Gå til innhold

Samboer har lovt ut min hjelp og pengebidrag til stebarns konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du finner deg i alt for mye, dette er rett og slett ikke greit. Tror du kommer til å angre bittert den dagen dette er slutt og du har brukt så mye penger på han og datteren hans.

Anonymkode: f9dc8...06f

Enig i dette, har selv brukt over ti år av livet mitt på et økonomisk surrehue. Masse gammel gjeld, firma som går konkurs, masse dårlige, dyre vaner og null egenansvar. Det er noen år av livet mitt og helvetes masse penger jeg aldri får noe igjen for, utover en litt sur lekse. Eneste jeg er glad for et at vi aldri fikk barn eller kjøpte bolig sammen, så når det ble slutt var det faktisk over. 

Til TS, hvis han ikke skjønner hva du snakker om synes jeg du skal vise han denne tråden, så kanskje han skjønner hvor i utakt med verden han egentlig er. Han og mor bør betale konfirmasjonen, besteforeldre kan bidra dersom de har lyst og mulighet. Her har de dumma seg ut, og bør nedskalere festen til et nivå de har råd til.

Må desverre også si at det ikke lover godt at han ikke tar din forrige opplevelse av fødsel alvorlig, fordi hans eks var fresh, så jeg tror du skal mentalt forberede deg på at han ikke kommer til å bidra stort. Kanskje er det faktisk bedre å gjøre det slutt først, så du slipper forventningen om å varte opp han og barnet hans i tillegg. Du kommer til å ha nok med deg selv, baby og barn. Håper du har en barnefar som stiller opp litt, i det minste. 

Anonymkode: 61cc3...a8f

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første så er det konfirmasjonen til babyen sitt eldste søsken .DIn samboer burde involvert deg før han lovte noe.

Anonymkode: 28115...fe1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. 😟

Jeg skjønner at det kan hverken være lett eller behagelig å stå i dette, når din mann tilsynelatende eier hverken selvinnsikt eller skam ift dine forpliktelser til hans barn, uansett om det gjelder tid eller økonomi. Samtidig som du har ingenting du skulle sagt; du skal bare stille opp og holde kjeft. 
Spørsmålet er kanskje om han har tenkt igjennom dette eller om han bare lovet dette "in the heat of the moment" for å slippe ubehageligheter med eksen. Ikke at det er ok, men jeg håper i hvertfall at det er ikke slik han behandler deg til vanlig. 

Jeg mener som de andre som har svart, at du er nødt til å ta kampen og ikke gi deg på dette. Konfirmanten har allerede 2 foreldre som skal sørge for alt han eller hun trenger og om den ene kan ikke betale, må den andre ta ansvar. Du har snart 2 barn selv, som du må belage deg på å betale for alene, slik ståa er nå, ja, faktisk hele deres husholdnings økonomi hviler på dine skuldre alene, i tillegg til at du sparer til konfirmasjon for din eldste. Du skal ikke måtte ta hovedansvaret for et tredje barns konfirmasjon fordi mor og far ikke kan eller vil. Da må de enten belage seg på mindre feiring eller far må skynde seg å finne jobb, om det er tidskrevende å finne noe fast, får han finne noe midlertidig. De to foreldrene har noen måneder på seg for å finne en løsning for det økonomiske og tanter/onkler og besteforeldre må kunne hjelpe til med kaker etc. 


Det er i det hele tatt virkelig drøyt - og respektløst - at han gir løfter over lav sko på dine vegne uten å engang høre med deg og attpåtil blir pottesur og vrang når du reagerer på det; han høres mest ut som en unge som skal trasse seg til viljen sin med sure miner og dårlig oppførsel. Jeg vet ikke hvordan du skal få han til å forstå at ingenting av dette er ok, hverken å gi løfter du ikke kan innfri, eller å prøve å presse deg til å gi etter.  Kanskje du kan alliere deg med en venninne eller søster, noen nær deg som gir deg moralsk støtte. Det kan hjelpe deg å stå på ditt mens det stormer. Lykke til! 🤗🍀
 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fordeler dere økonomien til vanlig? Har dere felles økonomi eller separat, eller en blanding? Har han betalt mye for deg og ditt barn tidligere? Det er vesentlige spørsmål.

