Gå til innhold

Verste tur med venninner? Krangling på tur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff ja, har ikke telling på hvor mange venneturer jeg har vært på som ikke ble helt som planlagt. Det er jo ingen ferie når en må inngå kompromisser og blir sliten av å være med på ting du egentlig ikke er så giret å være med på. Derfor er det nok lurt å dra på ferie med mennesker som er mest mulig lik en selv. Det må være rom for endringer, litt alenetid og det å vise hensyn er viktig (men det blir vanskelig å vise hensyn til alle, det er vel da en ender opp med å bruke tre timer på å bestemme seg for en serveringsplass 😅). 

Anonymkode: 6efc2...f97

Helt enig med deg. Best å reise med noen som har sånn ca de samme forventningene og ønskene som en selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, NumberSix skrev:

Det som den du siterer beskriver er først og fremst for de som ønsker en slik type ferie, og det er det mange som gjør. Spesielt det å booke billetter til for eksempel musicaler og teater kan være greit å ha ordnet på forhånd, eller hvis det er andre arrangementer man ønsker å få med seg. Jeg planlegger mye i forkant selv, og vi har gjerne satt opp en liste med severdigheter, museer, teater etc vi kunne tenke oss å se, og så bestemmer vi oss for hvilken dag vi ønsker teater etc, booker dette klart. Resten tar vi litt som det passer. 

Nettopp. Mye må jo faktisk planlegges i forkant. Som da vi skulle ta toget nedover i Sør-England var vi faktisk nødt til å bestille togbillettene i god tid. Da er man nødt til å faktisk ha en plan, ellers fungerer det ikke. Det nytter ikke å komme på ferien og bare "oi sann, billettene var superdyre, da må vi kanskje droppe". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Kjenner meg igjen i en god del her. Mitt beste eksempel på reisekrise er vel da min venninne og jeg kom på kollisjonskurs midt i Bratislava (hun ville låne kameraet mitt, mens jeg gjerne ville ha det selv siden det var ganske nytt og hun hadde med sitt eget...). Hun rett og slett forlot meg midt nede i gamlebyen og gikk sine egne veier. Det hadde vært greit nok, hadde hun bare ikke tatt med seg kartet...

Jeg ble i grunnen bittelitt sur. Heldigvis er det ganske enkelt å finne veien til jernbanestasjonen der så slik sett var jeg ikke helt fortapt. Jeg ble bare noe mer bundet til selve gamlebyen inntil jeg skulle tilbake til jernbanestasjonen for å ta toget tilbake til Wien der vi hadde hotell. Det ordnet seg greit. Hun kom ruslende og tok samme toget, så vi ble da gjenforent etterhvert, men jeg synes det var i overkant å bare gå uten et ord så lenge jeg sto der kartløs og teknisk sett i et annet land enn der vi  bodde på turen. Hun  kunne heller sagt fra at "Du nå vil jeg gå litt alene, men vi kan kanskje møtes der eller der og ta 16:30 toget tilbake.". 

Anonymkode: 3a6ed...920

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og typen var på tur til utlandet med noen venner av oss. De sa vi måtte finne på ting alle sammen hele tiden, men det sa vi klart og tydelig NEI til! Vi skulle finne på kjæresteting på den turen, de fikk gjøre andre ting.

Anonymkode: 73767...26e

Hvis dere ville på kjærestetur, hvorfor dro dere med venner? Om jeg skulle reise på tur med venner, og de ville være alene og gjøre «kjæresteting» ville jeg blitt sur. Er ikke vitsen med å reise på tur sammen med andre å være sammen med andre? Hvis ikke kunne jo dj ig kjæresten reise alene?

