Gå til innhold

Oldemor ga babyen min kjeks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er den nå også. Men disse hysteriske kjerringene som skal pakke barna sine inn i bobbleplast roterer jorden sin for alt.

Anonymkode: 39323...5fb

Er du over 50?  

 

Anonymkode: 03554...b07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Visdomstannaverker skrev:

Off blir så lei av sånne dumme kommentarer som dette her, at jeg ikke kan la være å svare 🤦🏻‍♀️ 

Hva har det med saken å gjøre at du da forventer at de passer barna sine 24/7? Ingen har kjeks eller godteri stående på bordet 24/7. Hjemme hos barnefamilier er det stort sett barnevennlig, så man trenger ikke å puste de i nakken 24/7🤦🏻‍♀️

Oldeforeldre har oppfostret barn ja, selvsagt men til og med svigermoren min husker ingenting fra matvaner osv til minste barnet hennes på 20 år. Hvor mye tror du oldeforeldre husker? 

Før i tiden var de heller ikke like opplyste som nå om feks babyens tarmer osv. Alt er mer opplyst nå, så jo de MÅ faktisk spørre en førstegangsmor om råd og tillatelse, for det er foreldrene som bestemmer. De er i kontakt med helsestasjon hele tiden og får mye informasjon der i fra. Jeg fikk beskjed om å unngå smootie poser med frukt i til og med, til et åringen min, da det er masse sukker i de! Safari kjeks er hardt også, den kan settes i halsen så det er vel det minst utrygge... 

Babyen suttet på en kjeks!!

Er det århundrets krise og noe som utløser full panikk og forargelse, så er det kanskje best at du selv passer barnet  og har kontroll på det 24-7 - så får du ting gjort akkurat så hysterisk som du vil. Du kan ikke forvente at eldre folk skal være like latterlig hysterisk som folk er i dag. 

I dag er mange ting for opplyst - dvs. Problemer skapes og diktes opp over en lav sko. Så nettopp en dokumentar fra Storbritannia, hvor leger var på "kurs" og brukte skjemaer for å avdekke melkeallergi hos babyer, hvor alt i sin helhet var holdt av og lagd av produsenten som nettopp lagde det melkefrie alternativet. Tallene på antall babyer med melkeallergi hadde da eksplodert, gjett hvorfor? Nok et resultat av at folk er så jævlig "opplyste" i dag". Gikk på NRK , britisk lege, Friske barn uten medisin mener jeg den het. 

Det er en forskjell på å gi en smoothie pose til babyen daglig, kontra å la babyen smake på smoothie en gang. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer mest på at barnet blir utsatt for kvelningsfare 😬 Jeg er fullstendig hysterisk på det området! Sukker (som i snop og kjeks) er ikke farlig så lenge det ikke er en del av det daglige kostholdet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du over 50?  

 

Anonymkode: 03554...b07

Nei :) Men jeg klarer å holde meg nede på jorden og ikke bli hysterisk absolutt alt

Anonymkode: 39323...5fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, skruf skrev:

https://forskning.no/allergi-forebyggende-helse-mat-og-helse/gi-smabarn-peanotter-for-a-unnga-allergi/510596

Fant en artikkel om det, og du har helt rett :) 

Vi var veldig forsiktig med nøtter til barnet vårt før hun ble 3 år, holdt henne unna, men det kommer nok mye av at jeg er allergisk mot nøtter selv og har av den grunn ikke nøtter i hus. I tillegg såklart at kanskje ungen også var allergisk (noe hun ikke er, så hun kan spise nøtter). Jenta vår er tenåring nå, og retningslinjene da hun var lita var å vente med nøtter de første årene pga min allergi. Vi har fortsatt ikke nøtter i hus, men hun spiser hos andre når hun er på besøk 

Takk for at du fant artikkel på det, jeg liker ikke å komme med faglige opplysninger som gjelder helse og da spesielt babyer, uten å henvise til kilder:) 

Med eldste vår var anbefalingene også at nøtter skulle holdes langt unna barn. Jeg har forholdt meg til det, så da attpåklatten kom og helsesøster sa nøtter var greit så var det med hjertet i halsen at jeg hadde litt nøtter i grøten.

Vi blir litt påvirket av all informasjon om hvor farlig ting KAN være, det er naturlig at de av oss som er engstelige av natur og litt vel hønemor tar av. Selv min mann med avslappet holdning til det meste er ekstra påpasselig før babyen fyller første år :ler:

Anonymkode: 91e98...4f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/18/2019 at 11:29 PM, AnonymBruker said:

En baby på 5mnd som sannsynligvis kun fullammes ettersom de anbefaler introduksjon av fast føde fra 4mnd har nesten ikke smaket på noe enda. Den har sannsynligvis ingen tenner enda og den har neppe kommet helt inni dette med å tygge.

