Gå til innhold

Barnevernsaker i media. Opplyser om offentlig omsorgssvikt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I denne tråden skal vi opplyse om omsorgssvikt som Barnevernet påfører barn og tenåringer som vokser opp. Det vil komme et bredt spekter og utvalg av saker som er belyst i media. Siden dette er et diskusjonsforum så er det selvfølgelig slik at vi skal og kan diskutere sakene og hvorfor det Barnevernet utsetter barna for er barnemishandling. 

Vi starter med den ferskeste saken som var i vg denne uken. En tenåringsjente som ble plassert på enetiltak i en hytte flere mil ute i skogen. Hun forteller om sin opplevelse og hvordan hun ble behandlet. Hennes rettigheter ble ignorert og hun fikk ikke mulighet til å ha kontakt med noen da hennes pc og mobil ble tatt fra henne.
https://www.vg.no/spesial/2019/barna-som-bor-isolert/

 

Anonymkode: 2a755...d57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes svært lite om å anklage uten at motparten kan forsvare seg. 

Selvfølgelig virker det veldig betenkelig med den praksisen hos bvt, men jeg tviler ikke på at det ligger mange forhold bak for å komme til denne avgjørelsen. 

Anonymkode: 32575...6e5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke overrasket over at det norske barnevernet får nasjonal og internasjonal kritikk, både fra faglig og fra folkelig hold. 

Stakkars barna...

Endret av Verden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I denne tråden skal vi opplyse om omsorgssvikt som Barnevernet påfører barn og tenåringer som vokser opp. Det vil komme et bredt spekter og utvalg av saker som er belyst i media. Siden dette er et diskusjonsforum så er det selvfølgelig slik at vi skal og kan diskutere sakene og hvorfor det Barnevernet utsetter barna for er barnemishandling. 

Vi starter med den ferskeste saken som var i vg denne uken. En tenåringsjente som ble plassert på enetiltak i en hytte flere mil ute i skogen. Hun forteller om sin opplevelse og hvordan hun ble behandlet. Hennes rettigheter ble ignorert og hun fikk ikke mulighet til å ha kontakt med noen da hennes pc og mobil ble tatt fra henne.
https://www.vg.no/spesial/2019/barna-som-bor-isolert/

 

Anonymkode: 2a755...d57

Siden det er så veldig viktig for deg, kanskje du skal legge dette ut under brukernavnet ditt, slik at alle kan se hva du står for?

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så må du huske å også informere om at grunnen til at hun ble flyttet fra å bo med andre ungdommer var at hun publiserte bilder og informasjon fra deres saker på sosiale medier. Kanskje ikke så kult å få bilder og info om seg ufrivillig spredt på nett? Med drit i det, for det er jo viktigst å henge ut barnevernet, eller hva?

Anonymkode: c5e7c...ea1

Hmm.. meget rart at Ts unnlot å opplyse oss om dette da den informasjonen er relevant.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Verden skrev:

Er ikke overrasket over at det norske barnevernet får nasjonal og internasjonal kritikk, både fra faglig og fra folkelig hold. De er helt på trynet

Synes det er spesielt at de har fått internasjonal kritikk ja, at folk gjør protester andre steder i verden pga det norske barnevernet! Rart å tenke.

Har ikke barn selv (er bare i tjueårene enda), men alt dette barneverngreiene får meg liksom litt til å tvile om Norge er et bra sted å få barn i det hele tatt. Jeg har aldri hørt at det er så vanlig å frata andres barn i andre land, og det har ikke noe om at ''Norge vet bedre'' eller noe sånt.

Anonymkode: 81b60...071

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt at det er så vanlig å frata andres barn i andre land

Vel, nå er det ikke så mange land det er bedre å bo i enn Norge heller da, det har tradisjonelt bare vært Island og Canada som har evnet å toppe oss, så jeg tenker vi skal se på barneverntjenesten som en positiv ting.

Det er heller ikke vanskelig å holde seg og barna sine unna barneverntjenesten. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så må du huske å også informere om at grunnen til at hun ble flyttet fra å bo med andre ungdommer var at hun publiserte bilder og informasjon fra deres saker på sosiale medier. Kanskje ikke så kult å få bilder og info om seg ufrivillig spredt på nett? Med drit i det, for det er jo viktigst å henge ut barnevernet, eller hva?

Anonymkode: c5e7c...ea1

Det er noe som heter ytringsfrihet. Du må også huske på at omsorgssvikt er like alvorlig om det skjer i slekt eller i barnevernet. En tenåringsjente som blir fratatt sine rettigheter opplever omsorgssvikt. Her er det barnevernet som ønsker å beskytte seg fra å bli avslørt. 

