Gå til innhold

Verste tur med venninner? Krangling på tur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Derfor har jeg ikke så lyst å dra mange på en ferie. Men jeg har aldri vært på ferie alene noen gang :( men jeg har noen bekjente som holder til i utlandet, så jeg har jo tenkt på å reise dit og treffe de i stedet... tror det er mye bedre. 

Anonymkode: c231f...89b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.12.2019 den 13.40, AnonymBruker skrev:

Valgte å reise alene denne gangen, til italia 3 dager. Mine venninner klikket helt pga dette...uff. Nå har jeg hvertfall funnet ut hvem som ikke er mine venninner. Det kalte det asosialt å reise alene, har du hørt noe så dumt. Når man reiser alene blir man tvunget til å kontakte andre, snakke med fremmede...

Haha herregud, tenk å bli sur fordi du drar på ferie alene! Jeg er aldri så asosial som når jeg reise. I Norge er du derimot sett på som weirdo hvis du snakker med fremmede  på samme måte. 

Anonymkode: 1829b...fe0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2019 den 6.18, AnonymBruker skrev:

Haha herregud, tenk å bli sur fordi du drar på ferie alene! Jeg er aldri så sosial som når jeg reise. I Norge er du derimot sett på som weirdo hvis du snakker med fremmede  på samme måte. 

Anonymkode: 1829b...fe0

Nordmenn er snåle da, ekstremt konforme. Når jeg lander igjen i Norge føler jeg at man er tilbake til det asosiel landet, der alle skal være like.

Anonymkode: ed660...96b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og vært på tur med en bekjent jeg ikke hadde kjent lenge. Det var kjefting og klaging hele ferien. Alt jeg gjorde var galt. Hadde lyst og reise hjem etter 1 uke men det var ikke plass på flyet og det ville blitt dyrt og reise via andre land. Var helt utslitt da jeg kom hjem. Vedkommende har store problem med og se sine egne feil og bare klager på andre.  Vet at noen andre som vedkommende reiste med avbrøt ferie med denne personen og reiste hjem da de ikke orka klaging og alt skulle gjøres etter vedkommendes pipe. 

Anonymkode: 95d96...3ef

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har og vært på tur med en bekjent jeg ikke hadde kjent lenge. Det var kjefting og klaging hele ferien. Alt jeg gjorde var galt. Hadde lyst og reise hjem etter 1 uke men det var ikke plass på flyet og det ville blitt dyrt og reise via andre land. Var helt utslitt da jeg kom hjem. Vedkommende har store problem med og se sine egne feil og bare klager på andre.  Vet at noen andre som vedkommende reiste med avbrøt ferie med denne personen og reiste hjem da de ikke orka klaging og alt skulle gjøres etter vedkommendes pipe. 

Anonymkode: 95d96...3ef

Problemet med å reise med folk er at du ikke VET hvordan det kan gå før man er på tur. Da ser man forskjellene! Selv om man er kjærester kan det gå til helvete.

Å leve sammen i hverdagslivet er NOE HELET ANNET! 🙂 

I know.

Anonymkode: ed660...96b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Har ikke vært ekstreme krangler da. 

Har vært på noen venninneturer. 3-10 dager. Når man reiser få dager så forstår jeg at de fleste har lyst man skal holde mest mulig sammen. Men det jeg ikke forstår er når folk blir sure fordi f.eks jeg ønsker å gå å spise eller oppleve noe de ikke helt har sett for seg. Mine venninner er ikke spesielt kulturelle av seg. Ikke så opptatt av historie. Og de er veldig lite eventyrlystne når det kommer til mat. Har hendt de har blitt irritert fordi jeg prøver å få de med på 1 ting som jeg ønsker. Synes ikke det er greit at f.eks 3 av 4 skal stemme over noe også går man for det hver gang bare fordi de er litt mer like når det kommer til reise. Det er jo lov å oppleve noe og utfordre seg selv når det er snakk om et restaurantbesøk eller å sjekke ut en attraksjon som ikke ligger langt unna hotellet. Og det er hvert fall ikke lov å klage i ettertid på at jeg likevel valgte å gå litt alene fordi ingen ville være med meg. 

