Gå til innhold

Barnevernsaker i media. Opplyser om offentlig omsorgssvikt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

De forteller om ønsket situasjon. 

Så du syns at det er helt greit å påføre barn traumer og barnemishandling? Ropstad sa selv: Dette burde ikke skjedd. 

Anonymkode: 2a755...d57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barna har krav på å bli hørt. Når dette ikke oppfylles av barnevernet så er dette et alvorlig brudd på norsk lov. 

https://fontene.no/nyheter/-barn-skal-ha-rett-til-a-vare-part-i-egen-sak-6.47.601316.9189107fd9

Anonymkode: 2a755...d57

Alle har krav på et privatliv. Det er ulovlig å spre sensitiv informasjon om andre mennesker på nett! Bryter du lovverket mister du retten til å bli hørt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du syns at det er helt greit å påføre barn traumer og barnemishandling? Ropstad sa selv: Dette burde ikke skjedd. 

Anonymkode: 2a755...d57

Det er bare du som skriver at det er greit å påføre traumer og bedrive med barnemisshandling samt å spre sensitiv informasjon om andre på nett.

Sensitiv informasjon burde heller aldri blitt spredd.  Ja, jenta i fengsel da? 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Det er bare du som skriver at det er greit å påføre traumer og bedrive med barnemisshandling samt å spre sensitiv informasjon om andre på nett.

Jeg har spurt deg om du syns at det er greit å påføre barn traumer og utøve barnemishandling. Ikke snu det, for det er du som forsvarer barnevernets handlinger her. Ikke jeg. Jeg har aldri akseptert omsorgssvikt. 

Anonymkode: 2a755...d57

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye fokus på den stakkars undommen som ble kjørt hele 2 mil inn i skogen for å bo på en ganske ordinær enebolig, men flytt fokus litt et øyeblikk.

På denne institusjonen var det flere andre ungdommer. Ungdommer med sårbare liv og historier som de gjerne ikke ville dele med omverdenen. Disse ba jenta om å la være å brette ut privat informasjon om dem på nettet, noe hun ikke etterlevde. Hvor er artikkelen om det disse ungdommene ble utsatt for? For jeg ser ikke at VG setter fokus på at de har fått privat informasjon lekket på nett. 

Instituasjonen måtte gjøre noe med situasjonen og valget ble å isolere jenta for å ivareta de andre ungdommenes rettsikkerhet.

Hadde hun tatt til seg henstillingen fra personale og de andre beboerne hadde hun sluppet å måtte flytte. En 16 åring forstår såpass. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Ulven skrev:

Det er veldig mye fokus på den stakkars undommen som ble kjørt hele 2 mil inn i skogen for å bo på en ganske ordinær enebolig, men flytt fokus litt et øyeblikk.

På denne institusjonen var det flere andre ungdommer. Ungdommer med sårbare liv og historier som de gjerne ikke ville dele med omverdenen. Disse ba jenta om å la være å brette ut privat informasjon om dem på nettet, noe hun ikke etterlevde. Hvor er artikkelen om det disse ungdommene ble utsatt for? For jeg ser ikke at VG setter fokus på at de har fått privat informasjon lekket på nett. 

Instituasjonen måtte gjøre noe med situasjonen og valget ble å isolere jenta for å ivareta de andre ungdommenes rettsikkerhet.

Hadde hun tatt til seg henstillingen fra personale og de andre beboerne hadde hun sluppet å måtte flytte. En 16 åring forstår såpass. 

Nettopp! Det er de andre ungdommene som er ofre her, ikke jenta som har spredd sensitiv informasjon. Ut ifra artikkelen å dømme har hun fremdeles ikke lært! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse trådene om barnevernet er helt meningsløse.  Barnevernet uttaler seg aldri om enkeltsaker uansett hvor harde angrep som kommer mot dem. Vi vil alltid bare få saken fra en side, og da er det umulig å vite med sikkerhet hva som er riktig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ulven skrev:

Det er veldig mye fokus på den stakkars undommen som ble kjørt hele 2 mil inn i skogen for å bo på en ganske ordinær enebolig, men flytt fokus litt et øyeblikk.

