tafatt, og ts får heller bidra på den måten at hun hjelper han med å planlegge. 

Sett opp liste over antall gjester, og noter bak hvem som kan bidra med enten en kake eller en rett. Få i tillegg venner til å bake kake med lovnad mot gjenbytte. Ikke alle er glade i å bake kake, men de fleste kan stille med en enkel rett. I mine barns konfirmasjon lagde feks svigermor til fat med laks og eggerøre, min mor lagde til et spekefat, søsteren min lagde pai, svigerinnen min bakte focatiabrød og venninner stilte med kaker.
I tillegg lagde jeg 4 stk kaker en måned i forveien som jeg fryste ned. Karbonader og løk kan fint lages i lang tid i forveien og fryses ned. Velg enkle retter som ikke trenger store kokkekunnskaper for å greie. 

Lokalet kan pyntes og bordene dekkes av konfirmant, søsken/stesøsken til konfirmant og foreldrene. Be de få enten en nabojente, en venninne eller andre til å hjelpe til på kjøkken på selve konfirmasjonsdagen. 

Send listen på mail til eksen til samboeren og be henne fylle inn det hun og hennes side bidrar med. Skriv at du bidrar gjerne på den måten du kan nå i forkant, men at du nok dessverre blir mest opptatt med den nyfødte babyen på selve konfirmasjonsdagen. 

Anonymkode: 8c52f...fed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det i alle tider og i "alle" kulturer har vært slik at kvinner i barsel er den som får hjelp av andre kvinner i ca 6-8 uker?

Dette for å avlaste mor som har vært gjennom en hard graviditet med medfølgende fødsel, men også for at mor og barn skal bli kjent med hverandre, at barnet skal få god tilknytning til sin mor og for at ammingen skal komme godt i gang.

Du skal IKKE ta ansvar for hverken maten i, eller økonomien til din samboers barn midt i barseltiden. 

Han får kjøpe inn og lage maten selv. I verste fall får han låne penger til denne konfirmasjonen. Kanskje han har foreldre som er villig til å strekke seg litt økonomisk for sitt barnebarn? Så kan du heller være litt raus og spandere gaven fra deg og samboeren din da.. 

Eller!! Så kan du nikke og smile, si ja ha og amen ihvertfall når det kommer til matlaginga. Og når babyen er kommet må du si at han dessverre må fikse det selv, for baby sovet ikke og du er såpass lite mobil at du dessverre ikke kan reise deg fra sofaen uten hjelp en gang. Så kan han ikke komme å si at du ikke advarte ham. 

Anonymkode: a92ce...68a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanvittig frekk oppførsel av denne mannen din Ts! Det er fullstendig urimelig at du skal betale for denne konfirmasjonen. Du må ikke gjøre det! Dette må far og mor ordne opp i. Her må du bare være sterk og gi klar beskjed om at dette kommer ikke til å skje. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Signerer dette over. Dette er et konstruktivt svar, og en løsning som ts bør foreslå for far. Jeg vet det ikke er helt ts sitt ansvar, men er man samboer/gift så er man samboer/gift. Fars lovnad om å lage til og stille opp under selskapet får han ta på sin kappe, og ordne på andre måter. Ts skal konsentrere seg om babyen. 

I min familie og vennekrets er det vanlig å bytte på tjenester; både det å bake kake eller lage en rett til koldtbord/tapas eller å bidra på kjøkken under feks en konfirmasjon. Her er tydligvis far litt tafatt, og ts får heller bidra på den måten at hun hjelper han med å planlegge. 

Sett opp liste over antall gjester, og noter bak hvem som kan bidra med enten en kake eller en rett. Få i tillegg venner til å bake kake med lovnad mot gjenbytte. Ikke alle er glade i å bake kake, men de fleste kan stille med en enkel rett. I mine barns konfirmasjon lagde feks svigermor til fat med laks og eggerøre, min mor lagde til et spekefat, søsteren min lagde pai, svigerinnen min bakte focatiabrød og venninner stilte med kaker.
I tillegg lagde jeg 4 stk kaker en måned i forveien som jeg fryste ned. Karbonader og løk kan fint lages i lang tid i forveien og fryses ned. Velg enkle retter som ikke trenger store kokkekunnskaper for å greie. 

Lokalet kan pyntes og bordene dekkes av konfirmant, søsken/stesøsken til konfirmant og foreldrene. Be de få enten en nabojente, en venninne eller andre til å hjelpe til på kjøkken på selve konfirmasjonsdagen. 

Send listen på mail til eksen til samboeren og be henne fylle inn det hun og hennes side bidrar med. Skriv at du bidrar gjerne på den måten du kan nå i forkant, men at du nok dessverre blir mest opptatt med den nyfødte babyen på selve konfirmasjonsdagen. 

