Gå til innhold

Barnevernsaker i media. Opplyser om offentlig omsorgssvikt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den logikken der er helt på tur. Isolert på ei hytte med foreldrene? I den normale verden heter det hyttetur, og det er det normale familier gjør. De bruker ikke tiden sin på FB for å henge ut folk og oppdrar ungene sine til det samme!

 

Anonymkode: ad37b...803

For en hyttetur! Dere nordmenn og deres hytter, det har jeg hørt om, men at man tvinger sine barn dit, og at man skal være der i tre måneder uten å gå på skole, se venner, osv. - det har jeg ikke hørt om før nå! 

Vi som utlendinger tok en hyttetur én gang da vi bodde i Norge. Vi var på hytten i tre dager i stedet for tre måneder. Vi gjorde det tydeligvis helt fei!l 😄

Anonymkode: 76c49...54b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet ble ikke torturert. De forsøkte å beskytte henne.

Anonymkode: 88f96...51c

Du er klar over at det finnes flere torturmetoder? Google dem opp så vil du lære noe nytt.

Anonymkode: d6f92...49a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet ble ikke torturert. De forsøkte å beskytte henne.

Anonymkode: 88f96...51c

Det er tortur å bli satt isolert på en hytte på den måten. Og mot sin vilje. 

Anonymkode: 2a755...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er tortur å bli satt isolert på en hytte på den måten. Og mot sin vilje. 

Anonymkode: 2a755...d57

Nei, ungdommen ble ikke mishandlet. Hun delte sensitiv informasjon om andre mennesker mot deres vilje på Internett. Det er straffbart! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SoWhat? skrev:

Så problemet er at BV ikke har ressurser? 

 

Problemet er at ungdommen delte sensitiv informasjon om sine medbeboere på Internett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2019 den 15.38, AnonymBruker skrev:

Synes det er spesielt at de har fått internasjonal kritikk ja, at folk gjør protester andre steder i verden pga det norske barnevernet! Rart å tenke.

Har ikke barn selv (er bare i tjueårene enda), men alt dette barneverngreiene får meg liksom litt til å tvile om Norge er et bra sted å få barn i det hele tatt. Jeg har aldri hørt at det er så vanlig å frata andres barn i andre land, og det har ikke noe om at ''Norge vet bedre'' eller noe sånt.

Anonymkode: 81b60...071

Det finnes barnevern i andre land også, men f.eks England har et helt ubrukelig barnevern. Om du har fulgt med i media de siste årene har det kommet ut veldig mange mishandlingssaker, noen har endt med døden. Barn som har blitt sultet ihjel b.la. Så får man velge, vil man ha et barnevern som er aktivt eller tusenvis av barn som lever i et helvete fordi landet de lever i ikke har et fungerende barnevern. Jeg vet hva jeg ville valgt. 

Anonymkode: 81a22...dcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.10.2019 den 16.10, AnonymBruker skrev:

Men med så massive protester fra fagfolk så regner jeg med at dette kommer til å bli avviklet nokså snarlig.

Anonymkode: 4e0a3...dc1

isolasjon over en lengre periode er ikke bra.  Det er nok alle er enige om. Men jeg kjenner en som jobbet mange år i privat insitusjon. Der hadde de i en 10 års periode to ungdom på enetiltak. De to det var snakk om var alvorlige tilfeller. Han jeg kjenner kunne selvfølgelig ikke gå inn i detaljer pga taushetsplikt. Men det lille han fortalte var nok til at man skjønner at dette ikke er ungdom som er trygt å ha rundt andre ungdom. En ungdom var helt ødelagt av foreldre som drev omsorgssvikt. Ja hurra for biologiske foreldre som misbruker ungen seksuelt og mener bv er ute etter å stjele dem.. Ungdommen ble ødelagt av egne foreldre.  Uansett, en ødelagt psyke førte til at h*n ikke kunne være rundt andre. Ungdom nr to var uten empati og farlig for alle rundt seg. Psykopat men de gir jo ikke diagnosen så tidlig. Han kunne ikke tas hånd om av psykiatrien. Så enetiltak ble eneste løsning. Når en ungdom gjentatte ganger har prøvd å drepe både andre ungdom og voksne på en institusjon, hvem skal man beskytte? man har ikke noe valg!! 

Anonymkode: 81a22...dcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten i XX  tilfelle var å «beskytte jenta mot negative konsekvenser av hennes bruk av sosiale medier».

 

Dette skal da være årsaken til enkeltvedtak som medførte tre mnd med isolasjon. Slik jeg er det burde det være mulig å sørge for å beskytte henne på andre, mindre gjennomgripende måter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Snaskesnusken skrev:

Problemet er at ungdommen delte sensitiv informasjon om sine medbeboere på Internett. 

Ja, men det var et barn i krise. En helt feil handling helt klart, men en må se nyanser. Helt ok at hun og andre måtte skjermes. Jeg bare lurer på om det er den eneste måten å gjøre det på. Når du skrev at BV ikke hadde resurser, så tolket jeg det dit at det kunne det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ja, men det var et barn i krise. En helt feil handling helt klart, men en må se nyanser. Helt ok at hun og andre måtte skjermes. Jeg bare lurer på om det er den eneste måten å gjøre det på. Når du skrev at BV ikke hadde resurser, så tolket jeg det dit at det kunne det...

De andre ungdommene var også i krise. Denne saken omhandler ikke bare jenta. De ble opprørt over at sensitiv informasjon ble delt. Dette var også en avgjørende faktor i tillegg til at jenta hadde manglende nettvett. Du vet sikkert hvor alvorlig dette er. Det kan medføre fengselsstraff.
 