Det er uansett ikke greit å love ting på vegne av andre. Men reagerer litt på at du (og mange av de som svarer) skriver at DU har et spedbarn – det er vel din samboers barn? Og dermed også hans ansvar når dagen kommer. Det er vel ikke slik at konfirmasjon og hans barn er det bare han som må styre med, mens deres felles barn er kun ditt ansvar? 

Høres ut som om dere hjelp til å organisere dere som familie, og med å finne ut hva som er hvems ansvar, både økonomisk og praktisk. Anbefaler familievernkontoret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg i ok form etter min fødsel og hadde en forholdsvis rolig sovebaby, men å lage mat til 50 gjester 1-3 uker etter fødsel hadde vært fullstendig uaktuelt uansett til hvem!

Hadde ikke bestemt meg på forhånd heller for hvorvidt jeg kom til å møte i noe selskap så kort tid etter fødsel, men gitt beskjed om at det måtte jeg ha sett an når dagen kom. Og da med forbehold om at det kanskje bare hadde blitt en kort visitt - noe de fleste hadde hatt forståelse for.

Du bør bestille en rådgivningstime på familievernkontoret og videre bør du ha med mannen til jordmor så hun kan realitetsorientere ham litt om barseltiden.

Når det gjelder økonomi så høres det ut som den bør være separat da forholdet deres ikke ser ut til å ha en lys fremtid med oppførselen samboeren din nå viser...

Anonymkode: 275f3...fdd

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid eller ei, du må seriøst revurdere dette forholdet!!

Anonymkode: 39a9d...f7e

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Skikkelig dårlig gjort av samboeren din å love deg bort til andre uten og høre om det er ok. Men du har jo allerede påtatt deg å være forsørgeren for samboeren din, nå som han er uten jobb - da bør det også gjelde hans barn,  som blir ditt barns storesøsken. 
Så klart skal han ta største delen av kostnaden til konfirmasjonen om det er slik at hans familie er størst, men det bør jo være noen der som kan hjelpe til med mat og kakene? Regner med de også vet at dere venter barn? 
 


 

Anonymkode: 0e6cd...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for støtte!! Det har vært isfront her hjemme i flere dager etter at samboer kom hjem og lanserte alt dette. Problemet opp i alt dette er at nyheten om baby ikke har falt i god jord hos hans eks spesielt. Jeg tror han ønsker å unngå mest mulig konflikt med eks og barn, og tør ikke tape ansikt på å måtte innskrenke konfirmasjon samtidig som det kommer en ny baby til verden som krever sitt av ham som far. Han har vel sagt at han skal ordne ting ja, men tenker jeg skla gjøre det. For han er ikke noen kokk til å lage koldtbord eller bake flere kaker. 

Jeg er noe konfliktsky selv. Men har i dette tilfellet vært tydelig fra første stund på at disse bidragene ikke er noe han kan regne med. Det har vært som å snakke til en vegg. Han mener jeg har god nok økonomi til at dette kan gå, og at at alt går opp i opp på sikt. jeg har også fått beskjed om at jeg ikke skal ta sorgene på forskudd vedrørende formen etter fødsel.

Anonymkode: 20c96...427

Det siste der syns jeg er en heelt utrolig ting å si. For det første, så krever en konfirmasjon planlegging, så dersom formen din viser seg å være veldig dårlig når konfirmasjonen skal holdes, så er det antakelig ikke bare-bare å finne noen andre som kan lage mat på kort varsel. Men det er egentlig et sidespor. Selv de som har enkle og greie fødsler er slitne tre uker etter fødsel, og det kan handle om å komme seg etter graviditet, fødsel og ikke minst at man gjerne er en del våken om nettene og ammer mye gjennom hele døgnet. Som en annen sa, er det for mange slitsomt bare å være i en konfirmasjon på det tidspunktet, og det er altså så sprøtt at han forventer at du skal stå og lage mat og baker kaker rett etter fødsel(!). 