Anonymkode: 2a755...d57

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter ytringsfrihet. Du må også huske på at omsorgssvikt er like alvorlig om det skjer i slekt eller i barnevernet. En tenåringsjente som blir fratatt sine rettigheter opplever omsorgssvikt. Her er det barnevernet som ønsker å beskytte seg fra å bli avslørt. 

Anonymkode: 2a755...d57

Les innlegget før du responderer. Ytringsfrihet, hva er det? Det er ikke lov å spre informasjon om andre mennesker i sosiale medier. Du skjønner vel at det er ulovlig? 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å legge ut sensitiv info om andre omfattes ikke av ytringsfrihet, men er straffbart.  Sånn til info...

Anonymkode: 73ff0...973

Da kan jeg fortelle deg at når barn ikke får lov til å få sine rettigheter oppfylt og blir utsatt for barnemishandling, så er det også straffbart. Man skal ikke kneble barn fra å bli hørt. 

Anonymkode: 2a755...d57

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter ytringsfrihet. Du må også huske på at omsorgssvikt er like alvorlig om det skjer i slekt eller i barnevernet. En tenåringsjente som blir fratatt sine rettigheter opplever omsorgssvikt. Her er det barnevernet som ønsker å beskytte seg fra å bli avslørt. 

Anonymkode: 2a755...d57

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg fortelle deg at når barn ikke får lov til å få sine rettigheter oppfylt og blir utsatt for barnemishandling, så er det også straffbart. Man skal ikke kneble barn fra å bli hørt. 

Anonymkode: 2a755...d57

Ytringsfriheten har ingenting med å dele privat informasjon om andre å gjøre.

Kan du poste innlegg under brukernavnet ditt, så vi kan se hva du egentlig står for?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, WCKD skrev:

Vel, nå er det ikke så mange land det er bedre å bo i enn Norge heller da, det har tradisjonelt bare vært Island og Canada som har evnet å toppe oss, så jeg tenker vi skal se på barneverntjenesten som en positiv ting.

Det er heller ikke vanskelig å holde seg og barna sine unna barneverntjenesten. 

Barnevernstjenesten er ikke til for å verne om foresatte men om barna. Jeg sitter med inntrykk av at dette er vanskelig å ta innover seg for enkelte mennesker. Barn trenger beskyttelse mot overgrep og omsorgssvikt. Som du sier det er ikke vanskelig å holde seg unna denne etaten. De fleste i vårt landstrakte land klarer seg utmerket uten innblanding fra BV.  

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WCKD skrev:

Vel, nå er det ikke så mange land det er bedre å bo i enn Norge heller da, det har tradisjonelt bare vært Island og Canada som har evnet å toppe oss, så jeg tenker vi skal se på barneverntjenesten som en positiv ting.

Det er heller ikke vanskelig å holde seg og barna sine unna barneverntjenesten. 

Norge har 600 selvmord hvert år ifølge statistikken? Vil absolutt ikke si at det er et lite tall for en så liten nasjon... 

 

Det virker som det er kontroversielt det siste du skrev, noen mener at de blir tatt for nesten ingenting. Eller diverse misforståelser'.

Anonymkode: 81b60...071

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg fortelle deg at når barn ikke får lov til å få sine rettigheter oppfylt og blir utsatt for barnemishandling, så er det også straffbart. Man skal ikke kneble barn fra å bli hørt. 

Anonymkode: 2a755...d57

Jeg informerte deg kun om hvordan ytringsfrihet arter seg i forhold til deling av sensitive opplysninger. Jeg trenger ikke å bli fortalt hva barns rettigheter er. 

Anonymkode: 73ff0...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg fortelle deg at når barn ikke får lov til å få sine rettigheter oppfylt og blir utsatt for barnemishandling, så er det også straffbart. Man skal ikke kneble barn fra å bli hørt. 

Anonymkode: 2a755...d57

Det er straffbart å spre informasjon om andre mennesker på Internett. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WCKD skrev:

 

Ytringsfriheten har ingenting med å dele privat informasjon om andre å gjøre.

Kan du poste innlegg under brukernavnet ditt, så vi kan se hva du egentlig står for?

I denne sammenhengen handler det om omsorgssvikt. Og det skal man kunne si fra om. 

 

Anonymkode: 2a755...d57

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I denne sammenhengen handler det om omsorgssvikt. Og det skal man kunne si fra om. 

 

Anonymkode: 2a755...d57

Det er ulovlig å legge ut sensitiv info på nett om andre mennesker. 

Anonymkode: ad37b...803

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I denne sammenhengen handler det om omsorgssvikt. Og det skal man kunne si fra om. 

 

Anonymkode: 2a755...d57

Og heldigvis har vi et barnevern som jobber for å hjelpe barn og unge som er utsatt for dette. Selv om barnet/ungdommen skjønner hensikten bak alle tiltakene selv. 

Anonymkode: 73ff0...973

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...