På denne institusjonen var det flere andre ungdommer. Ungdommer med sårbare liv og historier som de gjerne ikke ville dele med omverdenen. Disse ba jenta om å la være å brette ut privat informasjon om dem på nettet, noe hun ikke etterlevde. Hvor er artikkelen om det disse ungdommene ble utsatt for? For jeg ser ikke at VG setter fokus på at de har fått privat informasjon lekket på nett. 

Instituasjonen måtte gjøre noe med situasjonen og valget ble å isolere jenta for å ivareta de andre ungdommenes rettsikkerhet.

Hadde hun tatt til seg henstillingen fra personale og de andre beboerne hadde hun sluppet å måtte flytte. En 16 åring forstår såpass. 

Link til dette takk. 

Anonymkode: d6f92...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1n871G/professor-om-barna-som-bor-isolert-umenneskelig-behandling?utm_source=vgfront&utm_content=row-23

d kommer historie på historie men likevel forsvarer pro dagens bv barnevernet og er helt blinde om så hele verdens eliten av fag personer hadde uttalt seg kritisk til norsk bv... jeg fatter ikke at d går an???

og hvor er Jabs??? Gått glipp av noe??

Anonymkode: 19db3...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Link til dette takk. 

Anonymkode: d6f92...49a

Hensikten i XX  tilfelle var å «beskytte jenta mot negative konsekvenser av hennes bruk av sosiale medier».

Blant annet hadde hun lagt ut informasjon om institusjonen og ungdommene som bodde der. Det skapte sterke reaksjoner blant de andre beboerne» https://www.vg.no/spesial/2019/barna-som-bor-isolert/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette barnet under BV omsorg fra før? Jeg må si at det høres ut som et forferdelig tiltak å isolere ei jente på en hytte i gokk. Fantes det ikke andre måter å løse det på? Hvor lenge ble jenta på hytten?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hubbie skrev:

Var dette barnet under BV omsorg fra før? Jeg må si at det høres ut som et forferdelig tiltak å isolere ei jente på en hytte i gokk. Fantes det ikke andre måter å løse det på? Hvor lenge ble jenta på hytten?

Hensikten i XX  tilfelle var å «beskytte jenta mot negative konsekvenser av hennes bruk av sosiale medier».

Blant annet hadde hun lagt ut informasjon om institusjonen og ungdommene som bodde der. Det skapte sterke reaksjoner blant de andre beboerne» https://www.vg.no/spesial/2019/barna-som-bor-isolert/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått det med meg, så regner med at ts heller ikke har fått det med seg. Hvor er det det står at hun drev å publiserte sensitiv info om de andre barna?

Anonymkode: d6f92...49a

Det står i artikkelen... Grunnen til at hun ble fratatt mobil var at hun hadde spredd sensitiv info på sosiale medier. Det var også en medvirkende årsak til at hun fikk enetiltak. 

Anonymkode: 29bba...da2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ulven skrev:

Det er veldig mye fokus på den stakkars undommen som ble kjørt hele 2 mil inn i skogen for å bo på en ganske ordinær enebolig, men flytt fokus litt et øyeblikk.

På denne institusjonen var det flere andre ungdommer. Ungdommer med sårbare liv og historier som de gjerne ikke ville dele med omverdenen. Disse ba jenta om å la være å brette ut privat informasjon om dem på nettet, noe hun ikke etterlevde. Hvor er artikkelen om det disse ungdommene ble utsatt for? For jeg ser ikke at VG setter fokus på at de har fått privat informasjon lekket på nett. 

Instituasjonen måtte gjøre noe med situasjonen og valget ble å isolere jenta for å ivareta de andre ungdommenes rettsikkerhet.

Hadde hun tatt til seg henstillingen fra personale og de andre beboerne hadde hun sluppet å måtte flytte. En 16 åring forstår såpass. 

Enig i dette.

