Gå til innhold

Er religion barnemishandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjernevask er mishandling. Omskjæring er mishandling. Andre fysiske og psykiske former for tvang inn i en religion man selv ikke er gammel nok til å forstå, er mishandling.

"Vanlig" kristendom er selvsagt ikke noe unntak. Jeg ble fortalt på søndagsskolen at de som ikke trodde på Jesus kom til helvete, men svært sterke skildringer av hva helvete var. Jeg gikk med en konstant dårlig følelse, fordi jeg tidlig fant brister i Jesusfortellingene, og var livredd for å bli hentet til helvete. Dette er selvsagt heller ikke OK.

"Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg", er viktig lærdom. Å ha en gud å be til når man trenger støtte, er fint. Men alt annet - ikke sunt.

Anonymkode: 1580e...1b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjernevask er mishandling. Omskjæring er mishandling. Andre fysiske og psykiske former for tvang inn i en religion man selv ikke er gammel nok til å forstå, er mishandling.

"Vanlig" kristendom er selvsagt ikke noe unntak. Jeg ble fortalt på søndagsskolen at de som ikke trodde på Jesus, kom til helvete, med svært sterke skildringer av hva helvete var. Jeg gikk med en konstant dårlig følelse, fordi jeg tidlig fant brister i Jesusfortellingene, og var livredd for å bli hentet til helvete. Dette er selvsagt heller ikke OK.

"Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg", er viktig lærdom. Å ha en gud å be til når man trenger støtte, er fint. Men alt annet - ikke sunt.

Anonymkode: 1580e...1b4

Retta på leif.

Anonymkode: 1580e...1b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjernevask er mishandling. Omskjæring er mishandling. Andre fysiske og psykiske former for tvang inn i en religion man selv ikke er gammel nok til å forstå, er mishandling.

"Vanlig" kristendom er selvsagt ikke noe unntak. Jeg ble fortalt på søndagsskolen at de som ikke trodde på Jesus kom til helvete, men svært sterke skildringer av hva helvete var. Jeg gikk med en konstant dårlig følelse, fordi jeg tidlig fant brister i Jesusfortellingene, og var livredd for å bli hentet til helvete. Dette er selvsagt heller ikke OK.

"Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg", er viktig lærdom. Å ha en gud å be til når man trenger støtte, er fint. Men alt annet - ikke sunt.

Anonymkode: 1580e...1b4

Dette var et godt innlegg som baserer seg på personlig erfaring, og dermed bidrar til trådens egentlige formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
8 timer siden, Familytree skrev:

Ja, det er...Uaktsomhet eller religiøst barnesmishandling: Det er mange eksempler, for eksempel å ikke gi barn den medisinske omsorgen de trenger på grunn av en tro på guddommelig inngripen, Jehovas vitne...Mormon...

...Men faktisk jeg mener hva du sier, jeg beskylder ikke religioner men mennesker for deres beslutninger.
 

Religion har virkelig utrolig mye å svare for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjernevask er mishandling. Omskjæring er mishandling. Andre fysiske og psykiske former for tvang inn i en religion man selv ikke er gammel nok til å forstå, er mishandling.

Religioner er basert på frivillighet, også kristendommen, Islam etc.

Anonymkode: b37fc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirkelen skrev:

Dette var et godt innlegg som baserer seg på personlig erfaring, og dermed bidrar til trådens egentlige formål.

Næmmen, enda en hyggelig tilbakemelding på innlegg fra deg!

Anonymkode: 1580e...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Religioner er basert på frivillighet, også kristendommen, Islam etc.

Anonymkode: b37fc...6c5

Hjernevask av barn er ikke frivillig fra barnet sin side ihvertfall. Foreldrene utfører det selvsagt frivillig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Næmmen, enda en hyggelig tilbakemelding på innlegg fra deg!

Anonymkode: 1580e...1b4

Man må verdsette de kloke bidragene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sirkelen said:

Dette var et godt innlegg som baserer seg på personlig erfaring, og dermed bidrar til trådens egentlige formål.

Så du har bestemt deg for konklusjonen på forhånd? Det var jo metodisk og fint.

2 hours ago, Sirkelen said:

Religion har virkelig utrolig mye å svare for.

Som å gi trygghet og mening i tilværelsen for mennesker i tusenvis av år, mener du?

Anonymkode: 2e4f7...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har bestemt deg for konklusjonen på forhånd? Det var jo metodisk og fint.

Anonymkode: 2e4f7...3bc

Et bidrag med personlig erfaring bidrar i alle fall til å belyse spørsmålet i tråden. Det er ikke det endelige svaret. I tillegg er ikke dette et ja/nei-spørsmål, noe du hadde forstått om du hadde giddet å lese ordentlig i tråden. 
 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som å gi trygghet og mening i tilværelsen for mennesker i tusenvis av år, mener du?

