Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venter på at søknaden jeg har sendt til nav skanning skal bli skannet først og fremst jeg. Sendte først for to uker siden, ble kontaktet av saksbehandleren min på fredag og fikk beskjed om å sende en ny søknad siden det ikke hadde skjedd noe... Tar sin tid tydeligvis.

Anonymkode: 6859e...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, jessicbj skrev:

Venter også på svar...står til attestering på nav siden.Tenker at jeg sikkert får avslag igjen så da kan jeg heller bli positivt overraska om jeg får innvilga.Er egentlig bare i hodet mitt at jeg regner med avslag,men man veit jo aldri.

Jeg fikk avslag i dag tidlig, etter at det sto "til attestering" på fredag ettermiddag. Begrunnelsene for avslaget er jo temmelig uforståelig og totalt absurde. Men likevel har Nav nok en gang oppnådd sitt bevisste ønske om å dra sakene mest mulig i tid. Nå har jeg nok en gang 6 uker på å skrive og sende inn en ny klage. Så bevilger Nav arbeid og ytelser seg selv de vanlige 25-26 ukene for å behandle saken på nytt. Da opprettholder de bare sitt tidligere avslag, og sender derfor saken videre til klageinstansen, som igjen beregner seg 26-28 uker saksbehandlingstid. Så får man kanskje om man er heldig delvis medhold i klageinstansen, men de passer alltid på å la noen spørsmål stå ubesvart, og sender derfor saken tilbake til underetaten for avgjørelse av dette, samt fatte nytt vedtak i saken. Underetaten vil jo selvsagt ikke erkjenne noen feil eller skyld, så de bare opprettholder sitt tidligere avslag (eller finner en annen begrunnelse de kan bruke for å gi deg et nytt avslag. Så blir du nødt til å skrive nok en ny klage innen seks uker, og saken tilbake til start. Og slik har Nav plutselig tilegnet seg minst 15-18 mnd ekstra saksbehandlingstid, og du er fanget i en evig klagekarusell det er sykt problematisk å komme seg ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venter på at søknaden jeg har sendt til nav skanning skal bli skannet først og fremst jeg. Sendte først for to uker siden, ble kontaktet av saksbehandleren min på fredag og fikk beskjed om å sende en ny søknad siden det ikke hadde skjedd noe... Tar sin tid tydeligvis.

Anonymkode: 6859e...61c

Hei, dette skjedde meg også, ikke bare en, men hele tre ganger. Vi er i år 2020 og teknologien har kommet mye lengre enn de fleste av oss kan klare å fatte. Men dette gjelder tydeligvis ikke Nav. Hvorfor skal vi måtte printe ut en forside fra nettet, for deretter å oppsøke en post i butikk for å kjøpe en egnet konvolutt og frimerke, for deretter å sende alle dokumentene til Nav Scanning i Oslo? Dette er jo helt sinnsykt spør du meg. Posten er jo slett ikke hva det en gang var, og ting forsvinner jo stadig vekk i postgangen, og om du skulle være så heldig at det en gang skulle komme frem, så har det garantert tatt lengre tid enn om du hadde spasert inn til Oslo, levert det personlig og deretter spasert hele veien hjem igjen. Vi har jo heller ingen mulighet for å sende disse dokumentene som en rekomandert sending, slik at vi hvertfall har en kvittering på at det er sendt. Likevel er det vi selv som er ansvarlig for at det kommer frem dit det skal, og gjør det ikke det så må du gjøre hele prosessen om igjen. Med den teknologien som besittes i dag så burde det jo absolutt være mulig å scanne dokumentene hjemme, for deretter å trykke "send" til Nav Scanning. Så kunne man ha fått en kvitteringsmelding på at Nav har mottatt de innsendte dokumentene. De har jo greid å få til denne funksjonen med innsendelse av meldekort, så da er det temmelig uforståelig at vi fortsatt må benytte denne høyst usikre fremgangsmåten for å få inn dokumenter som kan ha enorm betydning for din fremtidige livseksistens. Utrolig og særdeles unødvendig, men likevel..Navsystemet i et "nøtteskall" Ting skal tydeligvis ta lengst mulig tid, sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venter på at søknaden jeg har sendt til nav skanning skal bli skannet først og fremst jeg. Sendte først for to uker siden, ble kontaktet av saksbehandleren min på fredag og fikk beskjed om å sende en ny søknad siden det ikke hadde skjedd noe... Tar sin tid tydeligvis.

Anonymkode: 6859e...61c

Har du søkt elektronisk? :) 
Du kan søke elektronisk om du ikke skal søke om barnetillegg. 

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventetiden er grusom. En berg og dalbane av tanker og følelser. Nå kan jeg si «ventetiden var grusom». Med behandlingstid 8 mnder i Hordaland hadde jeg trodd det skulle ta lang tid før jeg fikk svar. Det tok rett under 3 mnder. Jeg forberedte meg på avslag for heller å bli positivt overrasket. Jeg fikk innvilget 100% uføre etter mange år på AAP. Fortsatt ikke sunket inn, jeg klarer ikke helt å tro på det enda. 