Det å putte en safari kjeks med
mange sjokoladebiter, 
salt,
melk og
spor av nøtter
kan faktisk gi en ALVORLIG ALLERGISK REAKSJON eller eventuelt kvelningsfare eller dersom barnet har refluks så kan barnet kaste opp alt det har i magen.

Barnet skal også unngå salt da en baby i den alderen ikke klarer og skille det ut på lik linje som voksne. Melk fra ku er heller ikke bra da den "stjeler" jernet.

Anonymkode: 22d98...fb1

Grøten som gis til mange babyer fra 4 mnd inneholder også melk. Det samme gjør Morsmelkerstatning. Babyen tar heller ikke skade av salt fra å sutte på en safarikjeks. Selvfølgelig var det ikke greit å gi babyen dette, men skadelig var det ikke.

Anonymkode: c137c...494

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/19/2019 at 11:10 AM, AnonymBruker said:

Hvis du skriver dette om svigermor/-oldemor, er det en flott kommentar. Hvis du skriver dette om egen mor/-bestemor, tar du ikke innover deg hvor viktig det er med lojalitet innad i kjernefamilien for å bygge familie. Foreldre som ikke greier å si fra om ukultur hos egen slekt er en destruktiv kraft - og nei, morra di er ikke så verdifull for barnet at hun er viktigere enn partnerens oppfatning om oppdragelse.

Anonymkode: 8e2fe...e35

Snakk om å overdrive. En forglemmelse eller en uenighet mellom mor og datter om oppdragelse vil ikke være ukultur, men helt normalt.

Det er et uttrykk som sier at det kreves en landsby for å oppdra et barn. Det er kanskje å strekke det litt langt, men å snevre det inn til at foreldre kan forventer at de kan definere rigide rammer for alt barnet skal eksponeres for og grenser aldri bli tøyet, er oppskriften på å lage overbeskyttede unger. Uansett partners oppfatning om oppdragelse, så skal bestemor ikke ha uttalerett? Snakk om å sette eget ego høyt, fremfor barnets beste. Noen bestemødre har faktisk noen poeng og man er ikke geni på barneoppdragelse fordi om man klarte å bli eller gjøre noen gravid. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med TS.

Synes vi mødre burde bestemme hva ungene VÅRE får i seg. For flere her inne, hun kanskje hysterisk ut, men på ekte så var hun nok ikke så ille som dere skal ha det til...

Jeg har alltid spurt hver gang jeg har delt noe med et lite menneske, fordi jeg ikke vil gi barnet noe det ikke tåler og generelt bare vite at det er greit for forelderen/e. Jeg tenker samme med mitt barn, han skal ikke proppes i masse søtt før han begynner å faktisk spørre om det (og med måte). Lillesøstra mi, attpåklatten på 2 år hehe... hun fikk de godteri krokodillene en gang og hun maste hele uka HVER DAG etter dem. Hun er en av de som ble introdusert for sukker litt for tidlig, hun er ram! Min far er veldig glad i å skjemme sine barn med søtsaker så vi skal kose oss, forståelig nok, men man blir «sukkerskada» 😅 Stemoren min er ikke veldig streng, men streng nok, hun merker at det begynner å tynge litt (og bekymre seg), all den masinga etter snop... Man burde introdusere det litt og litt så ikke det skeiver helt ut. Og i hvert fall ikke til så små babyer! 

Likte det noen andre påpekte, det er en grunn til at dødeligheten er gått ned så vi går i riktig retning. Sukker er dessuten et veldig stort luksusproblem og synes vi alle skal bli flinkere, er utrolig mye diabetes og fedme av en grunn. Du så ikke tykke barn før nesten, nå er det som regel alltid flere småtykke/ ordentlig tykke barn i hver klasse. Jeg synes det er verdt å tenke over. Sukker i en liten dose er ikke i seg selv farlig, men vi må ikke ha et så avslappa forhold til det. Sukker er et stort problem i nymoderne samfunn. 

Sporte litt av. Enig i prisippet til ts, jeg hadde også reagert på samme måte. De eldre har ikke peiling i forhold til det vi kan nå om babyer og barn, selv om det gikk bra med de fleste av oss, men vi kan gjøre mye bedre enn de. Nettopp fordi vi vet mer. Dere som shamer ts er nok like ille som forfedrene våre (om ikke dere er de), ta litt lærdom. Opplys deg selv. 

