Gå til innhold

Er religion barnemishandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker da spesielt på dypt religiøse sekter som f.eks mormonere eller Jehovas vitner. Hva tenker dere?

Anonymkode: b6054...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker da spesielt på dypt religiøse sekter som f.eks mormonere eller Jehovas vitner. Hva tenker dere?

Anonymkode: b6054...d16

Nei, det er en del av trosfriheten som vi har grunnlovsfestet rett til. Når de blir voksne kan de velge det vekk om de vil.

Anonymkode: b37fc...6c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker da spesielt på dypt religiøse sekter som f.eks mormonere eller Jehovas vitner. Hva tenker dere?

Anonymkode: b6054...d16

Ja, det mener jeg.  Jeg mener at foreldre som forteller barna at syndere kommer til helvete når de dør er barnemishandlere. 

Jeg kjenner en homofil mann som vokste opp i Jehovas Vitner, og det har vært helt grusomt vanskelig for han. Det er jo en kult, og jeg syns ikke de bør ha statsstøtte. Barna blir nektet å være med på bursdagsfeiringer, de oppfordres til å ikke ha venner utenom religionen, og medlemmer kan bli utstøtt. Hvis du lar barna dine vokse opp i et miljø hvor de vet at de kan bli utstøtt om de ikke føler religionen, så skaper du et utrygt miljø. Jehovas Vitne fungerer isolerende på mange måter, hvor religionen har kontroll. Grunnen til at man egentlig bare skal omgås venner og familie i troen er jo fordi at hvis man forlater menigheten så har man ingenting, ikke noe nettverk eller noe støtte. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er en del av trosfriheten som vi har grunnlovsfestet rett til. Når de blir voksne kan de velge det vekk om de vil.

Anonymkode: b37fc...6c5

Men om barnet har vokst opp i Jehovas Vitner, så risikerer de å miste hele sitt sosiale nettverk når de forsøker å bryte med kirken. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chiyo skrev:

Men om barnet har vokst opp i Jehovas Vitner, så risikerer de å miste hele sitt sosiale nettverk når de forsøker å bryte med kirken. 

Ok, men de har fortsatt valget. Ingne tvinger dem til å bli, slik fungerer trosfriheten som ateister hater.

Anonymkode: b37fc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men de har fortsatt valget. Ingne tvinger dem til å bli, slik fungerer trosfriheten som ateister hater.

Anonymkode: b37fc...6c5

Lite «frihet» i det der, du, når de blir stående totalt på bar bakke. Det er for øvrig mangelen på frihet ateister ikke liker!

Anonymkode: 179d3...303

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men de har fortsatt valget. Ingne tvinger dem til å bli, slik fungerer trosfriheten som ateister hater.

Anonymkode: b37fc...6c5

Det er ikke trosfrihet hvis du er isolert fra andre og er oppdratt til å tro at du mister alt om du forlater religionen. Jeg vet om medlemmer av Jehovas Vitner i USA hvor barna ikke går på skole, fordi de blir "home schooled" uten å faktisk få noe ekte undervisning. I en situasjon jeg har hørt om ble barnet isolert fra andre barn fordi de fikk ikke gå på vanlig skole, de hadde ikke mobiltelefon eller tilgang til internet. Det var ikke før han var rundt 16 år at han fant ut at han kunne bruke internet på biblioteket, og da skjønte han at han lå langt etter alle andre når det kom til utdannelse. I andre land ødelegger religiøse foreldre barnas fremtid med å nekte dem å gå på vanlig skole fordi de ikke vil at barna skal lære om moderne vitenskap, og de vil ikke at de skal omgås andre som ikke har samme trosretning. 
Voksne mennesker kan ikke tvinges til å bli i en menighet, men man har da altså 18 år på å hjernevaske en person og/eller isolere dem fra samfunnet rundt dem. 

Min kamerat som er homofil har nå null kontakt med mor og far, og ingen han kjente i sin barndom hadde hilst på han om han gikk forbi dem på gaten. 

Jeg hater ikke trosfrihet. Jeg mener at alle skal få tro på det de vil, men du skal aldri bruke din tro til å kontrollere andre, skade andre, eller ødelegge liv. Din tro er din egen, og den skal ikke påvirke andre mennesker negativt. 