Anonymkode: 997ad...23e

  • Liker 26
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det frister veldig, men siden jeg aldri har vært på ferie alene, er jeg redd for å føle meg ensom, er ikke så veldig flink til å ta kontakt med fremmede, men kanskje det er nettopp det jeg trenger, å utfordre meg selv? Storbyferie tror jeg kanskje ville vært perfekt 😄Når jeg tenker meg litt om, så hadde kanskje ikke en tur til et varmt land vært så ille, har veldig mange bøker som jeg ikke har hatt "tid" til å lese, da kan jeg ligge på en strand og kose meg med bøkene. Det høres ikke så ille ut :) 

Anonymkode: 6efc2...f97

Når man reiser alene kan man jo gjøre som man vil. Vil du spise middag alene, er det feks greit å ha med en bok for å signalisere at du vil være i fred. Om du ønsker å være sosial er du det, du vil oppleve at det er ganske lett å komme i kontakt med andre hvis du inviterer til det. 

Som sagt, jeg har reist alene både i Norden, i Europa og USA og det har gått helt fint 😊

Anonymkode: 997ad...23e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden forklarer selvfølgelig veldig godt hvorfor jeg ALDRI har lyst til å reise på ferietur sammen med flere andre mennesker. Spiller egentlig ingen rolle om det er nære venninner eller familie-medlemmer.

Ferietur til utlandet kan koste temmelig mye penger, og da blir det utrolig kjipt hvis det bare blir så forbanna mye rot og tull.

Anonymkode: 465c5...481

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

vil dra på ferie alene blir jeg møtt med forferdelse.

Det er fordi dette er mennesker som ikke tør å reise alene selv. Drit i dem, du står til ansvar for din egen glede og opplevelse. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man avklarer ting på forhånd pleier det ikke være noe problem. Men jeg hadde en gang planlagt en storbytur med en venninne, og vips ville flere være med så vi endte opp med å være en liten gjeng der ingen kjente alle egentlig. Jeg liker godt å teste ut etnisk mat dit jeg reiser og det gjøre venninnen min også, så planen var indisk, thai, vietnamesisk, marokkansk o.l. Men så viser det seg at han ene som er med ikke liker sterk mat og blir sur nå jeg forslår slike spisesteder. Så det ble mye burger og pasta på den turen, og han blir ikke med på tur flere ganger. 

Anonymkode: 7eef0...a86

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er nok å reise med folk som har samme forventninger til ferien som en selv :) Jeg har aldri opplevd noe drama på ferie egentlig, bortsett fra en gang. Da var vi på jentetur til Stockholm, og skulle finne noe å spise før en konsert vi skulle på. 3 av oss var ok med McDonald's. Men den siste dama var totalt uenig og i tillegg sjukt kresen, så vi gikk rundt i nesten 2 timer før hun ene sa at nå er det NOK. Vi går innom neste spisested som ser greit ut. Bli med eller la vær. Da ble det slutt på sutringa. Hun ble også sur fordi vi andre ble sjekket opp av noen menn og ikke hun. 

Jeg har en venninne jeg har reist mye med i nesten 20 år. Vi kjenner hverandre veldig godt, og vi vet hvor grensene våres går. Begge trenger mye alenetid og ingen blir sure dersom den ene drar på utflukt alene f.eks, eller sier fra at "i dag vil jeg ha alenetid ved bassenget / på stranda". Da er det bare en fryd å reise sammen :) Samtidig har vi like interesser så det blir sjelden kræsj med restauranter osv. 

Egentlig hadde jeg tenkt meg til Italia alene i sommer, men en venninne ville bli med. Vi har løst det med at vi har bestilt hvert vårt hotellrom, og at vi er enige om at vi kan trekke oss tilbake når som helst. Det tror jeg også blir en bra ferie.

Mange av innleggene her høres jo helt elleville ut, med folk som blir sure hvis man sier man vil ha alenetid. Da skjønner jeg det ikke frister å reise med venninner. 

Anonymkode: 46003...5db

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en gjeng på sju stykker som reiste til New York sammen. Et par i reisefølget hadde vært der før, flere ganger, de resterende fem hadde ikke vært der. Jeg var blant de som ikke hadde vært der, men jeg hadde store forventninger til "The Big Apple" og gledet meg veldig. Før avreise møttes gjengen et par ganger for å planlegge. De som hadde vært i NY før var ikke så keene på å planlegge. De mente vi kunne ta ting litt på sparket og var i mot spikre ting på forhånd, de ville ikke "låse" seg til spesifikke ting på spesifikke tidspunkter. Vi andre ga oss og lot dem ta styringa, siden de tross alt hadde vært der før og kjente byen.

