Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.11.2019 den 14.48, AnonymBruker skrev:

Ring! Ring hver eneste dag frem til du får et svar!

Anonymkode: be236...d27

Hvorfor? Dette bruker ressurser.

Anonymkode: 60dbc...86b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svaret kom i dag. Det ble Ja, 95 prosent. Ekstremt lettet. Takk for all støtte i venteperioden! ❤️

Når jeg først er her med flere som nettopp har vært gjennom det samme, kan jeg spørre hva som er lurt å justere skattekortet til, siden inntekten nå blir høyere? Har ikke lyst til å venne meg til å få for mye, men vet ikke hva jeg bør sette det på heller.

Anonymkode: 232a1...fc8

Hurra så fantastisk, fikk det samme som meg, 95%. Så godt at ventetiden din også er ferdig og at du fikk innvilget. Har tenkt på deg og gleder meg på dine vegne :nordvesta:

Anonymkode: a2426...da6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hurra så fantastisk, fikk det samme som meg, 95%. Så godt at ventetiden din også er ferdig og at du fikk innvilget. Har tenkt på deg og gleder meg på dine vegne :nordvesta:

Takk, det er virkelig enormt deilig, og det tar nok en del dager før det synker inn. Fem år har det tatt, det føles fantastisk å kunne begynne på et nytt kapittel i livet, hvor jeg kan planlegge langsiktig utifra mine egne behov, uten distraksjoner. Jeg føler meg helt sykt heldig, takk Gud for at alt ordner seg! :strix::strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det er virkelig enormt deilig, og det tar nok en del dager før det synker inn. Fem år har det tatt, det føles fantastisk å kunne begynne på et nytt kapittel i livet, hvor jeg kan planlegge langsiktig utifra mine egne behov, uten distraksjoner. Jeg føler meg helt sykt heldig, takk Gud for at alt ordner seg! :strix::strix:

Ja er så bra. Endelig kan man slippe angsten for å havne på gata ❤️ :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm..., ok...

Jeg føler faktisk ingenting.

Uføresøknaden ble sendt inn i midten av oktober. Fikk innvilget i dag.

Psykologen min og jeg søkte om 60%, men NAV-psykologen la inn høyere prosentandel på 70% og jeg endte på 65% uføretrygd.

Jeg er i 40% arbeid nå og har vært i arbeid mellom 40 og 50% i 7 år. Skal sies, jeg har hatt en god del sykefravær.

Veien har vært lang. Det har vært perioder uten stønader, det har vært fryktelig mange tanker, følelser, tunge tider. Jeg har hatt mange forskjellige saksbehandlere på NAV. Noen har gjort meg så nedfor at jeg har tenkt det ikke er vits å fortsette, mens andre har lagt hjertet sitt i jobben og virkelig slåss for meg.

Jeg har hatt ulike psykologer også. DPS. Privat med refusjon. DPS var helvette, jeg ble tilslutt sykemeldt fra DPS. Jeg ble bare sykere da denne dama aldri skulle vært psykolog. Jeg gråt før og etter timen. De private har vært noen raringer, men den siste har sett meg og hørt meg og jobbet hardt for meg og sammen med meg. Jeg har for første gang turt å være åpen med noen. Turt å ta plass. Jeg løy mye på DPS, det var min skyld. Men når du blir ledd av og hånet for å føle som man gjør om ting, da tør man ikke åpne seg og den onde spiralen er i gang. Men den siste psykologen så mine forsvarsmekanismer og lot meg ikke bygge muren mellom oss høyere. Han rev den ned og blottla meg. Han så meg inn i øynene og så at jeg var alvorlig syk og ikke fikk dytte han unna.

Jeg har hatt flere fastleger. Har bare skiftet legekontor én gang, men det har vært utbyttinger på kontoret. Noen leger har sagt "skjerp deg!", den siste har bedt NAV, arbeidsplassen og systemet dra til helvette fordi han har sett at jeg har gjort mitt beste og bare blitt motarbeidet for det. For man blir faktisk straffet for å være flink pike!