Anonymkode: 8c52f...fed

Som du er inne på, det er snakk om hennes stebarn, som har både mor og far. Jeg kan virkelig ikke se at det er TS' ansvar å ta regien i denne konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene har da visst om denne konfirmasjonen i åresvis! I dette tilfellet så ønsker ikke foreldrene "å spare på noe". De skal ha masse gjester. Men ingen av de vil hverken betale noe særlig eller spare til dette gildet. Bonusmor skal ikke inkluderes når det gjelder bonusbarnet, men når de finner ut at hun kan betale og være kokk, så er hun god nok. Og det skulle bare mangle, så derfor blir hun ikke spurt engang. Bare tatt for gitt! Hvem trenger fiender når man har en samboer som dette...

PS. Da jeg fikk barn, så var det komplikasjoner slik at jeg var kraftig redusert etter fødselen. Jeg fikk tilbudet om å være en ekstra uke på sykehuset, men fikk lov til å reise hjem hvis jeg fikk slappet av der. Jeg sa til samboeren at jeg måtte bli på sykehuset en ekstra uke. Nevnte aldri at det var frivillig... Han var også sånn som meldte meg "frivillig" til andre som trengte hjelp, og sa til meg at jeg fikk si fra selv hvis jeg ikke "gadd".

Anonymkode: c5e8d...e0f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kritt skrev:

Som du er inne på, det er snakk om hennes stebarn, som har både mor og far. Jeg kan virkelig ikke se at det er TS' ansvar å ta regien i denne konfirmasjonen.

Det har jeg fått med meg, og som stemor til to barn så anser jeg det som helt naturlig å hjelpe til i stebarnas konfirmasjon UTFRA helse og tilstand ellers. I ts sitt tilfelle kan hun hjelpe til der hun kan og klarer i forkant av konfirmasjon. 

Forøvrig har vi hatt 4 konfirmasjoner der foreldre og steforeldre på begge sider har bidratt ut fra evne :) 

Det er selvsagt ikke ts sitt ansvar å ta regien, men tydeligvis er samboeren tiltaksløs og tankeløs som legger lasset på henne, ergo må hun forklare hva hun klarer og orker å bidra med. Inkl det økonomiske....

Anonymkode: 8c52f...fed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå skal TS bruke graviditeten til å gå rundt og grue seg og ha dårlig samvittighet. For en drittsekk. 

Anonymkode: 491b7...a6f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nå skal TS bruke graviditeten til å gå rundt og grue seg og ha dårlig samvittighet. For en drittsekk. 

Anonymkode: 491b7...a6f

Denne mannen viste sitt sanne ansikt da hun ble gravid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS bør vel også finne en eller annen fagperson som kan forklare mannen med teskje at hennes forrige fødsel er mye mer relevant for hvordan denne barseltiden vil bli, enn hans eks. Det kan jo også være at han bagatelliserer eksens barseltid, fordi han gav faen, og hun bare måtte bite tenna sammen. Som også kan være noe av grunnen til at hun er kritisk til en ny baby. Just saying...

Anonymkode: 61cc3...a8f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mannen kunne vært med til jordmor/lege neste svangerskapskontroll?

Anonymkode: c5e8d...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Tusen mange takk for mange svar og fornuftige innspill.  Man kan vel si at dette har vært tema hos oss den siste uka, og vel så det. Det er mange paralelle problemstillinger her - noe som er kommet til overflaten. Og ting som ikke bare er relatert til konfirmasjon.

Jeg skal oppdatere mer når jeg ordentlig med tid. Men for nå har mannen flyttet ut og bor midlertidig borte inntil vi finner en løsning på ulike problemer. Jeg kan ikke være økonomisk melkeku, samtidig som jeg ikke skal ha noe å si.

Anonymkode: 20c96...427

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/8/2019 at 2:08 PM, AnonymBruker said:

Hva skla jeg gjøre?

Anonymkode: 20c96...427

Snakke med han? 

Anonymkode: 84cdc...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 19.22, Trolltunge skrev:

Dumt at TS forsvant, men håper at hun har tatt til seg at dette er urimelige krav. 

Jeg må innrømme at jeg har tenkt litt på denne tråden, og istedenfor å kvernet mer på at mannen er urimelig vil jeg heller gi noen råd i forhold til hvordan dette kan løses. 

Kaker: Har barnet stor nok nær familie til å ha 50 gjester bør det være mulig å iallefall spørre besteforeldre og tanter/onkler om de kan bidra med en kake. Da jeg hadde konfirmasjon var det flere som med glede bidro med en kake. En større og finere "hovedkake" kan kjøpes, og det er også mange private som gjerne tar slike oppdrag. 

