Gå til innhold

Er religion barnemishandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sirkelen

Jeg elsker Vesten, det er jo nettopp derfor jeg ikke vil at den igjen skal drukne i religiøs overtro. Slik det skjedde med Romerriket, og som gjentar seg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Sirkelen skrev:

Jeg elsker Vesten, det er jo nettopp derfor jeg ikke vil at den igjen skal drukne i religiøs overtro. Slik det skjedde med Romerriket, og som gjentar seg nå.

Romerriket falt av en rekke årsaker utenom religion.

Anonymkode: b37fc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirkelen skrev:

Du skal se hvor lenge du får beholde den religionsfriheten nå som islam strømmer inn i Europa. Man må sette ned foten et eller annet sted, og verden strømmer over av ytterliggående religion. At noe bør være liv, betyr ikke at alt bør være det. Du klarer bare ikke å se nyanser.

Muslimer flest støtter trosfriheten, det har undersøkelser vist. Militante ateister derimot gjør det ikke, og har mye til felles med undertrykkende regimer som Kina og ISIS.

Anonymkode: b37fc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Romerriket falt av en rekke årsaker utenom religion.

Anonymkode: b37fc...6c5

Helt sant, men kristendommen var en vesentlig faktor. Det var forøvrig Kirken og dens ivrige tilhengere som ødela den antikke sivilisasjonen og filosofiske og kulturelle tradisjoner. Barbarene kom senere og gjorde bruddet med fortiden permanent med sin vandalisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muslimer flest støtter trosfriheten, det har undersøkelser vist. Militante ateister derimot gjør det ikke, og har mye til felles med undertrykkende regimer som Kina og ISIS.

Anonymkode: b37fc...6c5

Jeg anbefaler deg et nærmere studium av alle slags friheter i Midtøsten. Gjerne med mikroskop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sirkelen skrev:

Helt sant, men kristendommen var en vesentlig faktor. Det var forøvrig Kirken og dens ivrige tilhengere som ødela den antikke sivilisasjonen og filosofiske og kulturelle tradisjoner. Barbarene kom senere og gjorde bruddet med fortiden permanent med sin vandalisme.

Det var ikke kristendommen som ødela det nei, det var som sagt mange andre årsaker enn religion, leser du historien skjønner du hva.

 

8 minutter siden, Sirkelen skrev:

Jeg anbefaler deg et nærmere studium av alle slags friheter i Midtøsten. Gjerne med mikroskop.

De sliter med diktatorer som undertrykker dem og fratar de friheter, slik som trosfriheten dere militante ateister hater så mye.

Anonymkode: b37fc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er praktiserende muslimer. Jeg bruker hijab og lang kjole. Samtidig er det mye av det jeg leser her som jeg er enig i. 

Å fortelle et barn at det vil gå til helvete pga noe vi anser feil, er ganske ekstremt. Hjemme fokuserer vi på hyggelige ting, snakker om at /familiemedlem som er død/ er hos Allah og har det kjempefint i himmelen. Og at Allah er god og snill og har skapt pusekatter, blomster, trær og mennesker etc.. Vi ber for å vise vår takknemlighet. 

Og ja, er det noe islam ikke tillater, så sier vi at det er haram, og vi tror at det som er haram ikke er bra for oss, for Allah passer på oss. Hva skjer om vi gjør noe som er haram? Vi ber om tilgivelse, for Allah er den som tilgir. 

Men det er våres oppgave som foreldre og invitere barna til våres tro. Men kjenner jeg meg selv rett, vil jeg ikke at barna skal ha det vanskelig. Hva de gjør, hva de tror og hvem de føler de er, kan ikke vi vite. Det eneste vi som foreldre kan gjøre, er å være en trygg havn hvor de føler seg komfortable med å fortelle oss om tanker som tynger hjertene deres. 

Eksempel scenario: sønnen finner ut at han er homofil og ikke lenger tror på islam. Jeg ville vært der for ham, tatt imot kjæresten hans, og opptredt som folk. Sønnen vet hva religionen sier, men vi mennesker skal gjøre det lett for hverandre. Det er viktigere at han har noen som stadig støtter ham og er der for ham, selvom man ikke omfavner eventuelle handlinger. 

