Gå til innhold

Barnevernsaker i media. Opplyser om offentlig omsorgssvikt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Snaskesnusken said:

Men hva skulle blitt gjort da? Tre måneder på en hytte sammen med to ansatte er vel bedre enn den straffen slik kriminalitet medfører? Å nei alle har ikke fått med seg årsaken til vedtaket.
 

Alvorlighetsgraden av gjerningen hennes, uansvarlige bruk av sosiale medier samt de andre ungdommenes reaksjoner medførte implementeringen av vedtaket, siste utvei. Jenta ble skjermet på samme tid som de andre ungdommene ble tatt hensyn til.  

Det er jo forskjell på å bli skjermet fra seg selv og andre, og faktisk bli fulllstendig isoleret? Man må også se på hvordan det evt vil affektere jenta da, selvfølgelig må de andre beboerne beskyttes da de også har rettigheter, men hvis det ikke hjelper hennes fremtid å bli isolert, så burde kanskje noe annet vært gjort. Dessuten er det oftest ikke straff man trenger. 

 

Anonymkode: fbe8c...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, jauda skrev:

Hva mener du da som er best å gjøre i den situasjonen?

Skal hun få fortsette å skape et utrygt miljø for andre barn som trenger skjerming? Skal hun og "hjelperene" få fortsette å krenke deres rett på privatliv og spredning av sensitiv informasjon,også gjøre andres situasjon farlig? 

En viss plass går grensen. 

Kan foreldre gjøre d samme da når barn ikke hører etter? Isolere dem i ei hytte i skogen med bare voksne? Da er d bare å kjøre ulydige unger ut i skogen noen måneder uten skole og tilgang på noe sosialt liv... dere som er for dette ...ikke værre at foreldre gjør det enn at de som skal være såkalt profesjonelle på barn gjør det og med full velsignelse til å gjøre det.

Anonymkode: 19db3...d5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet 100% at institusjonen var ikke velfungerende.

Anonymkode: 7dba6...16f

Det var ikke det jeg spurte om.

Anonymkode: e860e...f55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo forskjell på å bli skjermet fra seg selv og andre, og faktisk bli fulllstendig isoleret? Man må også se på hvordan det evt vil affektere jenta da, selvfølgelig må de andre beboerne beskyttes da de også har rettigheter, men hvis det ikke hjelper hennes fremtid å bli isolert, så burde kanskje noe annet vært gjort. Dessuten er det oftest ikke straff man trenger. 

 

Anonymkode: fbe8c...fb5

2 mil inn tim en hytte med to voksne er ikke isolasjon. 
 

Kriminelle handlinger som datakriminalitet av denne karakter er meget skadelig for de som får sensitiv informasjon delt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

2 mil inn tim en hytte med to voksne er ikke isolasjon. 
 

Kriminelle handlinger som datakriminalitet av denne karakter er meget skadelig for de som får sensitiv informasjon delt. 

Kjør på med dine egne unger... kjør drm to mil uti skogen... uansett ville de få bedre omsorg med foreldrene på hytta enn betalte bv ansatte kan

Anonymkode: 19db3...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet 100% at institusjonen var ikke velfungerende.

Anonymkode: 7dba6...16f

Vi vet at institusjonen måttet skjerme jenta. Vi vet også at hun ikke kunne bo hos egne foreldre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på med dine egne unger... kjør drm to mil uti skogen... uansett ville de få bedre omsorg med foreldrene på hytta enn betalte bv ansatte kan

Anonymkode: 19db3...d5c

Nei, det er ikke sikkert da foreldrene ikke er egnet. 
 

Jentas handlinger tar du ikke med deg i innleggene dine. Skjønner du ikke omfanget av denne type datakriminalitet?

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:

Vi vet at institusjonen måttet skjerme jenta. Vi vet også at hun ikke kunne bo hos egne foreldre. 

Måtte vært bedre å latt jenta fått en tur til Paris og fått noen nye inntrykk og ikkd hatt tilgang til sosiale medier ... kanskje klart å bygge en relasjon og med henne hvis en fant på noe hyggelig i stedet enn å stenge de ute av samfunnet

Anonymkode: 19db3...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Men hva skulle blitt gjort da? Tre måneder på en hytte sammen med to ansatte er vel bedre enn den straffen slik kriminalitet medfører? Å nei alle har ikke fått med seg årsaken til vedtaket.
 

Alvorlighetsgraden av gjerningen hennes, uansvarlige bruk av sosiale medier samt de andre ungdommenes reaksjoner medførte implementeringen av vedtaket, siste utvei. Jenta ble skjermet på samme tid som de andre ungdommene ble tatt hensyn til.  

Hva medfører slik kriminalitet? Hvilken straff ville hun risikert og hvordan ville hun eventuellt ha sonet? (?) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan foreldre gjøre d samme da når barn ikke hører etter? Isolere dem i ei hytte i skogen med bare voksne? Da er d bare å kjøre ulydige unger ut i skogen noen måneder uten skole og tilgang på noe sosialt liv... dere som er for dette ...ikke værre at foreldre gjør det enn at de som skal være såkalt profesjonelle på barn gjør det og med full velsignelse til å gjøre det.

Anonymkode: 19db3...d5c

Jo! Men noen her i denne diskusjonen fortalte at det du beskriver er en helt vanlig norsk hyttetur! Jeg som utlending var ikke klar over dette, og forstod da at vi hadde gjort det helt feil da vi gikk på hyttetur i tre dager med barna da vi fortsatt bodde i Norge. :) Så mange spennende ting man lærer på KG. Å lese KG bør være en obligatorisk del av integreringskurs for innvandrere. Uten det kan jo ikke stakkars utlendinger få vite at det er typisk norsk å ta barna sine til tremåneders hyttetur i full isolasjon uten noe skolegang, venner, osv. 