Anonymkode: ccbca...b3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ventetiden er grusom. En berg og dalbane av tanker og følelser. Nå kan jeg si «ventetiden var grusom». Med behandlingstid 8 mnder i Hordaland hadde jeg trodd det skulle ta lang tid før jeg fikk svar. Det tok rett under 3 mnder. Jeg forberedte meg på avslag for heller å bli positivt overrasket. Jeg fikk innvilget 100% uføre etter mange år på AAP. Fortsatt ikke sunket inn, jeg klarer ikke helt å tro på det enda. 

Anonymkode: ccbca...b3f

Gratulerer så masse da;) Jeg fikk avslag på min søknad, men jeg gir ikke helt opp ennå. Kan jo klage, men velger å la være. Nav driver med et skittent spill, og det er de som bestemmer alle spillereglene. Så da har man i grunnen bare to valg, enten så spiller du og følger Navs regler til punkt og prikke, eller så velger du "klagekarusellen" som garantert tar mange år, og med et høyst usikkert utfall til slutt. Men likevel godt å se at hvertfall noen får det de har krav på, og gleder meg derfor på dine vegne:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha fått medhold i Klageinstansen , er uføresaken min nå tilbake til Nav Arbeid og Ytelse for at de skal fatte nytt vedtak. Saken min ligger der til prioritering ? Noen som har vært borti lignende situasjon,? Lurer på hvor lang ventetid jeg nå må på forvente ? Dette faller mellom det som NAV har oppgitt som saksbehandlingstider for ulike saker, så det er ikke noe oppgitt ventetid for dette.

Anonymkode: f9287...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med siste året på AAP nå. Er det slik at uførestønad må søkes om ca 8mnd før aap tar slutt da mao?!?

For ikke å risikere å stå der uten penger og måtte søke om stønad til livsopphold?!🥺😔

I så fall er det jo bare tre mnd til må søke eventuelt..

Anonymkode: 0ce08...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er i gang med siste året på AAP nå. Er det slik at uførestønad må søkes om ca 8mnd før aap tar slutt da mao?!?

For ikke å risikere å stå der uten penger og måtte søke om stønad til livsopphold?!🥺😔

I så fall er det jo bare tre mnd til må søke eventuelt..

Anonymkode: 0ce08...155

Ja, du må være ute i god tid. I tillegg så er det jo mye som må på plass før du får lov av nav om å søke. Spesialisterklæringer, arbeidsevnevurdering og sånn. Det tar fort noen mnd. 

Anonymkode: ce5b0...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er i gang med siste året på AAP nå. Er det slik at uførestønad må søkes om ca 8mnd før aap tar slutt da mao?!?

For ikke å risikere å stå der uten penger og måtte søke om stønad til livsopphold?!🥺😔

I så fall er det jo bare tre mnd til må søke eventuelt..

Anonymkode: 0ce08...155

Hos meg holdt det å søke ca 2 mnd før de utgikk, men da var alt "klart" med tanke på arbeidstrening osv. Når du søker og allerede har AAP så får du en forlengelse av AAP i 8 mnd fra søknadstidspunktet så sånn sett trenger du ikke tenke på at du MÅ være ferdig avklart ufør akkurat i det vedtaket ditt om AAP utgår. Men om du ikke har vært i arbeidstrening eller lignende så ville jeg bukt den tiden du har igjen nå på å få gjort dette - da stiller du sterkere ved en eventuell uføresøknad. 

Anonymkode: 3543f...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er i gang med siste året på AAP nå. Er det slik at uførestønad må søkes om ca 8mnd før aap tar slutt da mao?!?

For ikke å risikere å stå der uten penger og måtte søke om stønad til livsopphold?!🥺😔

I så fall er det jo bare tre mnd til må søke eventuelt..

Anonymkode: 0ce08...155

Ikke nødvendigvis! Jeg søkte ca 1 1/2måned før AAP gikk ut, fikk da forlenget AAP i det den gikk ut og frem til jeg fikk svar😊

Anonymkode: be236...d27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte søknad om uføre 7.November og fikk idag innvilget 100% uføre. Det ble både glede og tårer, litt mye følelser på en gang. Men skjønner dere som venter utålmodig, det er ikke moro at andre skal sitte å bestemme din fremtid. Tvi tvi til dere alle❤

Anonymkode: c6749...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sendte søknad om uføre 7.November og fikk idag innvilget 100% uføre. Det ble både glede og tårer, litt mye følelser på en gang. Men skjønner dere som venter utålmodig, det er ikke moro at andre skal sitte å bestemme din fremtid. Tvi tvi til dere alle❤

Anonymkode: c6749...8c9

Forstår at det var blandede følelser rundt svaret - er jo på jobb vi aller helst ville vært 😌 Hvilket fylke behandlet søknaden hos deg? Viker som mange fylker er raskere enn de oppgir :jepp:

Anonymkode: 3543f...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sendte søknad om uføre 7.November og fikk idag innvilget 100% uføre. Det ble både glede og tårer, litt mye følelser på en gang. Men skjønner dere som venter utålmodig, det er ikke moro at andre skal sitte å bestemme din fremtid. Tvi tvi til dere alle❤

Anonymkode: c6749...8c9

Gratulerer så mye!! ☺️ Håper jeg får positiv svar så fort som deg i framtiden når jeg søker Uføretrygd selv, føler det kommer til å skje iløpet av dette året eller neste år, ihvertfall etter AAP tar slutt.

