Gå til innhold

Samboer har lovt ut min hjelp og pengebidrag til stebarns konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboers eldste skal konfirmeres i mai neste år og han, barnets mor og barnet er kommet i gang med planleggingen. Jeg er ikke blitt involvert, generelt så holdes jeg utenfor ting som angår stebarn og det er greit. Men nå har altså da samboer lovt ut både min hjelp samt økonomisk bidrag - uten å snakke med meg først.

Vi har vært sammen i 5 år og bodd sammen i 2 av dem. Jeg kommer fint ut av det med mitt stebarn, men mammaen er lite interessert i å ha noe med meg å gjøre. Så jeg har da klokelig holdt meg i bakgrunnen. Jeg har selv også et barn fra tidligere, noe yngre enn mannen sitt som nå skal konfirmeres. Vi venter nå vårt første barn sammen, jeg har termin tre uker før den omtalte konfirmasjonen, og allerede har jeg utfordringer med begynnende bekkenløsning og kvalme. I utgangspunktet vil jeg gjerne bidra, men jeg må ta forbehold om form etter fødsel og at jeg har et spebarn å ta vare på.

Min første fødsel var noe dramatisk, og jeg hadde fysiske plager i etterkant som gjorde at jeg ble lite mobil de første par månedene, babyen var også en kolikkbaby som nesten ikke sov. Og det var i det hele tatt en veldig stressende periode. Så når samboer da kommer hjem og sier han har lovt ut at jeg kan bidra med opptil halvparten av rettene og kaker til koldtbord til et selskap med 50 gjester (Stor familie) på et tidspunkt hvor jeg har et spebarn - uten å ha spurt meg først - så ble jeg naturligvis både stressa og irritert. Han har helt avfeid at det kan være noe som helst problematisk rundt dette. Jeg vil jo gjerne bidra, men det må tas høyde for at jeg må tilpasse aktivitet til situasjonen ellers. Noe jeg ikke får noe forståelse for. Ettersom hans eks var i veldig god form etter sin fødsel, så går det nemlig også veldig bra med meg..

Det er for tiden hovedsaklig jeg som holder økonomien i gang i heimen da bedriften samboer hadde gikk konkurs. Det er gjeld som må betales, og akkurat nå er det mye som er uklart for meg. Det er selvsagt dårlig timing med baby opp i dette, men det skjedde samtidig. Det viser seg nå da at samboer og hans eks ikke har spart opp noe til å holde konfirmasjon, noe han har sagt at de har, men pengene er gått til noe annet. Så til tross for en nokså usikker situasjon økonomisk hos oss, så har samboer ikke gitt uttrykk for at det skal spares på noe i forbindelse med konfirmasjonen. Hans familie er størst og hans eks har da sagt at han må betale majoriteten av selskapet. Og samboer kommer da hjem og mener at jeg skal spytte i størstedelen av selskap og gave. I tillegg så må vi også skaffe utstyr til babyen, jeg skal også forsørge mitt barn jeg allerede har, pluss at de fleste faste utgifter og lån på hus nå går ut fra min konto.

Jeg vet ikke hvordan alt dette skal gå opp, verken økonomisk eller praktisk. Så klart jeg skal bidra, men her er det gjort avtaler på mine vegne uten at jeg verken er hørt på forhånd eller har noen påvirkningsmulighet. Jeg har i følge min samboer egentlig ikke noe jeg skulle ha sagt - har klar beskjed om å holde meg unna å bestemme noe som har med stebarn å gjøre,  men det forventes at jeg skal bidra. Jeg har mest lyst til å melde meg ut, men jeg kan ikke det heller. Hva skla jeg gjøre?

Anonymkode: 20c96...427

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hva han har lovet får han ta på sin kappe å rydde opp i,gærningen.

 

Anonymkode: be706...db8

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rett og slett blitt forbanna og bedt ham fikse dette selv.

Det er så fullstendig hensynsløst og overkjørende at jeg har ikke ord.

Sett hardt mot hardt, her må du faktisk kvinne deg opp og si skikkelig i fra. Dette går rett og slett ikke an. 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tilta om min samboer hadde lovet noe på mine vegne UTEN å snakke med meg først eller tenke på det faktum at jeg hadde hatt et spedbarn på den tiden. Å det at han er så frekk at han lover bort økonomisk bidrag? Nei fyfaen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri greit å love noe på andres vegne uansett. 
 