Har også vært på noen turer med kjæresten min, andre par og venner. Kjæresten min er som meg. Liker å oppleve. Ofte har vi tatt initiativ til reisen og flere har hengt seg på. Jeg tror nok noen synes vi "styrer" og "bestemmer" litt mye på turene. Men det gjør vi ikke. Vi er opptatt av at alle skal ha det kjekt, men vi er ikke reiseguider. Så ofte sier vi feks "i dag så har vi tenkt å gjøre slik og slik også har vi sjekket ut en restaurant som kunne vært interessant". Så spør vi gjerne hva resten tenker. Noen slenger seg på. Andre er uenig. Problemet er at de som er uenig ikke har evne til selv å ta initiativ og finne ut av ting. De kan f.eks si "nei, jeg vil ikke det, jeg vil heller gå på ..... (sett inn kinesisk/biff/tradisjonell) restaurant. Men de klarer ikke å finne ut av hvor vi kan finne disse restaurantene. Tror de tror at vi skal sjekke opp i alt. Men det gidder vi ikke. Vi er ikke foreldre med småbarn på tur. Alle er ikke like reisevant og det forstår vi, men da er det jo lov å være ærlig om det eller spørre om råd. Vi er også veldig på at ikke alle må være sammen hele tiden. Det er lov å gjøre noe alene eller gruppen kan splittes også. Men likevel føles det som å ha en hel saueflokk bak seg. For de som ikke evner å ta initiativ selv evner heller ikke å forstå at de som er mest initiativløs sammen kan finne ut av hva de vil, spørre hotellet, finne et turistkontor for tips osv til det de vil finne på. Nå vet vi hvordan denne gjengen er på tur, så nå bare gjør jeg og kjæresten min som vi vil uten dårlig samvittighet. De andre blir jo med året etter igjen likevel så de kan ikke ha hatt det så kjedelig på tur 😉

Anonymkode: 91e5f...be1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter og planlegger tur med en stor vennegjeng nå. Ingen av oss har vært der før, reiser om 10 dager.

Trenger ikke stramt tidsskjema med detaljerte opplysninger om hva vi skal gjøre hver dag, men når jeg spør dem om de ønsker feks. å dra på ett spesifikt museum eller spise på en restaurant (dvs. ting som bør bestilles/bookes på forhånd) - får jeg null tilbakemeldinger ☹️ Forholder seg jo helt passive til alt... angrer nesten allerede på turen. Dritkjedelig med så lite engasjement.

Anonymkode: c5f79...7a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter og planlegger tur med en stor vennegjeng nå. Ingen av oss har vært der før, reiser om 10 dager.

Trenger ikke stramt tidsskjema med detaljerte opplysninger om hva vi skal gjøre hver dag, men når jeg spør dem om de ønsker feks. å dra på ett spesifikt museum eller spise på en restaurant (dvs. ting som bør bestilles/bookes på forhånd) - får jeg null tilbakemeldinger ☹️ Forholder seg jo helt passive til alt... angrer nesten allerede på turen. Dritkjedelig med så lite engasjement.

Anonymkode: c5f79...7a7

Ja, kjenner igjen dette! Sånn er det når vi skal på tur også. Når en er få (3-4) som drar, blir det litt kinkig. I en større gruppe pleier jeg å si på felles messenger-tråd at jeg skal booke meg billett til teater/event/utstilling, og ber andre si fra hvis jeg skal bestille for flere. Som regel er det noen som henger seg på.

Hvis ingen planlegger noe som helst på forhånd, blir det ingenting som skjer når man er der. Det er jo nå på forhånd at man har tid til å lete litt på nettet og finne ting, og det er ledige plasser.

 

Anonymkode: 54fc7...be4

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter og planlegger tur med en stor vennegjeng nå. Ingen av oss har vært der før, reiser om 10 dager.

Trenger ikke stramt tidsskjema med detaljerte opplysninger om hva vi skal gjøre hver dag, men når jeg spør dem om de ønsker feks. å dra på ett spesifikt museum eller spise på en restaurant (dvs. ting som bør bestilles/bookes på forhånd) - får jeg null tilbakemeldinger ☹️ Forholder seg jo helt passive til alt... angrer nesten allerede på turen. Dritkjedelig med så lite engasjement.

Anonymkode: c5f79...7a7

Jeg ville nok droppet denne turen, når ingen er interessert i noe blir det bare surr. Når jeg reiser med andre er det ofte en agenda for turen, noe vi skal til/på.

