Gå til innhold

Samboer har lovt ut min hjelp og pengebidrag til stebarns konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare si Nei, det skal jeg ikke, jeg vil nettopp ha født da og er langt inne i ammetåka. Du og din eks får ta en ny planlegging hvor jeg ikke tildeles oppgaver eller ansvar, jeg har ikke kapasitet. Om du vil bake er opp til deg, jeg gjør det ikke.

Veldig lettvint for han da, du skal gjøre all jobben og betale alt fra deres side. For en dust.

Anonymkode: 30a33...b42

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

ØØØHHHHHH.....mener du 50/50 mellom TS og mannen sin familie???? TS skal ikke betale NOE hun, utover gave til konfirmanten.

Anonymkode: 8d9a0...2b6

Nei, mellom biomor og mannen til TS. Siden biomor mente mannen til TS burde betale mere pga større familie. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter også barn rett før en konfirmasjon, men det er mitt EGET barns konfirmasjon. Jeg har sagt fra til far at jeg ikke kan bidra praktisk, de første seks ukene etter fødselen så er jeg i barsel, og derfor må jeg betale for hjelp/leie inn noen. Jeg kan ikke ta på meg å gjøre ting når kroppen min er i barsel! Og her mener far at du skal bidra etter tre uker, uten at du i det hele tatt er spurt?!? Jeg ville faktisk avbrutt forholdet jeg. Dette er så grovt at jeg har ikke ord. Og i tillegg mene at du skal betale?!???!? Hvorfor? 

Gå fra han nå før barnet er født. Dette forholdet vil aldri bli noe bra med en slik egoistisk mann!

Anonymkode: d2d6f...850

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre, hva slags mann er det du har funnet deg?

Dette må du ikke gå med på. 

Anonymkode: 0ae56...96e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper du ikke får deg et barn til ...

Anonymkode: 0e6cd...5c2

Wtf?!

Anonymkode: d9e19...c56

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du aner ikke hvilken tilstand kroppen din er ukene etter fødsel. Dette hadde jeg ikke funnet meg i. Sett ned foten ellers blir du en dørmatte. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt at TS forsvant, men håper at hun har tatt til seg at dette er urimelige krav. 

Jeg må innrømme at jeg har tenkt litt på denne tråden, og istedenfor å kvernet mer på at mannen er urimelig vil jeg heller gi noen råd i forhold til hvordan dette kan løses. 

Kaker: Har barnet stor nok nær familie til å ha 50 gjester bør det være mulig å iallefall spørre besteforeldre og tanter/onkler om de kan bidra med en kake. Da jeg hadde konfirmasjon var det flere som med glede bidro med en kake. En større og finere "hovedkake" kan kjøpes, og det er også mange private som gjerne tar slike oppdrag. 

Mat: Det er koldtbord, og far er ingen fantastisk kokk. Det er ikke et spesielt stort problem når det er koldtbord. Retter som mer eller mindre bare skal legges på fat er reker (enten ferdig pillede eller med skall), laks, gravlaks, spekemat, roastbiff, skinkestek, annet godt kjøttpålegg, ferdig grillede kyllinglår/klubber som bare må varmes litt og karbonader som bare må varmes litt. (Kanskje andre vet om mer?) 

Annet som krever minimal innsats er kongereker, lefseruller med spekeskinke eller laks (kan med fordel lages et par dager før, de smaker best da) og pastasalat. 

Eggerøre, potetsalat og salat må helst være hjemmelaget, men dette er heller ikke ting som krever superkokker. Stekt løk og sprøstekt løk, majones, remulade og eventuell aioli kan kjøpes ferdig. 

Man kan altså få et veldig bra koldtbord uten å være superkokk, og med stemor i barsel bør slike løsninger være det far går for å bidra med, istedenfor å dytte ansvaret fra seg. 

Når det gjelder økonomi er dette helt klart fars ansvar, utover gave stemor er med på, og her må bare mor og far komme frem til løsninger de har råd til. Det burde være regelrett flaut og for skammelig for far å be sin samboer stå for dette. Han og mor har hatt 14- 15 år på å sørge for at dette ikke ble umulig for dem. Eier han et minstemål av stolthet selger han heller ting han eier enn å be andre betale for dette. Eller de justerer ned til selskap de har råd til. En konfirmasjon må ikke være en skamdyr begivenhet. Han har dessuten fremdeles rundt et halvt år på å stå på for å jobbe inn penger.

Når det gjelder gave til barnet er det heller ikke noe som må betales nå. Man kan gi gavekort på sertifikat for eksempel, og så har man ennå 3-4 år på å sørge for at man klarer å holde det løftet. Går man for en slik løsning får man spredt utgifter ved det, men isåfall bør far bli noe klokere fremover, og faktisk legge til side penger til utgifter man vet kommer. HELLIG holde dem av, som om de ikke eksisterer, for 3-4 år går faktisk fort. Når far ikke har klart å planlegge konfirmasjon bedre enn at han ikke har råd til det, selv om han har hatt 14-15 år på seg, er det kanskje en risiko for at en slik gave også kan bli vanskelig for ham når det "plutselig" er tid for det. En mulighet er det likevel, og en bedre løsning dersom totalen blir for dyrt for ham her og nå enn det er å dytte SINE forpliktelser over på samboer. 