Mat: Det er koldtbord, og far er ingen fantastisk kokk. Det er ikke et spesielt stort problem når det er koldtbord. Retter som mer eller mindre bare skal legges på fat er reker (enten ferdig pillede eller med skall), laks, gravlaks, spekemat, roastbiff, skinkestek, annet godt kjøttpålegg, ferdig grillede kyllinglår/klubber som bare må varmes litt og karbonader som bare må varmes litt. (Kanskje andre vet om mer?) 

Annet som krever minimal innsats er kongereker, lefseruller med spekeskinke eller laks (kan med fordel lages et par dager før, de smaker best da) og pastasalat. 

Eggerøre, potetsalat og salat må helst være hjemmelaget, men dette er heller ikke ting som krever superkokker. Stekt løk og sprøstekt løk, majones, remulade og eventuell aioli kan kjøpes ferdig. 

Man kan altså få et veldig bra koldtbord uten å være superkokk, og med stemor i barsel bør slike løsninger være det far går for å bidra med, istedenfor å dytte ansvaret fra seg. 

Når det gjelder økonomi er dette helt klart fars ansvar, utover gave stemor er med på, og her må bare mor og far komme frem til løsninger de har råd til. Det burde være regelrett flaut og for skammelig for far å be sin samboer stå for dette. Han og mor har hatt 14- 15 år på å sørge for at dette ikke ble umulig for dem. Eier han et minstemål av stolthet selger han heller ting han eier enn å be andre betale for dette. Eller de justerer ned til selskap de har råd til. En konfirmasjon må ikke være en skamdyr begivenhet. Han har dessuten fremdeles rundt et halvt år på å stå på for å jobbe inn penger.

Når det gjelder gave til barnet er det heller ikke noe som må betales nå. Man kan gi gavekort på sertifikat for eksempel, og så har man ennå 3-4 år på å sørge for at man klarer å holde det løftet. Går man for en slik løsning får man spredt utgifter ved det, men isåfall bør far bli noe klokere fremover, og faktisk legge til side penger til utgifter man vet kommer. HELLIG holde dem av, som om de ikke eksisterer, for 3-4 år går faktisk fort. Når far ikke har klart å planlegge konfirmasjon bedre enn at han ikke har råd til det, selv om han har hatt 14-15 år på seg, er det kanskje en risiko for at en slik gave også kan bli vanskelig for ham når det "plutselig" er tid for det. En mulighet er det likevel, og en bedre løsning dersom totalen blir for dyrt for ham her og nå enn det er å dytte SINE forpliktelser over på samboer. 

Leverer han med tiden ikke en slik bortlovet gave vil han fremstå som en idiot ovenfor sitt eget barn når tiden for den kommer. Velfortjent også. 

Kanskje det at han her og nå må få forståelse for at samboer ikke er villig til å påta seg hans økonomiske forpliktelser gjør at han klarer å planlegge bedre fremover? Man gjentar gjerne ikke feil man får svi for. Det er det noen bare ordner for deg man ikke lærer av. 

Ok, da ble det likevel litt kverning på at mannen er urimelig, men poenget mitt er at dette bør kunne løses. Uten at stemor må ta ansvar for det. Det er løsbart uten slike urimelige krav. Uten at far dytter SITT ansvar fra seg. 

Jeg vl gjerne takke MYE for dette innlegget. mange kloke ord og gode råd. En av utfordringene økonomisk er at det allerede er holdt av et nokså dyrt lokale for denne konfirmasjone. Det er et veldig fint sted med super beliggenhet. Jeg har foreslått kantina på min jobb som et alternativ som er gratis, og som også er helt OK. Men ikke som deres egentlige alternativ. Dessverre så var det ikke all verden av positiv respons. Men jeg har sagt de sparer 7000 på det, så får håpe det går inn.

Anonymkode: 20c96...427

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Tusen mange takk for mange svar og fornuftige innspill.  Man kan vel si at dette har vært tema hos oss den siste uka, og vel så det. Det er mange paralelle problemstillinger her - noe som er kommet til overflaten. Og ting som ikke bare er relatert til konfirmasjon.

Jeg skal oppdatere mer når jeg ordentlig med tid. Men for nå har mannen flyttet ut og bor midlertidig borte inntil vi finner en løsning på ulike problemer. Jeg kan ikke være økonomisk melkeku, samtidig som jeg ikke skal ha noe å si.

Anonymkode: 20c96...427

Dette var trist å høre TS! Men samtidig kanskje godt dersom dere klarer å få ryddet opp før babyen kommer til våren. Krysser fingrene for at det ordner seg på en god måte, så må du passe på deg selv 💕

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg lykke til TS. Håper det ordner seg for dere!

Anonymkode: fa27c...1ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...