Jeg blir litt nysgjerrig på om du er overrasket eller om han generelt er veldig korttenkt og umoden?

Og at eksen reagerer på at dere skal ha en baby er bare så innmari irrelevant i denne sammenhengen. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvordan fordeler dere økonomien til vanlig? Har dere felles økonomi eller separat, eller en blanding? Har han betalt mye for deg og ditt barn tidligere? Det er vesentlige spørsmål.

Det er uansett ikke greit å love ting på vegne av andre. Men reagerer litt på at du (og mange av de som svarer) skriver at DU har et spedbarn – det er vel din samboers barn? Og dermed også hans ansvar når dagen kommer. Det er vel ikke slik at konfirmasjon og hans barn er det bare han som må styre med, mens deres felles barn er kun ditt ansvar? 

Høres ut som om dere hjelp til å organisere dere som familie, og med å finne ut hva som er hvems ansvar, både økonomisk og praktisk. Anbefaler familievernkontoret.

Du er mann, ja. Nå er det faktisk slik at det er hennes graviditet, hennes fødsel, og hennes barseltid (tre uker etter fødsel, noen blør ennå. Noen ligger fortsatt på sykehus.). En tre uker gammel baby er først og fremst mors ansvar, ja. Far kan for eksempel ikke gi babyen mat, så han kan ikke ha den mer en en time av gangen. Brystspreng, betente puppet, ammetåke og sting som ikke har grodd, det er hennes. Hans barn har en mor (og far). Konfirmanten lider ingen nød. Babyen dør hvis ikke mor tar ansvar.

 

Anonymkode: 0150a...5a3

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, vi er foreldre som har klart både en og to konfirmasjoner helt alene. Ikke en eneste som støttet verken økonomisk eller praktisk. De er to voksne, og dette bør de klare på alle måter selv. 

Økonomisk får du bare si at det er uaktuelt at du bidrar utover din del i gave. I denne anledning er du å regne som gjest. 

Klarer du å bake en kake burde det være fantastisk i situasjonen. At han ikke er kokk er ingen unnskyldning. Det er koldtbord, og mange ting man kan lage til uten å kunne noe på kjøkkenet. 

Hans og mors ansvar! 

Anonymkode: b3897...95b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er mann, ja. Nå er det faktisk slik at det er hennes graviditet, hennes fødsel, og hennes barseltid (tre uker etter fødsel, noen blør ennå. Noen ligger fortsatt på sykehus.). En tre uker gammel baby er først og fremst mors ansvar, ja. Far kan for eksempel ikke gi babyen mat, så han kan ikke ha den mer en en time av gangen. Brystspreng, betente puppet, ammetåke og sting som ikke har grodd, det er hennes. Hans barn har en mor (og far). Konfirmanten lider ingen nød. Babyen dør hvis ikke mor tar ansvar.

 

Anonymkode: 0150a...5a3

Er ikke mann, nei ;) Men veldig for at fedre skal ta sin del av ansvaret med barna. Far kan gjøre alt utenom å amme, og hvis ikke mor vil/kan amme er det jo ingen forskjell på hva mor/far kan gjøre. Du virker veldig dramatisk, tviler på at TS' baby dør hvis hun hjelper til i stebarnets konfirmasjon...

Jeg mener ikke at det er rettferdig at TS skal sponse denne moroa, altså. Det er foreldrenes ansvar. Men jeg synes det er litt rart at alle roper i kor om at dette har null og niks med TS å gjøre. Det er stebarnet hennes, og hennes ene barns stesøsken og hennes kommende barns storesøsken. Det er ikke sånn at dette er en fremmed, liksom.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En barselkvinne skal ikke gjøre NOE annet enn å amme og stelle sin lille baby og eventuelt sove, dusje og ta vare på seg selv. La sårene gro. Hvile. Å lage koldtbord til en konfirmasjon er helt UAKTUELT og vil nok eventuelt resultere i skilsmisse. 