Anonymkode: 2e4f7...3bc

Det har da vitterlig skapt utrolig mye uttygghet og meningsløse tvangstanker, skyldfølelse og grublerier for mange også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

Mennesker er et sosialt vesen, skapt for å vokse opp i og tilpasse seg en sosial gruppe. Derfor overtar barn sine omgivelsers syn og holdninger ukritisk, og svært mange tilpasser sine syn etter gruppen de ønsker å tilhøre.

Religion utnytter denne sårbarheten i menneskesinnet til å downloade alt mulig av virus og spam. Gjerne så tidlig som mulig.

2594EBCD-B004-4C63-A429-BB40CD4517F0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at ateister som bare gjentar Darwins fyllerør uten en kritisk tanke klager over religiøse:fnise:

Anonymkode: b37fc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sirkelen said:

Et bidrag med personlig erfaring bidrar i alle fall til å belyse spørsmålet i tråden. Det er ikke det endelige svaret. I tillegg er ikke dette et ja/nei-spørsmål, noe du hadde forstått om du hadde giddet å lese ordentlig i tråden. 
 

Det har da vitterlig skapt utrolig mye uttygghet og meningsløse tvangstanker, skyldfølelse og grublerier for mange også. 

Så hyggelig du er. Forventer du saklige svar når du skriver slikt? Du befester bare et inntrykk av at ateisme fremelsker frekke, egosentriske mennesker uten tanke for sine omgivelser.

 

Anonymkode: 2e4f7...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Artig at ateister som bare gjentar Darwins fyllerør uten en kritisk tanke klager over religiøse:fnise:

Anonymkode: b37fc...6c5

Darwins arbeider står ikke i konflikt med troen, og å kalle det fyllerør er lite konstruktivt.

Hilsen troende katolikk.

Anonymkode: 2e4f7...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hyggelig du er. Forventer du saklige svar når du skriver slikt? Du befester bare et inntrykk av at ateisme fremelsker frekke, egosentriske mennesker uten tanke for sine omgivelser.

 

Anonymkode: 2e4f7...3bc

Du er akkurat helt lik selv. Vi er speilbilder av hverandre, bare med motsatt syn.

Skal vi ha noen debatt, må du komme med argumenter for ditt syn, ikke bare kritisere ateister på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Artig at ateister som bare gjentar Darwins fyllerør uten en kritisk tanke klager over religiøse:fnise:

Anonymkode: b37fc...6c5

Jeg venter enda spent på argumenter relatert til trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sirkelen
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Darwins arbeider står ikke i konflikt med troen, og å kalle det fyllerør er lite konstruktivt.

Hilsen troende katolikk.

Anonymkode: 2e4f7...3bc

Dette er ikke korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sirkelen said:

Du er akkurat helt lik selv. Vi er speilbilder av hverandre, bare med motsatt syn.

Skal vi ha noen debatt, må du komme med argumenter for ditt syn, ikke bare kritisere ateister på generelt grunnlag.

Dette får stå for din regning.

4 minutter siden, Sirkelen said:

Dette er ikke korrekt. 

Du etterlyste nettopp at jeg skulle argumentere for mitt syn.....

Anonymkode: 2e4f7...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
21 timer siden, BareEnBruker skrev:

Dere sosialdemokrater har selv religiøs tro på teknokratiske virkemidler. Lykke til med å forhindre at man påvirker barna sine religiøst og politisk. Man åpner bare for forskjellige sladre- og heksejaktkampanjer.

Finnes selv overhodet ikke religiøs, ingen tro på hverken mening, sjel, fri vilje, moral - absolutt ingenting, men går det ikke allikevel an å ha litt pragmatiske briller på her?

Enig i at det er vanskelig å få til, men skal man ha noe håp om endring må man begynne å ta diskusjonen. Det synes jeg er flott gjort av TS. Teknokratiske virkemidler har vist seg å være effektive til å realisere et bedre samfunn for alle. Se bare på alle endringene de siste hundre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette får stå for din regning.

Du etterlyste nettopp at jeg skulle argumentere for mitt syn.....

Anonymkode: 2e4f7...3bc

Denne tråden starter med spørsmålet: «Er religion barnemishandling?»

Da kan man svare Ja, Nei, Tja, eller et eller annet standpunkt mellom disse. Og så bør man helst argumentere for det.

Jeg har skrevet mange innlegg i denne tråden hvor jeg argumenterer for at religiøs opplæring av barn er hjernevask, både fordi de mangler kritisk sans, og fordi disse forestillingene mangler enhver begrunnelse. 
Stort sett blir jeg avfeid med en masse negative generaliseringer om hvor håpløse ateister er. For min del er dette helt likegyldig. Jeg forventer ingen forståelse fra dere. Men dette er ikke argumenter mot det synet TS, jeg og mange andre her på tråden har.

Dette er ikke en tråd om kreasjonisme versus evolusjon, Guds eksistens, eller beslektede filosofiske temaer. Disse vil kreve en langt mer omfattende behandling og diskusjon.

Jeg ønsker kun argumenter for ditt syn angående TS’ tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...