Å ha med påhengsmotorer på tur er så slitsomt, som ikke klarer noe selv. Som klikker helt om de må gjøre noe helt alene.

Derfor reiser jeg mest alene, eller KUN med riktige mennesker.

Anonymkode: 11359...1e5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok droppet denne turen, når ingen er interessert i noe blir det bare surr. Når jeg reiser med andre er det ofte en agenda for turen, noe vi skal til/på.

Å ha med påhengsmotorer på tur er så slitsomt, som ikke klarer noe selv. Som klikker helt om de må gjøre noe helt alene.

Derfor reiser jeg mest alene, eller KUN med riktige mennesker.

Anonymkode: 11359...1e5

Ha ha, der sa du det. Akkurat slik er det 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tipper det er mange historier der ute! 🙂 Samme med samboer/ektepar som er på tur for første gang...full krig og uenigheter.

Selv måtte jeg kutte ut en venninne når vi var på en ukes tur i italia, hun bare klagde. Klarte ingenting alene, alt var galt. Hvor vi spiste etc, orket ikke gå dit. Hvorfor skulle vi dit.

Til slutt måtte jeg sifra på en ordentlig måte, at jeg ikke orket å ha noe mer med henne å gjøre. Så siste 3 dagene var jeg helt alene, for en befrielse. Ikke hatt noe kontakt med henne etter denne turen.

Anonymkode: 3f653...25d

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er en grunn til at jeg foretrekker arrangerte gruppeturer og ikke venninneturer. 
6 damer på tur, to med sterke personligheter, en som tolker alle tidspunkter som veiledende, en som ikke vil være på Facebook eller messenger, noe som skaper trøbbel  i planleggingsfasen. 

Nå reiser jeg bare organisert fremover, slipper krangler om hva vi skal gjøre, og jeg drar dit jeg har lyst til å dra!
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange venninner har dere?! Jeg har 3, og de har aldri møtt hverandre. 

Anonymkode: ffa63...d40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekkhistorie? 

Ja, vi var to gamle venninner som hadde kjent hverandre i flere tiår. På "jentetur" i Italia, bare oss to. 

Jeg har ikke barn, og har vel levd et litt mer alternativt liv enn "A4". Min venninne er nærmest berømt for å være den perfekte mamma, den perfekte husmor, med et helt perfekt og rent hjem. 

Når dette skjedde, var vi vel ca. 37-38 år. Dobbeltrom på hotell i vakker liten kystby, 

Venninnen min hadde mensen... Og det bar det egentlig ganske lekre badet all preg av. Når hun dusjet, tørket hun seg nedentil med de fine hvite håndklærne. Deretter slang hun dem rundt omkring på gulvet. Bidet'et var stort sett alltid fylt opp med blodrødt vann, der la hun sine blodstenkte truser til "bløtlegging". Så baderommet så ut som et helvete når vi forlot det for å dra på utflukter. 

Jeg var så sykt flau. Tenk dere når renholdspersonale kom på jobb. Håndklær overalt, med massevis av blod. Bidet og håndvask består av en rød suppe der det flyter noen truser. 

Jeg sa i fra. Selvfølgelig. Men venninnen min mente at "de nok hadde betalt for å vaske" og "at de sikkert hadde sett mensblod før". 

Gremmes fremdeles over dette. Og det er 8 år siden. Og nei, jeg reiser ikke med henne igjen. Den perfekte husmoren med verdens reneste hus? Ok, jeg har litt støv i krokene hjemme. Men jeg overlater ikke mitt mensen-helvete-griseri til underbetalte renholdskvinner. 

Anonymkode: 66f71...de7

  • Liker 25
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrekkhistorie? 

Ja, vi var to gamle venninner som hadde kjent hverandre i flere tiår. På "jentetur" i Italia, bare oss to. 

Jeg har ikke barn, og har vel levd et litt mer alternativt liv enn "A4". Min venninne er nærmest berømt for å være den perfekte mamma, den perfekte husmor, med et helt perfekt og rent hjem. 