Jeg synes ikke det er omsorgssvikt. Min venninne konverterte til islam og foreldrene hennes som er ateister eller udefinert, ble skuffet, flaue og torde ikke gå med henne ute. Hjemme hos dem bestemte de, og det forstår jeg, så venninnen min flyttet ut. Kontakten har vært minimal og hun har hatt det vanskelig. De har fått litt kontakt igjen, men hun klarer ikke være seg selv og ting får dårlig stemning. Jeg veit ikke, men jeg føler dette er råttent gjort av foreldrene. 

Anonymkode: e2c88...217

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke kristendommen som ødela det nei, det var som sagt mange andre årsaker enn religion, leser du historien skjønner du hva.

 

De sliter med diktatorer som undertrykker dem og fratar de friheter, slik som trosfriheten dere militante ateister hater så mye.

Anonymkode: b37fc...6c5

Jeg har studert antikk historie og vet godt hvordan mange av de kristne betraktet den kulturen de var omgitt av. Omtrent som en mellomting av Jehovas Vitner og ISIS. Kristendom og andre religioner handler mye om det Nietzsche kaller ressentiment, det bevisste eller ubevisste hatet mot de som har lykkes, de som har velstand, som nyter livet og er stolte av hva de er. Selvfølgelig måtte den gresk-romerske kulturen bli et hatobjekt for slike mennesker.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sirkelen skrev:

Jeg har studert antikk historie og vet godt hvordan mange av de kristne betraktet den kulturen de var omgitt av. Omtrent som en mellomting av Jehovas Vitner og ISIS. Kristendom og andre religioner handler mye om det Nietzsche kaller ressentiment, det bevisste eller ubevisste hatet mot de som har lykkes, de som har velstand, som nyter livet og er stolte av hva de er. Selvfølgelig måtte den gresk-romerske kulturen bli et hatobjekt for slike mennesker.

Kristne ønsket kun å tilbe Gud i fred, og det fikk de etterhvert da keiseren konverterte. Det var andre årsaker til at romerriket kollapset.

Anonymkode: b37fc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kristne ønsket kun å tilbe Gud i fred, og det fikk de etterhvert da keiseren konverterte. Det var andre årsaker til at romerriket kollapset.

Anonymkode: b37fc...6c5

Du tar feil om du ikke innser hvordan den antikke kulturen ble undergravd og knust innenfra. At dødsstøtet kom utenfra er sant, men her snakker vi århundrers utvikling. Det var først på 1600-1700-tallet at Europa nådde opp til og overgikk det sivilisasjonsnivået som Romerriket nådde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

Jeg har bestemt meg for å runde av denne diskusjonen for egen del, og heller følge med fra sidelinjen. Det blir for lite reell diskusjon og for mye hissig polemikk. Denne typen krangel fører ingenting godt med seg og bidrar ikke til økt opplysning i samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/20/2019 at 3:50 AM, AnonymBruker said:

Nei, det er en del av trosfriheten som vi har grunnlovsfestet rett til. Når de blir voksne kan de velge det vekk om de vil.

Anonymkode: b37fc...6c5

Er FGM også det? (Female Genital Mutilation). Hvor går grensa? Fysiske skader, psykiske skader osv.

Jeg vet at grensa uansett er nødt til å bli villkårlig, og plaget av stor variasjon, ettersom BV ikke er sentralisert, og vi snakker menneskelig skjønn - men trosfrihet, ytringsfrihet, og barnevern krasjer uløselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Muslimer flest støtter trosfriheten, det har undersøkelser vist. Militante ateister derimot gjør det ikke, og har mye til felles med undertrykkende regimer som Kina og ISIS.

Anonymkode: b37fc...6c5

Du har nok rett i det. Men det er allikevel stor forskjell på hvor stor grad av frihetsinngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.10.2019 den 23.56, Libertas skrev:

Synes det skulle vært religionsforbud frem til fylte 18. Et forbud i den grad at barn ikke skal presses inn i en religion, men lære objektivt om alle religion og livssyn, slik at de ved 18 eller senere kan ta valget basert på sine egne tanker og meninger. 