Vi kastet bort mye tid i løpet av turen på å diskutere hva vi skulle gjøre. De som hadde vært i byen var lite interesserte i å bruke tid på å se de store severdighetene, de hadde jo sett dem før og hadde andre ting på agendaen. Men de ville jo være sammen med oss. Og sånn gikk dagene...

Det ble også mye diskusjoner rundt måltider. De som hadde vært i NY før hadde sine favoritter og ville gjerne tilbake til dem og de ble sure når vi andre ikke gadd å bruke tid på å ta taxi til en annen del av byen for å spise der, men heller gikk for å spise på et sted i området vi befant oss i.

Jeg tror vi hadde hatt en mye bedre tur om vi hadde lagt litt planer på forhånd. 

 

Anonymkode: 61c15...427

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dro på ferie med ei som ble ufordragelig verdensmester i samme sekund som vi landet. Hun snakket til meg som jeg var en blanding av dum og sønnen hennes på fem år. 

Det holdt på å ødelegge vennskapet for alltid. Vi skal i alle fall ikke på tur sammen igjen. 

Anonymkode: 1829b...fe0

Det er flaut. Og ikke minst irriterende. Har også ei venninne som er verdensmester med en gang vi kommer inn o en storby. Da vet hun alt om parkering, betaling, for å ikke snakke om flyplasser. Oppfører seg som om hun har reist og eier hele verden. Klarte henne nesten ikke. Sa minst mulig for å beholde vennskapet. Tok lang tid før jeg klarte å ha henne nær igjen. 

Anonymkode: 64592...880

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å reise sammen som par. Flere par sammen. Da er det mer naturlig at hvert par gjør litt sine ting. 

Anonymkode: 64592...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SPOCA skrev:

Det er helt greit det.

Du leser tydeligvis ikke hva jeg skriver spesielt godt. Man velger jo selv hva man vil gjøre. Opplegget er for min egel del, om andre vil følge det er jo opp til dem selv. Jeg bestemmer ikke over andre mennesker, og jeg forventer at de ikke bestemmer over meg.

Hvorfor i all verden er det et problem?

Jeg hadde elsket å dra på tur med deg, og forstår absolutt hvorfor du gjør som du gjør, og tenker som du tenker! 

Ja takk til planlegging, selv der man legger inn planlagte "fritimer". Helt perfekt :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sinsiew skrev:

Jeg hadde elsket å dra på tur med deg, og forstår absolutt hvorfor du gjør som du gjør, og tenker som du tenker! 

Ja takk til planlegging, selv der man legger inn planlagte "fritimer". Helt perfekt :)

Takk! :)

Jeg tror jeg blir litt misforstått, så planleggingsglad som jeg er, at jeg er firkantet og vanskelig, men tror nok det egentlig ikke er så ille, sånn i virkeligheten. ;) Jeg liker bare å kunne ta informerte valg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser jevnlig med fire forskjellige venninnegjenger og har opplevd både mye bra og mye dårlig. Selv elsker jeg alenetid og kan gjerne reise alene, men så skal man være endel av gjengen også da, og være litt sosial. 

I den ene gjengen er vi flere som meg, så der bestiller alltid alle egne rom og ingen blir fornærmet om ikke alle blir med på alt. 

Den minste med bare tre stykker er vi veldig tette og legger aldri opp til noe særlig opplegg, men her går turene mest på å være sammen og ikke egentlig oppleve så mye.

I de to siste er det mer blanding av folk og jeg nok den som liker ensomheten best. Heldigvis er det aksept for det, og ingen blir (lenger) sure når jeg ikke gidder å ta fjerde kaffe eller vinpausen for dagen, men heller bare vil tusle rundt i byen alene og treffe de andre senere.

