Gå til innhold

Samboer har lovt ut min hjelp og pengebidrag til stebarns konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sleit med å få bakt ei skikkelig kake til dåpen, og det var flere måneder etter fødsel, men med klengete baby. Det her er jo helt uaktuelt. Du skal IKKE bidra med noe mer enn du kan gjøre klart på forhånd av fødsel. Du kan bake opp noen kakebunner som ligger klar i fryseren, men du skal ikke lage mat til konfirmasjonen!! Herregud.

Og foreldrene skal betale. 

Anonymkode: aa0b2...a13

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her.

Takk for støtte!! Det har vært isfront her hjemme i flere dager etter at samboer kom hjem og lanserte alt dette. Problemet opp i alt dette er at nyheten om baby ikke har falt i god jord hos hans eks spesielt. Jeg tror han ønsker å unngå mest mulig konflikt med eks og barn, og tør ikke tape ansikt på å måtte innskrenke konfirmasjon samtidig som det kommer en ny baby til verden som krever sitt av ham som far. Han har vel sagt at han skal ordne ting ja, men tenker jeg skla gjøre det. For han er ikke noen kokk til å lage koldtbord eller bake flere kaker.

Barnet hans har vært her denne uka og da er det ikke veldig lett å få snakka om ting uten at hen får med seg hva som blir sagt. Rapportering hjem til mor om hva som skjer, hva som blir sagt osv i dette huset er dessverre vanlig, slik at jeg passer meg faktisk for hva jeg både sier og gjør. Jeg unner barnet en fin konfirmasjon, men ikke på denne måten.

Jeg er noe konfliktsky selv. Men har i dette tilfellet vært tydelig fra første stund på at disse bidragene ikke er noe han kan regne med. Det har vært som å snakke til en vegg. Han mener jeg har god nok økonomi til at dette kan gå, og at at alt går opp i opp på sikt. jeg har også fått beskjed om at jeg ikke skal ta sorgene på forskudd vedrørende formen etter fødsel.

Jeg har en del oppsparte midler, men det er jo ikke meninga at de skal gå til konfirmasjon til hans barn. Jeg sparer også til mitt eget barn, og også til den som kommer for å kunne ha råd til utstyr. Da tenker jeg at han må bære økonomien til sin egen selv, men han mener vi må dra lasset sammen som en familie. Og det er jo ikke det at jeg ikke skal bidra. Jeg skal bare ikke betale størstedelen og samtidig ikke ha noe å si.

Må nok forsøke å få til en ny dialog i helga omkring dette.

Anonymkode: 20c96...427

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han er umåtelig frekk som i det hele tatt har deg i tankene når det gjelder det økonomiske til et barn du ikke akkurat har verdens beste forhold til. Du må gå på tå hjemme når datteren hans er hos dere for at det ikke skal bli baksnakking, er det et bra stemor-stedatterforhold? 

Jeg synes du finner deg i alt for mye, dette er rett og slett ikke greit. Tror du kommer til å angre bittert den dagen dette er slutt og du har brukt så mye penger på han og datteren hans.

Anonymkode: f9dc8...06f

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Og det er jo ikke det at jeg ikke skal bidra. Jeg skal bare ikke betale størstedelen og samtidig ikke ha noe å si.

Må nok forsøke å få til en ny dialog i helga omkring dette.

Anonymkode: 20c96...427

Jo, i denne situasjonen er det faktisk slik at du ikke skal bidra. At du ikke KAN bidra. 
Du kan hjelpe konfirmanten med småting, kanskje dere to bake en kake sammen, du kan si din mening om lokale, pynt, gjester eller invitasjoner hvis du blir spurt. Men du er en gjest i dette selskapet, ikke en arrangør. Og ikke en finansieringskilde. Og å vite at man ikke kan lage koldtbord i tiden rundt en fødsel er ikke å ta sorgene på forskudd, det er allmennkunnskap. 
En sorg å ta på forskudd er at du kanskje ikke kan delta, men det er worst case. 

Anonymkode: 0150a...5a3

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i svarte... hva er det for slags "mann" du har funnet deg?