I følge artikkelen er enkelttiltak siste utvei. Jeg skjønner ikke hvordan du kunne tolke at BV ikke har ressurser til at de hadde mulighet til å iverksette noe annet? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

De andre ungdommene var også i krise. Denne saken omhandler ikke bare jenta. De ble opprørt over at sensitiv informasjon ble delt. Dette var også en avgjørende faktor i tillegg til at jenta hadde manglende nettvett. Du vet sikkert hvor alvorlig dette er. Det kan medføre fengselsstraff.
 

I følge artikkelen er enkelttiltak siste utvei. Jeg skjønner ikke hvordan du kunne tolke at BV ikke har ressurser til at de hadde mulighet til å iverksette noe annet? 

Og nok en gang forsøker du å avspore debatten ved dette argumentet. Når barn og ungdom ikke blir hørt så er dette brudd på norsk lov og barnevernloven. Barna har rett til å fortelle om hvordan de har det enten det er hjemme eller under barnevernets omsorg. Det er DET som er problemet. Da er det ikke greit å straffe dem for å fortelle om forholdene på en institusjon slik du vil. 

Barn skal ha en god oppvekst med god omsorg. De skal ikke utsettes for traumer og barnemishandling slik som disse ungdommene. 

Anonymkode: 2a755...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ja, men det var et barn i krise. En helt feil handling helt klart, men en må se nyanser. Helt ok at hun og andre måtte skjermes. Jeg bare lurer på om det er den eneste måten å gjøre det på. Når du skrev at BV ikke hadde resurser, så tolket jeg det dit at det kunne det...

Nettopp. Nå vet ikke jeg hvilken informasjon eksakt denne jenta har delt på FB - kan godt være at hun handlet helt riktig, eller kanskje feil. Poenget her er akkurat at uansett hva jenta har gjort eller ikke gjort så er tortur av barn ikke akseptabelt! Og det er jobben til barnevernet å gjøre jobben sin og finne en annen løsning som ikke er tortur. Hvis vi tillater dette syke "hjelpetiltaket" så lurer jeg på hva som kommer nest? 

Anonymkode: 76c49...54b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også minne om at i Norge har foreldre ikke engang lov til å gi sine barn husarrest. Men barnevernet kan torturere barn ved å isolere dem i månedsvis, og i årevis? Og folk faktisk støtter dette, og mener at barn fortjener det? Jeg er forbauset.

Anonymkode: 76c49...54b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

De andre ungdommene var også i krise. Denne saken omhandler ikke bare jenta. De ble opprørt over at sensitiv informasjon ble delt. Dette var også en avgjørende faktor i tillegg til at jenta hadde manglende nettvett. Du vet sikkert hvor alvorlig dette er. Det kan medføre fengselsstraff.
 

I følge artikkelen er enkelttiltak siste utvei. Jeg skjønner ikke hvordan du kunne tolke at BV ikke har ressurser til at de hadde mulighet til å iverksette noe annet? 

Alle har fått med seg hvorfor hun ble flyttet. Diskusjonen går jo flere steder på om det er riktig løsning. 

Det var sammenhengen du nevnte det i. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva mener dere skulle ha vært gjort i denne saken da, dere som tydeligvis kjenner denne saken helt ut til fingerspissene? Skulle hun ha bodd sammen med de hun uten skrupler blottla for ett hylekor på FB? Som ungdom så har en gjerne litt mer nettvett enn mange voksne, og det hun har gjort er ulovlig. Men det er liksom greit det da?

Anonymkode: e860e...f55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hva mener dere skulle ha vært gjort i denne saken da, dere som tydeligvis kjenner denne saken helt ut til fingerspissene? Skulle hun ha bodd sammen med de hun uten skrupler blottla for ett hylekor på FB? 

Anonymkode: e860e...f55

Hun skulle ikke ha bodd på institusjon i det hele tatt, synes jeg. 

Institusjonene i Norge er skadelig for barn. Og hvis de som jobber der ikke kan gjøre noe for å forbedre barnas tilstand burde de bare innrømme det og ikke ta på seg oppgavene de ikke kan oppfylle.

Anonymkode: 7dba6...16f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, SoWhat? skrev:

Alle har fått med seg hvorfor hun ble flyttet. Diskusjonen går jo flere steder på om det er riktig løsning. 

Det var sammenhengen du nevnte det i. 

Men hva skulle blitt gjort da? Tre måneder på en hytte sammen med to ansatte er vel bedre enn den straffen slik kriminalitet medfører? Å nei alle har ikke fått med seg årsaken til vedtaket.
 

Alvorlighetsgraden av gjerningen hennes, uansvarlige bruk av sosiale medier samt de andre ungdommenes reaksjoner medførte implementeringen av vedtaket, siste utvei. Jenta ble skjermet på samme tid som de andre ungdommene ble tatt hensyn til.  

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også minne om at i Norge har foreldre ikke engang lov til å gi sine barn husarrest. Men barnevernet kan torturere barn ved å isolere dem i månedsvis, og i årevis? Og folk faktisk støtter dette, og mener at barn fortjener det? Jeg er forbauset.

Anonymkode: 76c49...54b

Hvor har du det fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skulle ikke ha bodd på institusjon i det hele tatt, synes jeg. 

Institusjonene i Norge er skadelig for barn. Og hvis de som jobber der ikke kan gjøre noe for å forbedre barnas tilstand burde de bare innrømme det og ikke ta på seg oppgavene de ikke kan oppfylle.

Anonymkode: 7dba6...16f

Så du vet 100% at hun hadde en velfungerende familie? 

 

Anonymkode: e860e...f55

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så du vet 100% at hun hadde en velfungerende familie? 

 

Anonymkode: e860e...f55

Jeg vet 100% at institusjonen var ikke velfungerende.

Anonymkode: 7dba6...16f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...