Leverer han med tiden ikke en slik bortlovet gave vil han fremstå som en idiot ovenfor sitt eget barn når tiden for den kommer. Velfortjent også. 

Kanskje det at han her og nå må få forståelse for at samboer ikke er villig til å påta seg hans økonomiske forpliktelser gjør at han klarer å planlegge bedre fremover? Man gjentar gjerne ikke feil man får svi for. Det er det noen bare ordner for deg man ikke lærer av. 

Ok, da ble det likevel litt kverning på at mannen er urimelig, men poenget mitt er at dette bør kunne løses. Uten at stemor må ta ansvar for det. Det er løsbart uten slike urimelige krav. Uten at far dytter SITT ansvar fra seg. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er faktisk nesten noe av det mest sjokkerende jeg har lest... 🤦‍♀️

Jeg håper virkelig TS kvinner seg opp og gjør det KLART og TYDELIG at hun ikke på noen som helst måte skal bidra med noe som helst i forhold til denne konfirmasjonen. På dette tidspunktet er hun i barsel med en nyfødt baby, og da jeg leste begynnelsen av innlegget hennes tenkte jeg faktisk: «Åja, da kan hun jo ikke delta en gang da» (for det hadde faktisk ikke jeg orket med en nyfødt baby i hus) men her skal liksom TS bake og lage mat til denne konfirmasjonen også ?!?! Det bør IKKE komme på tale! 

Når det gjelder det økonomiske aspektet så bør TS si at hun ikke på noen måte har anledning til å dekke alle utgifter for hus og hjem, forsørge eget barn OG dekke kostnader i forbindelse med HANS barns konfirmasjon i tillegg! Sutrer han da så får hun foreslå at han tar seg jobb som tilkallingsvikar på et sykehjem eller i en butikk eller lignende for å skaffe seg litt penger til sin del av utgiftene. 

Slutt å vær ei dørmatte!!!!

Anonymkode: 9f3b6...1b4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 15.25, AnonymBruker skrev:

Men i svarte... hva er det for slags "mann" du har funnet deg?

Anonymkode: 39a9d...f7e

Er vel en grunn til at eksen ikke orka mer.

Anonymkode: 1c987...7ed

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ts ikke betaler for konfirmasjonen og avviser å involvere seg syns jeg er helt ok i dette tilfelle her iom hun blir holdt utenfor ellers. Hun er som gjest å regne, og spesielt med en nyfødt.

Ts burde heller se an resten av forholdet her. Hvor lenge skal den situasjonen vare der han er arbeidsledig og ts betaler for alt? Han er konkurs, ikke invalid. Da burde han manne seg opp først som sist og få seg en jobb, han har sikkert nok gjeld som det er. Det er ok å gå gjennom en krise, både personlig og økonomisk, men det er hvordan han håndterer det og kommer seg opp igjen som viser hva slags mann han er. Sjekk nøye ts, er dette mannen du ønsker å dele livet med?

En mann som utnytter meg, lover bort min tid/penger uten å spørre og ikke tør gå tilbake fordi han er redd for å miste ansikt, som holder meg utenfor når det gjelder stebarnet, en slik mann måtte ha ekseptionelle egenskaper ellers for å ikke avslutte forholdet.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til TS:

Er du med som gjest også? Eller er det kun kjøkkentjeneste og betaler?

Anonymkode: c5e8d...e0f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.11.2019 den 16.57, Mr&Ro skrev:

Kjære Ts, du vil ikke like det jeg skriver nå, men les dette uansett.

Du er i en situasjon der typen din og både hans egen og exen sin slekt ser på deg som den som har ressursene til å lage en konfirmasjon der de alle kommer til dekket bord og slipper den økonomiske biten etterpå. Når planleggingen skrider frem kommer du til å bli presentert for flere og flere regninger og bedt om å gjøre enda mer arbeid.

Du kommer ikke til å få noen takk for dette på noe vis og når moroa er over er det gode muligheter for at du må ta oppryddingen her også. Dette er en situasjon du kun kan komme tapende ut av, og til sist går det ut over ditt eget barn.

Ønsker deg lykke til, for dette trenger du fremover❤️

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 15.10, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for støtte!! Det har vært isfront her hjemme i flere dager etter at samboer kom hjem og lanserte alt dette. Problemet opp i alt dette er at nyheten om baby ikke har falt i god jord hos hans eks spesielt. Jeg tror han ønsker å unngå mest mulig konflikt med eks og barn, og tør ikke tape ansikt på å måtte innskrenke konfirmasjon samtidig som det kommer en ny baby til verden som krever sitt av ham som far. Han har vel sagt at han skal ordne ting ja, men tenker jeg skla gjøre det. For han er ikke noen kokk til å lage koldtbord eller bake flere kaker.