Det jeg har erfart er nøkkelen til gode turer hvor vi er så mange som reiser sammen er planlegging. Ikke at alt skal være fastlåst, men det å ha booket litt restauranter, omvisninger og slik sammen før vi reiser gjør at det blir lite diskusjoner underveis. Planer kan alltid endres, men vi har lært etter å ha trålet rundt i flere storbyer på jakt etter den perfekte restauranten eller gått glitt av attraksjoner fordi alt har vært utsolgt at det hjelper å være forberedt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, SPOCA skrev:

Takk! :)

Jeg tror jeg blir litt misforstått, så planleggingsglad som jeg er, at jeg er firkantet og vanskelig, men tror nok det egentlig ikke er så ille, sånn i virkeligheten. ;) Jeg liker bare å kunne ta informerte valg. 

Får legge til at jeg heller ikke syns det virker så ille å dra på tur med deg. Det er fint at andre aksepterer at man vil ha litt alenetid og at en ikke må være sammen 24/7 - men jeg syns det hadde vært kjipt dersom en er så fastlåst at en ikke kan gjøre noen endringer. Jeg liker også å finne litt info om restauranter og severdigheter, men jeg liker å være spontan da hverdagen ikke bestandig tillater det. Det blir liksom ikke en ordentlig ferie hva jeg skal ha en slags timeplan å forholde meg til. 

Anonymkode: 6efc2...f97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man reiser alene kan man jo gjøre som man vil. Vil du spise middag alene, er det feks greit å ha med en bok for å signalisere at du vil være i fred. Om du ønsker å være sosial er du det, du vil oppleve at det er ganske lett å komme i kontakt med andre hvis du inviterer til det. 

Som sagt, jeg har reist alene både i Norden, i Europa og USA og det har gått helt fint 😊

Anonymkode: 997ad...23e

Det høres veldig koselig :)  Vurderer å ta en langhelg i London om en liten stund 👍

Anonymkode: 6efc2...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får legge til at jeg heller ikke syns det virker så ille å dra på tur med deg. Det er fint at andre aksepterer at man vil ha litt alenetid og at en ikke må være sammen 24/7 - men jeg syns det hadde vært kjipt dersom en er så fastlåst at en ikke kan gjøre noen endringer. Jeg liker også å finne litt info om restauranter og severdigheter, men jeg liker å være spontan da hverdagen ikke bestandig tillater det. Det blir liksom ikke en ordentlig ferie hva jeg skal ha en slags timeplan å forholde meg til. 

Anonymkode: 6efc2...f97

Vel, jeg er ikke uenig i det, jeg liker også å kunne gjøre endringer. Det skjer jo stadig vekk for vår del. F.eks så regnet det hele dagen vi egentlig hadde planlagt en tur til en mindre by med både litt shopping og strandliv, men da fungerer jo ikke det, så da ble det shoppingdag et annet sted for min del, og samboer gikk på den lokale pub'en og spilte snooker. 

Greia for min del er vel egentlig at man har noe omtrentlig og håndfast. Finner man ut at det ikke passer er det bare å endre planene (så langt det går, ikke alltid man kan droppe pga bestilte billetter osv). Det er jo det som er så fint: da har man noen valg å ta. Verre er det om man står der og lurer på hvor man skal spise eller hva man skal gjøre fordi man kanskje ikke kjenner stedet. Da har man noen valg. Finner man noe som er bedre eller morsommere er det jo bare å velge noe annet. :) 

Endret av SPOCA
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske vanlig det ja, norske klarer jo ikke gjøre noe alene. Jeg har oppdaget at jo mer man utvider vennskapet med andre. Jo mer ulikheter ser man. Du bør tenke deg om hva du omgås.

Man passer rett og slett ikke sammen.....det så jeg på denne turen her. Så må revurdere.

TS.

Anonymkode: 6bfda...b26

Det var litt generaliserende :)

Anonymkode: 87346...640

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvilke venner dere har som ikke klarer å reise på venninneturer sammen? Jeg har vært på mange turer med mine venninner, det har aldri blitt sur stemning, irritasjoner eller mange timers planlegging over hvor man spiser. Venninneturer er i mine øyne helt fantastisk.☺️

Anonymkode: f9645...833

Ja, enig! Jeg tenker at det er mange av de som kritiserer andres valg her, som faktisk er de vanskelige og sære! 

Anonymkode: 87346...640

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...