Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man søker oppgradert uføretrygd? Har 95 og skal søke 100. Spurte på nav og fikk beskjed om å lete etter  skjema for det inne på navsiden, men finner det ikke. Noen som har søkt oppgradering og vet hvordan jeg gjør det?

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan man søker oppgradert uføretrygd? Har 95 og skal søke 100. Spurte på nav og fikk beskjed om å lete etter  skjema for det inne på navsiden, men finner det ikke. Noen som har søkt oppgradering og vet hvordan jeg gjør det?

Anonymkode: a2426...da6

Du bruker samme skjema. Vær obs på at ytelsen kan bli stopper under behandlingstid. 

Anonymkode: 74017...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker samme skjema. Vær obs på at ytelsen kan bli stopper under behandlingstid. 

Anonymkode: 74017...939

Man kan da ikke stoppe en ytelse man har? Og har fått innvilget? 

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På uføre søknaden kan det stå: påbegynt, opprettet(hos nav), til behandling, løpende eller avsluttet... hva er rekkefølgen? Hva er det første og hva er det siste? På min står det til behandling og har gjort det i 3 uker... skjønner ikke mye av det

Anonymkode: e54e1...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan da ikke stoppe en ytelse man har? Og har fått innvilget? 

Anonymkode: a2426...da6

I følge andre som har søkt opp uføretrygden, har de fått beskjed av saksbehandler at stønaden stoppes under behandlingen. Håper de tar feil. Det høres jo rart ut. 

Anonymkode: 74017...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På uføre søknaden kan det stå: påbegynt, opprettet(hos nav), til behandling, løpende eller avsluttet... hva er rekkefølgen? Hva er det første og hva er det siste? På min står det til behandling og har gjort det i 3 uker... skjønner ikke mye av det

Anonymkode: e54e1...8ff

På min stod det «til behandling» i 5 måneder før den plutselig endret til «til attestering» og var innvilget. 

Anonymkode: 74017...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge andre som har søkt opp uføretrygden, har de fått beskjed av saksbehandler at stønaden stoppes under behandlingen. Håper de tar feil. Det høres jo rart ut. 

Anonymkode: 74017...939

Ja da er det jo nesten ikke så jeg tørr å søke. Håper noen som har erfaring kan svare på om dette stemmer.

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig så var legeerklæringen gjennom. Jeg har søkt! YES! ;) Nå er det bare åtte måneder med ventetid. Sukk. La oss tvinne tommeltotter og håpe at det går bra. Jeg skulle ønske det gikk fortere, men jeg... æsj... må bare smøre meg med tålmodighet litt mer. Nå er det åtte år siden sykdommen slo ned og arbeidslivet gikk til helvete... så hva spiller vel åtte måneder til? 

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja da er det jo nesten ikke så jeg tørr å søke. Håper noen som har erfaring kan svare på om dette stemmer.

Anonymkode: a2426...da6

Tror ikke det stemmer. Du har uansett krav på AAP i saksbehandlingstiden om det skulle være tilfellet at uføretrygden din stoppes. Kanskje ikke helt samme scenarioet, men jeg fikk vanlig uføretrygd innvilget først i november , og ung uførillegget innvilget i januar. Jeg hadde ingen stopp av utbetalingene selv om nav skulle øke uføregraden min ( den var 100% hele tiden, men de kalte det å øke uføregraden når det gjaldt ung tillegget )

Anonymkode: 62f73...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endelig så var legeerklæringen gjennom. Jeg har søkt! YES! ;) Nå er det bare åtte måneder med ventetid. Sukk. La oss tvinne tommeltotter og håpe at det går bra. Jeg skulle ønske det gikk fortere, men jeg... æsj... må bare smøre meg med tålmodighet litt mer. Nå er det åtte år siden sykdommen slo ned og arbeidslivet gikk til helvete... så hva spiller vel åtte måneder til? 

Anonymkode: 431b1...b71

Det kan jo heldigvis også gå fortere. Jeg trodde jeg måtte vente 8 måneder, men 4 uker etter søknaden var sendt fikk jeg brev om innvilget uføretrygd.

Anonymkode: 62f73...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke riktig tråd å spørre i, men jeg prøver siden dere virker som å ha peiling.

Jeg har gått 7 år på AAP, i løpet av disse årene har jeg hatt 1 år omskolering på Høyskole. Avsluttet omskoleringen etter fullført 1 . år pga. forverring av sykdom.
Men, i løpet av alle disse 7 årene har Nav ikke sendt meg på arbeidsutprøving. Nå er AAP stoppet pga. at de ikke kan forlenge mer. Jeg har en fysisk diagnose som preger hverdagen mye, en kronisk sykdom det ikke finnes behandling eller medisiner for. 
 