Jeg føler det er tilfeldigheter som har gjort at jeg har vært heldig å nå ha hatt et team rundt meg som har vært gode samtidig. Hadde jeg hatt den forrige legen, den forrige saksbehandleren eller den forrige psykologen hadde ikke dette skjedd. Det føles så tilfeldig at jeg har blitt fanget opp av systemet og fått hjelpen jeg trenger og har rett på. Jeg har tenkt mye på hvor tilfeldig systemet er. Det har vært ekstremt tungt å ikke ha et godt team rundt meg før for 9 måneder siden.

NAV beklaget seg overfor meg på eget initiativ for et år siden. Det føltes godt, men jeg sto likevel uten penger i godt og vel 6måneder etter... fordi systemet er A4 nå og det er ikke mulig å gjøre noe med det.

Frem til i dag har jeg følt meg fortapt. Sint. Håpløs. Ubrukelig. Bitter. Lei meg. Fra meg. Ute av meg. Hver eneste dag har jeg tenkt at det ikke er håp for meg. Jeg er mislykket. En byrde. En verkebyll. En utgift. Et mennekse som ikke skulle vært født. Døden har vært en trøstende tanke. Noe nærmere skal jeg ikke gå inn på det for da blir mitt innlegg slettet, men jeg har lurt døden. 

Og nå som kampen er over er jeg bare... tom... Men tross alt, jeg er heldig som bor i Norge. Det er dette jeg har holdt fast i alle disse årene. Det kunne vært verre.

Anonymkode: 60dbc...86b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle fine folk!

Jeg skal søke nå snart, og før neste møte med nav, lege og behandler skal jeg skrive en "egenvurdering av helsetilstand og arbeidsevne"

Jeg lurer på hva dere skrev i denne? Altså, jeg vil ikke vite om deres sykdom eller noe, men hva skal en sånn erklæring inneholde, hvordan bør jeg skrive den? Skal jeg ta med hele sykdomshistorien, med sykemeldinger helt fra 2013, da jeg ble syk, eller hvordan helsetilstanden er akkurat nå? 

Anonymkode: 8b9ab...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle fine folk!

Jeg skal søke nå snart, og før neste møte med nav, lege og behandler skal jeg skrive en "egenvurdering av helsetilstand og arbeidsevne"

Jeg lurer på hva dere skrev i denne? Altså, jeg vil ikke vite om deres sykdom eller noe, men hva skal en sånn erklæring inneholde, hvordan bør jeg skrive den? Skal jeg ta med hele sykdomshistorien, med sykemeldinger helt fra 2013, da jeg ble syk, eller hvordan helsetilstanden er akkurat nå? 

Jeg skrev ikke noe sånt.. visste ikke at det var vanlig? Men kan du ikke få hjelp enten av lege eller saksbehandler på nav? 

Lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle fine folk!

Jeg skrev min sammen med behandleren min på poliklinikken jeg tilhører. Han sende den så til nav (Jeg fikk innvilgelse og svar etter 1 måned, men venter fortsatt på svar om ung ufør blir innvilget) . I denne skrev vi litt om hva jeg hadde gjennomgått i oppveksten av sykdom og omstendingene rundt disse, hva som var blitt prøvd ut av behandling/tiltak/utdannelse og hvordan de anså min fremtidige arbeidsevne til å være og om hvorfor behandler mente jeg hadde varig nedsatt arbeidsevne.  Han tok også med behandlingsopplegget mitt som jeg er på nå, og spesifiserte og utdøp hvorfor det kun ville gi meg ett håp om en levelig hverdag, men fortsatt ikke ville være mulig å kurere funksjonsnedsettelsen min. 

Jeg tror at jo mer av historien din du tar med i erklæringen jo bedre. Fra både fortid, nåtid og fremtidsutsikter.  Jeg sendte også i tillegg inn diverse epikriser fra min gamle fastlege angående sykdom som kom da jeg var ett lite barn for å sjekke opp om rettighetene for ung ufør tillegget kan være til stede.

Endret av Koya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle fine folk!