De som tilhører religiøse sekter, skulle vært sterilisert/kastrert. Om ikke en fullstendig kastraksjon, så en kjemisk, til de hadde bestått et kursforløp med påfølgende eksamen for å vise at de har forstått ansvaret deres som foreldre. Dette gjelder forøvrig hele menneskeheten, men vi kan begynne i det små. 

Det at JV ikke lar barna sine motta blodoverføring ved skade/sykdom sier bare litt om deres mentalitet...

Jævlig syk tankegods og like ekstrem som overdrevne religiøse.

Anonymkode: fa23c...507

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Sirkelen skrev:

Du tar feil om du ikke innser hvordan den antikke kulturen ble undergravd og knust innenfra. At dødsstøtet kom utenfra er sant, men her snakker vi århundrers utvikling. Det var først på 1600-1700-tallet at Europa nådde opp til og overgikk det sivilisasjonsnivået som Romerriket nådde.

Det var ikke religion som var den interne årsaken

Anonymkode: b37fc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, BareEnBruker skrev:

Er FGM også det? (Female Genital Mutilation). Hvor går grensa? Fysiske skader, psykiske skader osv.

Jeg vet at grensa uansett er nødt til å bli villkårlig, og plaget av stor variasjon, ettersom BV ikke er sentralisert, og vi snakker menneskelig skjønn - men trosfrihet, ytringsfrihet, og barnevern krasjer uløselig.

FGM er kulturelt, ikke religiøst betinget

Anonymkode: b37fc...6c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jehoas vitne, læstadianere, pinsevenner osv. er absolutt barnemishandling. Selv "vanlig" kristne, som fôrer barna sine med sprøyt (for det er jo det det der) om en fantasifigur, grenser til barnemishandling. Hvorfor ikke la barne sine velge selv, fremfor å tre religion ned over hodet på dem?

Anonymkode: 10a1d...41e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

FGM er kulturelt, ikke religiøst betinget

Anonymkode: b37fc...6c5

Hvor går det naturlige skillet her? Kultur er da bare et språklig ord, basert på en forståelse i menneskehodet om at noe henger sammen med levemåte i et geografisk område, men religionsforståelse er da også basert på sosiale mekanismer og levemåte i geografiske områder, og man ser jo at religiøse klipper og limer det de liker fra religion.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAAA!!!

Religion er et psykisk overgrep overfor barn. Om en vil tro på, og hva en vil tro på, er opp til barnet selv. Når barnet er gammel nok, og hjernen er utviklet godt nok, så kan barnet\personen utforske religioner selv.

Når en er mer utviklet i hjernen, så er en flinkere til å tenke kritisk. Da er også sjansen for å bli religiøs lavere. Det er nok derfor at religiøse propper barna full av religiøs propaganda når barna er så ung, da dem ikke er utviklet nok til å være kritisk, men blindt tror på alt som blir fortalt. Da blir en lettere fanget inn i en religion. Religioner er menneskeskapt, og religioner er et system på tilnærmet lik linje med nazisme eller kommunisme, da dem får folk til å opptre på en gitt måte.

Forby læringsinstitusjoner som syr inn religion som en del av timeplanen. La religion være en privatsak, og la barn og voksne oppdage religion på egenhånd om dem vil. Vi burde også la skolene være fri for politisk påvirkning, og skolesystemet må være politisk nøytral. La ungene lære matte, engelsk, norsk, geografi o.l. som da også er mer fornuftig og håndfast. Det er slik lærdom som verden drar nytte av og som bygger verden videre. Mer matte, og mindre religion og politikk.

Bort med religiøs og politisk påvirkning. Bort med hjernevask.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jehoas vitne, læstadianere, pinsevenner osv. er absolutt barnemishandling. Selv "vanlig" kristne, som fôrer barna sine med sprøyt (for det er jo det det der) om en fantasifigur, grenser til barnemishandling. Hvorfor ikke la barne sine velge selv, fremfor å tre religion ned over hodet på dem?

Anonymkode: 10a1d...41e

Dette er naivt.

Alle foreldre prakker sine verdier på barna sine.

Tror man på en religion, vil religiøse verdier flyte inn i disse verdiene som overføres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...