Barnet hans har vært her denne uka og da er det ikke veldig lett å få snakka om ting uten at hen får med seg hva som blir sagt. Rapportering hjem til mor om hva som skjer, hva som blir sagt osv i dette huset er dessverre vanlig, slik at jeg passer meg faktisk for hva jeg både sier og gjør. Jeg unner barnet en fin konfirmasjon, men ikke på denne måten.

Jeg er noe konfliktsky selv. Men har i dette tilfellet vært tydelig fra første stund på at disse bidragene ikke er noe han kan regne med. Det har vært som å snakke til en vegg. Han mener jeg har god nok økonomi til at dette kan gå, og at at alt går opp i opp på sikt. jeg har også fått beskjed om at jeg ikke skal ta sorgene på forskudd vedrørende formen etter fødsel.

Jeg har en del oppsparte midler, men det er jo ikke meninga at de skal gå til konfirmasjon til hans barn. Jeg sparer også til mitt eget barn, og også til den som kommer for å kunne ha råd til utstyr. Da tenker jeg at han må bære økonomien til sin egen selv, men han mener vi må dra lasset sammen som en familie. Og det er jo ikke det at jeg ikke skal bidra. Jeg skal bare ikke betale størstedelen og samtidig ikke ha noe å si.

Må nok forsøke å få til en ny dialog i helga omkring dette.

Anonymkode: 20c96...427

Prøv familieveileder. Kan være lurt med noen eksterne som kan hjelpe dere.

Anonymkode: 717b6...23f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 17.47, Anonymus Notarius skrev:

Hvordan fordeler dere økonomien til vanlig? Har dere felles økonomi eller separat, eller en blanding? Har han betalt mye for deg og ditt barn tidligere? Det er vesentlige spørsmål.

Det er uansett ikke greit å love ting på vegne av andre. Men reagerer litt på at du (og mange av de som svarer) skriver at DU har et spedbarn – det er vel din samboers barn? Og dermed også hans ansvar når dagen kommer. Det er vel ikke slik at konfirmasjon og hans barn er det bare han som må styre med, mens deres felles barn er kun ditt ansvar? 

Høres ut som om dere hjelp til å organisere dere som familie, og med å finne ut hva som er hvems ansvar, både økonomisk og praktisk. Anbefaler familievernkontoret.

Ts har jo påpekt flere ganger at hun vil hjelpe til, bare ikke i den graden samboeren hennes har lovd ut. 
 

Og det er ikke slik at med en gang babyen er født, så er alt ansvar mellom mor og far delt 50/50. Det er moren som sliter med kroppslige vondter og slit etter en fødsel. Det er moren som ammer flere ganger om dagen, og gjerne må stå opp x antall ganger om natten for å amme. Sliter med ømme bryst og melkespreng. Det er mye mer slit på moren. Så da må faktisk far kunne trå til på andre huslige ting. Så det å forvente at en nybakt mor skal bake mange kaker og lage halvparten av et koldtbord er helt urimelig og korttenkt av hennes samboer. Enten må han gjøre dette selv, eller fordele arbeidet på andre. Det er uansett hans ansvar å ordne opp i dette.

Uavhengig av felles økonomi eller ikke, er det urimelig at ts skal betale mesteparten av konfirmasjonen til hans barn. At hun kan bidra litt er jo greit, men ikke mesteparten. Særlig om ingen fra hennes familie er invitert. Dette er jo også et barn hun ikke har fått hatt så mye å si rundt tidligere. 

Anonymkode: 717b6...23f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kerrs Pink

Hun skrev dette på fredag, så håper jo at hun har fått sjans til å prate med mannen i helga.. og håper jo selvsagt at hun gir en oppdatering her om hvordan det har gått! 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett foten ned. Tre uker etter fødsel hadde jeg aldri i verden vært i stand til å følge opp kravene om å lage mat og bake til femti personer. Det er ikke ditt ansvar. På et halvt år kan han spare penger, få en ekstrajobb, og som en skrev lenger opp kan et koldtbord gjøres enkelt og billig, uten ditt bidrag. 

Anonymkode: c2976...b8a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre trådstarter....Hjelpes...jeg hadde mobilisert besteforeldrene til barnet som skal konfirmeres, si til dem at du skal føde den tiden, og du kan ikke ta på deg en konfirmasjon, her må de hjelpe samboeren din. Du kommer til å være ødelagt i kroppen før og etter fødsel.

Får vondt av å lese tråden, det er vel en grunn til at han ble enslig. Ex'en fikk vel nok av han, og det er jo en grunn. Hadde gått i fra han nå, enklere å ta vare på en baby istedet for en tøffel av en mann og hans gamle familie....

Anonymkode: 2de65...33d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...