Selvsagt skal du ikke hjelpe til her rett etter fødsel. Jeg skjønner bare ikke hva som får din samboer til å tro det. Vet ikke hva slags økonomisk ordning dere har, men i hovedsak er det selvsagt han som skal betale for sitt barns konfirmasjon. Han burde bli enig med mor om en feiring dere/han har råd til, evt med hjelp fra andre familiemedlemmer.

 

Han bør helst ha noen veldig gode egenskaper for å veie opp for den røren her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør si allerede nå at du ikke kan bidra med matlaging for denne konfirmasjonen, fordi du ikke vet hvordan formen er så tett på fødsel. Du ønsker jo ikke risikere å si ja til noe du ikke kan få til, og spesielt ikke på en så viktig dag som dette. Bare forklar det så enkelt, og at svaret må bli nei. Her må dere heller be om hjelp fra famile eller noen lokale kateringselskaper.

Dessuten bør du fortelle din mann at det er han og ekskonen sitt ansvar å ta seg av det økonomiske rundt denne dagen. Kanskje han rett og slett må låne penger? Av banken, foreldre eller kanskje deg? Eller om han har mulighet til å sette av en tusenlapp i måneden frem til konfirmasjonen. Regner med det er på våren, og da vil det kanskje holde til mat og en gave. I alle fall førstnevnte.

Du er ikke urimelig dersom du ber om dette, din mann er urimelig dersom han forventer noe annet!

Anonymkode: 8efa4...170

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill catering på "din del" og presenter ham regningen. Makan til frekkhet! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han bare kommet med sånt før du ble gravid, så kunne du pakket sakene og sluppet å ha noe mer med han å gjøre. Så grovt syntes jeg det er.

Endret av Handful
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Få orden på den daglige økonomien, TS! 

Dette forholdet kommer til å ryke, og du vil ikke gå og ergre deg over å ha brukt titusener eller hundretusener av kroner på han! 

Han skal betale for sin andel av det daglige. Han får finne seg en jobb, vikarstilling eller hva som helst, og stå på og få inn penger! Han har ingen rett til å love på dine vegne. Tviler også på at han sa til eksen at det var dine penger og dine kaker som skulle gå med, tipper han sa han skulle "fikse det" og nå presser han deg for å ikke miste ansikt selv! 

Møkkamann! 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg aldri akseptert, og jeg håper virkelig du setter ned foten. «Så klart skal jeg bidra», skriver du, men slik jeg tolker din situasjon og hvor involvert du har vært i ditt stebarn, synes jeg ikke det er noe selvsagt med det i det hele tatt. I alle fall ikke utover å bake en kake, dersom formen tillater det. Du skal ikke bidra med noe økonomisk, og du skal absolutt ikke ha noe stort ansvar for det praktiske. Dette er ikke ditt problem, og dette ansvaret skulle du ikke fått, gravid eller ei. Jeg synes du allerede drar en for stor del av lasset økonomisk. Han mannen din må virkelig skjerpe seg...

Anonymkode: 773a1...70f

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så si Nei! Skjønner ikke problemet. Jeg hadde sagt "ikke aktuelt", ferdig med det. Er det virkelig så vanskelig å stå opp for seg sjøl, med en som faktisk skal respektere deg?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan  «gjerne ville hatt bidratt», men det kan du rett og slett ikke. Du må komme til dekket bord i den konfirmasjonen, som gjest de kan være glad for at orker det med nyfødt på slep. Noe mer ansvar for det selskapet har ikke du, og kan ikke du ta, verken før eller etter fødsel. Da min førstefødte var tre uker, var vi en dåp, jeg pyntet meg og baby, vi hadde kjøpt presang og vi var i kirke og selskap, med baby på fanget/puppen, og personlig var det en bragd og stor mestring i det for meg.  Og mer enn nok, en hel dag hjemmefra med så nyfødt. 
Lage koldtbord og kaker? Nei. Ikke din sak, ikke ditt ansvar.

Økonomien og penger er en annen sak, der må dere rydde opp. Og ikke ved at du får slike ekstrautgifter akkurat når du skal i permisjon med baby. Støtter forslaget om noe rådgivning her, både økonomisk og forholds-parterapi. 

Anonymkode: 0150a...5a3

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...