Jeg innser at jeg bør søke ufør, men det vil ikke Nav gjøre før jeg har hatt arbeidsutprøving. Jeg må dermed nå motta sosialhjelp i påvente på svar om jeg kan få arbeidsutprøving, deretter kan jeg søke uføretrygd. Evt. søke ny AAP etter 52 uker.

Spørsmålet mitt er; Er ikke Nav pliktig til å tilby arbeidsutprøving under AAP perioden? Eller er dette noe man må be om selv? For et par år siden nevnte veilederen min noe om dette, men sa at for øyeblikket var det ikke noen ledige plasser. Hørte aldri noe mer om det. Jeg har ikke snakket med Nav så mye om ufør siden det var noe jeg håpet ikke skulle bli aktuelt.
 

Jeg vet de har en klausul på de 52 ukene før evt. ny AAP kan søkes. Er det noen vits å klage og håpe på at jeg få forlengelse av AAP under arbeidsutprøving og uføresøknad?

Takknemlig for svar/erfaringer!

 

Anonymkode: 62a83...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo heldigvis også gå fortere. Jeg trodde jeg måtte vente 8 måneder, men 4 uker etter søknaden var sendt fikk jeg brev om innvilget uføretrygd.

Anonymkode: 62f73...1bc

Lov å håpe. ;) AAP-søknaden gikk jo på seks uker og det var jo jul innimellom der. Jeg orker bare ikke å være positivt egentlig... jeg blir så skuffet om jeg håper også tar det skikkelig, skikkelig lang tid.. også er jeg redd for å tenke at jeg skal få det innvilget fordi om det blir avslått så blir jeg veldig negativ... 

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lov å håpe. ;) AAP-søknaden gikk jo på seks uker og det var jo jul innimellom der. Jeg orker bare ikke å være positivt egentlig... jeg blir så skuffet om jeg håper også tar det skikkelig, skikkelig lang tid.. også er jeg redd for å tenke at jeg skal få det innvilget fordi om det blir avslått så blir jeg veldig negativ... 

Anonymkode: 431b1...b71

Nevnte jeg at jeg sliter psykisk?? 🙄 Vanskelig å være positiv noen ganger... 

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, på generelt grunnlag anbefaler jeg alle som er her inne om å melde seg inn i AAP-aksjonen på Facebook. Vi er nå over 12.600 medlemmer, som alle sliter med sin kamp mot Nav. Uansett vil dere kunne få profesjonelle svar direkte, samt dele erfaringer og diskutere med andre i gruppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det mange som fikk raskt svar på søknaden! :overrasket:

Jeg fikk innvilget i desember og da var det sju måneder og tre uker siden jeg søkte. Hadde fått beskjed om at det kunne ta opptil åtte måneder, så de brukte virkelig tiden :P 

Anonymkode: c8b9c...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det stemmer. Du har uansett krav på AAP i saksbehandlingstiden om det skulle være tilfellet at uføretrygden din stoppes. Kanskje ikke helt samme scenarioet, men jeg fikk vanlig uføretrygd innvilget først i november , og ung uførillegget innvilget i januar. Jeg hadde ingen stopp av utbetalingene selv om nav skulle øke uføregraden min ( den var 100% hele tiden, men de kalte det å øke uføregraden når det gjaldt ung tillegget )

Anonymkode: 62f73...1bc

Nå er det snakk om å øke %, ikke og få tillegget :) Vanligvis når det søkes økt % må man også gjennom hele løpet. «Bevise» at inntektsevnen er ytterligere nedsatt. 

Anonymkode: 74017...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som har søkt uføre i Lillehammer? Hvor lang tid tok det? Ser at behandlingstiden er 8 måneder, men vet at en del får svar før.

Anonymkode: b96dc...e3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknaden min blir behandlet på Karmøy, bor ikke der men blir behandlet der, fikk beskjed om at den skal behandles innen 4 mnd. Noen som har hatt sin behandlet der? Hvor lang tid tok din?

Anonymkode: e54e1...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar i morges. 

Fikk ufør 100 %. 👏🏼👏🏼😁😁 Nå ble jeg glad og lettet. Nå skal jeg konsentrere meg om min helse og håpe at jeg blir bra.

Ønsker lykke til til dere som venter og 🤞🏽🌺🌺

Anonymkode: 5c372...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilke tilfeller får man fortsette på AAP dersom man skulle få avslag på uføresøknad? Noen som vet? 

Anonymkode: 3543f...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...