Når dette skjedde, var vi vel ca. 37-38 år. Dobbeltrom på hotell i vakker liten kystby, 

Venninnen min hadde mensen... Og det bar det egentlig ganske lekre badet all preg av. Når hun dusjet, tørket hun seg nedentil med de fine hvite håndklærne. Deretter slang hun dem rundt omkring på gulvet. Bidet'et var stort sett alltid fylt opp med blodrødt vann, der la hun sine blodstenkte truser til "bløtlegging". Så baderommet så ut som et helvete når vi forlot det for å dra på utflukter. 

Jeg var så sykt flau. Tenk dere når renholdspersonale kom på jobb. Håndklær overalt, med massevis av blod. Bidet og håndvask består av en rød suppe der det flyter noen truser. 

Jeg sa i fra. Selvfølgelig. Men venninnen min mente at "de nok hadde betalt for å vaske" og "at de sikkert hadde sett mensblod før". 

Gremmes fremdeles over dette. Og det er 8 år siden. Og nei, jeg reiser ikke med henne igjen. Den perfekte husmoren med verdens reneste hus? Ok, jeg har litt støv i krokene hjemme. Men jeg overlater ikke mitt mensen-helvete-griseri til underbetalte renholdskvinner. 

Anonymkode: 66f71...de7

Æææsj!

Anonymkode: 1829b...fe0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Pipaluk skrev:

Det er en grunn til at jeg foretrekker arrangerte gruppeturer og ikke venninneturer. 
6 damer på tur, to med sterke personligheter, en som tolker alle tidspunkter som veiledende, en som ikke vil være på Facebook eller messenger, noe som skaper trøbbel  i planleggingsfasen. 

Nå reiser jeg bare organisert fremover, slipper krangler om hva vi skal gjøre, og jeg drar dit jeg har lyst til å dra!
 

Smart det, da møter man mennesker man ikke kjenner fra før. Du trenger heller ikke ha noe kontakt med de etterpå heller :) 

Anonymkode: 6bfda...b26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smart det, da møter man mennesker man ikke kjenner fra før. Du trenger heller ikke ha noe kontakt med de etterpå heller :) 

Anonymkode: 6bfda...b26

Der spesielle med slike turer ( alene/sammen, er at de aller fleste på turen ikke kjenner noen av de andre fra før. Ikke lett at det blir klikker da. 
25 helt nye personer jeg forhåpentligvis møter i sommer. Blir spennende det.  Fikk noen nye venner sist, håper på kjæreste denne gangen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Pipaluk skrev:

Der spesielle med slike turer ( alene/sammen, er at de aller fleste på turen ikke kjenner noen av de andre fra før. Ikke lett at det blir klikker da. 
25 helt nye personer jeg forhåpentligvis møter i sommer. Blir spennende det.  Fikk noen nye venner sist, håper på kjæreste denne gangen;)

Hvor finner man slike turer da, og hva er aldersspennet ca til de som deltar? Besteforeldrene mine bruker å delta på organiserte turer, men det er mer for de i pernsjonistalder. Høres ut som du ikke er det😊

Anonymkode: c6e78...22d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat hjem etter to uker alene på tur. Såååå deilig å gjøre akkurat som jeg vil og ikke ensom ett sekund. Er singel, så jo vant til aleneliv. Er ikke den som tar mye kontant med fremmede heller. Men likevel oppstår spennede samtaler innimellom. F.eks i buss eller taxi eller når jeg stadig spør om veien he he eller på en benk i en park. 
 

Leser og leservog leser. Halve moroa. Og planlegger masse. Men det ser mer ut som en liste over ting jeg vil ha med meg og lister over ting som kanskje kan bli bra, backup-plan osv. Og om jeg har tid,og det har jeg oftest, kan jeg finne ting på kart og så sy sammen hva som kan funke gjøre samme dag f.eks. Men har erfart av min oppfattelse av hva jeg vil forandrer seg med ting jeg lærer etter jeg har ankommet og legger ikke helt fast opplegg. Denne gang hadde jeg endel planlagt uke en og så andre uka helt åpen og ble planlagt der jeg var.

greit å finne ut av hvordan reise fra sted til sted om det er aktuelt. På min reise ble Uber og kollektivt planen og fant søkemotor for kollektivtilbudet i det landet og fler ( Moovit )

Alenereise er gull. Er en usikker kan det være fint å starte i det små. Som en langhelg i København som en start kanskje ? Ikke skummelt det. 

Anonymkode: c0161...666

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...