Anonymkode: 76c49...54b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hva medfører slik kriminalitet? Hvilken straff ville hun risikert og hvordan ville hun eventuellt ha sonet? (?) 

Du kan søke opp dette selv. 
 

Hva med medfører denne type kriminalitet for ofrene? Informasjon kan bli misbrukt på det groveste i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte vært bedre å latt jenta fått en tur til Paris og fått noen nye inntrykk og ikkd hatt tilgang til sosiale medier ... kanskje klart å bygge en relasjon og med henne hvis en fant på noe hyggelig i stedet enn å stenge de ute av samfunnet

Anonymkode: 19db3...d5c

Tur til Paris for å utsette sine medbeboere for at deres personopplysninger er på ville veier? Å måtte tilbringe tre måneder på ei hytte med to ansatte da hun måtte beskyttes mot seg selv er ikke å bli stengt ute av samfunnet.. 
 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte vært bedre å latt jenta fått en tur til Paris og fått noen nye inntrykk og ikkd hatt tilgang til sosiale medier ... kanskje klart å bygge en relasjon og med henne hvis en fant på noe hyggelig i stedet enn å stenge de ute av samfunnet

Anonymkode: 19db3...d5c

Det hadde sikkert blitt hyl og skrik fra denne jenta, fardal og foreldrene henne som de tok henne med til Paris også ( kidnappet barnet deres til utlandet eller lignende ). De hadde klart å finne noe å sverte barnevernet for der også. Dessuten skal ikke datakriminalitet belønnes med gratis ferietur til Paris heller. Hadde tatt seg ut om de stakkars ungdommene som ble utsatt for denne jentas faenskap skulle sitte igjen i Norge mens hun får påspandert ferietur de bare kan drømme om.

Anonymkode: 94482...f00

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Du kan søke opp dette selv. 
 

Hva med medfører denne type kriminalitet for ofrene? Informasjon kan bli misbrukt på det groveste i fremtiden. 

Det skal veldig mye til før barn å måtte sone. Jeg er ikke sikker på hva som er straff for ulike ting, men jeg regner med at de ikke ville satt et barn i isolasjon.

Så...om annen straff hadde vært bedre? Ja? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det skal veldig mye til før barn å måtte sone. Jeg er ikke sikker på hva som er straff for ulike ting, men jeg regner med at de ikke ville satt et barn i isolasjon.

Så...om annen straff hadde vært bedre? Ja? 

Barnet var over den kriminelle lavalder. Det betyr at hun kan bli dømt som en voksen.

Hvilken straff ser du for deg at de kunne gjennomført? 
Hva med ofrene i denne saken? Hva tenker du om dem? Jeg kan ikke se at du har noe videre tanker om alvorlighetsgraden av at deres personlige opplysninger er blitt delt på Internett. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snaskesnusken said:

Barnet var over den kriminelle lavalder. Det betyr at hun kan bli dømt som en voksen.

Hvilken straff ser du for deg at de kunne gjennomført? 
Hva med ofrene i denne saken? Hva tenker du om dem? Jeg kan ikke se at du har noe videre tanker om alvorlighetsgraden av at deres personlige opplysninger er blitt delt på Internett. 

Spørsmålet var om paragraf i straffeloven.

Anonymkode: 7dba6...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Barnet var over den kriminelle lavalder. Det betyr at hun kan bli dømt som en voksen.

Hvilken straff ser du for deg at de kunne gjennomført? 
Hva med ofrene i denne saken? Hva tenker du om dem? Jeg kan ikke se at du har noe videre tanker om alvorlighetsgraden av at deres personlige opplysninger er blitt delt på Internett. 

Jo, selvfølgelig ser jeg konsekvensene for de andre. Jeg tror jo heller ikke at noen syns at det hun gjorde var greit. Men en kan ikke se bort fra situasjonen hun befant seg i. Uansett hvorfor osv osv, så var dette et barn som ikke ville bort fra foreldre i utgangspunktet, uansett hvorfor også!, så klart hun ikke hadde det bra. Og det var sårbare barn rundt henne. Jeg har hele veien sagt at jeg skjønner skjermingen. Jeg er bare veldig usikker på om det er bra å isolere barn på den måten. Da skal det flere og bedre grunner til enn det som er kommet fram. Men alt kommer jo aldri fram i slike saker. Jeg forholder meg kun til det vi har fått vite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jo, selvfølgelig ser jeg konsekvensene for de andre. Jeg tror jo heller ikke at noen syns at det hun gjorde var greit. Men en kan ikke se bort fra situasjonen hun befant seg i. Uansett hvorfor osv osv, så var dette et barn som ikke ville bort fra foreldre i utgangspunktet, uansett hvorfor også!, så klart hun ikke hadde det bra. Og det var sårbare barn rundt henne. Jeg har hele veien sagt at jeg skjønner skjermingen. Jeg er bare veldig usikker på om det er bra å isolere barn på den måten. Da skal det flere og bedre grunner til enn det som er kommet fram. Men alt kommer jo aldri fram i slike saker. Jeg forholder meg kun til det vi har fått vite. 

Dersom du leser besvarelsene i denne tråden kommer det frem at hennes handlinger ikke blir tatt høyde for. 

Hvilke flere og bedre grunner må til for å skjerme jenta? Hva tenker du om at dette var siste utvei? 

Jeg etterspør hva du ser for deg som passende tiltak? 

Endret av Snaskesnusken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet var om paragraf i straffeloven.

Anonymkode: 7dba6...16f

Som dere kan Google selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snaskesnusken said:

Som dere kan Google selv. 

For en verdifull informasjon 😄 Hva er formål ved å svare hvis man ikke har noe å si? 😮 

Anonymkode: 7dba6...16f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...