Det er selvfølgelig ikke bra at barn og ungdom isoleres på en sånn måte at det er skadelig for dem, og man bør helt klart søke å finne en annen måte å håndtere det på. Men når man da står der med disse barna som er til fare for andre eller seg selv, dersom de bor sammen med andre, hvordan skal man håndtere dette uten noen form for isolasjon? Poenget mitt er at noen ganger finnes det rett og slett ingen optimal løsning.

Jeg får dessuten litt bismak av hele reportasjen. Jenta som forteller historien er 18 år nå. Hun er teknisk sett voksen, men de færreste 18-åringer er modne nok til å vurdere hendelser som skjedde for under to år siden med særlig objektivitet. At hun føler at hun er utsatt for et overgrep nå er utvilsomt, men jeg ser ikke bort i fra at den oppfatningen kan endres om noen år, når hendelsene er litt mer på avstand og hun kanskje får litt mer perspektiv. Jeg synes personlig at VG ikke burde publisert dette. Jeg synes dessuten at det er litt usmakelig med alle disse følelsesladede beskrivelsene av hvor søt, snill og omsorgsfull hun er, og dramatiske beskrivelser av fluktforsøk. Det blir spekulativt.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Enig i dette.

Det er selvfølgelig ikke bra at barn og ungdom isoleres på en sånn måte at det er skadelig for dem, og man bør helt klart søke å finne en annen måte å håndtere det på. Men når man da står der med disse barna som er til fare for andre eller seg selv, dersom de bor sammen med andre, hvordan skal man håndtere dette uten noen form for isolasjon? Poenget mitt er at noen ganger finnes det rett og slett ingen optimal løsning.

 

Barn og unge som er så psykisk syke at de er til fare for seg selv eller andre skal få innleggelse i psykiatrien for å skjermes med omsorg og behandling rundt seg. 

Innleggelse/døgnbehandling er et bedre alternativ da det vil være kompetente fagfolk som kan mye om diagnosene til barna. Barnevernsansatte er ikke psykologer som kan behandle traumatiserte barn. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er spesielt at de har fått internasjonal kritikk ja, at folk gjør protester andre steder i verden pga det norske barnevernet! Rart å tenke.

Har ikke barn selv (er bare i tjueårene enda), men alt dette barneverngreiene får meg liksom litt til å tvile om Norge er et bra sted å få barn i det hele tatt. Jeg har aldri hørt at det er så vanlig å frata andres barn i andre land, og det har ikke noe om at ''Norge vet bedre'' eller noe sånt.

Anonymkode: 81b60...071

Det er egentlig ikke rart. 

I andre land er det ikke omsorgssvikt å slå barna f.eks. å la barna være alene fra ung alder, blir heller ikke slått ned på. 

Anonymkode: e57fb...496

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på når bv overtok omsorgen. Hvis d var før jenta fikk tilgang til sosiale medier kan en jo ikke skylde på foreldrene i hvertfall. Er d nå nettopp så har ikke foreldrene klart å lære henne dette. Ikke alle barn er like enkle å håndtere. Og da spørs d da hvilke tiltak ble iverksatt hjemme hos familien. Tydeligvis var ikke nettvett med der. Hun burde ha fått hjelp fra psykriatisk for lenge siden ... d går ikke alkurat i positiv retning under bv omsorg heller. 
 

 

Anonymkode: 19db3...d5c

Oppdragelsen skal da foreldrene stå for. Hun bydde seg jo ikke om at hun skadet andre mennesker. 
Om hun burde fått hjelp av psykiatrien vet vi ikke, men å sette grenser og implementere tiltak for konsekvenser av straffbare handlinger må jo til. Denne saken dreier seg ikke bare om henne, men om de som hun har begått kriminelle handlinger mot. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt, persondebatt, avsporing, brudd opp opphavsrett, dialektskriving. 

Ninab82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken kjenner jeg til👍 denne jenten spredte så mye sensitiv informasjon om andre beboere( blant annet-konflikter,meldinger,bilder osv på barnevernsgrupper) det gikk så langt til slutt at flere hev seg på uthengingen av ungdommene. Rune fardal postet også screenshot av private meldinger som ungdommene hadde skrevet til han og andre der dei ba folk om å slutte å henge dei ut. Dette ble ekstremt til slutt:/ 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...