Jeg stusset også på dette, og svaret jeg fikk da jeg spurte nærmere hva de mente, var at det de trenger er en egen beskrivelse av hverdagen, type hvordan ser en normal dag/uke ut for deg nå. Og gjerne med så konkrete eksempler som mulig. Så ikke noe tilbake i tid, eller diagnose fokus, men kun hvordan hverdagen utarter seg, hvordan søvn er, hvilke aktiviteter man gjør og ikke gjør osv, så de får et bilde av nåværende fungerende "normaltilstand" i praksis, og hvilke utfordringer og begrensinger det bringer helt konkret, for deg og ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg stusset også på dette, og svaret jeg fikk da jeg spurte nærmere hva de mente, var at det de trenger er en egen beskrivelse av hverdagen, type hvordan ser en normal dag/uke ut for deg nå. Og gjerne med så konkrete eksempler som mulig. Så ikke noe tilbake i tid, eller diagnose fokus, men kun hvordan hverdagen utarter seg, hvordan søvn er, hvilke aktiviteter man gjør og ikke gjør osv, så de får et bilde av nåværende fungerende "normaltilstand" i praksis, og hvilke utfordringer og begrensinger det bringer helt konkret, for deg og ditt liv.

Men det kan jo såklart være at din veileder trenger noe helt annet, eller mener noe helt annet, så jeg ville sjekket der først hva de vil ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble aldri bedt om å skrive egenvurdering. Så rart at noen må det og noen ikke trenger det. Kanskje det har med diagnosene å gjøre? Eller forskjellig praksis på de lokale kontorene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Har noen av dere sendt en klage via advokat pga ung ufør-tillegget? Jeg fikk innvilget ufør 100%, men ikke ung ufør. Jeg vet det er vanlig å få avslag første gangen, men fikk vite at saken er sendt over til rådgivende overlege og at saksbehandlingstiden kan være 8 måneder? Synes det var litt lang tid. Jeg trengte vel egentlig å bare få dette ut. 

Anonymkode: b4a95...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Har noen av dere sendt en klage via advokat pga ung ufør-tillegget? Jeg fikk innvilget ufør 100%, men ikke ung ufør. Jeg vet det er vanlig å få avslag første gangen, men fikk vite at saken er sendt over til rådgivende overlege og at saksbehandlingstiden kan være 8 måneder? Synes det var litt lang tid. Jeg trengte vel egentlig å bare få dette ut. 

Hvordan fikk du vite at det var vanlig? Alle jeg har pratet med fikk innvilget ungt tillegget sammen med uføretrygden automatisk. Kan jeg spørre hvilke sykdommer du har?

Anonymkode: 62f73...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Å komme gjennom det nåløyet med ung-tillegget er vanskelig! Det er veldig strenge krav som må innfris for å få det! Og når det gjelder nav og behandlingstider så er ikke 8 måneder unormalt!

Anonymkode: be236...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Det er laaaang behandlingstid hos rådgivende overlege, derfor det tar tid. Saksbehandlere tør ikke innvilge på egenhånd - du har ikke en klar sak. Da spør de rådgivende overlege. 

Anonymkode: 341aa...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sånn at hvis lidelsen er psykisk så er det lettere å få ung ufør? Alle jeg har vært innlagt eller gått på skole med fikk ungt tillegget automatisk, og det var stort sett personlighetsforstyrrelser og kraftige angst/depresjoner de hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at hvis lidelsen er psykisk så er det lettere å få ung ufør? Alle jeg har vært innlagt eller gått på skole med fikk ungt tillegget automatisk, og det var stort sett personlighetsforstyrrelser og kraftige angst/depresjoner de hadde. 

Jeg fikk det automatisk og min lidelse er ikke psykisk.

Anonymkode: bf267...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk du vite at det var vanlig? Alle jeg har pratet med fikk innvilget ungt tillegget sammen med uføretrygden automatisk. Kan jeg spørre hvilke sykdommer du har?

Jeg har ikke psykisk sykdom, men har sterke smerter etc. Føler ikke for å dele diagnose da jeg blir lett å gjenkjenne. De jeg kjenner som har fått ung ufør har måttet sloss for det enten til klageinstans eller trygderetten. De har mye enklere for å ta det den veien fra hva jeg har skjønt

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er laaaang behandlingstid hos rådgivende overlege, derfor det tar tid. Saksbehandlere tør ikke innvilge på egenhånd - du har ikke en klar sak. Da spør de rådgivende overlege. 

Anonymkode: 341aa...d74

Ja, det er det. Bare å vente og ha is i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg glemte å svare fullt ut på denne. Ved samtale med advokat og min veileder på nav. Advokaten min har vært dommer i en lengre periode for trygderetten, og jeg tror det skal gå greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...