Anonymkode: 39a9d...f7e

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for støtte!! Det har vært isfront her hjemme i flere dager etter at samboer kom hjem og lanserte alt dette. Problemet opp i alt dette er at nyheten om baby ikke har falt i god jord hos hans eks spesielt. Jeg tror han ønsker å unngå mest mulig konflikt med eks og barn, og tør ikke tape ansikt på å måtte innskrenke konfirmasjon samtidig som det kommer en ny baby til verden som krever sitt av ham som far. Han har vel sagt at han skal ordne ting ja, men tenker jeg skla gjøre det. For han er ikke noen kokk til å lage koldtbord eller bake flere kaker.

Barnet hans har vært her denne uka og da er det ikke veldig lett å få snakka om ting uten at hen får med seg hva som blir sagt. Rapportering hjem til mor om hva som skjer, hva som blir sagt osv i dette huset er dessverre vanlig, slik at jeg passer meg faktisk for hva jeg både sier og gjør. Jeg unner barnet en fin konfirmasjon, men ikke på denne måten.

Jeg er noe konfliktsky selv. Men har i dette tilfellet vært tydelig fra første stund på at disse bidragene ikke er noe han kan regne med. Det har vært som å snakke til en vegg. Han mener jeg har god nok økonomi til at dette kan gå, og at at alt går opp i opp på sikt. jeg har også fått beskjed om at jeg ikke skal ta sorgene på forskudd vedrørende formen etter fødsel.

Jeg har en del oppsparte midler, men det er jo ikke meninga at de skal gå til konfirmasjon til hans barn. Jeg sparer også til mitt eget barn, og også til den som kommer for å kunne ha råd til utstyr. Da tenker jeg at han må bære økonomien til sin egen selv, men han mener vi må dra lasset sammen som en familie. Og det er jo ikke det at jeg ikke skal bidra. Jeg skal bare ikke betale størstedelen og samtidig ikke ha noe å si.

Må nok forsøke å få til en ny dialog i helga omkring dette.

Anonymkode: 20c96...427

Dra lasset sammen som en familie??? Han kan ikke bare inkludere deg når det passer ham fordi han er en idiot når det gjelder økonomi! Du har selvsagt null økonomisk ansvar for denne konfirmasjonen.

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så greia er at han vet at du har penger på bok, så da synes han at du skal bruke av de på konfirmasjonen til hans barn? 

Fy flate for en dust. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, dette er så frekt at en finner ikke ord. Jeg hadde klikka fullstendig. Håper du ikke lar deg presse til dette. Det er helt hårreisende og feil på så mange måter.. For noen uansvarlig foreldre som har rota bort midlene til konfirmasjonen. Nå er du god nok, de får ta opp lån som andre folk. Dette er grov snylting. 

Anonymkode: cda1a...639

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du kan bake noen kaker som kan fryses og rundstykker. Men noe særlig mer enn det synes jeg ikke du skal. Ja, og spleise på gave med far. 

Ikke la deg bli utnyttet. Snakk med moren om du må

Anonymkode: ec48c...533

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for støtte!! Det har vært isfront her hjemme i flere dager etter at samboer kom hjem og lanserte alt dette. Problemet opp i alt dette er at nyheten om baby ikke har falt i god jord hos hans eks spesielt. Jeg tror han ønsker å unngå mest mulig konflikt med eks og barn, og tør ikke tape ansikt på å måtte innskrenke konfirmasjon samtidig som det kommer en ny baby til verden som krever sitt av ham som far. Han har vel sagt at han skal ordne ting ja, men tenker jeg skla gjøre det. For han er ikke noen kokk til å lage koldtbord eller bake flere kaker.

Barnet hans har vært her denne uka og da er det ikke veldig lett å få snakka om ting uten at hen får med seg hva som blir sagt. Rapportering hjem til mor om hva som skjer, hva som blir sagt osv i dette huset er dessverre vanlig, slik at jeg passer meg faktisk for hva jeg både sier og gjør. Jeg unner barnet en fin konfirmasjon, men ikke på denne måten.