Anonymkode: f3cfe...daf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med TS.

Synes vi mødre burde bestemme hva ungene VÅRE får i seg. For flere her inne, hun kanskje hysterisk ut, men på ekte så var hun nok ikke så ille som dere skal ha det til...

Jeg har alltid spurt hver gang jeg har delt noe med et lite menneske, fordi jeg ikke vil gi barnet noe det ikke tåler og generelt bare vite at det er greit for forelderen/e. Jeg tenker samme med mitt barn, han skal ikke proppes i masse søtt før han begynner å faktisk spørre om det (og med måte). Lillesøstra mi, attpåklatten på 2 år hehe... hun fikk de godteri krokodillene en gang og hun maste hele uka HVER DAG etter dem. Hun er en av de som ble introdusert for sukker litt for tidlig, hun er ram! Min far er veldig glad i å skjemme sine barn med søtsaker så vi skal kose oss, forståelig nok, men man blir «sukkerskada» 😅 Stemoren min er ikke veldig streng, men streng nok, hun merker at det begynner å tynge litt (og bekymre seg), all den masinga etter snop... Man burde introdusere det litt og litt så ikke det skeiver helt ut. Og i hvert fall ikke til så små babyer! 

Likte det noen andre påpekte, det er en grunn til at dødeligheten er gått ned så vi går i riktig retning. Sukker er dessuten et veldig stort luksusproblem og synes vi alle skal bli flinkere, er utrolig mye diabetes og fedme av en grunn. Du så ikke tykke barn før nesten, nå er det som regel alltid flere småtykke/ ordentlig tykke barn i hver klasse. Jeg synes det er verdt å tenke over. Sukker i en liten dose er ikke i seg selv farlig, men vi må ikke ha et så avslappa forhold til det. Sukker er et stort problem i nymoderne samfunn. 

Sporte litt av. Enig i prisippet til ts, jeg hadde også reagert på samme måte. De eldre har ikke peiling i forhold til det vi kan nå om babyer og barn, selv om det gikk bra med de fleste av oss, men vi kan gjøre mye bedre enn de. Nettopp fordi vi vet mer. Dere som shamer ts er nok like ille som forfedrene våre (om ikke dere er de), ta litt lærdom. Opplys deg selv. 

Anonymkode: f3cfe...daf

Barn er i mindre aktivitet nå også..
Er ikke bare sukker som har skylda. Du kan for all del ha ett sunt kosthold til barnet, men barnet må fortsatt være i aktivitet.

Jeg har jobbet en del med barn og de barna som var overvektig, var de som ikke likte å være i aktivitet.. Man fikk gjerne høre "Jeg gjør aldri dette hjemme!". Vi fikk en hysterisk mor innom en dag, barnet hennes klarte ikke å bevege seg! Vi hadde nemlig vært å gått i skog og mark dagen før, barna storkoste seg ute. Vi hadde hatt rebusløp hvor noen av oppgavene var ting som "Hva er dette? Hvordan beveger dette dyret seg? Bilde av en frosk". Det viste seg nemlig det at barnet var støl. Barnet hadde aldri vært støl før.

Jeg bor i en gate hvor det bor nesten bare barnefamilier, hver familie har 2-3 barn hver og de aller fleste barna 6-10år.. Vi har en gigantisk fotballbane, skate/sykkelramp, klatrevegg og en ganske stor lekeplass + mindre lekeplasser. Jeg har sett barn være på fotballbanen og de andre lekeplassene 2 ganger på 4år og vi bor rett ved de aktivitetene, det er helt stille i gata, men vi ser jo at naboene våre har barna, vi hører de komme fra skolen, men ingen går ut og mange av de her barna, de er runde.

Sukker i seg selv er ikke suuuuper farlig, men kombinert med stillesittende arbeid/lek (skjermtid) så, får du mest sannsynlig feite barn også, det er altfor lett å skylde på sukker. Sukker er synderen, men er barna i aktivitet også?
Da jeg var liten, var mange av oss som spiste litt kjeks og snop/snacks i ukedagene (mange barnebursdager også! Kaker, pølse, is!), men vi var ute hele dagen.. Fra vi dro på skolen, til vi kom hjem, foreldrene våre fikk oss knapt inn til middag, før vi sprang ut igjen...Jeg kjente til 2 stk i min barndom som var overvektig. De spiste aldri usunne matvarer, men de satt stille hele dagen. Om skolen hadde aktivitetsdag, satt de to og huffet og orket seg.... De to er overvektig idag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...