Anonymkode: 97e30...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg navnet på en god advokat som har med uføretrygd å gjøre i Oslo eller omegn?

Jeg har fått innvilget ufør men ikke ung ufør. Trenger en advokat til å se på saken, håper noen har noen tips? Tråden er så lang at det ikke er vits i å lete her...

Anonymkode: 60dbc...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det noen her inne som vet hvem disse såkalte Nav-legene egentlig er? Er dette leger som er fysisk ansatt og jobber i og for Nav, eller er dette tjenester Nav kjøper fra et eller annet legekontor? Hvilken kompetanse og erfaring sitter disse egentlig på? Har stilt dette spørsmålet til mitt lokale Nav-kontor, og fikk da følgende svar: Dette er ikke noe du har krav på å få vite, og er uansett taushetsbelagt! Unnskyld meg, men Nav referer gjentatte ganger gitt i sine avslag på vedtak, etter å ha konferert med rådgivende overlege blir det konkludert med at dine diagnoser er høyst tvilsomme, og du har derfor fått avslag på din søknad. Helt forb### utrolig spør du meg. Der sitter altså en eller annen "hemmelig" person og overprøver min fastleges (som har kjent meg og fulgt meg gjennom nesten hele livet) diagnoser og legeerklæringer. Hvorfor er identiteten deres hemmelig da? Finnes disse Nav-legene egentlig i virkeligheten, eller er det bare ord Nav bruker for at det skal se bra ut på papiret avslaget er skrevet på? Uansett utrolig at en person som aldri noen sinne har møtt meg i virkeligheten i det hele tatt kan uttale seg om min helse! Håper noen her inne kanskje vet noe, for jeg holder helt seriøst på å bli fullstendig sprø av dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen gi meg navnet på en god advokat som har med uføretrygd å gjøre i Oslo eller omegn?

Jeg har fått innvilget ufør men ikke ung ufør. Trenger en advokat til å se på saken, håper noen har noen tips? Tråden er så lang at det ikke er vits i å lete her...

Anonymkode: 60dbc...86b

Hei, du kan gjerne få navnet på min advokat om du ønsker? Han har sin tidligere erfaring fra Nav og Nav Klageinstanser. Han har så vidt meg bekjent aldri tapt en sak som er kommet opp for Trygderetten, og eller Lagmannsretten. Mulig han bare tar saker han vet han kommer til å vinne, ikke vet jeg, men er nå uansett slik at om han sier ja til å ta oppdraget i utgangspunktet så skulle din sak stå temmelig sterkt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Robo skrev:

Hei, du kan gjerne få navnet på min advokat om du ønsker? Han har sin tidligere erfaring fra Nav og Nav Klageinstanser. Han har så vidt meg bekjent aldri tapt en sak som er kommet opp for Trygderetten, og eller Lagmannsretten. Mulig han bare tar saker han vet han kommer til å vinne, ikke vet jeg, men er nå uansett slik at om han sier ja til å ta oppdraget i utgangspunktet så skulle din sak stå temmelig sterkt:

Huffda, beklager så meget, men glemte jo det viktigste. Du finner min advokat hos Osloadvokatene.no, hans navn er Thomas Larsen (spesialist på Nav-saker) Om din årsinntekt er lav, dvs under kr. 246.000,- som enslig, eller kr. 369.000,- om du er gift eller samboer, så vil han også hjelpe deg slik at du kan få innvilget fri rettshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent !! Fikk medhold i klagen min hos klageinstansen sist fredag. Tilbake til Nav arbeid og ytelse for behandling av øvrige vilkår og få nytt vedtak. I dag når jeh sjekket inne på mitt NAV har det kommet opp at søknaden min står til attestering. Da er vel svar like rundt hjørnet? Lurer på om det er positivt el negativt at nytt vedtak har gått så fort ?? 

Anonymkode: f9287...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen gi meg navnet på en god advokat som har med uføretrygd å gjøre i Oslo eller omegn?

Jeg har fått innvilget ufør men ikke ung ufør. Trenger en advokat til å se på saken, håper noen har noen tips? Tråden er så lang at det ikke er vits i å lete her...

Anonymkode: 60dbc...86b

Du kan få noe gratis veiledning hos en av advokatene som er med i gruppen NAV spørsmål? på Facebook!😊

Anonymkode: be236...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...