Jeg er noe konfliktsky selv. Men har i dette tilfellet vært tydelig fra første stund på at disse bidragene ikke er noe han kan regne med. Det har vært som å snakke til en vegg. Han mener jeg har god nok økonomi til at dette kan gå, og at at alt går opp i opp på sikt. jeg har også fått beskjed om at jeg ikke skal ta sorgene på forskudd vedrørende formen etter fødsel.

Jeg har en del oppsparte midler, men det er jo ikke meninga at de skal gå til konfirmasjon til hans barn. Jeg sparer også til mitt eget barn, og også til den som kommer for å kunne ha råd til utstyr. Da tenker jeg at han må bære økonomien til sin egen selv, men han mener vi må dra lasset sammen som en familie. Og det er jo ikke det at jeg ikke skal bidra. Jeg skal bare ikke betale størstedelen og samtidig ikke ha noe å si.

Må nok forsøke å få til en ny dialog i helga omkring dette.

Anonymkode: 20c96...427

Herregud for en mann! Han får ta lån!

Endret av Kim123
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en fjott av en mann du har funnet deg. Du skal da vel ikke bruke av DINE oppsparte midler som skal gå til ditt barn og babyen som kommer, på en konfirmasjon der du har blitt inkludert fordi det brått passer seg for denne mannen! Jeg hadde tenkt meg hardt om, er det virkelig et sånn forhold du vil være i? Han utnytter deg jo så det holder! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg faktisk blir litt sint av å lese om det her. Hva slags mann er dette!?! Hadde aldri finni meg i slik oppførsel og lovnader!

Anonymkode: 25c4a...c7b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en agenda til den samtalen i helga. 
1) Økonomien. Det er mye som er uklart for deg. Nå må alt på bordet. All gjeld, all inntekt, alle utgifter. Du må vite nøyaktig hva dere har å rutte med nå, til jul, til våren og når baby kommer og du ikke er i jobb. Pappaperm. Ferie. Hva er planen hans? Bli med til banken hvis du må. Hva har han (har han ikke) av sparepenger, hvordan gjør dere det med julen, ferier, babyinnkjøp og annet, hvordan gjør HAN det med konfirmasjon?

Du må tåle han blir sur og sint, og mener det er urimelig av deg å dra opp dette i forbindelse med krangel om konfirmasjonsmat. Men det er det ikke. Du truer ikke, du må ha fakta på bordet, du er gravid. 
 

2) Konfirmasjonen. Er økonomien helt ugrei, er det jo ikke noen løsning at han tar opp lån. Det lånet må i så fall være fra deg. Dette har ingenting med å dra lasset sammen, det er et lass han og moren skal dra. De kan på ingen måte regne med noen arbeidsinnsats fra deg. Catering er en løsning, det må betales. Hvordan løse det? Nå har han involvert deg, så du må være involvert. Mindre selskap, andre som kan bidra? Osv. 
 

3) Baby. Det er utgifter, det er dåp, det er permisjon fra jobb, det er fremtiden. Hvordan kan han vise så lite omtanke for deg og din fødsel? Det kan bli tøft nok for ham med konfirmasjon opp i det hele, men det går nok. Er det tiden for en tur til familievernkontoret? 

Anonymkode: 0150a...5a3

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ha en agenda til den samtalen i helga. 
1) Økonomien. Det er mye som er uklart for deg. Nå må alt på bordet. All gjeld, all inntekt, alle utgifter. Du må vite nøyaktig hva dere har å rutte med nå, til jul, til våren og når baby kommer og du ikke er i jobb. Pappaperm. Ferie. Hva er planen hans? Bli med til banken hvis du må. Hva har han (har han ikke) av sparepenger, hvordan gjør dere det med julen, ferier, babyinnkjøp og annet, hvordan gjør HAN det med konfirmasjon?

Du må tåle han blir sur og sint, og mener det er urimelig av deg å dra opp dette i forbindelse med krangel om konfirmasjonsmat. Men det er det ikke. Du truer ikke, du må ha fakta på bordet, du er gravid. 
 