Anonymkode: 39a9d...f7e

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Er ikke mann, nei ;) Men veldig for at fedre skal ta sin del av ansvaret med barna. Far kan gjøre alt utenom å amme, og hvis ikke mor vil/kan amme er det jo ingen forskjell på hva mor/far kan gjøre. Du virker veldig dramatisk, tviler på at TS' baby dør hvis hun hjelper til i stebarnets konfirmasjon...

Jeg mener ikke at det er rettferdig at TS skal sponse denne moroa, altså. Det er foreldrenes ansvar. Men jeg synes det er litt rart at alle roper i kor om at dette har null og niks med TS å gjøre. Det er stebarnet hennes, og hennes ene barns stesøsken og hennes kommende barns storesøsken. Det er ikke sånn at dette er en fremmed, liksom.

Men det er ikke slik at Ts eller andre rett etter FØDSEL velger å «bare bry seg om sitt eget barn». Det er det eneste hun kan og skal gjøre rundt termin, og så kort tid etterpå KAN man ikke lage masse mat og ordne med store selskap. Bare les på gravideforumet om alle som blir så slitne av besøk der man må servere kaffe og vise fram baby. Om det var aldri så mye ts’ eget barn og felles barn, kom hun ikke til å være i stand til å lage koldtbord 3uker etter fødsel! 

Anonymkode: 0150a...5a3

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er da, Ts, en voksen mann (man er det når man har barn som skal konfirmeres). Han har altså lovt barnets mor at dere skal bodra med mat til 50 gjester. null stress. Det klarer han helt fint selv på ei helg. Hvordan løser du konflikten rundt at dette er noe han har løyet om at du skal gjøre? Ved å erkjenne at det faktisk ikke er ditt problem. Og når konfirmasjonen kommer: ved å ikke løfte en finger. Dette er ikke ditt problem. Det er heller ikke ditt problem å fø på mannen. Har han ikke råd så må konfirmasjonen kanseleres. Intet barn i verden tar det minste skade av det. 

Det sagt: du er også en voksen dame, Ts. Og du valgte denne mannen som far til ditt barn nr 2. 

Det er bare 3 (og kun bare 3) personer i dette kaoset du og manne-barnet ditt har skalp som det er synd på. Samboers barn. Ditt barn. Og det ufødte. 

Jeg ønsker dem lykke på veien. De har alt behov for det.

Anonymkode: 290eb...fad

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Er ikke mann, nei ;) Men veldig for at fedre skal ta sin del av ansvaret med barna. Far kan gjøre alt utenom å amme, og hvis ikke mor vil/kan amme er det jo ingen forskjell på hva mor/far kan gjøre. Du virker veldig dramatisk, tviler på at TS' baby dør hvis hun hjelper til i stebarnets konfirmasjon...

Jeg mener ikke at det er rettferdig at TS skal sponse denne moroa, altså. Det er foreldrenes ansvar. Men jeg synes det er litt rart at alle roper i kor om at dette har null og niks med TS å gjøre. Det er stebarnet hennes, og hennes ene barns stesøsken og hennes kommende barns storesøsken. Det er ikke sånn at dette er en fremmed, liksom.

Ts har jo blitt holdt utenfor alt som har med dette barnet å gjøre, helt til de nå trenger penger og kokk, ikke greit! Ts blir brukt! 

Anonymkode: 4c4d3...dae

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Men reagerer litt på at du (og mange av de som svarer) skriver at DU har et spedbarn – det er vel din samboers barn? Og dermed også hans ansvar når dagen kommer. Det er vel ikke slik at konfirmasjon og hans barn er det bare han som må styre med, mens deres felles barn er kun ditt ansvar? 

 

Ja, et spedbarn er fakstisk morens ansvar.

Konfirmasjon av hans barn fra før, dritter jeg langt ut i. Ikke mitt problem. 

 

Om du liker det eller ikke!

Endret av Lucky.me
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være en spøk?!?!? Ellers så er mannen helt tulling....

Anonymkode: cdbd2...c34

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...