Endret av Chiyo
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lite «frihet» i det der, du, når de blir stående totalt på bar bakke. Det er for øvrig mangelen på frihet ateister ikke liker!

Anonymkode: 179d3...303

"på bar bakke" Pff, for noe tull. Alle mister venner før eller siden, det er en del av livet. Da finner man seg nye. Mange JV har venner utenfor trossamfunnet også.

Anonymkode: b37fc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Chiyo skrev:

Jeg hater ikke trosfrihet. Jeg mener at alle skal få tro på det de vil, men du skal aldri bruke din tro til å kontrollere andre, skade andre, eller ødelegge liv. Din tro er din egen, og den skal ikke påvirke andre mennesker negativt. 

Noe den heller ikke gjør, JV har frihet til å tro eller ikke tro som de vil, og mange har venner og kjente utenfor trosamfunnet. 

Anonymkode: b37fc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor evner ikke disse hjernedøde trådene å skille mellom vanlige trossamfunn og ekstreme sekter?

Anonymkode: 2e4f7...3bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men de har fortsatt valget. Ingne tvinger dem til å bli, slik fungerer trosfriheten som ateister hater.

Anonymkode: b37fc...6c5

«Friheten» til å hjernevaske barn i egne usunne vrangforestillinger er det motsatte av alt frihet egentlig betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor evner ikke disse hjernedøde trådene å skille mellom vanlige trossamfunn og ekstreme sekter?

Anonymkode: 2e4f7...3bc

Kanskje fordi det er snakk om en gradsforskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker da spesielt på dypt religiøse sekter som f.eks mormonere eller Jehovas vitner. Hva tenker dere?

Anonymkode: b6054...d16

Det er helt klart psykologisk barnemishandling.

Den eneste formildende omstendighet er at de voksne har blitt lurt og/eller hjernevasket inn i samme forkvaklede tankegods selv, og derfor ikke forstår hva de gjør.

 

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendom gav meg bare trygghet som barn, så eh, nei. 

Anonymkode: 4f167...0c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kristendom gav meg bare trygghet som barn, så eh, nei. 

Anonymkode: 4f167...0c7

Du hadde en god erfaring. Andre i mer konservative trossamfunn kan ha en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det skulle vært religionsforbud frem til fylte 18. Et forbud i den grad at barn ikke skal presses inn i en religion, men lære objektivt om alle religion og livssyn, slik at de ved 18 eller senere kan ta valget basert på sine egne tanker og meninger. 

De som tilhører religiøse sekter, skulle vært sterilisert/kastrert. Om ikke en fullstendig kastraksjon, så en kjemisk, til de hadde bestått et kursforløp med påfølgende eksamen for å vise at de har forstått ansvaret deres som foreldre. Dette gjelder forøvrig hele menneskeheten, men vi kan begynne i det små. 

Det at JV ikke lar barna sine motta blodoverføring ved skade/sykdom sier bare litt om deres mentalitet...

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man følge denne logikken, kan man strengt tatt ikke oppdra sine barn. Man vil jo da pådytte dem sine egne verdier og holdninger, sin egen kultur, og sin egen verdensanskuelse, uten at barnet fritt får velge.

Er ikke hele probelmstillingen egentlig nokså tåpelig?

Man  kunne skille mellom barnemishandling og religiøse anskuelser. I denne tråden svikter grunnpremisset, da religion er en alt for kompleks størrelse til å kunne generaliseres mot barnemishandling. Vi utsetter våre barn for et utall verdivalg og holdninger hver eneste dag gjennom hele oppveksten deres. Barn blir preget av foreldres kultur og væremåte. Det er slett ikke sikkert religiøse anskuelser og praksis er det verste vi utsetter barn for. Jeg kjenner ingen som har vært traumatisert av å vokse opp i kristne hjem. De jeg vet om som har tatt skade av religiøse anskuelser, har tilhørt obskure sekter, der den religiøse filosofi og praksis har vært vel så ødeleggende for voksne medlemmer.

Anonymkode: 2e4f7...3bc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...