2) Konfirmasjonen. Er økonomien helt ugrei, er det jo ikke noen løsning at han tar opp lån. Det lånet må i så fall være fra deg. Dette har ingenting med å dra lasset sammen, det er et lass han og moren skal dra. De kan på ingen måte regne med noen arbeidsinnsats fra deg. Catering er en løsning, det må betales. Hvordan løse det? Nå har han involvert deg, så du må være involvert. Mindre selskap, andre som kan bidra? Osv. 
 

3) Baby. Det er utgifter, det er dåp, det er permisjon fra jobb, det er fremtiden. Hvordan kan han vise så lite omtanke for deg og din fødsel? Det kan bli tøft nok for ham med konfirmasjon opp i det hele, men det går nok. Er det tiden for en tur til familievernkontoret? 

Anonymkode: 0150a...5a3

Jeg er enig i punkt 1, men det er ikke smart å gjøre som i punkt 2, at TS skal låne ut pengene. Han ser ut til å mene at hennes penger er felles midler, så de får hun aldri tilbake! Han bør skaffe pengene fra eksterne kilder. Ekstrajobb, selge noe, osv. 

Punkt 3, han skal jo i teorien dekke halvparten av utgiftene også ved det nye barnet! Ser ikke at det går! 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hallo!

Den konfirmasjonen får de organisere og betale for sjøl! Du må gi klart uttrykk for at har nok med deg og babyen på det tidspunktet. Vær veldig forsiktig med hva du involverer deg i når det gjelder hans økonomiske rottereir !  

Anonymkode: 7ab28...461

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har plikt til å bidra økonomisk til sitt barns konfirmasjon. Mor har plikt til å bidra økonomisk til sitt barns konfirmasjon. Begge har feilet, den ene ved å ikke spare med tanke på fremtidig konfirmasjon, den andre ved bruke pengene på andre ting,

Du har ingen plikt til å bidra, hverken økonomisk eller med mat, til din manns barn fra tidligere forhold. Du har selv et barn som snart er konfirmant, i tillegg venter du én til. Sparepengene dine trenger du til egne barn og uforutsette utgifter.

De får låne penger for å arrangere konfirmasjon, og heller be slektninger om å bidra med mat og servering.

Du er i barsel på det tidspunket, så de får ha deg unnskyldt. 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Chiubi skrev:


De får låne penger for å arrangere konfirmasjon, og heller be slektninger om å bidra med mat og servering.

 

Enig. TS skal ikke ha noe økonomisk med dette å gjøre.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB NB!!  Ikke betal noe av denne konfirmasjonen kjære deg ! Han ser på deg som en melkeku, og det er dine oppsparte midler han gjerne vil ha tilgang til !

Du vil aldri se noe igjen av de pengene, og en dag sitter du også der like raka fant som han hvis han får lov å presse deg til sine planer !

Anonymkode: 7ab28...461

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som de andre sier, dette er så frekt at en finner ikke ord. Jeg hadde klikka fullstendig. Håper du ikke lar deg presse til dette. Det er helt hårreisende og feil på så mange måter.. For noen uansvarlig foreldre som har rota bort midlene til konfirmasjonen. Nå er du god nok, de får ta opp lån som andre folk. Dette er grov snylting. 

Anonymkode: cda1a...639

Dette!!!

Reis deg opp og send dem, der de hører til...

 

Makan!!!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ts, du vil ikke like det jeg skriver nå, men les dette uansett.

Du er i en situasjon der typen din og både hans egen og exen sin slekt ser på deg som den som har ressursene til å lage en konfirmasjon der de alle kommer til dekket bord og slipper den økonomiske biten etterpå. Når planleggingen skrider frem kommer du til å bli presentert for flere og flere regninger og bedt om å gjøre enda mer arbeid.

Du kommer ikke til å få noen takk for dette på noe vis og når moroa er over er det gode muligheter for at du må ta oppryddingen her også. Dette er en situasjon du kun kan komme tapende ut av, og til sist går det ut over ditt eget barn.

Ønsker deg lykke til, for dette trenger du fremover❤️

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...